LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Cro schreef:
30 mei 2020 11:31
Ik lees hier: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 11:304:TOC toch echt wat in lijn lijkt met wat 16again aangeeft:
(47)

Sommige consumenten maken gebruik van hun herroepingsrecht nadat zij de goederen meer dan noodzakelijk gebruikt hebben om de aard, de kenmerken en de werking ervan vast te stellen. In dat geval dient de consument zijn herroepingsrecht niet te verliezen, maar aansprakelijk te zijn voor het waardeverlies van de goederen. Het uitgangspunt dient te zijn dat de consument, om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen te controleren, deze slechts op dezelfde manier mag hanteren en inspecteren als hij dat in een winkel zou mogen doen. De consument mag dus bijvoorbeeld wel proberen of een kledingstuk past, maar hij mag het niet langere tijd dragen. De consument dient de goederen tijdens de herroepingstermijn dus met gepaste zorg te hanteren en te inspecteren. De verplichtingen van de consument bij herroeping mogen de consument niet ontmoedigen zijn herroepingsrecht uit te oefenen.
Je kan hier een eenvoudige toets op loslaten.

Stap 1. Je koopt online een product waarvan je in de winkel niet de aard, de kenmerken en de werking zou mogen vaststellen.
Stap 2. Heb je een herroepingsrecht als je (alleen) dat doet wat noodzakelijk is om de aard, de kenmerken en de werking zou mogen vaststellen?

Ja, natuurlijk! In de wet staat namelijk keihard dat je alles mag doen wat noodzakelijk is om de aard, de kenmerken en de werking zou mogen vaststellen. Ik lees deze overweging meer in de zin van wat je theoretisch in de winkel zou mogen doen.

Het kan best zo zijn dat je in de winkel geen proefprintje mag maken, maar thuis mag dat wel omdat dit noodzakelijk is om de aard, de kenmerken en de werking vast te stellen. De vraag: hoeveel lawaai maakt het kun je niet beantwoord krijgen door er naar te kijken en die cijfertjes zeggen je niets.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 30 mei 2020 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

ZeerPrivé
Berichten: 5564
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

alfatrion schreef:
30 mei 2020 12:25
Niet werken is iets anders dan non-conform zijn. Ik wil eventueel van het herroepingsrecht gebruik maken om een conforme printer die bij mij niet werkt terug te sturen.
moederslink schreef:
30 mei 2020 11:29
Alfa waarom ga je naar BCC ?
Omdat zij informatie gaven over de printertalen. Deze ondersteunt PostScript, PDF 1.7, PCL 6 en XPS. Wat dat laatste is weet ik niet, maar de rest maakt dat ik hiermee zou moeten kunnen printer.

Scannen zou nog steeds een probleem kunnen zijn. De ervaring leert dat dit niet goed gaat met all-in-one printers. Ik wil dus dat het ding beschikt over een oplossing waarbij ik niets speciaals hoeft te doen. Versturen naar een FPT server is prima, mailen is ook goed.

Die informatie kun je ook vinden op de site van een fabrikant. Met scannen heb ik nog nooit problemen ondervonden.

Praktisch los ik het op door te bedenken welke opties/mogelijkheden ik belangrijk vind, de maximale prijs te bepalen, mijn keuze te maximaliseren tot 3 merken/modellen en voor uitgebreide informatie te kijken op de sites van de fabrikanten. Daarna koop ik online bij meestal Coolblue, MM, Megekko of Bol.com.

Door deze werkwijze heb ik geen proefprintje nodig en hoef ik me dus helemaal niet druk te maken over retourvoorwaarden.

Ik herinner me een ander topic van je, waar je ook een praktische oplossing wilde horen van andere forumleden, achteraf kwam de aap uit de mouw, want het bleek al opgelost voor je de vraag stelde.

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door alfatrion »

ZeerPrivé schreef:
30 mei 2020 12:36
Die informatie kun je ook vinden op de site van een fabrikant.
De fabrikant heb ik gemaild dat zijn website niet werkt en ik de specificaties niet kan zien. Los daarvan: ik wil het gewoon ervaren.
ZeerPrivé schreef:
30 mei 2020 12:36
Praktisch los ik het op door te bedenken welke opties/mogelijkheden ik belangrijk vind, de maximale prijs te bepalen, mijn keuze te maximaliseren tot 3 merken/modellen en voor uitgebreide informatie te kijken op de sites van de fabrikanten. Daarna koop ik online bij meestal Coolblue, MM, Megekko of Bol.com.
Dat is alleen niet de vraag.

Los daarvan, ik kan dit allemaal doen en dan heb ik nog steeds het risico dat het toch niet gaat werken.
ZeerPrivé schreef:
30 mei 2020 12:36
Ik herinner me een ander topic van je, waar je ook een praktische oplossing wilde horen van andere forumleden, achteraf kwam de aap uit de mouw, want het bleek al opgelost voor je de vraag stelde.
Klopt, ik wilde een praktische oplossing van de leden horen en kreeg die niet. Zie dit als een tweede kans voor mensen die klagen over dat er geen juridische maar praktische oplossingen gegeven moeten worden.

ZeerPrivé
Berichten: 5564
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik geloof er niets van dat nou net bij jou de site van de fabrikant problemen geeft. Je vraagt om een praktische oplossing. De meest praktische oplossing is situaties die jij beschrijft voorkomen.

Succes met het 'probleem'.

Lady1234
Berichten: 27222
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“Los daarvan, ik kan dit allemaal doen en dan heb ik nog steeds het risico dat het toch niet gaat werken.“

Maar als die printer niet werkt, kunt u hem gewoon terugsturen.

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Doet hij het bij jou wel? Klik op specificaties en probeer dan eens de boel op te klikken.
https://www.brother.nl/printers/all-in- ... c-l3750cdw
Lady1234 schreef:
30 mei 2020 12:54
Maar als die printer niet werkt, kunt u hem gewoon terugsturen.
Nee, want dan heb ik hem al gebruikt volgens de verkoper. Ik heb hem aangezet en dus is er inkt/toner gebruikt.

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Mag ik iedereen vragen hier geen zeur topic van te maken? Ik vraag om een praktische oplossing, daarvan heb ik er een gehad: zoek een winkel op die niet zeurt. Mensen die juridisch of andere vlak willen discussiëren over het onderwerp zijn ook welkom, maar ga niet zeuren over het topic. Als het je niet bevalt dan kun je wegblijven, zo simpel is het.

ZeerPrivé
Berichten: 5564
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@Alfatrion, jazeker kan ik de specificaties open klappen, zie printscreen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Welk merk & type?

De HP met printkop in de cartridge is deze vervangen voldoende om weer als nieuwe te werken.
Maar een Epson of Canon een weekje zonder en printkop is ingedroogd en huisvuil.

Bij die moest je lege erin laten tot je nieuwe in huis had.
Vele haalde hem eruit, gingen naar winkel en week later klagen dat hij niet werkte!

Verder nog Inktjet en Laser dus welke printer gaat het hier om?
Zonder die info krijg je broodje aap verhalen waar geen enkele Jurist kan oordelen of het zo is.


Elke printer moet aan de online te vinden voorwaarden voldoen, en bij foute omschrijving mag je die zelfs na 20x printen nog terug brengen en volle prijs ontvangen omdat hij niet aan de beloofde opgave heeft voldaan.
BCC heeft ook wel een Laptop of zo om dat online op te zoeken en na te lezen en dan weet je het zeker.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door moederslink »

alfatrion schreef:
30 mei 2020 12:25
moederslink schreef:
30 mei 2020 11:29
Alfa waarom ga je naar BCC ?
Omdat zij informatie gaven over de printertalen. Deze ondersteunt PostScript, PDF 1.7, PCL 6 en XPS. Wat dat laatste is weet ik niet, maar de rest maakt dat ik hiermee zou moeten kunnen printer.
Daarom mijn " praktische " oplossing hieronder , er zijn meer zaken waar je deze uitleg en informatie kunt krijgen
moederslink schreef:
30 mei 2020 11:29
Alfa waarom ga je naar BCC ? Ik zou naar een andere winkel gaan waar ze dat ding wel op voorraad hebben en het ter plekke uitproberen of naar een printshop gaan waar dat ding werkend te zien is ?
Geen gedoe met online.

Moneyman
Berichten: 30250
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
30 mei 2020 13:07
@Alfatrion, jazeker kan ik de specificaties open klappen
Grappig. Vanmorgen deed hij het niet (op m’n iPad), nu wel. Wel traag en pas na een paar keer klikken.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door sylvesterb »

alfatrion schreef:
30 mei 2020 13:00
Mag ik iedereen vragen hier geen zeur topic van te maken? Ik vraag om een praktische oplossing, daarvan heb ik er een gehad: zoek een winkel op die niet zeurt. Mensen die juridisch of andere vlak willen discussiëren over het onderwerp zijn ook welkom, maar ga niet zeuren over het topic. Als het je niet bevalt dan kun je wegblijven, zo simpel is het.
De inkt cartridge is niet gratis het is onderdeel van het product wat je koopt en verzegeld. Ik denk dat de winkel in zijn recht staat en de rechtbank je dus niet in het gelijk zal stellen. Los daarvan heeft de winkel je persoonlijk geïnformeerd over dit feit.

Moneyman
Berichten: 30250
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door Moneyman »

sylvesterb schreef:
30 mei 2020 13:45
Je hebt de aankoop in een winkel gedaan? Dan heb je toch ook helemaal geen recht om hem om te ruilen. Los daarvan ben je vooraf netjes geïnformeerd dat je hem niet kan ruilen als je hem gebruikt hebt. Wat mis ik dan?
Je mist een hoop :D zoals het feit dat er überhaupt geen aankoop gedaan is :wink:

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door tttlocke »

Erthanax schreef:
30 mei 2020 11:39
Alfatrion heeft al eerder een vergelijkbaar topic gehad, iets met geld terug of een vergoeding.
Alfatrion met krasse prijsverhoger op reis naar Italië:
touroperators-vliegmaatschappijen-f19/k ... 92196.html
Uit de OP aldaar:
In eerdere discussies hebben een aantal van jullie aangegeven van de praktijk te zijn. Daarom vroeg ik mij af hoe jullie te werk zouden gaan om dit bedrag terug te krijgen.
Alfatrion stelde die vraag, maar deed iets verderop uit de doeken hoe hij de kwestie zelf al in zijn voordeel had beslecht.

De 'boodschap' in dat topic was volgens mij dat een aanpak die ook juridisch is, althans gebruik maakt van juridische aspecten, juist die praktische aanpak zou kunnen zijn die tot succes lijkt. Daar werd de gang naar de Reclame Code Commissie gemaakt en verdere juridische stappen werden in het vooruitzicht gesteld, waarna de reisorganisator overstag ging.

Ik heb even gezocht op 'printer' en 'herroeping' bij uitspraken van commissies en jurisprudentie en dergelijke, maar heb nog niets kunnen vinden. Even afwachten nog. ;)

(Een praktische oplossing zou natuurlijk ook kunnen zijn het risico van problemen bij eventuele retour te reduceren en te kiezen voor een zaak die in dat geval niet moeilijk lijkt te doen. Volgens de consumentenbond is Coolblue zo'n zaak).

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Hij doet het bij mij nu ook. Ik heb een mail gestuurd en ze hebben het snel gefikst.
tttlocke schreef:
30 mei 2020 14:11
Een praktische oplossing zou natuurlijk ook kunnen zijn het risico van problemen bij eventuele retour te reduceren en te kiezen voor een zaak die in dat geval niet moeilijk lijkt te doen. Volgens de consumentenbond is Coolblue zo'n zaak.
Ja, die link is heel waardevol (zie eerste pagina, tweede bericht).

alfatrion
Berichten: 21933
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door alfatrion »

sylvesterb schreef:
30 mei 2020 13:45
De inkt cartridge is niet gratis het is onderdeel van het product wat je koopt en verzegeld.
Die inktcartridge kost de fabrikant natuurlijk gewoon geld, maar het is niet wat je als klant koopt.

Wat zou volgens jou de juiste oplossing zijn als je een printer en inktcartridge los koopt? De inktcartridge gebruik voor een proefprintje. Je accepteert dat je het herroepingsrecht op de inktcartridge hebt verspeelt en de printer stuur je vervolgens terug.

witte angora
Berichten: 30928
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door witte angora »

alfatrion schreef:
30 mei 2020 13:00
Mag ik iedereen vragen hier geen zeur topic van te maken? Ik vraag om een praktische oplossing, daarvan heb ik er een gehad: zoek een winkel op die niet zeurt. Mensen die juridisch of andere vlak willen discussiëren over het onderwerp zijn ook welkom, maar ga niet zeuren over het topic. Als het je niet bevalt dan kun je wegblijven, zo simpel is het.
En wat voor andere praktische oplossingen had je dan in gedachten?

Overigens, wat de werking van het apparaat betreft: het zou zomaar kunnen dat er een ander model van hetzelfde merk staat dat op exact dezelfde manier de functionaliteit biedt die jij zoekt. Probeer het met dát apparaat uit, dan weet je ook wat je weten moet. Overleg even met de verkoper dat, als degene die je wil toch niet doet wat je wil, dat hij dan terug mag wegens non-conformiteit.

Een derde optie is: online bestellen en in de winkel laten bezorgen. Dan kun je hem samen met een winkelmedewerker bekijken. Is het niet wat je wil, dan is het het probleem voor de winkelier.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

@ manta,z,z

Deze iets boven gemiddelde printerprijs heeft Laser lees ik dus geen Inktjet die inderdaad kan opdrogen.
Wel is dit als hij terug kwam een flink verlies en liever geen klant dan verliespost.

De website, blijkbaar had Moneyman hetzelfde probleem, Android 6.0 en Ubuntu 20-04 hadden ook moeite met info openen.
Maar zolang de oude HP 2840 nog te reinigen en nieuwe Ali Cartridge voldoende is koop ik geen nieuwe.
En ik weet van vele die weinig printen die binnen half jaar huisvuil waren en andere die jarenlang wekelijks vele prints maken met Inktjet.... ik heb ook een aantal opgedroogde weg gepleurd, prima scanners maar de printer, nooit meer inkt njet.

Radar
Site Admin
Berichten: 5512
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door Radar »

Dit topic gaat over de discussie of een printer nog retour gestuurd mag worden als hij gebruikt is. Deze discussie past gewoon op dit forum. Als je de discussie niet belangrijk vindt, kun je er ook voor kiezen om niet te reageren.

Berichten die niet inhoudelijk zijn, zijn verwijderd. ^FG

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: BCC: proefprintje gemaakt? Dan geven we geen geld terug!

Ongelezen bericht door crazyme »

Hier blijkt maar weer dat juridische mechanismen welke worden bedacht door diverse wetteksten te combineren in de praktijk niet altijd werken. Logica en redelijkheid doen nog steeds mee.

Wie wil immers een losgetrokken verpakking accepteren, met een printer waarvan je maar moet hopen dat de vorige gebruiker het ding niet heeft gesloopt of geregistreerd waardoor jij als nieuwe koper met de gebakken peren zit.

Wat in jouw geval zou werken : doordrammen en vooral veel onnodige wetsartikelen er bij slepen zodat ze bij BCC waarschijnlijk gaan denken : de kostprijs van die printer weegt niet op tegen de arbeidskosten om telkens inhoudelijk te reageren.

Maar misschien houden ze wel de poot strak.

En zal je toch de printer moeten houden. Of op marktplaats zetten.

Gesloten