LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Jablan
Berichten: 6185
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
12 jun 2020 08:32
Dat klinkt bijzonder serieus, Jablan. Jullie zitten dus precies in dat traject. Maken jullie je zorgen voor volgende besmettingen? Want uit dat artikel komt naar voren dat je sneller vatbaar bent.
Het doet mij ook over iets anders nadenken. Kan het zijn dat iemand met een 'gewone' longontsteking ook levenslang klachten blijft houden, ook al is hij volkomen hersteld en is er op longfoto's niets te zien?
We zijn niet van de doemscenarios, want dan herstel je nooit.

Immuunsysteem en daarmee de rest van het lichaam heeft een dreun gehad. We hebben geen herstelknop, zijn op de goede weg. Man en ik rekenen met nog 7 jaar aan klachten, omdat de lichaamscellen elke 7 jaar vernieuwen. Zijn we er sneller vanaf, dan is dat mooi meegenomen. Bij onze hartenbreker gaat het sneller, hij groeit weer.

Alleen onder controle van een longarts staan, is onvoldoende. Wij hebben een diëtist, een fysiotherapeut en een internist erbij en zelfs dan is het nog puzzelen. Daarom volg ik Drosten, omdat hij eigenlijk hoorcolleges geeft, en puzzelstukjes in elkaar laat grijpen.

Voor mijn gevoel hebben veel patiënten uit het artikel last van teleurstelling, verkeerde verwachtingen. Je kunt na zoiets nooit direct volle bak aan de slag. Daarnaast hangen sommige klachten niet met Corona, maar met de behandeling samen. Verstoord evenwichtsgevoel is bekend als lange termijn effect van narcosemiddelen (sedatieven). Spierafbouw, atrofie gaat samen met een lagere doorbloeding. Spieropbouw vraagt meer tijd.

Jablan
Berichten: 6185
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

16again schreef:
12 jun 2020 08:59
Volgens mij gaat het verhaal uit de Volkskrant niet over patienten met milde klachten. Die worstelen niet eerst 7 weken thuis met Corona.
Ook. Je kunt zwaar ziek zijn en vlot herstellen, je kunt een beetje ziek zijn en lang klachten houden.

angel1978
Berichten: 11021
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
12 jun 2020 08:59
angel1978 schreef:
12 jun 2020 08:48
Zo mild is de milde variant van dit virus dus helemaal niet ( al eerder gemeld ).
Volgens mij gaat het verhaal uit de volkskrant niet over patienten met milde klachten. Die worstelen niet eerst 7 weken thuis met Corona.
Volgens mij worden heel veel patiënten weggezet als met 'milde' klachten, terwijl ze er behoorlijk veel last van houden. Niet dat ze ontzettend ziek zijn geweest altijd, maar wel 'chronische' klachten over houden.

https://www.ad.nl/binnenland/longfonds- ... ~a45346fe/
https://www.ad.nl/binnenland/ex-coronap ... ~af6681b2/

Het is geen uitzondering in ieder geval en het gros van de mensen heeft nooit in het ziekenhuis gelegen en werd afgedaan met 'mild'. Ook waren deze mensen niet overdreven oud of met een zwakke gezondheid.

Lijkt er meer op dat het type corona met echt milde klachten een uitzondering is.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Vandaag in de krant :
een jonge fitte vent (43) kreeg Corona en takelde in korte tijd erg af, angstklachten , vermageren, benauwd , hoge koorts etc.
Het RIVM zegt dat als je 24 uur klachtenvrij bent dat je dan weer ok bent, maar dat is dus niét zo.
Deze klachten blijven ook nú nog bij hem, inmiddels ruim 3 maanden verder:
-vermoeidheid
-kortademig
-druk op de borst
-spierpijnen
-hartkloppingen
-duizelig
-hoesten
Het is dus echt geen ' onschuldige ' griep.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Daar tegenover staan dan weer de positief getesten zonder verschijnselen en degenen die anderhalve dag niet zo lekker zijn.

Ook niet handig want een niet helemaal fitte begeleider in de plaatselijke jeugdgevangenis heeft 7 anderen aangestoken met het coronavirus.

witte angora
Berichten: 30927
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Een vol vliegtuig is inmiddels geen probleem meer, mits er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Waaronder mondkapjes.

Zie: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... -mondkapje

Dat betekent dat een volle trein ook geen probleem meer kan en mag zijn. Tenzij ik iets niet begrijp. Ik zal in ieder geval alvast een datum prikken waarop ik weer een weekend-vrij abonnement aan ga schaffen.

angel1978
Berichten: 11021
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

In de treinen die jij gebruikt ververst men ook de complete inhoud van een cabine elke paar minuten? En gaat alles door een HEPA filter?

Jablan
Berichten: 6185
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

De laatste drie bijdragen van vanmorgen iets verdiepen (angel, moeder en mh73).

Eigenlijk gaat het om een enquête van het longfonds, die actief heeft gezocht naar deelnemers. Representatief is de enquête niet, want als Covid19 mild verloopt en je vlot opknapt, ga je niet op FB bij zo'n groep zitten of op het Coronalongplein rondneuzen. Maar goed, iets meer over de klachten en mijn belangrijkste bron zijn onze artsen in Kroatië. Ze zijn zo breed opgeleid, dat ze moeiteloos verbanden leggen, waar onze Nederlandse artsen met grote vraagtekens in de ogen blijven zitten.

Angstklachten ontstaan als je te lang naar lucht hebt moeten happen, het gevoel had dat je zou stikken, en deze klachten blijven, totdat je lichaam een bepaald hormoon weer helemaal heeft afgebouwd en je hersenen deze ervaring van je korte naar je lange termijn geheugen hebben verplaatst. Dat hormoon wordt aangemaakt bij levensbedreigende situaties, het is het meest bekend van slagaderlijke bloedingen met een snelle daling van de bloeddruk. Bij minder acute situaties vertellen mensen achteraf, dat ze het idee hadden, dat ze Magere Hein hebben gezien.

Het zijn overigens andere angstklachten dan de mensen, die op de IC aan de beademing hebben gelegen. Deze groep heeft tijdens het verblijf aan de apparaten soms meegekregen wat er is gebeurd, maar door de sedatie konden ze niet reageren en die reacties blijven dan als het ware in de wachtkamer, worden in de tijd erna opnieuw verwerkt. Met paniek als gevolg, omdat ook het niet-kunnen-reageren is blijven hangen.

Vermageren is een bijwerking. Probeer eens op dubbele snelheid te ademen en tussendoor nog iets te eten. Dat wordt moeilijk en omdat het immuumsysteem extra actief is, gaat je lichaam de reserves aanspreken. Eerst de vetcellen, daarna de spieren in benen en armen en dit alles om alle vitale organen overeind te houden.

Vermoeidheid hangt samen met regenereren. Hier past het beste een vergelijking met topsport: na extreme inspanning is rust nodig. Omdat alles binnen het lichaam is gebeurd, is vermoeidheid het signaal, dat het lichaam nog rust nodig heeft en volop bezig is met herstel.

De overige klachten horen allemaal direct bij dit virus en de pogingen van je immuunsysteem om deze ongewenste bezoekers weer naar buiten te werken.


De toegevoegde waarde van deze enquête: hier blijkt heel duidelijk, wat er gebeurt, als je patiënten weigert te testen en naar huis stuurt met neem een pijnstiller. Iets meer begeleiding voorkomt heel veel vervolgschade. Het verhaal van de man van 43 leest echt als ziek zijn, zijn omgeving probeert het beste ervan te maken, maar de grote afwezige in het verhaal is een medicus, die dagelijks contact heeft gehouden. Wij hadden wel dat voordeel en bij ons zijn alle omschreven klachten minder heftig tot afwezig.

angel1978
Berichten: 11021
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Wij hadden wel dat voordeel en bij ons zijn alle omschreven klachten minder heftig tot afwezig.
Het 'grappige' is dat je het hier schrijft als een gevolg en conclusie, terwijl het verband niet is aangetoond en het ook zomaar toeval kan zijn.

Lady1234
Berichten: 27222
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“ Maar goed, iets meer over de klachten en mijn belangrijkste bron zijn onze artsen in Kroatië. Ze zijn zo breed opgeleid, dat ze moeiteloos verbanden leggen, waar onze Nederlandse artsen met grote vraagtekens in de ogen blijven zitten.

Maar gelukkig dat ze in Kroatie van de hoed en de rand weten, waar blijkbaar Duitsland en Nederland ernstig tekort schieten.

Jablan
Berichten: 6185
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

@Kees: de oversterfte in Europa is pas in september 2021 definitief bekend.
Lady1234 schreef:
12 jun 2020 17:04
Maar gelukkig dat ze in Kroatie van de hoed en de rand weten, waar blijkbaar Duitsland en Nederland ernstig tekort schieten.
Dan weet u waar u de volgende keer heen moet voor een goede diagnose en complete behandeling. :D
angel1978 schreef:
12 jun 2020 16:58
Het 'grappige' is dat je het hier schrijft als een gevolg en conclusie, terwijl het verband niet is aangetoond en het ook zomaar toeval kan zijn.
We kunnen vergelijken met de bekende gevallen in onze omgeving en omdat we nu ruim twee maanden elke week de artsen zien, weten we al lang op welke punten wij afwijken van patiënt Doorsnee.

Ik hoop dat deze enquête van het longfonds wel effect heeft, in de betekenis, dat gezondheidszorg meer is dan telefonische consulten en 'veel geluk, gewoon uitzieken.'

angel1978
Berichten: 11021
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Daar is die veel te grote schoen weer :shock:

Jablan
Berichten: 6185
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

We leven graag op grote voet.

En dat bevalt beter dan de hele wereld met wantrouwen te begroeten ^^

Inhoudelijk: het is voor iedereen nieuw en een zoektocht. Waar jij oorzaak-gevolg-conclusie van maakt, wordt wel degelijk gezien als een belangrijke factor. Er zijn vrij veel mensen thuis overleden, wist je dat?

ZeerPrivé
Berichten: 5563
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
12 jun 2020 16:07
Een vol vliegtuig is inmiddels geen probleem meer, mits er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Waaronder mondkapjes.

Zie: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... -mondkapje

Dat betekent dat een volle trein ook geen probleem meer kan en mag zijn. Tenzij ik iets niet begrijp. Ik zal in ieder geval alvast een datum prikken waarop ik weer een weekend-vrij abonnement aan ga schaffen.

Dit zijn nog steeds de 'spel'regels

De maatregelen in het kort
- Neem alleen plaats op treinstoelen die met groene stickers zijn aangeduid
- Maak gebruik van een mondkapje
- Houd voldoende afstand in de trein en bij het in- en uitstappen
- Raak zo weinig mogelijk aan
- Reis alleen als dat echt nodig is
https://www.ns.nl/uitgelicht/corona/reg ... trein.html

En je vergelijking vliegtuig/trein gaat mank, zie reactie @angel1978.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Dat vliegtuigen weer vol geladen mogen worden met klapvee is ronduit....vreemd.... Ik hou het maar netjes,

- de grootste vervuilers op transport gebied.
- brengers van de ergste infectie en virus ziekten
- meest nutteloze gebruik voor "vakantiegangers"
- miljarden moeten erbij gelegd worden en topmannen krijgen gewoon hun bonus...

Leg mij maar eens uit waarom ik zo voorzichtig ben op lokaal gebied (geen pubquiz , geen sportwedstrijden kijken, niet spontaan een terrasje pakken of een Sushi eten....

Maar wel met 300 wildvreemde mensen uit alle hoeken van de wereld op stedentrip mogen als ik een stukje katoen voor mijn neus en mond doe...

Dat er nog mensen zijn die dat willen.... brrr

witte angora
Berichten: 30927
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

ZeerPrivé schreef:
12 jun 2020 18:55
witte angora schreef:
12 jun 2020 16:07
Een vol vliegtuig is inmiddels geen probleem meer, mits er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Waaronder mondkapjes.

Zie: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... -mondkapje

Dat betekent dat een volle trein ook geen probleem meer kan en mag zijn. Tenzij ik iets niet begrijp. Ik zal in ieder geval alvast een datum prikken waarop ik weer een weekend-vrij abonnement aan ga schaffen.

Dit zijn nog steeds de 'spel'regels

De maatregelen in het kort
- Neem alleen plaats op treinstoelen die met groene stickers zijn aangeduid
- Maak gebruik van een mondkapje
- Houd voldoende afstand in de trein en bij het in- en uitstappen
- Raak zo weinig mogelijk aan
- Reis alleen als dat echt nodig is
https://www.ns.nl/uitgelicht/corona/reg ... trein.html

En je vergelijking vliegtuig/trein gaat mank, zie reactie @angel1978.
Dat die spelregels voor de trein nog steeds gelden weet ik. Maar als vliegtuigen bomvol zitten, zou ik niet weten waarom ik niet gewoon in de vrijwel altijd nagenoeg lege 1e klas gewoon mijn plezierritjes mag maken. Of wil je zeggen dat al dat vliegen 'noodzakelijke reizen' betreft? Het wordt gewoon hoog tijd om die OV-regels af te schaffen danwel gelijk te trekken.

Het is net zo'n waanzin geworden als wc-bezoek:
- Op NS-stations mag je 'gewoon', en op Den Haag Centraal wordt er niet eens schoongemaakt.
- In bibliotheken mag het niet.
- In de horeca mag het wel, mits er niet meer dan 30 mensen binnen zijn.
- In het zwembad mag het alleen als je van tevoren een plasje hebt gedaan.

Het is niks anders als volstrekte willekeur omdat mensen zo graag het braafste jongetje van de klas willen zijn. Overigens, wat 'noodzakelijk reizen' betreft, het is nu aan iedereen persoonlijk te bepalen wat wel of niet noodzakelijk is. Als ik het noodzakelijk vind een museum in Oost-Groningen te bezoeken om met mijn toegangsgeld het museum in stand te houden, dan zullen mensen het er maar mee moeten doen.

angel1978
Berichten: 11021
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Tja als je je toch nergens iets van aantrekt, vraag het dan ook niet.
En wat minder commentaar op anderen mag dan ook wel..

witte angora
Berichten: 30927
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

O, maar ik trek me er wel wat van aan. Wat er gevraagd wordt doe ik. Maar die willekeur, daar heb ik dus problemen mee. En dat des te meer omdat ik om me heen zie, en de media staan er vandaag vol mee, dat steeds meer mensen zich steeds minder aan de RIVM-regels houden.

Het enige wat ik doe is een discussie-balletje opgooien.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

:mrgreen: :oops: Als ik moet kiezen tussen groene sticker of hele reis staan omdat alle met sticker vol zitten,
dan ben ik tijdelijk kleurenblind.. :oops: :mrgreen:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik snap niet veel meer van de halfbakken regels....
treinen halfvol, vliegtuigen bomvol , horeca nu 30 man, over 2 weken weer 100 man.
Nu boetes voor de horeca bij te weinig afstand, straks mogen er weer 100 man in , geen boetes op perrons, tankstations, winkels, duinopgangen , hier wel een mondkapje, daar weer niet of ze hangen op half 11.

Ik moest gisteren iets ondertekenen, ging allemaal met dezelfde pen en geen spatscherm.
De fysiotherapeut draagt een mondkapje , doet hem af bij het overleg en legt dat ding zó op zn bureau , en mijn rug wordt door dezelfde handdoek afgeveegd als bij de vlg patiënt ( ik neem mn eigen handdoek vlg keer mee).
Winkelkarren worden niet meer schoongemaakt of je moet het zelf doen met wél een spray waar iedereen aan zit , maar geen keukenpapier , in de winkels looprichtingen maar men doet maar wat en ga zo maar door.
Het enige dat mij rest is te denken : het zal allemaal wel....ik blijf alert en voorzichtig en houd afstand en ga zéker niet vliegen. Heb ik een mindere dag dan blijf ik thuis . Wel was ik mijn handen vaak.

Gesloten