LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Coronavirus - algemeen topic
Re: Coronavirus - algemeen topic
Van mij mogen ouderen gerust leven, dat heb ik nergens gezegd. Ik zeg alleen dat we daarvoor niet de hele maatschappij moeten gaan aanpassen. Dat vind ik persoonlijk een beetje asociaal om dat van iedereen te verwachten voor een klein groepje. In mijn ogen mag dat kleine groepje ook gewoon zichzelf aanpassen aan de maatschappij. En dat is iets heel anders dan zeggen dat ze niet mogen leven.
Overigens, je hebt het steeds over dat biertje van me. Ik kan je vertellen dat ik voorlopig niet echt de behoefte heb om naar mijn stamkroeg te gaan. Het is daar veel nu te druk en ik vind drukte helemaal niets. En begrijp me niet verkeerd, want in mijn ogen is er een heel verschil tussen tegen elkaar aan moeten staan en verplicht anderhalve meter afstand houden. Dat is toch krom. Ik ga met Pietje en Jantje naar de kroeg, pik ze bij hun thuis op, geef ze een hand of een knuffel en aangekomen in de kroeg moet ik op anderhalve meter afstand van ze blijven. Vervolgens moet ik vanaf ons tafeltje al schreeuwend proberen een van de vrouwen aan de tafel naast ons te versieren, waarbij ik niet in de buurt mag komen, maar als ik haar wel zo ver krijg, dan kan ik buiten de kroeg alles doen wat we maar willen.
Wat is dan het praktisch nut van die regels, behalve het allemaal een stuk moeilijker en vervelender maken? Ik zie het niet, er is na bijna een maand nog geen melding geweest dat er iemand is geweest die corona heeft opgelopen, terwijl de regels niet strak gevolgd worden, 30 man niet het maximum is dat gehanteerd wordt (in het weekend staat de eigenaar zelfs aan de deur om tegen iedereen te zeggen dat binnengaan op eigen risico is, omdat het erg druk is) en we hier in de buurt toch veel coronabesmettingen hebben gehad tot een maand terug. Nu ook nog wel, maar niemand die het ziekenhuis in heeft gemoeten.
Ik ben blij dat bijna iedereen die ik ken gewoon normaal doet, dat maakt het leven een stuk leuker.
Overigens, je hebt het steeds over dat biertje van me. Ik kan je vertellen dat ik voorlopig niet echt de behoefte heb om naar mijn stamkroeg te gaan. Het is daar veel nu te druk en ik vind drukte helemaal niets. En begrijp me niet verkeerd, want in mijn ogen is er een heel verschil tussen tegen elkaar aan moeten staan en verplicht anderhalve meter afstand houden. Dat is toch krom. Ik ga met Pietje en Jantje naar de kroeg, pik ze bij hun thuis op, geef ze een hand of een knuffel en aangekomen in de kroeg moet ik op anderhalve meter afstand van ze blijven. Vervolgens moet ik vanaf ons tafeltje al schreeuwend proberen een van de vrouwen aan de tafel naast ons te versieren, waarbij ik niet in de buurt mag komen, maar als ik haar wel zo ver krijg, dan kan ik buiten de kroeg alles doen wat we maar willen.
Wat is dan het praktisch nut van die regels, behalve het allemaal een stuk moeilijker en vervelender maken? Ik zie het niet, er is na bijna een maand nog geen melding geweest dat er iemand is geweest die corona heeft opgelopen, terwijl de regels niet strak gevolgd worden, 30 man niet het maximum is dat gehanteerd wordt (in het weekend staat de eigenaar zelfs aan de deur om tegen iedereen te zeggen dat binnengaan op eigen risico is, omdat het erg druk is) en we hier in de buurt toch veel coronabesmettingen hebben gehad tot een maand terug. Nu ook nog wel, maar niemand die het ziekenhuis in heeft gemoeten.
Ik ben blij dat bijna iedereen die ik ken gewoon normaal doet, dat maakt het leven een stuk leuker.
-
Het is nog een beetje koffiedik kijken, maar het virus is nu onder controle. Mocht er op een bepaalde plaats ineens een flink aantal besmettingen plaats vinden, dan heb je kans dat niet het hele land in lock-down moet, maar dat er enkel plaatselijk maatregelen getroffen moeten worden. Of dat een beperkt aantal versoepelingen terug gedraaid moet worden.
Zo klein is dat groepje niet. Voor 2020 is de prognose van het CBS dat er 3,4 miljoen 65+'ers zijn (op een totaal van 17,4 miljoen).Nijogeth schreef: ↑24 jun 2020 17:53Van mij mogen ouderen gerust leven, dat heb ik nergens gezegd. Ik zeg alleen dat we daarvoor niet de hele maatschappij moeten gaan aanpassen. Dat vind ik persoonlijk een beetje asociaal om dat van iedereen te verwachten voor een klein groepje. In mijn ogen mag dat kleine groepje ook gewoon zichzelf aanpassen aan de maatschappij. En dat is iets heel anders dan zeggen dat ze niet mogen leven.
(...)
De risicogroep "ouderen" begint al bij jongere leeftijd, bv 55 jaar. Meer gedetaileerde cijfers heeft het CBS gelukkig ook (cijfers voor 2019).
De groep 55-65 is 2,3 miljoen. Tel dat op bij de 65+'ers, dan is er met een totaal van 5,7 miljoen geen sprake van een "klein groepje", maar van pakweg eenderde van de bevolking.
moederslink
en tttlocke
vinden dit leuk
En vergeet dan de jongeren (dan 55) met een aandoening niet die ook kwetsbaar zijn.
moederslink
, Erthanax
en tttlocke
vinden dit leuk
-
Nou, ik zou mezelf met mijn 57 toch echt niet onder de groep 'ouderen' willen scharen. Aan 'seniorenzwemmen' ben ik sowieso nog lang niet toe. Misschien wel nooit.
Maar hoeveel van die miljoenen worden uiteindelijk echt ziek van corona? En hoeveel daarvan gaan er ook nog eens dood? Dan wordt het groepje dus vrij klein, waar we het voor doen. Zelfs met al die extra oversterfte van maart (waarbij we toch kunnen stellen dat in die tijd geen maatregelen waren als we er van uitgaan dat we de gevolgen van maatregelen pas na 14 dagen gaan zien) kwamen we niet op tienduizenden, maar op enkele duizenden. Het is niet zo dat iedereen die het krijgt er doodziek van wordt, ook de ouderen niet, of er dood aan gaat. Dat percentage is echt heel minimaal. Dus vind ik dat we inderdaad over een klein groepje praten.
dat zeg ik dus, hier hebben we helemaal geen spoken voor nodig.
Sprookjes dan weer wel..
Sprookjes dan weer wel..
Erthanax
vindt dit leuk
-
Vandaag weer een halve dag in een kliniek doorgebracht, bij binnenkomst 1.5 meter, je handen desinfecteren en iedereen kreeg een mondkapje aangereikt en spatschermen bij de balie.
Verplicht ophouden, allemachies wat is dát benauwd!
Dan krijg je toch nóg meer bewondering voor die zorgmedewerkers met al die beschermende middelen op en aan.
Dit alles was hier vanmiddag toch beduidend anders dan in het ZH waar ik een maand geleden was.
Dan krijg je toch nóg meer bewondering voor die zorgmedewerkers met al die beschermende middelen op en aan.
Dit alles was hier vanmiddag toch beduidend anders dan in het ZH waar ik een maand geleden was.
-
Die mondkapjes kunnen inderdaad knap benauwd zijn. Toch blijven ze voorlopig nog verplicht in het OV. Ik denk dat alleen daarom al lang niet iedereen de komende tijd van het OV gebruik zal gaan maken, dat het toch wat rustiger blijft.
Ik zet die dingen niet op. Als dat helpt om het rustiger te krijgen in het OV, dan is dat mooi meegenomen.
-
Het OV gaat weer zijn normale capaciteit benutten, maar wél mondkapjes , maar " dichies bij dichies " mag je nu wel zitten , maar vermijd liever de spits is de boodschap.
Dus géén 1.5 meter in het OV , wel indien mogelijk ,maar dus niet verplicht.
Het zou mooi zijn als de 1e klas voor iedereen wordt opengegooid.
Dus géén 1.5 meter in het OV , wel indien mogelijk ,maar dus niet verplicht.
Het zou mooi zijn als de 1e klas voor iedereen wordt opengegooid.
Mondkapjes in het ziekenhuis? Ik heb ze daar verleden week en de afgelopen maanden niet gezien. Maar met die spatschermen is niets mis.moederslink schreef: ↑24 jun 2020 19:14Vandaag weer een halve dag in een kliniek doorgebracht, bij binnenkomst 1.5 meter, je handen desinfecteren en iedereen kreeg een mondkapje aangereikt en spatschermen bij de balie.
Als ik de reacties lees op de community van NS van de afgelopen weken, verwacht ik dat nu juist veel mensen gebruik gaan maken van hun coupons van verlopen Keuzedagen, de kaartjes van Kruidvat etc. Die mondkapjes nemen ze wel op de koop toe.ZeerPrivé schreef: ↑24 jun 2020 19:47witte angora schreef: ↑24 jun 2020 19:16Die mondkapjes kunnen inderdaad knap benauwd zijn. Toch blijven ze voorlopig nog verplicht in het OV. Ik denk dat alleen daarom al lang niet iedereen de komende tijd van het OV gebruik zal gaan maken, dat het toch wat rustiger blijft.
Ik denk dat mondkapjes nog heel lang verplicht is in het OV. Het advies is ook nu nog om zoveel mogelijk thuis te werken, dat scheelt veel drukte in het OV.
De mensen willen toch weer een dagje uit, hun familie gaan bezoeken etc.
Misschien heb ik het mis hoor, maar ik verwacht juist meer drukte.
-
[quote=ZeerPrivé post_id=2765616 time=1593022141 user_id=354017
Dus dan zouden de treinen vol stromen met dagjesmensen en ondertussen wordt de werkenden gevraagd om zoveel mogelijk thuis te werken. Dat vind ik dan eigenlijk niet meer kunnen. Ik werk nog steeds volledig thuis en mijn kinderen 3 van de 5 dagen, maar beiden zouden liever al 3 dagen naar hun werk gaan, al is het maar om heerlijk ouderwets te roddelen bij de koffie automaat.![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
[/quote]
Dat thuis werken ging natuurlijk niet alleen om het beperken van het gebruik van het OV, maar ook omdat de werkplekken niet geschikt waren om corona proof te maken. Er zijn nu veel bedrijven die roosters maken om hun personeel 2 à 3 dagen weer de mogelijkheid te geven naar het bedrijf te komen.
Ik denk echt niet dat mensen die al een paar maanden thuis zitten (en geen auto hebben) nu het OV blijven vermijden.
Dus dan zouden de treinen vol stromen met dagjesmensen en ondertussen wordt de werkenden gevraagd om zoveel mogelijk thuis te werken. Dat vind ik dan eigenlijk niet meer kunnen. Ik werk nog steeds volledig thuis en mijn kinderen 3 van de 5 dagen, maar beiden zouden liever al 3 dagen naar hun werk gaan, al is het maar om heerlijk ouderwets te roddelen bij de koffie automaat.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
[/quote]
Dat thuis werken ging natuurlijk niet alleen om het beperken van het gebruik van het OV, maar ook omdat de werkplekken niet geschikt waren om corona proof te maken. Er zijn nu veel bedrijven die roosters maken om hun personeel 2 à 3 dagen weer de mogelijkheid te geven naar het bedrijf te komen.
Ik denk echt niet dat mensen die al een paar maanden thuis zitten (en geen auto hebben) nu het OV blijven vermijden.
-
Eerlijk gezegd weet ik niet hoe het gaat uitpakken. In het 'dagelijks' leven zie je dat het op veel terreinen ook nog steeds rustiger is als normaal. Horeca: er zitten mensen op het terras, maar superdruk is het ook weer niet. Winkels: mensen komen vaak nog steeds alleen. Winkelstraten: het is rustiger dan anders. Overal stikt het nog van de desinfectieflesjes, mandjes etcetera.
Ik kan me indenken dat in het begin een hele hoop mensen met een noodgang de Kruidvat-kaartjes op gaan maken onder het motto: 'nu kan het, maar wie weet gaat de boel over een maand of twee weer op slot'. Of dat ze denken: 'eindelijk, het mag, profiteer ervan'. En toch weet ik het niet. Ik wil aan de ene kant heel graag mijn treinreizen weer opstarten, ik weet ook dat het in de 1e erg rustig is - en toch weet ik het niet. Misschien omdat alles van de afgelopen maanden nog teveel na dreunt, geen idee. Ik wil met alle plezier een museumjaarkaart kopen en er iedere zondagmiddag op uit, in Amsterdam, de Zaanstreek, noem maar op - zoals ik me nu voel denk ik dat ik een rondje door een museum ren dat me vroeger absoluut geboeid zou hebben, en in no time sta ik weer buiten met de vraag: 'maar wat heb ik nu eigenlijk gezien?'
Maar goed, ik ben niet een ander. Toch blijf ik me verbazen over de sfeer, de stilte, op straat. Of mensen nog steeds in een soort shock zijn.
Echt, die dingen wennen. Ademhalingstechniek. Iets bewuster ademhalen, gaat het vanzelf.moederslink schreef: ↑24 jun 2020 19:14Verplicht ophouden, allemachies wat is dát benauwd!
Daar hebben we op mijn werk een koffiekanaal voor. Vooral achterin de week 's middags komt daar alles langs.
Geen multifocale zwembrillen.fonsflons schreef: ↑24 jun 2020 20:11Vaak is het ook meer seniorenspartelen. Ik heb ooit eens geprobeerd om serieus op snelheid baantjes te trekken maar ben daar na 2 keer mee gestopt doordat het hele zwembad vol lag met senioren die enigszins moeite hadden rechte lijnen aan te houden tijdens het zwemmen.
OV rijdt nu weer vaker, maar de bezettingsgraad buiten de Randstad is nog steeds dramatisch laag.
Kosten en menselijk over willen blijven komen.
Bij de tandarts is alles veranderd. Buitendeur gaat automatisch open, direct twee ontsmettingsstations, spoelen met waterstofperoxide, tandarts en assistent met dubbele mondkap en spatscherm, meer tijd per patiënt. Bonus: ze is zwanger en daarom gaat de stoel verder achterover dan normaal, want anders protesteert de baby.
Of vanwege alle regels niet meer willen en alleen het meest noodzakelijke doen.witte angora schreef: ↑24 jun 2020 20:36Toch blijf ik me verbazen over de sfeer, de stilte, op straat. Of mensen nog steeds in een soort shock zijn.
Komkommertijd
vindt dit leuk
-
Of niet meer kunnen...
Nijogeth
en Komkommertijd
vinden dit leuk
Ik merk daar helemaal niets van, niet in de woonomgeving, niet in het winkelcentrum, niet in de stad. Wat minder druk en wat meer afstand, dat wel, maar verder een normaal straatbeeld. Stilte of shock? Geen sprake van.witte angora schreef: ↑24 jun 2020 20:36(...) Toch blijf ik me verbazen over de sfeer, de stilte, op straat. Of mensen nog steeds in een soort shock zijn.
-
Hier idem dito , wat meer afstand en wat minder druk, maar daar zal nu wel verandering in komen met de nieuwe berichten.Erthanax schreef: ↑24 jun 2020 21:24Ik merk daar helemaal niets van, niet in de woonomgeving, niet in het winkelcentrum, niet in de stad. Wat minder druk en wat meer afstand, dat wel, maar verder een normaal straatbeeld. Stilte of shock? Geen sprake van.witte angora schreef: ↑24 jun 2020 20:36(...) Toch blijf ik me verbazen over de sfeer, de stilte, op straat. Of mensen nog steeds in een soort shock zijn.
Wat ik bij mezelf merk is dat de afgelopen 3.5 maand toch eigenlijk wel voorbij gevlogen zijn.
Zó zit je half maart met een intelligente lock down , worden er duizenden rollen WC papier gehamsterd ( het staat nog zó op mijn netvlies haha ) en komt er een stilte en een tsunami aan afschuwelijke IC / front berichten. Toen leek Nederland in shock en viel alles plat en het werd erger en erger.....
Maar nu schijnt letterlijk en figuurlijk de
Desalniettemin blijf ik voorzichtig en alert. Ik pas goed op.
Komkommertijd
vindt dit leuk