LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

witte angora
Berichten: 32003
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
19 mei 2020 21:43
Maar nogmaals, mijn idee is nog altijd om geen regels op te leggen, maar van bovenaf advies te geven
Volgens mij zijn de meeste maatregelen ook niets anders dan adviezen, omdat er nu eenmaal een juridische grondslag ontbreekt. Denk aan het OV: iedereen denkt dat je er absoluut niet mee mag reizen als het niet noodzakelijk is, maar dat staat nergens. Het is een advies, geen wet, bevel, gebod of wat dan ook.

Niettemin is het erg prettig dat de meeste mensen zich ook keurig aan de adviezen houden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een feestje voor 30 man?

Mag ik er dan gelijk nog even 50 vrouwen bij uitnodigen....
Of moet ik dit anders gaan lezen?

Nog een weekje hier en dan heb ik tenminste weer andere regels om aan te houden.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

sake1987 schreef:
19 mei 2020 19:05
Dan zou ik je graag uitnodigen om eens in zo'n periode bij ons te komen werken, kan jij dit misschien aan de bewoners uitleggen. Het lukt mij niet.
Herkenbaar. Ik hoor hetzelfde uit de instelling voor verstandelijk beperkten, waar ik af en toe vrijwilligerswerk doe (overgehouden aan een opdracht bij deze groep). De bewoners zijn afgesloten van de buitenwereld, kunnen gelukkig wel over het terrein wandelen, maar het leuke is er vanaf, want alle dagen zijn hetzelfde. Het heeft een paar weken geduurd om ze uit te leggen wat een virus is.
Zelf zou ik weer langs mogen komen, maar mijn conditie is nog te slecht en die heb ik bij een paar bewoners echt nodig. Combinatie van spasmen en speelsheid vraagt om kracht :)
Nijogeth schreef:
19 mei 2020 14:45
De constante is eigenlijk hetzelfde. Het inperken van die vrijheid heeft geen eindeloze grens en ergens moet die vrijheid weer terug. Als de regering dat niet zelf doet, dan komt een groot deel van het volk uiteindelijk in opstand. En ik zie dat vroeg of laat wel gebeuren en verwacht dat de eerste tekenen daarvan al te zien zijn. Dan is het aan de overheid hoe men er mee omgaat als mensen daadwerkelijk eigen vrijheid gaan claimen. Hard aanpakken werkte vrijwel altijd averechts en meedenken, toegevingen doen en duidelijkheid geven was meestal de sleutel om rust in de tent te krijgen. Laat dat laatste momenteel amper gebeuren.
Het is wel Nederland. Hier is 'opstand' in de praktijk een radicale verandering in de meningen, in het stemgedrag, al dan niet gecombineerd met burgerlijke ongehoorzaamheid.

Duidelijkheid helpt momenteel niet. De persconferentie van vanavond was eerder een uitrol van eerdere aankondigingen, alles baseert op de stand van de tweede helft van april, niet op alles, wat de afgelopen weken aan nieuwe inzichten is opgedoken. Je zag het bij
- onderwijs. Het noorden blijft online lesgeven, ook al wil de regering dat anders. Ik vind het niet zo raar, want in de noordelijke drie provincies zijn de reisafstanden naar de scholen groot. Dertig kilometer lopen of fietsen is buiten de werkelijkheid.
- vakanties. Duitsland is bezig de grenzen in Europa open te krijgen, vandaag bondskanselier Merkel en Oost-Europa. De vraag naar de zomervakantie leek de minister-president te overvallen en dan nog beginnen over 'maatregelen bij terugkomst'. Pardon? Zo gevaarlijk is het buitenland niet en overal gelden extra voorschriften inzake maximum aantallen personen, hygiëne, afstand houden, reserveren. Vaak strenger dan in Nederland.

De aankondiging van een steekproef heb ik vanavond gemist. Denemarken wil de hele bevolking gaan testen. In Nederland weten we, dat er te weinig wordt getest, er sprake moet zijn van onderrapportage. Bij een beperkte testcapaciteit levert een steekproef dan de beste inzichten op over het werkelijke verloop en de verspreiding, ook om zelf geloofwaardig te blijven.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@nijogeth

Ik zit helemaal niet te springen om uw ideeën, maar u staat op uw achterste poten omdat de jongeren niet gehoord zouden worden. Ik zou zeggen, ga uw gang en laat u horen. Maar plan gerust uw feest. Het zal mij eerlijk gezegd een r*tzorg zijn wat u in uw huis doet. Dertig coronabesmettingen erbij? Maakt toch niet uit.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Idioot

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Kees2850 schreef:
19 mei 2020 23:08

Waarom moeten honderden bedrijven kapot gemaakt worden omdat een aantal ouderen er op los hebben geleefd en nu bang zijn dat ze niet genoeg weerstand hebben?
Wat bedoel je hiermee, Kees? :roll:

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@kees2850

Volgens mij bent u zelf zo kwetsbaar als het maar zijn kan. Jammer voor u.

Ik ben zeker niet bang om besmet te raken en neem daar zelf voldoende maatregelen voor, dat dat ook niet gebeurt.

Op los geleefd? Waar hebt u het over?

Nijogeth
Berichten: 10552
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Kees2850 schreef:
19 mei 2020 23:08
Lady1234 schreef:
19 mei 2020 22:50
@nijogeth

Ik zit helemaal niet te springen om uw ideeën, maar u staat op uw achterste poten omdat de jongeren niet gehoord zouden worden. Ik zou zeggen, ga uw gang en laat u horen. Maar plan gerust uw feest. Het zal mij eerlijk gezegd een r*tzorg zijn wat u in uw huis doet. Dertig coronabesmettingen erbij? Maakt toch niet uit.
Je zou het ook om kunnen draaien en de verantwoordelijkheid bij de mensen leggen die kwetsbaar zijn. Als jij bang bent om besmet te raken blijf je toch lekker thuis. Waarom moet een ander opdraaien voor jou angst?
Waarom moeten honderden bedrijven kapot gemaakt worden omdat een aantal ouderen er op los hebben geleefd en nu bang zijn dat ze niet genoeg weerstand hebben?
Die laatste zin is niet nodig op die manier. Slaat ook nergens op, want het zijn niet de bange ouderen die de maatregelen nemen. Een verwijt wat dus nergens op slaat.

Over dat eerste kan ik het alleen maar eens zijn. Mensen hadden gemotiveerd moeten worden aan zichzelf te denken, zodat niet iedereen zijn vrijheden op hoeft te geven voor een relatief kleine groep.

Ik word hier weleens verweten dat ik egoïstisch ben en aan mezelf denk, maar is het juist niet heel egoïstisch dat zo'n 90-95% van de bevolking zich moet aanpassen voor de rest? Zou die rest zich dan niet makkelijker kunnen aanpassen voor die 90-95%?

16again
Berichten: 16402
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

moederslink schreef:
19 mei 2020 23:51
Kees2850 schreef:
19 mei 2020 23:08

Waarom moeten honderden bedrijven kapot gemaakt worden omdat een aantal ouderen er op los hebben geleefd en nu bang zijn dat ze niet genoeg weerstand hebben?
Wat bedoel je hiermee, Kees? :roll:
Het was niet mijn zin , maar dat laat zich wel raden: Mensen met o.a. fors overgewicht , en daaraan gerelateerde kwalen zoals diabetes, hart- en vaatziekte, hebben bij corona besmetting wel een lagere overlevingskans
Laatst gewijzigd door 16again op 20 mei 2020 08:17, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16402
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Kees2850 schreef:
19 mei 2020 21:23
Kijk vanavond medialogico van Human. 22.35 uur. Dan zie je hoe Nederland al maandenlang aan het lijntje wordt gehouden om de oudere kiezers maar tevreden te houden.
Net teruggekeken, best informatief. Al deel ik de conclusie uit je laatste zin niet.

witte angora
Berichten: 32003
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Een verhaal van iemand in Alaska die de handen uit de mouwen steekt, en daarbij flink hulp krijgt. Iedere week vaart hij 7 uur heen en 7 uur terug. Waarom? Het staat in het verhaal in de link. Nu maar hopen dat hij niet vergeet zout mee te nemen.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... el-voedsel

Moneyman
Berichten: 31180
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kees2850 schreef:
20 mei 2020 08:59
Nijogeth schreef:
20 mei 2020 05:13
Kees2850 schreef:
19 mei 2020 23:08
.... Waarom moeten honderden bedrijven kapot gemaakt worden omdat een aantal ouderen er op los hebben geleefd en nu bang zijn dat ze niet genoeg weerstand hebben?.......
Die laatste zin is niet nodig op die manier. Slaat ook nergens op, want het zijn niet de bange ouderen die de maatregelen nemen. Een verwijt wat dus nergens op slaat.
@Nijogeth ik bedoel dat niet een persoonlijk verwijt maar is simpel een feit. [...]
Maar met een beetje aanpassingen is minimaal 50 procent van al die welvaartsziekten te voorkomen.
Het is dus géén "simpel feit", als is het maar omdat -zoals je zelf met die 50% al aangeeft- er vaak genoeg ook een niet-verwijtbare oorzaak is voor de mindere weerstand.

Als je iets niet als verwijt bedoelt, moet je het ook niet als zodanig opschrijven.

Moneyman
Berichten: 31180
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kees2850 schreef:
20 mei 2020 09:15
Wie de schoen past trekke hem aan @moneyman.
Inderdaad, daarom reik ik je de schoenen vast aan.
Kees2850 schreef:
20 mei 2020 09:15
En bij de doden door coronavirus jonger dan 65 jaar had >80 procent minimaal 1 onderliggende ziekte. En ouderen verliezen sowieso door hun leeftijd weerstand en hebben minder goed functionerend immuunsysteem
Ja, dus? Hoe is dat relevant of een argument?

witte angora
Berichten: 32003
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb ze nog niet gezien, dus ik denk dat het nog niet mag. En misschien mag het inderdaad wel een heel lange tijd niet, omdat je met de afstand zit. Het is een beetje lastig tekenen, op een formuliertje dat ergens in de lucht hangt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

16again schreef:
20 mei 2020 07:37
moederslink schreef:
19 mei 2020 23:51
Kees2850 schreef:
19 mei 2020 23:08

Waarom moeten honderden bedrijven kapot gemaakt worden omdat een aantal ouderen er op los hebben geleefd en nu bang zijn dat ze niet genoeg weerstand hebben?
Wat bedoel je hiermee, Kees? :roll:
Het was niet mijn zin , maar dat laat zich wel raden: Mensen met o.a. fors overgewicht , en daaraan gerelateerde kwalen zoals diabetes, hart- en vaatziekte, hebben bij corona besmetting wel een lagere overlevingskans
Dat is bekend dat obesitas en diabetes en hart-en vaatziekten vaak de onderliggende problematiek was bij het overlijden.
Maar ik wil het graag nuanceren :idea:
het betekent niet per definitie dat deze mensen erop los geleefd hebben, ik vind dit een nogal kwalijke uitspraak.
De oorzaken van diabetes en hart-en vaatziekten kunnen genetisch bepaald zijn.
Obesitas kán ontstaan door bv schildklierproblemen.
Niet alles is eigen schuld dikke bult, dat wil ik toch graag toevoegen.

witte angora
Berichten: 32003
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

En als iemand te zwaar is als gevolg van een jarenlange depressie? Kun je dan ook stellen dat zo iemand er op los heeft geleefd?

Wat te denken van degenen met aangeboren hartafwijkingen? Hebben die er ook op los geleefd?

16again
Berichten: 16402
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

moederslink schreef:
20 mei 2020 10:21
De oorzaken van diabetes en hart-en vaatziekten kunnen genetisch bepaald zijn.
Obesitas kán ontstaan door bv schildklierproblemen.
Niet alles is eigen schuld dikke bult, dat wil ik toch graag toevoegen.
Hetzelfde eten als (te dikke) ouders is iets anders dan genetisch bepaald.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/27 ... e-obesitas
Bij elkaar opgeteld kampt 50 procent van de 20-plussers in Nederlanders met overgewicht,
Van die 50% verwacht ik dat maar een zeer klein deel legitieme redenen voor overgewicht heeft. Al is dat voor het overblijvende deel lastig te accepteren.

Moneyman
Berichten: 31180
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
20 mei 2020 10:31
Bij elkaar opgeteld kampt 50 procent van de 20-plussers in Nederlanders met overgewicht,
Van die 50% verwacht ik dat maar een zeer klein deel legitieme redenen voor overgewicht heeft. Al is dat voor het overblijvende deel lastig te accepteren.
De vraag is natuurlijk wie bepaalt wat legitiem is. Zeker bij obesitas speelt natuurlijk ook het psychische aspect een rol. Ben je een "emotie-eter", is dat dan "eigen schuld"? Ben je gevoelig voor de prikkels waar onze hele consumptie-maatschappij uit bestaat, is dat dan "eigen schuld"? Enzovoort...

Los van het psychische speelt vervolgens ook het praktische en financiële aspect een rol. Als je niet opgevoed wordt met gezond voedsel, is dat "eigen schuld"? Als je financiële problemen hebt, is gezond leven ook al een stuk lastiger. Ook "eigen schuld"?

Het is heel makkelijk een theoretisch oordeel over elkaar en elkaars levenswijze te hebben, maar de praktijk is vaak een stuk genuanceerder en moeilijker.

Moneyman
Berichten: 31180
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kees2850 schreef:
20 mei 2020 10:57
Moneyman schreef:
20 mei 2020 10:37
Het is heel makkelijk een theoretisch oordeel over elkaar en elkaars levenswijze te hebben, maar de praktijk is vaak een stuk genuanceerder en moeilijker.
Maar de grootste schreeuwers nu vrezen de gevolgen uit het verleden en zijn het bangst denk ik.
Maak het eens concreet, in plaats van dit soort nietszeggende statements te maken...

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kees2850 schreef:
20 mei 2020 10:57
Moneyman schreef:
20 mei 2020 10:37


Het is heel makkelijk een theoretisch oordeel over elkaar en elkaars levenswijze te hebben, maar de praktijk is vaak een stuk genuanceerder en moeilijker.
Maar de grootste schreeuwers nu vrezen de gevolgen uit het verleden en zijn het bangst denk ik.
Wat een schandelijke opmerking, alsof verpleeghuisbewoners en andere bejaarden nu de grootste schreeuwers zijn.

Gesloten