LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
28 apr 2020 12:35
Ik zie niet echt een veroordeling in die reactie van mh73. Eerder een constatering dat een groot deel van de bevolking wel een beetje klaar is met de maatregelen en toch maar weer probeert normaal te doen en leuke dingen te doen en dat het dan vrij wrang is dat bepaalde mensen hun werk van de overheid niet eens mogen doen, terwijl massaal overal de regels worden weggewuifd.

En het deel na de edit zal ik ook maar even beantwoorden. Het verschil tussen mensen aanspreken en een kliklijn is het feit dat je bij aanspreken jezelf nog laat zien en bij een kliklijn lekker anoniem mensen hun plezier loopt te vergallen, terwijl je er over het algemeen zelf geen last van hebt.
Dus waarom maak je die vergelijking dan als de volgende stap? Dat snap ik niet.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Zoals ik eerder aangaf, gaat het mij erom dat mensen vanachter het toetsenbord anderen om hun gedrag veroordelen, maar zelf in de praktijk datzelfde gedrag vertonen.

Dat heb ik 1 of 2 pagina's terug gezegd en volgens mij las angel1978 toen ook mee, dus is het niet echt fair om dat nu zo te verdraaien.

Vandaar ook het: 'zoals ik al zei'.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Misschien nu maar klaar met dit gezeur om niets? Het lijkt wel of het alleen maar is om te katten.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

mh73 schreef:
28 apr 2020 12:45
Zoals ik eerder aangaf, gaat het mij erom dat mensen vanachter het toetsenbord anderen om hun gedrag veroordelen, maar zelf in de praktijk datzelfde gedrag vertonen.

Dat heb ik 1 of 2 pagina's terug gezegd en volgens mij las angel1978 toen ook mee, dus is het niet echt fair om dat nu zo te verdraaien.

Vandaar ook het: 'zoals ik al zei'.
Maar waren dat de mensen die anderen veroordelen dan? Die mensen die dat feestje vierden? Nu snap ik het niet meer namelijk.

Ik lees gewoon je reactie en verdraai niets ( niet bewust althans). Ik neem gewoon letterlijk je reactie over, maar ik heb niet exact in beeld wie wat zegt en gezegd heeft en wat er in ieders persoonlijke levenssfeer gebeurt. Ik reageer gewoon op wat ik lees.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

mh73 schreef:
28 apr 2020 12:47
Misschien nu maar klaar met dit gezeur om niets? Het lijkt wel of het alleen maar is om te katten.
Deze kwam precies tussendoor.. Maar prima. Het is mij niet om af te katten. Soms snap ik een reactie niet of ben het er niet mee eens, maar het is niets persoonlijks.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

tttlocke schreef:
28 apr 2020 10:33
Je moet in principe beide 'regels' volgen.
angel1978 schreef:
28 apr 2020 11:01
Dat zou moeten ja, maar daar geloof ik dus niet in. Je zag het gisteren al op het nieuws in Duitsland. Een persoon heeft een sjaal om en loopt er alleen maar aan te trekken, want ja dat ding blijft niet lekker zitten.. dus alles wat die persoon op de sjaal heeft zitten wordt eerst op de handen en dan in het rond gesmeerd. Andere kerel heeft een echt mondkapje om maar enkel om de mond, de neus ( waar het meeste virus zit ) is onbedekt..
Aangezien de belangrijkste reden die ik hoor voor mondkapjes is dat dan ‘alles weer normaal’ is, geloof ik er niets van dat de 1,5 meter regel dan ook maar ergens nog overeind blijft.
Waar mondkapjes verplicht zijn, is dat op advies van het plaatselijke rivm geweest met het argument: ter bescherming van anderen. Vandaag kwam vanuit het duitse rivm, het RKI, nog een toevoeging: vooral tijdens zingen komen druppels op meer dan anderhalve meter terecht.

Gebruik zal de eerste dagen niet optimaal zijn. Het is wennen, het is omschakelen. Dat zag je ook bij een persconferentie ruim een maand geleden: 'We schudden geen handen meer' en vervolgens wil Rutte volautomatisch de volgende met een hand begroeten. MP van Nordrhein-Westfalen ging ook de fout in: eerste keer met professionele mondkap liet hij zijn neus vrij en dat fragment is eindeloos herhaald om te laten zien hoe het niet moet.

Afstand houden en mondkapjes lijken mij zeker tot midden mei zinvol. Dan is het virus 3 maanden in het land, heerst 2 maanden stilstand. Daarna een periode met 1 meter afstand plus mondkapjes.

Erthanax
Berichten: 10094
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Midden mei twee maanden stilstand, van het virus, bedoelt u? Is het niet te vroeg om dat te voorspellen? Het RKI heeft immers vastgesteld dat de besmettingsfactor net iets is toegenomen.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het gaat in Duitsland volgens mij juist weer de verkeerde kant op. Hopelijk slechts een oprisping.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Midden mei 2 maanden in de beperkingen, dat is stilstand. Vrijwel overal, waar het virus eerder de kop opstak en beperkingen werden ingevoerd, kwam na 2 maanden beweging.

Besmettingsfactor is wel het belangrijkste nieuws vandaag in Duitsland. Van 0,9 naar 1,0 maar midden maart was dit cijfer nog 3. Het nieuws zit in die 1 voor de komma. Daar worden mensen ongerust van. Een blik op de kaart met de Landkreisen zegt meer: daar kun je 7 dagen terugkijken en springen de regio's met de meeste nieuwe gevallen eruit.

Kanttekeningen erbij:
- de laatste twee weken wordt minder getest. Er is voldoende testcapaciteit, wordt niet optimaal gebruikt.
- op zich zijn de cijfers uit Duitsland goed, in vergelijking met Italië, Spanje en Frankrijk.

Het laatste kan iedereen controleren: 83 miljoen inwoners en nog steeds minder dan 6.000 doden. Veelzeggend is de aanvraag voor Kurzarbeit (werktijdverkorting) vanuit ziekenhuizen, waar men wacht op patiënten, die niet komen en geplande zorg is uitgesteld. De discussie over 'hoe nu verder' woedt volop.

Erthanax
Berichten: 10094
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jablan schreef:
28 apr 2020 16:32
Midden mei 2 maanden in de beperkingen, dat is stilstand.
Aha, duidelijk; dan had ik u verkeerd begrepen.

Aan de bekwaamheid van de autoriteiten in Duitsland twijfel ik niet. Men zal daar vast wel weer een zorgvuldig afgewogen besluit nemen.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Mijn indruk: het loopt redelijk gelijk op in Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland, Nederland, België, Luxemburg. Overal wordt op basis van zoveel mogelijk cijfers een beslissing genomen, naar beste eer en geweten.

Alleen vorige week wijkt Nederland af met het vergroten van de onzekerheid, geen perspectief bieden en vooral hardnekkig vasthouden aan geen mondkapjesplicht. Oostenrijk heeft door die plicht een hele scherpe daling in het aantal besmettingen bereikt.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jablan schreef:
28 apr 2020 17:06
Mijn indruk: het loopt redelijk gelijk op in Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland, Nederland, België, Luxemburg. Overal wordt op basis van zoveel mogelijk cijfers een beslissing genomen, naar beste eer en geweten.

Alleen vorige week wijkt Nederland af met het vergroten van de onzekerheid, geen perspectief bieden en vooral hardnekkig vasthouden aan geen mondkapjesplicht. Oostenrijk heeft door die plicht een hele scherpe daling in het aantal besmettingen bereikt.
Dit doe je nu de hele tijd, maar dat klopt niet.

Met hetzelfde gemak kan ik nu gaan beweren dat de mondkapjesplicht in Duitsland een toename van de besmettingsfactor heeft veroorzaakt. Dat is natuurlijk onzin, maar ja het komt wel zo lekker uit. Je doet maar willekeurig aannames en gevolgtrekkingen, maar het heeft niet per se met elkaar te maken..

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zie dat “perspectief” bieden in de omringende landen niet zo. Wijzigingen/versoepelingen hangen daar ook van een aantal factoren af.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »


Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
28 apr 2020 17:51
Ik zie dat “perspectief” bieden in de omringende landen niet zo. Wijzigingen/versoepelingen hangen daar ook van een aantal factoren af.
Er dringt heel weinig vanuit het buitenland door naar Nederland. Oostenrijk was het meest duidelijk naar de eigen bevolking: daar is al snel aangegeven in welke volgorde alles weer open gaat en onder welke voorwaarden. Dat is beter, duidelijker, helderder dan wat we in Nederland zien.


samenvatting van de afgelopen 200+ pagina's: Corona-regels :)

1 In principe mag je je huis niet uit, maar als je het wil, dan mag het wel.
2 Maskers zijn overbodig, maar je kunt er beter wel één dragen, want daarmee red je het leven van een ander, tenzij je het leven van die ander overbodig vindt en daarom geen masker wilt dragen.
3 Alle winkels zijn gesloten, tenzij ze geopend zijn.
4 Het virus is dodelijk, tegelijk niet zo gevaarlijk, behalve dat het eventueel tot een wereldwijde uitbraak leidt, waarbij dan vele doden vallen, maar de mortaliteit is erg laag.
5 Iedereen moet thuisblijven, maar het is belangrijk om naar buiten te gaan, vooral bij mooi weer, maar het is beter om niet naar buiten te gaan, behalve om te bewegen en individueel te sporten, maar eigenlijk ... nee, het is belangrijk om binnen te blijven.
6 Er is nergens een tekort aan, maar er ontbreken dingen in het assortiment en andere artikelen zijn tijdelijk niet leverbaar.
7 Het virus heeft geen effect op kinderen, behalve op de kinderen, die er ziek van worden.
8 Dieren hebben geen last van het virus, behalve verdwaalde Belgische katten, Amerikaanse tijgers, Nederlandse nertsen en hier en daar een zwerfhond, eigenlijk geen enkele hond, maar soms toch wel.
9 Elk oppervlak, behalve het vel van je huisdier, kan het virus overdragen.
10 Als je ziek bent, dan heb je veel symptomen, maar je kunt ook zonder symptomen ziek worden of symptomen hebben zonder ziek te zijn of anderen besmetten zonder zelf symptomen te hebben en dit kan allemaal ook omgekeerd.
11 Je mag niet op bezoek in de woonzorgcentra of bij de grootouders, maar je moet wel voor ze zorgen en bij bezoek voldoende levensmiddelen, medicijnen en toiletpapier meenemen.
12 Het virus blijft op oppervlaktes twee uur actief. Nee, vier, nee, zes, nee, niet uren, maar dagen of toch acht uur? Maar het heeft wel een vochtige omgeving nodig. Eigenlijk is dat niet altijd het geval.
13 Het virus overleeft niet in de lucht, maar af en toe wel, vooral in afgesloten ruimtes, waar de lucht vochtig is. In afgesloten ruimtes met droge lucht overleeft het virus soms.
14 De overdracht vraagt geen huidcontact, maar is wel mogelijk met huidcontact.
15 We blijven net zo lang thuis, totdat het virus is verdwenen, maar het zal alleen verdwijnen, als er sprake is van groepsimmuniteit en daarvoor moet iedereen eigenlijk de straat op.
16 Ben je al ziek geweest, dan wordt je misschien weer ziek, maar totdat je weer ziek wordt, ben je immuun.
17 Gebruik je gezonde verstand en als je dat niet doet, hou dan een extra grote voorraad aan meel, haver, noedels, zeep en toiletpapier aan. Dat helpt.
18 Hou er rekening mee, dat je gered wordt. Of niet.


Bericht van een psych aan zijn cliënten: Beste mensen, in deze tijd van gedwongen eenzaamheid is het werkelijk oké, dat u met uw planten en bloemen praat. Daarvoor hoeft u mij niet te bellen. Bel wel, als u antwoord krijgt!

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

angel1978 schreef:
28 apr 2020 17:27
Dit doe je nu de hele tijd, maar dat klopt niet.
Wat klopt er precies niet?
angel1978 schreef:
28 apr 2020 18:28
Zo kan het ook; een ander geluid.
Gesponsord onderdeel van DPG. Wat is het nieuwe?

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jablan schreef:
28 apr 2020 18:49
angel1978 schreef:
28 apr 2020 17:27
Dit doe je nu de hele tijd, maar dat klopt niet.
Wat klopt er precies niet?
angel1978 schreef:
28 apr 2020 18:28
Zo kan het ook; een ander geluid.
Gesponsord onderdeel van DPG. Wat is het nieuwe?
Wat wil je met deze post nu zeggen? Je besteed liever een post aan 18 onzinpunten?

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Als jij mij verwijt dingen verkeerd te interpreteren, dan vraag ik eerst na. Conclusie voor nu: net als vanmorgen gaat het nergens over. Tweede conclusie: je bent wel erg verliefd op de quoteknop om er vervolgens maar 1 zin onder te plaatsen. Lastig leesbaar.
Een post met 18 punten ... af en toe kan humor geen kwaad. Alles is langsgekomen, je kunt teruglezen ;-)

witte angora
Berichten: 32050
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch, angel, moet je toegeven dat die 18 punten exact weergeven wat er vanaf half maart in Nederland gebeurt.

In onderstaande link vind je de plannen voor het speciaal onderwijs. Je kunt niet zeggen dat het nu zo duidelijk is. Het is exact zo duidelijk als die 18 punten van Jablan. Het is dat het serieus bedoeld is, anders zou je er om kunnen lachen. Of niet.

https://nos.nl/artikel/2332060-speciaal ... ctuur.html
Laatst gewijzigd door witte angora op 28 apr 2020 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@jablan

Ja, hoor, in Duitsland is het beter en in Oostenrijk nog viel besser. U weet blijkbaar precies wat hier doordringt vanuit Oostenrijk.

En die 18 punten zijn zowat op elk land van toepassing, behalve wellicht Noord-Korea.

Gesloten