LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] geldigheidsduur emballagebon

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
arietje
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 okt 2008 15:17
Locatie: tilburg

geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door arietje »

Hallo, Vanmorgen bij de nettorama tilburg boodschappen gedaan. Ook een emballagebon ingediend bij de kassa. Wel 1 die ik al even vergeten was ( van 16 maart 2020) en terug vond tussen mijn papiergeld in mijn knip. De kassajuffrouw en de bedrijfsleider weigerde deze echter te accepteren. Dit terwijl de kassa juffrouw eerst nog de opmerking plaatste van "vergeten kan iedereen overkomen". Heb tegen de bedrijfsleider gezegd dat ik het niet met hem eens was, omdat ik er wel voor betaald heb, en daarom dan mijn flessen graag terug wilde.
Het antwoord van de bedrijfsleider was dat bij de ingang aangegeven staat dat de bon de zelfde dag moet worden ingeleverd. En als ik de flessen terug wilde, ik maar contact moest opnemen met de fabrikant. Nooit gezien, maar oke toen ik wegging zag ik het wel staan tussen de huisregels, die aan de rechterkant op de muur stonden, terwijl je links naar binnen gaat. Maar niet dat dat de geldigheidsduur is. Kan het mis hebben, maar mijn idee over huisregels zijn dat die gaan over je gedrag en de consequenties daarvan. En wie gaat, als je iets over de emballage wil weten, dat juist opzoeken in de huisregels? Waarom staat het niet meer geldig zijn na 1 dag niet op de emballage automaat die een heel stuk meer in de winkel staat? Waarom staat de geldigheid niet op de bon die de automaat uitprint?

En mijn belangrijkste vraag , Is er in het algemeen (dus niet hoe het bij 1 winkel is) iets geregeld hoelang een emballagebon geldig moet zijn?
groet, arie

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Albert Heijn hanteert een geldigheid van vijf jaar. Wel een groot verschil met minder dan één dag bij Nettodrama.

Moneyman
Berichten: 30273
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door Moneyman »

arietje schreef:
12 mei 2020 10:24
En mijn belangrijkste vraag , Is er in het algemeen (dus niet hoe het bij 1 winkel is) iets geregeld hoelang een emballagebon geldig moet zijn?
Jazeker. Vorderingen verjaren na 5 jaar. Emballagebonnen dus ook. Huisregels kunnen deze wettelijke bepalingen niet inperken, eventuele algemene voorwaarden wél. Maar dan nog kan de verjaringstermijn ten hoogste ingeperkt worden tot één jaar.
art. 3:307 lid 1 BW:
Een rechtsvordering tot nakoming van een verbintenis uit overeenkomst tot een geven of een doen verjaart door verloop van vijf jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de vordering opeisbaar is geworden.
art. 6:236 aanhef en onder g. BW:
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding:
g. dat een wettelijke verjarings- of vervaltermijn waarbinnen de wederpartij enig recht moet geldend maken, tot een verjarings- onderscheidenlijk vervaltermijn van minder dan een jaar verkort;
In de praktijk zal je je een weg moeten vechten door de "bureaucratie" van de winkel. Wellicht gewoon een klacht indienen, als het je om het principe gaat?

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Emballagebon is bij de AH toch maar paar maanden geldig? staat erop. Tsja is dat fair?

Moneyman
Berichten: 30273
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door Moneyman »

ElleFlowers schreef:
12 mei 2020 10:42
Emballagebon is bij de AH toch maar paar maanden geldig?
Dat dat onjuist is, had je in 2 seconden op kunnen zoeken.
https://www.ah.nl/klantenservice/vraag/ ... 000MtoESAS

Moneyman
Berichten: 30273
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door Moneyman »

breien schreef:
12 mei 2020 10:54
Die vijf jaar geldigheid kan zijn. Het probleem is dat de bon geen vijf jaar leesbaar blijft
haha dat klopt. Die thermische binnen zijn berucht onbetrouwbaar. Snel inleveren is om een heleboel praktische redenen dus wel aan te bevelen.

Methusalah
Berichten: 1204
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door Methusalah »

Ik snap het principe, maar embalage? Tenzij het kratten bier waren, om hoe veel geld kan het gaan? Een euro? Ik zou zeggen bespaar je de moeite want het gaat het je nooit meer opleveren dan wat het je kost (tijd en frustratie).

Teunbosseman
Berichten: 4374
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Is al eerder voorbij gekomen., zie link van 2016. Dus nee Nettorama mag dit niet vragen /eisen etc etc. Zijn 5 jaar geldig.


winkels-f104/statiegeld-bon-bij-vomar-b ... 61665.html

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door mahadma »

Even simpel gedacht: wat is er simpeler om de emballage bon meteen na het inleveren bij de kassa te incasseren via uw boodschappen bon? Over welk bedrag gaat het overigens?

Teunbosseman
Berichten: 4374
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

mahadma schreef:
12 mei 2020 13:31
Even simpel gedacht: wat is er simpeler om de emballage bon meteen na het inleveren bij de kassa te incasseren via uw boodschappen bon? Over welk bedrag gaat het overigens?
Dat is het hem nu juist. TS had de bon niet dezelfde dag ingeleverd.
Wel 1 die ik al even vergeten was ( van 16 maart 2020) en terug vond tussen mijn papiergeld in mijn knip.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Op statiegeld bonnen staat soms wel geldigheidsduur. Misschien franchiser maar de AH zegt 5 jaar, maar sommige bonnen 3 maanden

Moneyman
Berichten: 30273
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door Moneyman »

Er kan op de bon gezet worden wat men wil, maar dat beperkt natuurlijk nooit de wettelijke verjaringstermijn. Oftewel: als dat op de bon staart zijn het zinloze, nietige bepalingen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door tttlocke »

mahadma schreef:
12 mei 2020 13:31
Even simpel gedacht: wat is er simpeler om de emballage bon meteen na het inleveren bij de kassa te incasseren via uw boodschappen bon? [...]
Dat is volgens mij echt niet zo simpel als het lijkt. Wordt vaak vergeten.
Ik heb daar geen last van: ik kom er bij de kassa regelmatig achter dat ik vergeten ben de flessen zelf in te leveren. :mrgreen:

Lady1234
Berichten: 27232
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hier bij de Jumbo prima oplossing. Bij de lege flessen automaat hangt een kastje van de Voedselbank, met het verzoek daar je bonnetje in te deponeren.

En bij Lidl kan je kiezen, bonnetje, of direct doneren aan de Voedselbank.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Bij de KN.... Aldi stond dit op de automaat,
bon vandaag alleen geldig
dus niet vergeten?

Maar week later is geen probleem daar...
overtreden ze blijkbaar hun eigen regels...

Powerbank12
Berichten: 12
Lid geworden op: 05 okt 2019 13:55

Re: geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door Powerbank12 »

Klopt: het is inderdaad 5 jaar. Daarnaast mag een gehanteerde termijn ook niet onredelijk kort zijn.

Teunbosseman
Berichten: 4374
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Ik weet nog dat in vroegere tijden de kassa dame / heer vroeg of er nog een statiegeld bonnetje was om in te leveren.

Lijkt mij in de tegenwoordig niet al te moelijk om dit in de standaard vraag mee te nemen tesamen met of men zegels, spaarpunten oid en kassabon wilt.

Maar feit blijft. 5 jaar geldig. Hoop dat niemand nog C1000 statiegeld bonnetje heeft want die formule bestaat niet meer :mrgreen:

Aygulf
Berichten: 389
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door Aygulf »

Lady1234 schreef:
12 mei 2020 19:09
Hier bij de Jumbo prima oplossing. Bij de lege flessen automaat hangt een kastje van de Voedselbank, met het verzoek daar je bonnetje in te deponeren.

En bij Lidl kan je kiezen, bonnetje, of direct doneren aan de Voedselbank.
Maar in dit geval is men de bon vergeten en daarna volgens de winkelier niet meer geldig, dus wat is dan uw prima oplossing?

Fleur71
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 feb 2018 12:08

Re: geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door Fleur71 »

Moneyman schreef:
12 mei 2020 10:44
ElleFlowers schreef:
12 mei 2020 10:42
Emballagebon is bij de AH toch maar paar maanden geldig?
Dat dat onjuist is, had je in 2 seconden op kunnen zoeken.
https://www.ah.nl/klantenservice/vraag/ ... 000MtoESAS
Bij 'mijn' AH is deze 3 jaar geldig, geen 5

NeoDutchio
Berichten: 12362
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: geldigheidsduur emballagebon

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een prima oplossing is wellicht de consument niet te willen overbeschermen. Waarom zou een vergeetachtige consument voor alles behoed moeten worden? Waar is het stukje eigen verantwoordelijkheid? Als je over 1 of 2 euro al gaat klagen, dan kan je tegen geen enkele tegenslag.

Gesloten