LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Moneyman
Berichten: 31180
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat een rare vergelijkingen en gevolgtrekkingen.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
07 mei 2020 17:40
Volgens mij doen politici niets anders dan vooruit plannen hoor. Zo zijn bijvoorbeeld daken met asbest erin vanaf 2024 verboden. Dat is over 4 jaar, maar de situatie dan is niet bekend.

Maar in een crisistijd durven ze ineens niets meer, maar aanpassen aan de situatie doet men dan ook weer niet. Men luisterde in eerste instantie maar naar 1 advies, sloeg alles in de wind en nu gaat men alles onder voorbehoud terugdraaien. Maar Corona is er toch nog gewoon? Waarom terug draaien als die maatregelen zo goed overzien waren?

Met andere woorden, in mijn ogen laten politici momenteel duidelijk zien dat regeren alleen een korte termijn denken inhoudt en men niet aan het landsbelang denkt door een lange termijn visie er op na te houden. Overigens zijn de verkiezingen iedere 4 jaar daar een duidelijk teken van, want partijen hoeven niet over langer na te denken dan die 4 jaar, want na die 4 jaar gooit de volgende coalitie het weer helemaal om.
Je beschrijft hier politiek.. goh :mrgreen:
en nu gaat men alles onder voorbehoud terugdraaien
Ik zie overigens niets teruggedraaid worden hoor.. maar ik kijk zeker naar de korte termijn :wink:

Ik zie inmiddels wel wat in de duitse oplossing, waarbij ze vooral regionaal kijken. Als ik hoor van anderen hier hoe het er in sommige delen van het land aan toe gaat, dan pleit ik voor regionale lock-downs als het aantal besmettingen ergens weer boven een bepaald percentage komt.. Gewoon alles op slot daar terwijl de rest van het land of de regio's die zich wel kunnen gedragen gewoon kunnen afbouwen.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
07 mei 2020 17:45
Wat een rare vergelijkingen en gevolgtrekkingen.
Het went inmiddels :mrgreen:

Nijogeth
Berichten: 10552
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar zie je niets teruggedraaid worden? Kappers mogen bijvoorbeeld weer open, dat is in mijn ogen het terug draaien van maatregelen. Ik vraag me dan af, als die maatregelen 2 maanden terug zo doordacht waren en het virus is er duidelijk nog steeds, waarom dat nu ineens wel kan. Mijn idee is dus dat het mogelijk niet nodig was, maar dat men halsoverkop van alles heeft besloten, zonder naar het gehele plaatje te kijken. En juist het hele plaatje in zicht houden en daarmee maatregelen nemen om dat plaatje beter te maken op de lange termijn, dat is in mijn ogen politiek bedrijven.

witte angora
Berichten: 32003
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Waar het om ging is dat het aantal ziekenhuis-, IC-opnames en Coronadoden dusdanig toenam dat de zorg in de gevarenzone kwam. Of er eigenlijk al in zat. Dat is nu achter de rug. Kennelijk wil de overheid nu proberen wat dingen los te laten, in de hoop dat de aantallen niet verder toenemen, of zelfs nog enigszins afnemen. Daar hangt het verdere loslaten van maatregelen dan ook van af.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Maar zie je niets teruggedraaid worden? Kappers mogen bijvoorbeeld weer open, dat is in mijn ogen het terug draaien van maatregelen.
Volgens mij gaan we (nog) niet terug naar hoe het was.. Dus nee, ik zie niets teruggedraaid worden.. Wel zie ik zaken versoepeld worden.
Precies datgene dat ook aangekondigd is overigens..
Ik vraag me dan af, als die maatregelen 2 maanden terug zo doordacht waren en het virus is er duidelijk nog steeds, waarom dat nu ineens wel kan. Mijn idee is dus dat het mogelijk niet nodig was, maar dat men halsoverkop van alles heeft besloten, zonder naar het gehele plaatje te kijken
Dat er halsoverkop is besloten, dat kan wel kloppen ja.. Als ze er maanden over gedaan hadden, was het in ieder geval niet goed geweest ;) Maar je 'idee' dat het mogelijk niet nodig zou zijn geweest is echt een hele rare kronkel die je volgens mij alleen verzint om zoveel mogelijk dwars te doen.
En juist het hele plaatje in zicht houden en daarmee maatregelen nemen om dat plaatje beter te maken op de lange termijn, dat is in mijn ogen politiek bedrijven.
Precies wat nu gebeurt.. Dat je daar dan ook weer kritiek op hebt, zegt dan wel weer heel veel :mrgreen:
Het is het zoeken naar kleine gaatjes in de hoop of zo makkelijk te scoren of in ieder geval twijfel te zaaien en mensen bezig te houden.. het is net politiek :mrgreen:

Nijogeth
Berichten: 10552
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Waar is de lange termijn dan? Die zie ik niet. Zelfs mogelijke versoepelingen op 1 juni zijn onder voorbehoud. Er is nergens een plan voor de lange termijn waarin men zegt 'we doen dit en dat en op die datum zijn we zo ver'. En met lange termijn bedoel ik minimaal een jaar. Er wordt alleen maar meer twijfel gezaaid, terwijl er onder veel mensen wel degelijk behoefte is om zo snel mogelijk van de maatregelen af te zijn.

Ook vraag ik me af wanneer een groot deel van de bevolking zegt 'en nu zijn we het zat' en er massaal rellen komen als de politie bijvoorbeeld een feest met een paar honderd man wil stoppen. Dat moment komt en dat is echt geen maanden ver. Dan krijgen we hier dadelijk taferelen zoals in Frankrijk regelmatig voor is gekomen de laatste jaren.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hebt u eigenlijk wel geluisterd naar wat er gezegd werd?

Een menselijke lijf is geen machine waarvan je kunt zeggen als we zo of zus doen, dan moet hij het doen.

Niet gehoord dat als de versoepelingen slecht uitpakken, meer ziekenhuisopnames, meer doden, dat de boel dan weer teruggedraaid wordt?

U blijft maar hetzelfde riedeltje herhalen, alsof de overheid een glazen bol heeft, waarop na wrijven de tekst staat: “ op 1 september is alles over” en dan kan Nijogeth weer naar de kroeg, naar een terras, chillen met vrienden, lunchen met een vriendin., feesten met een paar honderd man. En zelfs onbeperkt uitvaarten bezoeken. Dan is al zijn leed geleden.

ZeerPrivé
Berichten: 6078
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Met meer ziekenhuis opnames en meer Corona doden houdt men al rekening. Dat leidt niet tot terug draaien van de maatregelen. Het moet wel beheersbaar en acceptabel blijven.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
07 mei 2020 18:50
Waar is de lange termijn dan? Die zie ik niet. Zelfs mogelijke versoepelingen op 1 juni zijn onder voorbehoud. Er is nergens een plan voor de lange termijn waarin men zegt 'we doen dit en dat en op die datum zijn we zo ver'. En met lange termijn bedoel ik minimaal een jaar. Er wordt alleen maar meer twijfel gezaaid, terwijl er onder veel mensen wel degelijk behoefte is om zo snel mogelijk van de maatregelen af te zijn.

Ook vraag ik me af wanneer een groot deel van de bevolking zegt 'en nu zijn we het zat' en er massaal rellen komen als de politie bijvoorbeeld een feest met een paar honderd man wil stoppen. Dat moment komt en dat is echt geen maanden ver. Dan krijgen we hier dadelijk taferelen zoals in Frankrijk regelmatig voor is gekomen de laatste jaren.
Je bedoeld die nu in Frankrijk voorkomen? Onee ook daar niet. En ook niet in Spanje, Italië en weet ik waar, terwijl ze daar in veel zwaardere lockdowns gezeten hebben.

Je versimpeling van zaken en dan het verwijt dat de politici hun werk niet doen is echt bijna lachwekkend..

En dat allemaal omdat jij je biertje mist 😯

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

In Frankrijk bijvoorbeeld doen ze het heel anders:

https://www.gelderlander.nl/buitenland/ ... ~a2a15e05/

Daar zijn tenminste echte politici

Nijogeth
Berichten: 10552
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat hele continue herhalende riedeltje van Lady en Angel, dat ken ik ondertussen wel. Ik wil graag mijn biertje kunnen drinken, dat klopt. Nog veel liever wil ik dat dit land er gewoon weer bovenop komt, de economie niet naar de Filistijnen gaat en dat het normale leven weer opgepakt kan worden. Daar mag best een keiharde datum voor genoemd worden, vind ik, dat is het minste dat je kunt doen als je als regering plotsklaps alle levens op zijn kop gooit. Dit is voor velen ingrijpender dan de dood van een dierbare. Vorig jaar verloor ik mijn opa, maar dit raakt me persoonlijk veel harder. Niet fysiek, niet financieel, wel emotioneel en geestelijk. Ik ben namelijk een mens en heb wel behoefte aan sociaal contact.

Maar Lady en Angel, nu wil ik wel eens een eerlijk antwoord van jullie hebben. Wat is volgens jullie een extra levensjaar van een wildvreemde waard? Hoeveel zou je daarvoor opgeven?

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

angel1978 schreef:
07 mei 2020 11:32
Volgens mij is het verhaal vanaf het begin al dat mondkapjes in principe niet werken, of als ze al effect hebben, dat het dan echt minimaal zal zijn.
Onzin.
Met een mondkapje bescherm je anderen, omdat je eigen aerosolen dan in het masker blijven hangen.
De effecten: je kunt terugkijken in de tijd en kijk dan specifiek naar Oostenrijk en naar de stad Jena. Na invoering van deze verplichting een scherpe daling van het aantal nieuwe besmettingen.
witte angora schreef:
07 mei 2020 11:34
(...) Het probleem, althans hier in de omgeving, is dus dat het gezonde verstand, verdraagzaamheid en inschikkelijkheid nogal eens ontbreken.
Minder sociaal contact binnen anderhalve meter maakt mensen sneller minder sociaal :wink:
moederslink schreef:
07 mei 2020 12:56
Ik heb mij toch wel verbaasd over sommige dingen uit die persconferentie: [...]
Het is totaal willekeurig. Kabinet leeft nu eenmaal in een virtuele werkelijkheid. Basic Fit en Big Gym zitten hier op de bovenverdiepingen van winkels of andere bedrijven, de ruimtes zijn zeker 5 meter hoog en erg ruim (lage huur). Normaal staan de apparaten al op meters van elkaar of twee-aan-twee opgesteld. Bovendien roept het kabinet, dat bewegen belangrijk is en dan wordt het niet waar gemaakt.
Nijogeth schreef:
07 mei 2020 16:34
Overigens snap ik persoonlijk niet waarom de regering niet gewoon breder inzet en zo extreem specifiek is als [...]
Half maart moesten we ons gezond verstand gebruiken en nu moet dat weer worden uitgezet. Ik zie een hang naar vroegâh, namelijk geen enkel risico willen nemen en daarmee bedoel ik echt nul komma nul risico, want alles moet volgens protocol planbaar en controleerbaar zijn.
angel1978 schreef:
07 mei 2020 17:48
Ik zie inmiddels wel wat in de duitse oplossing, waarbij ze vooral regionaal kijken.
Waarbij een aantal regio's groter dan Nederland zijn. In Duitsland gaat het in eerste instantie vanaf nu verder op deelstaat-niveau, met de harde eis vanuit de Bondsregering, dat in een Kreis (meerdere gemeenten of een enkele stad) niet meer dan 50 nieuwe besmettingen binnen 7 dagen mogen worden gevonden. Meer dan 50 betekent stappen terug.
Binnen Nederland zijn er ook regionale verschillen, vooral in het toerisme of het houden van markten.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zal ik u dan een datum geven? 12 december is alles over.

U bent een bijzonder mens, dat een beetje verstoring van de normale gang van zaken, dus geen kroegentocht enzovoort, u meer raakt dan het overlijden van uw opa. Nou kan het natuurlijk zijn dat u met uw opa helemaal niets had. Maar tenslotte hebt u uw baan nog, u kunt nog gaan lunchen met uw vriendin, u kunt nog een paar vrienden ontvangen. Eigenlijk hebt u het super, vergeleken met velen.

En nog klaagt u tegen de klippen op over wat u allemaal aangedaan wordt door de politici. Eigenlijk heel zielig. U bent gespeend van elke realiteitszin. Jammer.

Maar voor de meeste mensen is het overlijden van een dierbare een veel ingrijpender gebeurtenis dan de lock down die we nu hebben.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan, bewegen móet, maar de sportscholen blijven nog dicht en de zwembaden gaan open , maar de sauna.s blijven nog dicht , kantines open, maar de kroeg blijft nog dicht.
Ik zie er niet echt logica in.

Ik denk overigens dat het merendeel vd bevolking nog wel zéér rustig aan gaat doen.
Men gaat echt niet massaal nu weer de hort op. Voorzichtigheid blijft geboden en men blijft bang voor een besmetting.
Ik hoorde vd week ergens dat slechts 4% besmet is geraakt, dus 96% nog niet.
Dus....je móet nog steeds je koppie erbij houden.
Laatst gewijzigd door moederslink op 07 mei 2020 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

moederslink schreef:
07 mei 2020 20:49
Jablan, bewegen móet, maar de sportscholen blijven nog dicht en de zwembaden gaan open , maar de sauna.s blijven nog dicht , kantines open, maar de kroeg blijft nog dicht.
Ik zie er niet echt logica in.
het klopt ook gewoon niet wat je zegt.. En een deel is vanmiddag al voorbij gekomen.. Dus dat je het dan niet begrijpt, dat snap ik dan weer wel.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Wat heb ik gemist dan?
Het klopt dat ik niet alles precies volg, sorry dan :oops:

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
07 mei 2020 20:14
Dat hele continue herhalende riedeltje van Lady en Angel, dat ken ik ondertussen wel. Ik wil graag mijn biertje kunnen drinken, dat klopt. Nog veel liever wil ik dat dit land er gewoon weer bovenop komt, de economie niet naar de Filistijnen gaat en dat het normale leven weer opgepakt kan worden. Daar mag best een keiharde datum voor genoemd worden, vind ik, dat is het minste dat je kunt doen als je als regering plotsklaps alle levens op zijn kop gooit. Dit is voor velen ingrijpender dan de dood van een dierbare. Vorig jaar verloor ik mijn opa, maar dit raakt me persoonlijk veel harder. Niet fysiek, niet financieel, wel emotioneel en geestelijk. Ik ben namelijk een mens en heb wel behoefte aan sociaal contact.

Maar Lady en Angel, nu wil ik wel eens een eerlijk antwoord van jullie hebben. Wat is volgens jullie een extra levensjaar van een wildvreemde waard? Hoeveel zou je daarvoor opgeven?
Sorry Nijogeth, ik geloof best dat je een sociaal dier bent en je sociale contacten mist, maar wat je nu hier neer zet:
' Dit is voor velen ingrijpender dan de dood van een dierbare' zou je dat dan eens met droge ogen aan een van de nabestaanden van die 5000+ bevestigde doden kunnen vertellen (hebben we het nog niet over de niet bevestigde besmettingen ) en ze dan vragen of de lockdown veel erger is dan het verlies van de persoon die ze net kwijt zijn?

En om dan toch even een kort antwoord te geven op je vraag, hoewel ik die eigenlijk bespottelijk vind:

Als iemand (wildvreemde) en me vertelt dat ie nog 1 jaar extra te leven zou hebben en van zijn/haar kinderen/kleinkinderen/geliefde zou kunnen en mogen genieten en dat heel graag zou willen, wat ik daar dan voor over heb? Kun je daar dan zelf het antwoord bij bedenken wellicht?

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Onzin.
Met een mondkapje bescherm je anderen, omdat je eigen aerosolen dan in het masker blijven hangen.
De effecten: je kunt terugkijken in de tijd en kijk dan specifiek naar Oostenrijk en naar de stad Jena. Na invoering van deze verplichting een scherpe daling van het aantal nieuwe besmettingen.
Causaal verband? Wellicht..
Waarde wetenschappelijk gezien: 0
Het is totaal willekeurig. Kabinet leeft nu eenmaal in een virtuele werkelijkheid. Basic Fit en Big Gym zitten hier op de bovenverdiepingen van winkels of andere bedrijven, de ruimtes zijn zeker 5 meter hoog en erg ruim (lage huur). Normaal staan de apparaten al op meters van elkaar of twee-aan-twee opgesteld. Bovendien roept het kabinet, dat bewegen belangrijk is en dan wordt het niet waar gemaakt.
Dit verband slaat dan weer nergens op..
Half maart moesten we ons gezond verstand gebruiken en nu moet dat weer worden uitgezet. Ik zie een hang naar vroegâh, namelijk geen enkel risico willen nemen en daarmee bedoel ik echt nul komma nul risico, want alles moet volgens protocol planbaar en controleerbaar zijn.
En ook dit is weer totaal zelf verzonnen net als enkele vorige statements.. Die als die dan weerlegt of weersproken worden, genegeerd worden, maar ook dat begint structureel te worden.. Maar ook daar ben ik niet de eerste die dit constateert.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

@moederslink,

hier zeg je: eerst cafés en restaurants open en pas later ( 1 september ) kantines.
moederslink schreef:
07 mei 2020 12:56
Ik heb mij toch wel verbaasd over sommige dingen uit die persconferentie:
- 1 juni : middelbare scholen, musea, restaurants, cafés weer open
- 1 juli : vakantieparken met wc.s en douches weer open

En dan :
- pas op 1 september (?) fitnessclubs, kantines , sauna,s en seksclubs weer open.

Waarom dit onderscheid en hoezo kan men nú al iets bepalen voor over ruim 3 (!) maanden?
Misschien hebben we dan een enorme 2e piek?

Dat van die seksclubs kan ik nog begrijpen 😉 , maar wat is het verschil tussen een kantine en bv een kroeg/ restaurant. Ook een kantine kun je op 1.5 meter aanpassen.
Een fitnessclub óók.
en hier is het ineens andersom?
kantines open, maar de kroeg blijft nog dicht.

Gesloten