LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Ook weer zoiets, Hugo de Jonge geeft aan dat er structureel 1700 IC bedden nodig zijn om de versoepeling van de lockdown mogelijk te maken.
Dat kan helemaal niet, zeggen de ziekenhuizen want daar komen we 1650 IC verpleegkundigen voor tekort. De opleiding duurt anderhalf jaar.

witte angora
Berichten: 32003
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Even een nieuwe poging. *Bierviltjesberekening*, ik weet het.

Een verpleegkundige kan 2 patiënten aan. Voor 2 bedden heb je dus 24/7 drie verpleegkundigen nodig. Dat zijn er voor 1700 dus 2550. Er is een tekort van 1650 verpleegkundigen. Dus er zijn er nu 900 beschikbaar. Met die 900 kun je dus sowieso 600 bedden neerzetten, kom je er 1100 tekort. Dat is wel wat veel ja.

Uiteraard kunnen er nog een aantal patiënten naar Duitsland. Maar hoe vaak ga je die 1100 bedden nodig hebben?

Maar het betekent wel, dat als dit een voorwaarde is voor een versoepeling van de lockdown, dat we ook een groot aantal ernstig zieken en doden accepteren. Bovendien: aan al die ernstig zieken die genezen zit ook een gigantisch kostenplaatje. Dat moet ook ergens van betaald worden.

We zitten met zijn allen behoorlijk in de ****, met dat Corona-virus.
Laatst gewijzigd door witte angora op 08 mei 2020 07:47, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16402
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
07 mei 2020 23:27
H.Roosveld schreef:
07 mei 2020 22:34
(...)
het een ingewikkeld virus is dat hoogstwaarschijnlijk uit het laboratorium in Wuhan ontsnapt is en niet zomaar op een markt in Wuhan.
Trump roept dit ook al heel lang.
Wat wil je daar mee zeggen?
Diezelfde man wilde het land met Pasen weer open hebben en injecteren met ontsmettingsmiddel….

Moneyman
Berichten: 31180
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
08 mei 2020 07:45
Wat wil je daar mee zeggen?
Dat dit geluid al maandenlang op allerlei plekken te horen is, natuurlijk.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
08 mei 2020 07:44
Even een nieuwe poging. *Bierviltjesberekening*, ik weet het.
Maak ik er een ruitjespapierberekening van :wink:
CAO Ziekenhuizen geeft een werkweek van 36 uur en 144 uur vakantie per jaar (20 dagen).
Jaar heeft 261 werkdagen. Hiervan gaan af: vakantie, 5 feestdagen, 2 dagen verzuim. Blijven 234 dagen over met gemiddeld 7,2 uur per dag. (Praktijk: diensten van 8 tot 12 uur.) Totaal gewerkte uren 1684,8 uur per jaar en een jaar heeft 365,25 x 24 uur = 8766 uur.
Voor volcontinu bezetting heb je 8766 / 1684,8 = 5,2 verpleegkundigen nodig.

Voor Corona waren er 1150 IC-bedden. Voor 1700 bedden zijn er ... 1430 extra IC-verpleegkundigen nodig. (1 per 2 bedden)

Nu ben ik even kwijt wat het gemiddelde is in Europa, maar een norm van 15 bedden per 100.000 mensen geeft bij 17,6 miljoen inwoners een IC-capaciteit van 2640 bedden. Dat zijn er 1490 meer dan er waren, daarmee 3874 extra vakmensen aan het bed voor de eerste verzorging (komen nog artsen en ondersteunend personeel bij). Stellen we de gemiddelde loonkosten op 50.000 euro, zijn de meerkosten 193,7 miljoen alleen voor de IC-verpleegkundigen. Artsen, infra (gebouw, bed, apparatuur, logistiek) en ondersteuning (laboranten, schoonmaak) komen hier nog bij.

Het getal van 2 tot 3 miljard per jaar, dat rondzingt, om permanent voldoende IC-capaciteit te hebben, vind ik realistisch. In vergelijking met de meeruitgaven van de overheid (94 miljard) en het verlies door een recessie (10% minder is 75,8 miljard) is 3 miljard per jaar meer uitgeven aan de IC-capaciteit een lonende investering: 94 plus 76 = 170 en dit delen door 3 is ruim 56 jaar en dat is langer dan de gemiddelde Nederlander tijdens zijn/haar leven werkt. Meer capaciteit is minder beperkingen.
Laatst gewijzigd door Jablan op 08 mei 2020 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16402
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
08 mei 2020 08:03
16again schreef:
08 mei 2020 07:45
Wat wil je daar mee zeggen?
Dat dit geluid al maandenlang op allerlei plekken te horen is, natuurlijk.
Wat een eigenschap is van een gerucht. Maar dat zegt natuurlijk niets of het Wuhan lab verhaal op waarheid gebaseerd is

Moneyman
Berichten: 31180
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Daar schreef ik ook niets over... wat is het punt wat je denkt te maken?

16again
Berichten: 16402
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Dat is nu juist mijn vraag aan jou ! Wat betekent het, als Trump het gezegd heeft? Daar kom jij immers mee op de proppen.

witte angora
Berichten: 32003
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
08 mei 2020 08:33
Het getal van 2 tot 3 miljard per jaar, dat rondzingt, om permanent voldoende IC-capaciteit te hebben, vind ik realistisch. In vergelijking met de meeruitgaven van de overheid (94 miljard) en het verlies door een recessie (10% minder is 75,8 miljard) is 3 miljard per jaar meer uitgeven aan de IC-capaciteit een lonende investering: 94 plus 76 = 170 en dit delen door 3 is ruim 56 jaar en dat is langer dan de gemiddelde Nederlander tijdens zijn/haar leven werkt. Meer capaciteit is minder beperkingen.
Kortom, het is een open deur, en het is al veel en veel langer bekend, want: een eigenschap van de typische 'zuunige' Hollander: al die jaren waren we op een verkeerde manier zuinig. Het mocht niks kosten.

Lang geleden sprak ik iemand die samen met een ander één keer per jaar een busreis organiseerde. Een vrij dure busreis, maar dat had een reden. Ze gingen van tevoren alle geplande hotels af om de boel te controleren, de eis was onder andere: goede bedden. En dat waren vaak de duurdere hotels. Daar hadden ze een reden voor, want: 'Geld vergeet je. Maar als je op reis één keer op een slechte matras hebt gelegen, dan vergeet je dat je leven lang niet meer, en dat zullen we dan nog heel wat jaren moeten horen'. Ik heb daar veel van geleerd. En eerlijk gezegd: ik blijf er nog steeds van leren, juist omdat verkeerde zuinigheid er niet met de paplepel in is gegoten; het is er met een moker in geramd en vervolgens in beton gegoten. Feit is en blijft: investeer gewoon wat meer, spaar desnoods wat door, en pak het gewoon goed aan. Je hebt er veel meer plezier van, en uiteindelijk ben je voordeliger uit.

En dat zie je dus nu hier ook in terug.

Overigens begreep ik je sommetje niet helemaal: je zette net iets te grote stappen op de vroege ochtend. 94 plus 76 is inderdaad 170, maar delen door 3 miljard levert een terugverdientijd van 56 jaar op; daarbij: die 94 en 76 zijn hopelijk eenmalig. Als het vaker voorkomt kom je er nooit meer uit.
Laatst gewijzigd door witte angora op 08 mei 2020 09:13, 2 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
08 mei 2020 09:03
Dat is nu juist mijn vraag aan jou ! Wat betekent het, als Trump het gezegd heeft? Daar kom jij immers mee op de proppen.
Omdat jij de nadruk legt op Trump?
Wat moneyman schreef was: "Trump roept dit ook al heel lang."

Als je nu de nadruk legt op: 'heel lang'

Dan klopt het ook met: "Dat dit geluid al maandenlang op allerlei plekken te horen is, natuurlijk."

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Bierviltjes of ruitjespapier, het lijkt er wel op dat de minister de voorwaarden van de versoepeling van de lockdown ophangt aan een vereiste die op korte termijn niet haalbaar is.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

mh73 schreef:
08 mei 2020 09:13
Bierviltjes of ruitjespapier, het lijkt er wel op dat de minister de voorwaarden van de versoepeling van de lockdown ophangt aan een vereiste die op korte termijn niet haalbaar is.
waar heb je dat gelezen?
Ik lees wel dat hij naar 1700 bedden structureel wil, maar nergens dat hij daar de versoepeling van de lockdown aan hangt.

Ik lees op meerdere plekken verschillende getallen en manieren waarop eenzelfde uitspraak wordt uitgelegd.. Klinkt dus als een interpretatie van iets dat de Jonge gezegd heeft.. Dus wat heeft hij nu echt gezegd?
Laatst gewijzigd door angel1978 op 08 mei 2020 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 32003
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Economisch feitje: de winst van de ING daalt met 40%. Geen rode cijfers dus, integendeel, maar de bank gaat toch al wat zeilen bij zetten. Oorzaak: afschrijving van leningen die door de Coronacrisis niet terug betaald worden. Hoe dit zich verder gaat ontwikkelen, en hoe het met andere banken gaat? Geen idee.

Het hele verhaal: https://nos.nl/artikel/2333191-winst-in ... virus.html

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

angel1978 schreef:
08 mei 2020 09:14
waar heb je dat gelezen?
Ik lees wel dat hij naar 1700 bedden structureel wil, maar nergens dat hij daar de versoepeling van de lockdown aan hangt.

Het stond in het liveblog van het AD. Ik heb daarom ook heel voorzichtig geschreven 'lijkt', omdat ik weet hoe een uitspraak aan betekenis kan veranderen door een verkeerde of andere weergave in de media.

Moneyman
Berichten: 31180
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
08 mei 2020 09:03
Dat is nu juist mijn vraag aan jou ! Wat betekent het, als Trump het gezegd heeft? Daar kom jij immers mee op de proppen.
Dat is je al uitgelegd. Welk deel begrijp je niet?

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

mh73 schreef:
08 mei 2020 09:21
angel1978 schreef:
08 mei 2020 09:14
waar heb je dat gelezen?
Ik lees wel dat hij naar 1700 bedden structureel wil, maar nergens dat hij daar de versoepeling van de lockdown aan hangt.

Het stond in het liveblog van het AD. Ik heb daarom ook heel voorzichtig geschreven 'lijkt', omdat ik weet hoe een uitspraak aan betekenis kan veranderen door een verkeerde of andere weergave in de media.
Ik zie idd meerdere interpretaties en consequenties..

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Soms doen onze ministers zelf onduidelijke uitspraken, maar doen ze het niet, dan zorgen de media er wel voor dat ze onduidelijk worden. Wellicht zouden veel van onze geschilpunten hier, geen geschilpunten zijn wanneer we echt duidelijkheid hadden over wat er nu precies bedoeld werd, zonder de inkleuring van de media.

Even een filosofische gedachte tussendoor.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

mh73 schreef:
08 mei 2020 09:28
Soms doen onze ministers zelf onduidelijke uitspraken, maar doen ze het niet, dan zorgen de media er wel voor dat ze onduidelijk worden. Wellicht zouden veel van onze geschilpunten hier, geen geschilpunten zijn wanneer we echt duidelijkheid hadden over wat er nu precies bedoeld werd, zonder de inkleuring van de media.

Even een filosofische gedachte tussendoor.
Dat zou betekenen dat iedereen letterlijk met de minister zelf zou moeten praten of alleen gebruik moet maken van transcripties van uitspraken.. Weet niet of dat haalbaar is :mrgreen:

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

mh73 schreef:
08 mei 2020 09:13
Bierviltjes of ruitjespapier, het lijkt er wel op dat de minister de voorwaarden van de versoepeling van de lockdown ophangt aan een vereiste die op korte termijn niet haalbaar is.
De brief van Hugo De Jong aan de 2e Kamer haalt zelfs de internationale pers en de eerste reacties zijn ... verbijstering, onbegrip, wat is er aan de hand in dat land?

Ik verwacht, dat de minister / het kabinet heel snel terugkomt op de vaccin-voorwaarde, voordat grote bijeenkomsten weer toegestaan zijn.

Bij de andere maatregelen wordt met grof geweld een eenheidsnorm opgelegd met een behoorlijk smalle basis.

Het is nu breed bekend, dat virussen zich snel verspreiden in afgesloten ruimtes met veel mensen. Als je dat als uitgangspunt neemt, dan slaat de beperking van 30 / 100 mensen nergens op, omdat er geen rekening wordt gehouden met de grootte (kubieke meters) van een zaal of ruimte.

Ik mis een simpele basis, waar iedereen wat aan heeft, bijvoorbeeld 1,5 meter afstand plus voldoende ventilatie (lucht naar buiten afzuigen). Of mond-neus-bescherming plus 1,0 meter afstand plus ventilatie. Als je dit als uitgangspunt aanhoudt, hoef je niet heel specifiek te worden.

witte angora
Berichten: 32003
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Of een minimum aantal vierkante meters per persoon. Dertig personen in de horeca, vergadercentra en dergelijke is een onmogelijk getal; in kleine ruimte kun je het niet kwijt, en in grote ruimtes kunnen er makkelijk veel meer bij.

Dat minimum kun je op een later tijdstip terug brengen van 10 naar 8 naar 5 of zo.

Gesloten