LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Zo te zien is Santo Antão ook al een tijdje niet meer coronavrij.

https://covid19.cv/

witte angora
Berichten: 30952
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
21 jun 2020 16:45
Komkommertijd schreef:
21 jun 2020 13:38
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :mrgreen: :oops: :oops: :oops: :oops:
:oops: :oops: :oops: :mrgreen: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :mrgreen:
:mrgreen: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
:oops: :oops: :oops: :oops: :mrgreen: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Dit schema, 5x foutloze Komkommer en 95% fout.
90%.
Vind je het gek, bij een foutpercentage van 95? :lol:

Maar nu maar weer naar Corona.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Bewust geen 100 maar 50 gedaan,
En vele zien het niet.

Gelukkig een goed werkende Gerechtsdeurwaarder!
En hiermee aangetoond dat blijkbaar vele een lichte besmetting gehad hebben die geheugen
kan aantasten.

Nijogeth
Berichten: 10093
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
21 jun 2020 18:57
Nijogeth schreef:
21 jun 2020 18:54
Zeg ik dat dan? Eerst lezen Angel en dan posten, dat werkt meestal het beste.
Je stelt een vraag en krijgt een antwoord.. Wil je geen antwoord, stel dan ook geen vraag!
Leer nu eerst zelf eens lezen..
Het is een reactie op een reactie op een reactie op mij. Als je had gelezen, dan had je gezien dat ik voorstelde om het recht op demonstratie anders in te gaan vullen, waarbij er richtlijnen komen waarbij demonstreren altijd mag, zolang anderen er geen last van hebben en het op een afgelegen plek gebeurt. Het moet uiteindelijk om de boodschap gaan en het maakt niet uit of je die boodschap overbrengt in centrum Amsterdam of Den Haag of ergens in een weiland buiten Schubbekutteveen (om maar iets te noemen).

Misschien is het met al die demonstraties wel een idee om 1 landelijke demonstratieplek aan te wijzen. 1 persoon die de agenda behandelt en ver van de bewoonde wereld. Dan hoeven de burgemeesters zich hier geen zorgen om te maken en kunnen alle demonstranten lekker hun demonstratie hebben.

16again
Berichten: 16156
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Interessante longread. Ook over wat er allemaal mis ging:
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/06/19/ho ... k-a4003075

ZeerPrivé
Berichten: 5588
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

angel1978 schreef:
21 jun 2020 18:02

De demonstranten die ondanks een verbod toch zijn gekomen, hebben toch de kans gekregen en die om 13.30 uur netjes zijn vertrokken hebben alsnog hun kans op een demonstratie gehad.
De groep die dacht wederom gewoon een eigen plan te moeten trekken heeft een duwtje (straal) in de rug gehad en is alsnog vertrokken ( mensen die er niets mee te maken hadden konden er tussen gewoon zonder problemen hun weg vervolgen ).
Een groepje relschoppers die helemaal niet voor de demonstratie kwam heeft gekregen waar ze voor kwamen ( confrontatie met de politie ) en gelukkig zonder dat het centrum van de stad en winkelend publiek daar last van had.

Eigenlijk was het wel geslaagd. Goed ingegrepen zou ik zeggen.
Het OV lag zo goed als plat en een groot deel van het winkelgebied in het centrum was afgesloten. Het was ronduit chaotisch in en rondom het centrum. Dus ja daar had het winkelend publiek wel degelijk last van.

Remkes heeft het wat mij betreft niet goed gedaan, maar gewoon fantastisch. Helaas nog maar 9 dagen een super burgemeester.

witte angora
Berichten: 30952
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

En... lap, Brazilië zit nu door de grens van 50.000 geregistreerde overledenen heen. Een trieste mijlpaal.

Zowel qua geregistreerde besmettingen als geregistreerde doden staat Brazilië op de 2e plek, na de VS. Maar er zijn dan ook wel wat overeenkomsten in de aanpak van het virus. Overigens doet India heel erg zijn best om een treetje hoger in de rangorde der ellende te komen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Nijogeth schreef:
21 jun 2020 23:02
[...]Misschien is het met al die demonstraties wel een idee om 1 landelijke demonstratieplek aan te wijzen. 1 persoon die de agenda behandelt en ver van de bewoonde wereld. Dan hoeven de burgemeesters zich hier geen zorgen om te maken en kunnen alle demonstranten lekker hun demonstratie hebben.
De uitleg die je geeft. maakt de gemaakte 'grondwetopmerking' niet minder adequaat. Integendeel.

angel1978
Berichten: 11056
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

tttlocke schreef:
22 jun 2020 00:31
Nijogeth schreef:
21 jun 2020 23:02
[...]Misschien is het met al die demonstraties wel een idee om 1 landelijke demonstratieplek aan te wijzen. 1 persoon die de agenda behandelt en ver van de bewoonde wereld. Dan hoeven de burgemeesters zich hier geen zorgen om te maken en kunnen alle demonstranten lekker hun demonstratie hebben.
De uitleg die je geeft. maakt de gemaakte 'grondwetopmerking' niet minder adequaat. Integendeel.
Tja, dan lees je toch niet goed genoeg 😉

witte angora
Berichten: 30952
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

witte angora schreef:
21 jun 2020 18:41
Brahms schreef:
21 jun 2020 18:37
Demonstreren tegen de Corona maatregelen, terwijl een paar honderd kilometer verderop in één klap ruim 1300 nieuwe besmettingen zijn, omdat niemand zich aan de adviezen houd !
Wat te denken van de vleesverwerkende industrie? En dan de versnelling van de pandemie in veel landen, de cijfers spreken boekdelen.
Net op RTL-nieuws: gisteren zijn er wereldwijd meer dan 183.000 nieuwe besmettingen gemeld. Het is het grootste aantal besmettingen tot nu toe op één dag.

Misschien een ver-van-mijn-bed show: 116.000 waren er in Zuid-Amerika en de VS. Maar juist dat geeft aan dat de maatregelen zo nodig zijn. In Europa en China, waar er flink in is gegrepen, is het aantal besmettingen stukken lager, Dat wil je toch liever zo houden?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... 0-brazilie

witte angora
Berichten: 30952
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens NOS-nieuws zijn er in Wales bij een vleesverwerker inmiddels ook al 158 van de 560 medewerkers positief getest.

https://nos.nl/liveblog/2338064-who-rec ... wales.html

Ik ga me langzamerhand toch afvragen wat de rol van de vleesverwerkende industrie is in het verspreiden van de 'gewone' griepvirussen en verkoudheden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

De grondwet is geen wederzijds zelfmoordpact tussen burgers en overheid. En zoals die advocaat Gert-Jan Knoops ook recent uitlegde aan tafel bij Beau, naar aanleiding van "de" demonstratie in Amsterdam, er zijn kasten vol jurisprudentie, tot aan het Europese hof aan toe, waar uit blijkt dat als er artikelen van de grondwet elkaar wat verstikken in een gegeven situatie, het grondwettelijke recht op leven, wat staat in art. 1, en oa afgeleid kan worden uit art. 22, het recht op een overheid die maatregelen treft ter bevordering van de volksgezondheid, altijd prevaleert. Daarom staat het vml ook in art.1. Als die demonstranten zich nou voortaan eerst even inlezen, voordat ze beginnen te brullen dat er een grondrecht met voeten wordt getreden, zouden we een veel duidelijker en zuiverder discussie kunnen voeren.

Wij hadden vroeger een slachterij, en het is een fabriek met forse temperatuurverschillen, wat broedplaatsen van bacteriën oplevert, en door de koelingen zijn er behoorlijke luchtstromen. (er wordt uiteraard wel goed schoongemaakt, maar niet tegen griepvirussen, meer tegen dingen als listeria en salmonella). Tel daar bij op dat in die luchtstromingen veel mensen vlak naast elkaar staan te werken, oa aan de uitbeen-lijnen etc, en dan heb je al een behoorlijk linke werkplek qua dit soort besmettingen. Dan is het zo dat niemand nog antistoffen heeft, en de arbeidsmigranten die veel van dat werk doen, buiten het werk ook nog eens dicht op elkaar samenwonen, en dan heb je virologisch gezien een soort "carnaval-turbo" kweek omgeving, en dan kan 1 persoon ipv 2 of 3, wel 10+ mensen besmetten. Tel dan daarbij weer op dat we weten dat veel mensen de symptomen niet altijd goed onderkennen, en presto, het raast in een dag of 10 door zo'n populatie.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Had die Knoops het ook over het aanwijzen van één centrale plek in Nederland voor demonstraties zodat de rest van Nederland er zo min mogelijk last van zou hebben?

witte angora
Berichten: 30952
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

sjohie schreef:
22 jun 2020 08:14
Wij hadden vroeger een slachterij, en het is een fabriek met forse temperatuurverschillen, wat broedplaatsen van bacteriën oplevert, en door de koelingen zijn er behoorlijke luchtstromen. (er wordt uiteraard wel goed schoongemaakt, maar niet tegen griepvirussen, meer tegen dingen als listeria en salmonella).
Hoe maakten jullie dan schoon? Wij deden het bij de Friki-fabriek enkel met een hogedrukspuit. En koud was het inderdaad. Met de winter had het uiteraard niks te maken.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:
22 jun 2020 08:49
sjohie schreef:
22 jun 2020 08:14
Wij hadden vroeger een slachterij, en het is een fabriek met forse temperatuurverschillen, wat broedplaatsen van bacteriën oplevert, en door de koelingen zijn er behoorlijke luchtstromen. (er wordt uiteraard wel goed schoongemaakt, maar niet tegen griepvirussen, meer tegen dingen als listeria en salmonella).
Hoe maakten jullie dan schoon? Wij deden het bij de Friki-fabriek enkel met een hogedrukspuit. En koud was het inderdaad. Met de winter had het uiteraard niks te maken.
Vnl met hoge drukspuit inderdaad, maar met verschillende schoonmaakmiddelen voor verschillende afdelingen, en ook losse emmers met handborstels etc. En speciale reinigingsstations voor de messen van de uitbeners/snijders, en van die borstels voor de laarzen etc. En je kon ook niet zomaar van het slachtgedeelte de uitsnijhal in lopen etc. Maar goed, dat is al wel even geleden, voordat de huidige mega-slachterijen ontstonden, wij hadden bijvoorbeeld ook geen grote groepen arbeidsmigranten. Die kwamen pas toen van die HBO betwetertjes met stopwatches gingen timen hoelang het uitbenen van een ham duurde, en dat soort dingen.

witte angora
Berichten: 30952
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Het geeft me, alhoewel het nu enigszins off-topic gaat, wel te denken. De ouders van mijn betovergrootvader, dus mijn oud-ouders, hadden een slagerij in Purmerend. Mijn oud-vader is in 1832 overleden, 46 jaar oud, mijn oud-moeder een jaar later in 1833. Mijn betovergrootvader werd dus op 7-jarige leeftijd volledig wees.

Mijn oud-grootvader was degene die het vee op de veemarkt (dinsdag) kocht. Behalve een slagerij annex winkel hadden ze ook nog een herberg en een tapperij. Ik vermoed dat vooral de boeren die van heinde en verre kwamen bij mijn oud-ouders bleven overnachten. Je bent nogal even onderweg vanuit Engewormer/Wormer (daar is mijn betovergrootmoeder geboren) en dergelijke plaatsen. Vee loopt niet zo vlug. Zondag naar de kerk, maandag overdag met het vee naar Purmerend, dinsdag de hele dag op de veemarkt, en woensdag weer terug lijkt me, alhoewel het een aanname is, een redelijke inschatting hoe het ging.

Ik heb geen epidemie of iets dergelijks kunnen ontdekken waardoor ze zo jong zijn overleden. Maar het zou zomaar een gebrek aan hygiëne kunnen zijn tijdens het werken. Ik kan het ze helaas niet vragen.

Dan toch weer terug naar on-topic: zou een andere manier van werken/schoonmaken er aan kunnen bijdragen dat er aanzienlijk minder besmettingen in slachterijen voorkomen? En zo ja, hoe zou dat er uit moeten zien?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:
22 jun 2020 09:15
Het geeft me, alhoewel het nu enigszins off-topic gaat, wel te denken. De ouders van mijn betovergrootvader, dus mijn oud-ouders, hadden een slagerij in Purmerend. Mijn oud-vader is in 1832 overleden, 46 jaar oud, mijn oud-moeder een jaar later in 1833. Mijn betovergrootvader werd dus op 7-jarige leeftijd volledig wees.

Mijn oud-grootvader was degene die het vee op de veemarkt (dinsdag) kocht. Behalve een slagerij annex winkel hadden ze ook nog een herberg en een tapperij. Ik vermoed dat vooral de boeren die van heinde en verre kwamen bij mijn oud-ouders bleven overnachten. Je bent nogal even onderweg vanuit Engewormer/Wormer (daar is mijn betovergrootmoeder geboren) en dergelijke plaatsen. Vee loopt niet zo vlug. Zondag naar de kerk, maandag overdag met het vee naar Purmerend, dinsdag de hele dag op de veemarkt, en woensdag weer terug lijkt me, alhoewel het een aanname is, een redelijke inschatting hoe het ging.

Ik heb geen epidemie of iets dergelijks kunnen ontdekken waardoor ze zo jong zijn overleden. Maar het zou zomaar een gebrek aan hygiëne kunnen zijn tijdens het werken. Ik kan het ze helaas niet vragen.

Dan toch weer terug naar on-topic: zou een andere manier van werken/schoonmaken er aan kunnen bijdragen dat er aanzienlijk minder besmettingen in slachterijen voorkomen? En zo ja, hoe zou dat er uit moeten zien?
Dan zou het hele, kneiterefficiente, systeem op de schop moeten. Dus kleinere slachterijen, met ruimere meer afgezonderde werkplekken, en vooral serieuze aanpassingen in de huisvesting en transport van al die arbeidsmigranten. Wij werken voor de asbestinspecties met volgelaatsmaskers, maar die kan je eigenlijk niet 8 uur lang dragen, dus de medewerkers zo beschermen is erg lastig. Kortste klap is om minder vlees te consumeren, wat sowieso om velerlei redenen toch al een goed idee is. Dan volgt de corona-bestendigheid vanzelf wel voor een deel in de hele keten.

Maar goed, dan zouden wij als consumenten moeten consuminderen, en idealiter ook wat meer betalen voor het vlees, want meer ruimte om te werken etc, en een wat beter salaris waarmee men niet gedwongen wordt om met 15 man in een eengezinswoning te hokken, zou óók helpen. En wat meer controle op de werkgevers in kwestie. We herinneren ons allemaal die woordvoerder die na het crisisoverleg met de minister zei dat de protocollen etc al goed waren, en "ze" eea wel goed in de smiezen hadden, kortom het was een storm in een glas water, om nog geen 12 uur later op TV te zien hoe een slachterij gesloten werd, omdat er doodleuk weer busjes vol werknemers aan kwamen rijden.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

sjohie schreef:
22 jun 2020 09:46
[...] en een wat beter salaris waarmee men niet gedwongen wordt om met 15 man in een eengezinswoning te hokken[...]
Vreemde voorstelling van zaken.
Daar wordt men helemaal niet toe gedwongen.
Niet-arbeidsmigranten die, in deze of een andere sector, eenzelfde salaris verdienen, 'hokken' toch ook niet 'met 15 man in een eengezinswoning'?
Laatst gewijzigd door tttlocke op 22 jun 2020 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

15 in hok, dat is zo geregeld door Uitzendbureau die ze moeten aanpakken.

Als er nergens betaalbare redelijke plek te vinden is en met Poolse taal + redelijk Engels kom je niet snel aan elders woonruimte,
en tijdelijk werk dus langdurig huurcontract teken je ook niet snel.

We moeten de aanbieder slaapzalen aanpakken en veroordelen tot 1 persoonskamertje want daar hebben die uitzuigers recht op!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

tttlocke schreef:
22 jun 2020 10:02
sjohie schreef:
22 jun 2020 09:46
[...] en een wat beter salaris waarmee men niet gedwongen wordt om met 15 man in een eengezinswoning te hokken[...]
Vreemde voorstelling van zaken.
Daar wordt men helemaal niet toe gedwongen.
Niet-arbeidsmigranten die, in deze of een andere sector, eenzelfde salaris verdienen, 'hokken' toch ook niet 'met 15 man in een eengezinswoning'?
Nou, als je je verdiept in de schimmige wereld van die uitzendbureautjes die ze naar Nederland halen, en ze "huisvesten", zodat ze kunnen werken in mega-slachterijen, welke ze zich nou ook niet echt bevlogen werkgevers tonen, schrik je je een hoedje. En er werken zo goed als geen autochtonen op de werkvloer in de Nederlandse slachterijen. Ondanks dat we plenty werkelozen hebben, krijgen ze die werkplekken niet gevuld met Nederlanders kan ik je zeggen. Sterker nog, zonder (seizoens)arbeidsmigranten zou onze levensmiddelenindustrie snel en behoorlijk catastrofaal tot stilstand komen. En voor die mensen is de enige reden om hier naar toe te komen, geld om naar huis te kunnen sturen, maw die hebben een serieuze prikkel om zo goedkoop mogelijk te leven hiero. Waar die gehaaide uitzend-aso's dan weer handig op in springen, door ze voor net wat minder dan "normale" huren, met 15 man in 1 woning te drukken, zodat ze wat meer geld overhouden.

Het is een vicieuze cirkel, waar genoeg perverse prikkels in zitten, om het niet van binnenuit te veranderen.

Gesloten