LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Focum

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
R10010

Focum

Ongelezen bericht door R10010 »

Goedendag,

Ik had een vraagje betreft dit bedrijf( focum) ik wilde een huurpaspoort aanmaken en ging een beetje googlen en zag dat het huurpaspoort een samenwerking heeft met focum.
Mijn vraag is wat doet dit bedrijf precies en mag dit wel van de wet? Ik neem aan dat ze geen BkR check etc kunnen doen? Heb het gevoel dat hier flink aan privacyschending wordt gedaan na het aanmaken van een huurpaspoort.

Ik zag wel dat je je gegevens gratis kan opvragen maar ik vertrouw heel dat bedrijf niet eigelijk.

Alvast bedankt voor de reacties

Lady1234

Re: Focum

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vertrouwt u huurpaspoort dan wel?

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik heb bij het lezen van hun website sterke twijfels.

Als niet noodzakelijk zou ik het zeker niet doen.

Een firma uit Arnhem voor een verhuurder in Rotterdam?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Forum is een gerenommeerde partij. Werkt keurig binnen de geldende regels. Daar hoef je niet bang voor te zijn.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

U kunt gewoon de (verkorte) privacyverklaring lezen op hun website:
https://www.focum.nl/over-ons/privacy-statement-focum/

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Moneyman schreef:
19 mei 2020 20:56
Forum is een gerenommeerde partij. Werkt keurig binnen de geldende regels. Daar hoef je niet bang voor te zijn.
Ze zetten inderdaad netjes in het privacy statement "Het delen uw persoonsgegevens met andere bedrijven binnen de Arrow Global Group PLC". Kortom, met al hun bedrijven in de hele wereld, zegmaar hetzelfde wat een google doet met hun bovenliggende BV, waardoor je gegeven overal en nergens binnen dat conglomeraat van die kredietopkoper gebruikt mag worden.

Als TS er zonder kan, zou ik dat dus zeker doen, want ze rekken de GDPR behoorlijk op, door zowel het aanbieden van de specifieke dienst, lekker glibberig te koppelen aan al hun andere wensen qua marketing etc.

Moneyman

sjohie schreef:
20 mei 2020 08:38
... want ze rekken de GDPR behoorlijk op, door zowel het aanbieden van de specifieke dienst, lekker glibberig te koppelen aan al hun andere wensen qua marketing etc. ...
Als je het zo omschrijft klinkt het lekker smerig, maar dit is geen kwestie van oprekken, maar van handelen binnen de GDPR.

R10010

Ongelezen bericht door R10010 »

Dank voor uw reacties, tja huurpaspoort opzich vertrouw ik wel aangezien alles met digi d geregeld is. Ook alle info gelezen op de site van focum zelf, het zal wel legaal zijn uiteraard, maar ik snap alleen niet hoe en welke informatie ze van mij hebben “opgekocht” bij alle instanties?

Niet dat ik ooit een incassobureau ofzo achter me aan heb gehad maar toch vind t geen fijn gevoel zeg maar

Nogmaals dank

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Moneyman schreef:
20 mei 2020 08:53
sjohie schreef:
... want ze rekken de GDPR behoorlijk op, door zowel het aanbieden van de specifieke dienst, lekker glibberig te koppelen aan al hun andere wensen qua marketing etc. ...
Als je het zo omschrijft klinkt het lekker smerig, maar dit is geen kwestie van oprekken, maar van handelen binnen de GDPR.
Het is duidelijk oprekken, en wel ter in stand houding van hun pre-GDPR businessmodel. Want voor het uitoefenen van de dienst, een kredietcheck leveren aan een Nederlandse verhuurder, is het helemaal niet nodig om die info een niveau hoger te delen. En wat ze bijvoorbeeld doen met het checken van openbare registers, waar ze oa het Nederlandse Kadaster noemen, is ook nog wel het eea van te vinden, want dát openbare register heeft een aantal producten, oa de geautomatiseerde bulk aanvraag van eigendomsgegevens, afgeknepen, en conform AVG hier en daar afgeschermd, dit voorzien van wat nieuwe AVG restricties die je als gebruiker dient te accepteren, om toegang te houden tot hun diensten. Dus het is een gelikte mix van harde waarheden waar het nodig is voor hun zorgtaak, en zachte omfloerste termen als ze iets willen wat wel wat tegen de GDPR aan schuurt.

Moneyman

sjohie schreef:
20 mei 2020 14:21
Moneyman schreef:
20 mei 2020 08:53
sjohie schreef:
Het is duidelijk oprekken, en wel ter in stand houding van hun pre-GDPR businessmodel. Want voor het uitoefenen van de dienst, een kredietcheck leveren aan een Nederlandse verhuurder, is het helemaal niet nodig om die info een niveau hoger te delen.
Jouw beoordeling van de vraag of iets nodig is, bepaalt niet of er grenzen opgerekt worden. Ik zie in de dienstverlening niets wat niet mag. De vraag of jij het wenselijk vindt, is van een heel andere orde (en ik denk dat jij en ik elkaar daar heel snel zouden vinden).
sjohie schreef:
En wat ze bijvoorbeeld doen met het checken van openbare registers, waar ze oa het Nederlandse Kadaster noemen, is ook nog wel het eea van te vinden, want dát openbare register heeft een aantal producten, oa de geautomatiseerde bulk aanvraag van eigendomsgegevens, afgeknepen, en conform AVG hier en daar afgeschermd, dit voorzien van wat nieuwe AVG restricties die je als gebruiker dient te accepteren, om toegang te houden tot hun diensten.
Focum kan alleen die diensten bij het kadaster afnemen die door het Kadaster binnen de AVG-eisen aangeboden worden. Je redenering hier is een hele rare. Je zegt dat er iets te vinden is van partij A, omdat partij B (die aan A levert) niet alle bij B beschikbare informatie aan A mag leveren. Mocht je iets anders bedoeld hebben, dan lees ik dat graag, want misschien ben ik in die enorm lange zin met tig bijzonnen gewoon de weg kwijt geraakt.
sjohie schreef:
Dus het is een gelikte mix van harde waarheden waar het nodig is voor hun zorgtaak, en zachte omfloerste termen als ze iets willen wat wel wat tegen de GDPR aan schuurt.
Tot nu toe lees ik niets concreets, maar vooral veel zachte statements, met sfeerbepalende woordkeuze.

Gesloten