LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Brahms

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Brahms »

Jablan schreef:
13 jun 2020 09:35
Wat ik bij NS niet begrijp: vanaf 29 juni rijdt de Spoorwegmuseumtrein weer. Dat staat in hetzelfde bericht met 'reis alleen als het noodzakelijk is'. :shock:
Dit is gewoon een test om te kijken of er iemand mee gaat, immers volgens de Corona regels is een reis naar het Spoorwegmuseum nooit noodzakelijk.
Neem aan dat de test binnenkort ook openbaar wordt.
Net zo iets als ook dit weekend weer, extra treinen naar Zandvoort, om al die mantelzorgers en het ziekenhuis personeel te vervoeren !

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

Lady1234 schreef:
14 jun 2020 11:44
Ja, het is niet goed of het deugt niet. Als ze achter het net vissen, staan de stuurlui aan wal ook te brullen.

Nee hoor, ik hoef hem voorlopig niet die prik.

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke »

Brahms schreef:
14 jun 2020 13:25
Jablan schreef:
13 jun 2020 09:35
Wat ik bij NS niet begrijp: vanaf 29 juni rijdt de Spoorwegmuseumtrein weer. Dat staat in hetzelfde bericht met 'reis alleen als het noodzakelijk is'. :shock:
... immers volgens de Corona regels is een reis naar het Spoorwegmuseum nooit noodzakelijk.
Volgens mij staat dat nergens in die coronaregels. Op basis van die regels kun je wel tot conclusies komen, je kunt je een mening vormen over wat voor jou geldt of wat voor iedereen geldt. En die conclusies kunnen per persoon verschillen.

Ik vind het fascinerend om te zien dat er in regels wordt gesproken over 'noodzakelijk', dat er van alles gezegd wordt over de betekenis van 'noodzakelijk', maar, bij mijn weten, nooit in termen van: 'de volgende activiteiten zijn absoluut niet noodzakelijk'.

Tot nu toe werkt deze benadering prima volgens mij.

mh73

tttlocke schreef:
14 jun 2020 14:25
Ik vind het fascinerend om te zien dat er in regels wordt gesproken over 'noodzakelijk', dat er van alles gezegd wordt over de betekenis van 'noodzakelijk', maar, bij mijn weten, nooit in termen van: 'de volgende activiteiten zijn absoluut niet noodzakelijk'.

Het leuke is, als iedereen zo denkt, rijdt er straks geen OV meer, want iedere trein, tram, metro en bus zit dan te vol.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

mh73 schreef:
14 jun 2020 14:51
tttlocke schreef:

Het leuke is, als iedereen zo denkt, rijdt er straks geen OV meer, want iedere trein, tram, metro en bus zit dan te vol.
Want?
Welke conclusie trek je eruit dan? Ik kan nergens vinden dat tttlocke daardoor ineens wel of vaker met het OV gaat. Wellicht zelfs wel minder? Kan het daar in ieder geval niet uit halen. Ik lees het enkel als een oproep: Denk zelf eens na

tttlocke

mh73 schreef:
14 jun 2020 14:51
tttlocke schreef:

Mijn punt was juist dat terwijl niet 'iedereen' hetzelfde denkt, dat zo'n benadering toch gewoon goed kan werken.
Heel veel mensen houden rekening met de voorwaarde of iets 'noodzakelijk' is, terwijl niet iedereen dezelfde definitie van 'noodzakelijk' hanteert. En dat blijkt vooralsnog geen probleem te zijn.
Er zijn natuurlijk ook mensen die zeggen 'ik heb overal lak aan en doe gewoon waar ik zin in heb'.
En toch gaat het goed!

En als de praktijk op enig moment wél laat zien dat het 'fout' gaat, dan passen we de regels aan en draaien we 'versoepeling' terug.
Prima toch?

mh73

tttlocke schreef:
14 jun 2020 15:20
]Mijn punt was juist dat terwijl niet 'iedereen' hetzelfde denkt, dat zo'n benadering toch gewoon goed kan werken.
Heel veel mensen houden rekening met de voorwaarde of iets 'noodzakelijk' is, terwijl niet iedereen dezelfde definitie van 'noodzakelijk' hanteert. En dat blijkt vooralsnog geen probleem te zijn.
Er zijn natuurlijk ook mensen die zeggen 'ik heb overal lak aan en doe gewoon waar ik zin in heb'.
En toch gaat het goed!

En als de praktijk op enig moment wél laat zien dat het 'fout' gaat, dan passen we de regels aan en draaien we 'versoepeling' terug.
Prima toch?

Als je het zo bekijkt.

Ik denk toch dat de meesten op dit moment (nog) zoiets hebben: een activiteit is niet noodzakelijk als het niet uitmaakt of je het wel of niet doet. Een afspraak bij de dokter of tandarts moet je nakomen. Werken moet je, anders krijg je problemen met je baas. Bepaalde boodschappen zijn noodzakelijk, andere niet.

Ga je dat aanpassen naar 'jouw eigen definitie van noodzakelijk' dan kan het voor jouw geestelijk of lichamelijk welzijn best noodzakelijk zijn om een dagje met de trein naar het strand te gaan. Misschien is dat voor een aantal mensen best zo, maar het gevaar schuilt erin dat men dan steeds meer gaat reizen met het OV.

De mondkapjes lijken nu wel enig remmend effect te hebben op het gebruik van het OV, maar net daarvoor had mijn dochter al bonje in het OV omdat er te weinig plek was. Diverse treinen mochten niet rijden omdat ze te vol waren. Dus 'toch gaat het goed' is misschien wat veel gezegd.

tttlocke

mh73 schreef:
14 jun 2020 15:34
Als je het zo bekijkt.
Iets anders zei ik niet. (en ik zei zeker niet ' het is niet verboden, dus iedereen mag doen wat ie wil')
Ga je dat aanpassen naar 'jouw eigen definitie van noodzakelijk' dan kan het voor jouw geestelijk of lichamelijk welzijn best noodzakelijk zijn om een dagje met de trein naar het strand te gaan. Misschien is dat voor een aantal mensen best zo, maar het gevaar schuilt erin dat men dan steeds meer gaat reizen met het OV.
Dat is geen probleem. Als het zo ver komt dat dat 'gevaar' problemen op gaat leveren, dan grijpen we in.
Diverse treinen mochten niet rijden omdat ze te vol waren. Dus 'toch gaat het goed' is misschien wat veel gezegd.
Sommige treinen, 'hier en daar' een trein waarschijnlijk. Ja, dat gebeurt. Maar ze mochten toch niet rijden? 'Tot hier en niet verder' dus.
Gaat nog steeds goed ;)

mh73

Niet als je in die trein zat die niet mocht rijden, en je daardoor te laat op je werk kwam :lol:

angel1978

mh73 schreef:
14 jun 2020 16:06
Niet als je in die trein zat die niet mocht rijden, en je daardoor te laat op je werk kwam :lol:
Dan had je niet in die trein in moeten stappen omdat je je gezondheid voor laat gaan.. Een win-win zou ik zeggen :wink:

Brahms

Ach als je ziet hoe de reiziger omgaat met het "eenmalige" mondkapje gaat het vanzelf wel weer fout. Ze worden tientallen keren gebruikt, worden in de kin gedragen, alleen over de mond, in jaszakken gestopt. Wapperen vrolijk aan jas of tas, worden verkeerd om- en afgedaan.
Reizigers zitten niet op de juiste stoelen en hebben een smoelenboek, je moet de medereiziger eens horen waarom nou net zij geen mondkapje op hoeven.
Het is een groot drama. Echt afstand houden is nog geen 2 weekjes volgehouden op straat en in winkels.
Maar ga niet klagen als er een nieuwe grote Corona uitbraak komt, we hebben het echt aan ons zelf te wijten !

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Het virus is in ieder geval in Peking weer teruggekeerd. En dat terwijl de stad al 55 dagen vrij was. Een en ander betekent dat het allemaal nog lang niet onder controle is, en dat er ook hier weer zomaar ineens een opleving kan komen.

angel1978

Brahms schreef:
14 jun 2020 18:01
Ach als je ziet hoe de reiziger omgaat met het "eenmalige" mondkapje gaat het vanzelf wel weer fout. Ze worden tientallen keren gebruikt, worden in de kin gedragen, alleen over de mond, in jaszakken gestopt. Wapperen vrolijk aan jas of tas, worden verkeerd om- en afgedaan.
Reizigers zitten niet op de juiste stoelen en hebben een smoelenboek, je moet de medereiziger eens horen waarom nou net zij geen mondkapje op hoeven.
Het is een groot drama. Echt afstand houden is nog geen 2 weekjes volgehouden op straat en in winkels.
Maar ga niet klagen als er een nieuwe grote Corona uitbraak komt, we hebben het echt aan ons zelf te wijten !
Dat mondkapje is een groot drama-geval dat ze hopelijk ook nooit invoeren als standaard. Ik zie het niet als oplossing, juist door alle hierboven al genoemde zaken. Dat zie ik dan echt veel meer in de 1,5 meter ( wat overduidelijk ook zijn positieve effect heeft gehad getuige de cijfers ) en bewust omgaan met hygiëne en een slimme lockdown. Deze had achteraf nog wat slimmer kunnen zijn door buitenactiviteiten eerder of zelfs helemaal toe te staan en binnen juist veel minder.. Maar dat is achteraf.
Dat geneuzel met die mondkapjes is echt waardeloos. Ik snap de zin en onzin nog als je het hebt over situaties dat het echt niet anders kan omdat je simpelweg de afstand niet KAN bewaren ( trein / vliegtuig / contactberoepen ), maar dat is het dan ook.
Natuurlijk mag iedereen op vrijwillige basis zo'n ding dragen, maar verder laat die dingen gewoon achterwege.

mh73

Het is niet dat mondkapjes niet helpen, lijkt mij, maar dat de niet medische mondkapjes die in het OV gebruikt worden en dan ook nog de manier waarop, niet zoveel toevoegen.

Daarbij kun je vanaf het metrostation de wijk in een heel spoor volgen van weggegooide mondkapjes. Ook niet echt een pluspunt.

Brahms

mh73 schreef:
14 jun 2020 21:11
Daarbij kun je vanaf het metrostation de wijk in een heel spoor volgen van weggegooide mondkapjes.
Dan zijn ze daar in elk geval wel goed bezig, overal elders worden ze hergebruikt totdat de elastiekjes knappen. En dan nog kan men er soms geen afscheid van nemen !

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik mag dus voor de 2e keer in quarantaine. Mijn zusje is positief getest (geen klachten, maar vanwege haar werk in de zorg getest) en nu mag ik dus minimaal een week thuis blijven. Alweer.... En dat allemaal omdat ze in maart vertikten mij te testen. Morgen maar even de huisarts bellen en vragen wat die ervan vindt. Mijn ouders willen in elk geval getest worden, net als ik, want dan weten we ook waar we aan toe zijn en of we weer kunnen gaan werken, aangezien we slim genoeg zijn geweest mijn zusje in quarantaine in huis te zetten met eigen ruimtes, zodat we geen contact hebben.

Overigens werd gezegd dat iedereen getest kan worden, ook als er niet echt klachten zijn. Maar dat is dus niet zo. Omdat vanuit haar werk werd gezegd dat ze wilden dat ze getest werd, wilde mijn zusje een test aanvragen, maar dat kon alleen met klachten. Dus ze heeft maar gezegd dat ze af en toe moest hoesten en toen werd ze wel getest.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

mh73 schreef:
14 jun 2020 21:11
Het is niet dat mondkapjes niet helpen, lijkt mij, maar dat de niet medische mondkapjes die in het OV gebruikt worden en dan ook nog de manier waarop, niet zoveel toevoegen.
Eén voordeel heeft het mi wel : het voorkomt beter dat je aan je gezicht zit denk ik, mits je ze natuurlijk wel goed op zet. En niet steeds op en af en op en af doet .
mh73 schreef:Daarbij kun je vanaf het metrostation de wijk in een heel spoor volgen van weggegooide mondkapjes. Ook niet echt een pluspunt.
Aso en smerig onhygiënisch. 🤨

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Niet leuk, Nijogeth! Sterkte!

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
14 jun 2020 22:40
Ik mag dus voor de 2e keer in quarantaine. Mijn zusje is positief getest (geen klachten, maar vanwege haar werk in de zorg getest) en nu mag ik dus minimaal een week thuis blijven. Alweer.... En dat allemaal omdat ze in maart vertikten mij te testen.
Met een negatieve test in maart, had je nu evengoed in quarantaine gemoeten. Sterkte overigens

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, maar met een positieve niet. Aangezien mijn dokter er achteraf 95% zeker van was dat ik corona had, was dat dus een 95% kans geweest. Maar ik ga nu wel voor de test, maar daar zal waarschijnlijk niets uitkomen.

Gesloten