LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Lowieze schreef:
06 mei 2020 08:03
Jongens die hier ‘s avonds samen een biertje dronken kregen allemaal een forse boete. Mensen die een verjaardag hielden kregen een waarschuwing. Sporters werden uit een park geplukt, kregen ook een forse boete, hoewel ze zich keurig aan de voorschriften hielden. En dit schoolbestuur werkt mee? Jaja.
Je voorbeelden zijn allemaal het gevolg van overijverige ordebewakers of anonieme meldingen door jaloerse buren. Hetzelfde als de agenten, die zich verveelden en probeerden ons een boete te geven. Ze wisten niet veel meer van Corona dan dat het 'heel erg' is. Met dat kennisniveau mogen ze de straat op. :roll:

Hier gaat het initiatief van de ouders uit en dan zijn we in goed gezelschap: artsen, advocaten, horeca, nog meer openbaar bestuur of eigen bedrijven. Bovendien geven een aantal docenten al les aan kleine groepen in plaats van alles online te doen, is het plan om de Duitse richtlijnen te volgen (afstand+mondkapje), zijn de jongens en meiden allemaal ziek geweest, meerdere positief getest op Corona en daarmee immuun voor deze variant van het virus.
Boetes worden niet verwacht en mochten ze komen, dan volgt een rechtszaak. Eigenlijk merkwaardig, dat nog niemand een rechterlijke uitspraak heeft uitgelokt over de uitzondering voor kerkdiensten versus het sluiten van de scholen, gegeven het verschil in leeftijd tussen de bezoekers. Kerkgangers vallen vaak in een risicogroep, scholieren 12-18 jaar worden door het RIVM niet eens als aparte groep gezien.
Mag het? Nee. Moet het? Ja. :!:

Moneyman
Berichten: 31168
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
06 mei 2020 08:59
Kerkgangers vallen vaak in een risicogroep....
Je moet tóch eens wat vaker naar de kerk, Jablan, want je vooroordelen kloppen niet bepaald :lol:

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Kees2850 schreef:
06 mei 2020 08:53
Volgens mij kun je je zonder verwijzing van huisarts niet laten testen. En als dat medewerkers van jou werkgever wel lukt dan zou ik wel willen weten hoe en bij wie en hoeveel de kosten zijn.
Grensregio, hier is het meer regel dan uitzondering personeel uit beide landen in dienst te hebben. Dat is voor het Gesundheitsamt direct over de grens aanleiding genoeg om iedereen te testen. Rekening komt t.z.t. van de Krankenkasse.
Moneyman schreef:
06 mei 2020 09:02
Je moet tóch eens wat vaker naar de kerk, Jablan, want je vooroordelen kloppen niet bepaald
:lol: Onze jongen mist de diensten niet eens. Mijn vooroordeel komt van de zondagmorgen: in het precovidium ontbeten wij in de horeca en op weg daar naar toe, zie je wie op weg naar een kerk is.

Moneyman
Berichten: 31168
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
06 mei 2020 09:15
Moneyman schreef:
06 mei 2020 09:02
Je moet tóch eens wat vaker naar de kerk, Jablan, want je vooroordelen kloppen niet bepaald
:lol: Onze jongen mist de diensten niet eens. Mijn vooroordeel komt van de zondagmorgen: in het precovidium ontbeten wij in de horeca en op weg daar naar toe, zie je wie op weg naar een kerk is.
Dat bevestigt het effect wat vaker te zien is in jouw reacties: datgene wat jij zelf waarneemt, wordt voor jouw de werkelijkheid. De wereld is echter een stuk groter dan jouw waarneming.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@jablan

Hier gaat het initiatief van de ouders uit en dan zijn we in goed gezelschap: artsen, advocaten, horeca, nog meer openbaar bestuur of eigen bedrijven. Bovendien geven een aantal docenten al les aan kleine groepen in plaats van alles online te doen, is het plan om de Duitse richtlijnen te volgen (afstand+mondkapje), zijn de jongens en meiden allemaal ziek geweest, meerdere positief getest op Corona en daarmee immuun voor deze variant van het virusL”

Maken de werkzaamheden van de ouders iets uit voor dat virus? En al die kinderen zijn ziek geweest en meerdere positief getest? Ik dacht dat kinderen veel minder bevattelijk waren?

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

@Moneyman: Kijk eens rond op kerksites of naar jaarverslagen of bij het CBS. Lid van een kerk zijn en een kerkdienst bezoeken is steeds meer iets voor de oudere generaties. (Juist omdat we geen standaard leven leiden, hou ik er altijd rekening mee, dat de wereld groter is.)

@Lady1234: Dat kinderen minder bevattelijk zijn, wordt wel algemeen aangenomen. Voor de groep tot 12 jaar lijkt het te kloppen, viroloog Christian Drosten heeft het in de NDR Podcasts vaker besproken. Voor de groep 12-18 jaar durf ik niets te zeggen, want er wordt weinig getest. De dagelijkse rapportage van het RIVM geeft voor deze groep lage aantallen.
In de klas van onze jongen is het virus goed rondgegaan, achteraf gezien moet dat eind februari - begin maart geweest zijn, en echt raar vinden we het niet. Het zijn pubers, ze kleven aan elkaar.
Lowieze schreef:
06 mei 2020 08:30
Gisteren heeft de ambulance de opa van mijn buurvrouw opgehaald, hij was daar in huis omdat hij niet voor zichzelf kon zorgen. [...] De verpleegkundigen van de ambulance hadden alleen handschoenen en een mondkapje voor, niet in beschermende pakken dus. De huisarts was al een keer eerder op huisbezoek geweest, die droeg totaal geen bescherming.
Sterkte gewenst ermee.
Erg herkenbaar: pakken hebben we alleen bij de GGD'ers gezien en bij de eerste afspraak in het ziekenhuis, weken geleden. Voor de rest is het allemaal minimaal. Gezondheidscentrum hier biedt alleen telefonische spreekuren aan wegens het tekort aan PBM.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Lowieze schreef:
06 mei 2020 08:30
Gisteren heeft de ambulance de opa van mijn buurvrouw opgehaald, hij was daar in huis omdat hij niet voor zichzelf kon zorgen.
De man, in de tachtig, liep al zo’n 6 weken met bronchitis (volgens de artsen). Nooit getest, want het was geen corona.
Gisteren dus meegenomen naar het ziekenhuis, want ja, er was toch wel een kleine kans dat het corona was.
De verpleegkundigen van de ambulance hadden alleen handschoenen en een mondkapje voor, niet in beschermende pakken dus. De huisarts was al een keer eerder op huisbezoek geweest, die droeg totaal geen bescherming.
Dat is dan toch weer best bijzonder.

Wij zagen net tijdens de hondenuitlaat iemand door de ambulance opgehaald worden. Alleen mondkapje en handschoenen, politie had helemaal niets aan bescherming. We zeiden al tegen elkaar: zal wel niet corona gerelateerd zijn, maar als ik jouw bericht zo lees, zegt het niets...

Moneyman
Berichten: 31168
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
06 mei 2020 09:35
@Moneyman: Kijk eens rond op kerksites of naar jaarverslagen of bij het CBS. Lid van een kerk zijn en een kerkdienst bezoeken is steeds meer iets voor de oudere generaties. (Juist omdat we geen standaard leven leiden, hou ik er altijd rekening mee, dat de wereld groter is.)
Dan moet je je blik toch echt nog eens wat meer verruimen. De tendens die jij omschrijft, is zeker geen algemeen beeld. In zijn algemeenheid klopt dat beeld voor een deel van de "midden-kerken", zoals de Rooms-Katholieke kerk of de PKN-gemeenten. De meer "extreme" kerken, zowel in het linkse (de evangelische hoek) als in met rechtse spectrum (de bevindelijken), groeien echter als kool, en juist door jongeren. En dan heb ik het nog niet eens over de vele migrantenkerken en niet-westerse kerkgenootschappen.

Maar goed, dit lijkt meer op huiskamer-praat, al ging het er met name om dat je statement dat kerkgangers met name uit risicogroepen bestaan, veel te kort door de bocht is.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik ga echt niet wegens mijn leeftijd als overtuigde Atheïst mijn door Jablan dit laten verplichten.
Met Kerst dus over 7 maanden zitten ze altijd bom vol....

Verders nog vele die de regels overtreden, zoals een B Post bezorger die ondanks de Lock Down gewoon 't land
onbeperkt in en uit kan fietsen.
Net als Bulgaarse Asperge Plukkers dagelijks doen.

Voor mijn geen kerk, liever een Abdij waar ik prima kazen en bijpassende echte steviger bieren kan kopen!
Ja, ik ben een vreemde kostganger voor onze lieve Heer!

witte angora
Berichten: 31993
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Vanmorgen weer wat boodschappen gedaan, deze keer bij de Aldi. Wat opvalt: de karretjes worden niet meer schoongemaakt, er staat een doosje met doekjes, en klaar. Ik heb er niks mee gedaan, een andere klant ook niet. Eigenlijk geloof ik er niet meer in, in dat schoonmaken van die karretjes, en ik vermoed meer mensen niet. Gewoon thuis je handen even schrobben, ben je er ook. En misschien wel beter ook, want doorgaans zit je met je handen echt niet alleen aan het handvat van dat wagentje.

In de winkel was het relatief druk; niet drukker dan het RIVM voorschrijft, maar de gebruikelijke onbenulligheid. Mensen die het nodig vinden complete winkelpaden te blokkeren met zichzelf en hun karretje. Dat soort dingen. Of met zijn drieën aan de paar plantjes in de aanbieding zitten te trekken, omdat je een aantal van een bepaald soort wil hebben, en alles staat door elkaar.

Bij de kassa was er uiteraard het gebruikelijke spatscherm, en betalen is nog steeds digitaal. Maar ik vermoed zo dat eerdaags ook geen probleem meer wordt gemaakt van contant geld. Binnenkort maar weer eens uitproberen, met een week of twee of zo, afhankelijk van welke winkel het is.

Steeds meer krijg ik het idee dat de Corona-maatregelen spontaan versoepeld worden.

marnix
Berichten: 823
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door marnix »

"Gewoon thuis je handen even schrobben"
En dan heb jij onderweg niet aan je gezicht gezeten bij jeuk aan je neus?

Nijogeth
Berichten: 10550
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Van wat ik vandaag heb gezien kan het niet anders of de Limburgse bevolking (al zal het op meer plekken zijn, maar daar ben ik vandaag niet geweest) is helemaal klaar met de maatregelen. Het centrum van Roermond was stampvol, fietsers overal, mensen aan het wandelen, groepjes die rond een bankje hingen of voor de ingang van een winkel stonden te praten. Anderhalve meter afstand was amper te vinden. Hetzelfde gold voor de muntpassage in Weert, daar moest ik tussen de mensen door zigzaggen. Leeftijden maakte ook niet 18-90 liep allemaal vrolijk rond alsof er niets aan de hand was. Maar de regering probeert toch vol te houden dat er een anderhalve meter maatschappij moet komen. Meestal zijn het de kiezers die in de sprookjes van de politici geloven, maar nu beginnen die politici ook nog eens in hun eigen sprookjes te geloven, dat gaat een probleem worden.

Moneyman
Berichten: 31168
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
06 mei 2020 14:39
Gewoon thuis je handen even schrobben, ben je er ook. En misschien wel beter ook, want doorgaans zit je met je handen echt niet alleen aan het handvat van dat wagentje.
Probeer dan wel ondertussen van je neus/ gezicht af te blijven :wink:

Censor
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jun 2018 11:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Censor »

Het zal aan de mensen zelf liggen. Hier worden nog steeds karren schoongemaakt en men houdt afstand voor de winkel, in de winkel zelf niet.
Er komt vandaag toch weer een persconferentie? Ben benieuwd.
Op Europees nivo zien we compleet andere regels, per land verschillend.
De berichten zijn tegenstrijdig , hoe kunnen de kappers weer wel opengaan en de horeca nog niet?
Ik snap er echt niks meer van.
Hier in Nederland is de volksaard sowieso niet gezagsgetrouw , dus ik denk dat iedereen het zelf wel bedenkt.
Dan volgt er misschien wel weer een nieuwe golf besmettingen. We hopen dat de politiek lessen heeft getrokken.

witte angora
Berichten: 31993
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar dat moest toch al, Marnix en Moneyman... ;)

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

De berichten zijn tegenstrijdig , hoe kunnen de kappers weer wel opengaan en de horeca nog niet?
Ik snap er echt niks meer van.
Tja, als je dat al niet snapt.

Moneyman
Berichten: 31168
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
06 mei 2020 15:01
Maar dat moest toch al, Marnix en Moneyman... ;)
Echt :shock: :wink:

witte angora
Berichten: 31993
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Sja, jullie staan me dat te vertellen alsof het iets hagelnieuws is, iets dat nog geen mens wist... :roll:

Moneyman
Berichten: 31168
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het punt is natuurlijk dat het jouw statement "gewoon je handen wassen, dan ben je er" in een wat genuanceerder daglicht stelt. Want dat statement is te simpel en te makkelijk.

witte angora
Berichten: 31993
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Uiteraard komt er meer bij kijken. Maar dat was ook met het schoonmaken van die karretjes. Ook daar komt meer bij kijken, en volgens mij zit er geen wezenlijk verschil in.

Gesloten