LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] tascontroles bij Aldi en Lidl

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
mr T.

Re: tascontroles bij Aldi en Lidl

Ongelezen bericht door mr T. »

Het project waar gast 9-2-2005 22.38 uur over schrijft lijkt mij niet te getuigen van een stuk met juridische onderbouwing. Het is namelijk echt niet zo dat wanneer de politie een keer met de plaatselijke middenstand een kop koffie gaat drinken, het meteen zo is dat alles waarover wordt geschreven legaal is. Verder staat ook duidelijk omschreven dat het gaat om het verplicht achterlaten van de tas in een kluisje. Dat is iets heel anders en valt onder dezelfde noemer als het verplicht winkelen met mandje of kar (wanneer je dat niet doet kun je wegens huisvredebreuk (als je weigert mee te werken) worden veroordeeld). Het controleren van de tas door een niet opsporingsambtenaar mag gewoon worden geweigerd (en dat is waar het forum over gaat). Als dat niet het geval zou zijn, zou het ook betekenen dat de cassiere bijvoorbeeld zou mogen overgaan tot tassencontrole buiten de winkel. Het zou ook betekenen dat de klant (zijnde een niet opsporingsambtenaar) de tassen van het winkelpersoneel zou mogen controleren (en deze zouden in de gevolgde redenering hieraan ook moeten meewerken, ook onzin dus). Misschien is dat trouwens een tip voor de mensen die in de Aldi en Lidl door het personeel worden lastig gevallen: eis inzage in de tassen van het personeel (en kijk eens wat er dan gebeurt....). Uiteindelijk (en dat is wel een juridische onderbouwing) gaat het er om of er sprake is van een redelijk vermoeden van schuld (aan diefstal) in de zin van art 27 lid 1 van het wetboek van Srafvordering (want de politie heeft pas de bevoegdheid als aan de hierin gestelde voorwaarden is voldaan). Vervolgens zijn Titel IV van het wetboek van SV en Titel I van het Tweede Boek van het wetboek van SV van toepassing. Immers: het gaat om de opsporing van strafbare feiten en de opsporing daarvan is aan regels gebonden en voorbehouden aan daartoe bevoegde opsporingsambtenaren.

Gast

Re: tascontroles bij Aldi en Lidl

Ongelezen bericht door Gast »

en zo is dat gewoon,

Winkelpersoneel is WINKELPERSONEEL geen politieagent, ze blijven met hun fikken uit mijn spullen, het is al erg genoeg dat je je boodschappen ( moet ) doen bij Aldi of Lidl, hoeven ze je niet nog meer te vernederen

jet

mr T.

Re: tascontroles bij Aldi en Lidl

Ongelezen bericht door mr T. »

Ben ik het helemaal mee eens Jet!

Gast

Re: tascontroles bij Aldi en Lidl

Ongelezen bericht door Gast »

begrijp niet waarom dat vernederend is om bij deze zaken te kopen
spullen zijn best goed en die niet goed zijn koop ik ergens anders.
begrijp trouwens ook die drukte om die tassen niet als je er naar toe gaat is je tas toch leeg om er de boodschappen in te kunnen doen
en wat er in zit mogen ze best bekijken kunnen ze gelijk zien hoe
je uitgekleed wordt door deze regering.

linda_
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 feb 2005 11:32

Re: tascontroles bij Aldi en Lidl

Ongelezen bericht door linda_ »

Ze mogen van mij in de tas kijken. Heb niks te verbergen. En er worden veel dingen gestolen tegenwoordig dus lijkt het mij logisch dat er tassencontrole wordt gedaan

Gast

Re: tascontroles bij Aldi en Lidl

Ongelezen bericht door Gast »

Ik heb het voor het gemak hier maar even gekopieerd. DIT is mijn juridische onderbouwing
Beste gast,

Dit is geen juridische onderbouwing. Dit is een krantenartikel. Wetten worden gemaakt door de regering en niet door journalisten. Het feit dat dit in samenwerking gebeurt met de politie zegt mij ook niets en zoals reeds aangegeven worden de wetten gemaakt door de regering en dus ook niet door de politie. Google nog even door !! :evil:

Gast

Re: tascontroles bij Aldi en Lidl

Ongelezen bericht door Gast »

hier begrijp ik dus geen bal van je weet dat ze daar goedkoper zijn moet
toch uit de lengte of de breedte komen dus als je nou toch weet dat ze in je
tas willen kijken dan neem je hem of niet mee of je neemt hem leeg mee
toch geen probleem.en laten ze er in kijken beter een lege tas dan een lege zak.

Gast

Re: tascontroles bij Aldi en Lidl

Ongelezen bericht door Gast »

Als er niet in de tassen gekeken mag worden in de winkel. Hoe willen die mensen dan op reis gaan via Schiphol. Las een reactie dat zelfs een beveiligingsman niet in een tas mag kijken. Nou op de luchthaven mogen ze wel degelijk in tassen kijken.

Gast

Re: tascontroles bij Aldi en Lidl

Ongelezen bericht door Gast »

Ik kijk altijd in tassen want ik bend tassenverkoper.

saleh01
Berichten: 53
Lid geworden op: 29 aug 2003 00:51

Re: tascontroles bij Aldi en Lidl

Ongelezen bericht door saleh01 »

hallo
ze kunnen in ieder geval weigeren dat je je tas mee neemt tijdens het winkelen, dus doe je persoonlijke spullen in je jaszak en laat je tas in de auto of thuis.dan heb je geen gezeur kijkt er niemand in je tas en hoef je je niet zo op te blazen. wel eens van winkeldiefstal gehoord.
groetjes

Gast

Re: tascontroles bij Aldi en Lidl

Ongelezen bericht door Gast »

Op postbus51.nl is te vinden een brochure in pdf formaat die getekend zijn door de ministers Remkes en Donner, hierin is te lezen dat het personeel mag vragen om in jassen en tassen te kijken. Dit mag je weigeren.

Michellangelo
Berichten: 563
Lid geworden op: 14 jan 2005 19:30

Re: tascontroles bij Aldi en Lidl

Ongelezen bericht door Michellangelo »

Als er niet in de tassen gekeken mag worden in de winkel. Hoe willen die mensen dan op reis gaan via Schiphol. Las een reactie dat zelfs een beveiligingsman niet in een tas mag kijken. Nou op de luchthaven mogen ze wel degelijk in tassen kijken.
Praten we over douane, marrechausee of door de overheid aangestelde beveiligers met bijzondere opsporingsbevoegdheden ;)

mr. T.

Re: tascontroles bij Aldi en Lidl

Ongelezen bericht door mr. T. »

Op een luchthaven geldt in principe hetzelfde als in een supermarkt. Een luchthaven kan inderdaad particuliere beveiligers inhuren, maar als je dan weigert om je tas te laten inzien kan dit worden afgedwongen door wederom een bevoegd opsporingsambtenaar. In het geval van een agent of een medewerker van de marechaussee kunnen deze worden aangemerkt als gewoon opsporingsambtenaar in de zin van 141 Wetboek van Strafvordering. Een medewerker van de douane kan worden aangemerkt als buitengewoon opsporingsambtenaar in de zin van 142 Wetboek van Strafvordering. Echter, in de specifieke opsporingstaak die de douane heeft gekregen is ook de bevoegdheid tot het mogen doorzoeken van de tas vastgelegd (met betrekking tot specifieke aan de douane toebeelde taken, zie hiervoor de Douanewet). Een douanier is dus ook bevoegd de tas te mogen inkijken. Als je dus op een vliegveld komt, dan mag je inderdaad weigeren om een tas te laten inzien door een medewerker van een particulier beveiligingsbedrijf. In dat geval zal de hulp van een douanier, agent of medewerker van de marechaussee kunnen worden ingeroepen. Na de paspoortcontrole gelden andere regels (want dan val je in feite niet meer onder de jurisdictie van Nederland). Het vliegtuig zal meestal vallen onder de juridisctie van het land waarin het vliegtuig staat geregistreerd. Hierop zijn ook specifieke internationale bepalingen van toepassing.

boudwijn

Re: tascontroles bij Aldi en Lidl

Ongelezen bericht door boudwijn »

Het is heel simpel: het mag niet als je geen toestemming hebt gegeven. En die hoef je niet te geven. Als ze het toch doen dan kun je een schadevergoeding eisen. Tenslotte kom je daar om iets te kopen. Niet om onderzocht te worden.

opa

Re: tascontroles bij Aldi en Lidl

Ongelezen bericht door opa »

Ikdraag een hoed en laatst wilde er iemand onder mijn hoed kijken.
Mou mooi niet.
Het was ook veel te koud.
Ik weiger elke kontrole.

Nickolodeon

Re: tascontroles bij Aldi en Lidl

Ongelezen bericht door Nickolodeon »

Voor mij ligt het heel simpel , de zaak of winkel die erop staat mijn tas te controleren , staat bij mij op de zwarte lijst m.a.w. HIER KOM IK NOOIT WEER !!!!!!!

opa

Re: tascontroles bij Aldi en Lidl

Ongelezen bericht door opa »

Echt nooit meer?????????

opa

Re: tascontroles bij Aldi en Lidl

Ongelezen bericht door opa »

Trouwens,........ ik ben mijn fiets kwijt.

redrose

Re: tascontroles bij Aldi en Lidl

Ongelezen bericht door redrose »

Bij de Macro mag je nog niet eens met een tas naar binnen, waarom zou dat toch zijn, en er komen echt niet alleen mensen die een eigen zaak hebben.

woman4life
Berichten: 319
Lid geworden op: 08 mar 2004 12:23

Re: tascontroles bij Aldi en Lidl

Ongelezen bericht door woman4life »

ik vind het onzin dat ik geen tas mee mag nemen naar binnen en ik vind het ook onzin dat iemand in mijn tas wil kijken de meeste winkels hebben een alarm systeem zo ook de supermarkten in apeldoorn een aantal en nu vind ik het best wel beschamend dat het zal gebeuren dat je voor je date nog even wat kaugom haalt en dan je tas word gecontroleerd en er zitten misschien wel wat condooms in
ja misschien ver gezeocht maar zo zie ik het wel !

Gesloten