LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

witte angora
Berichten: 32064
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is inderdaad interessant om te onderzoeken hoe meningen kunnen veranderen. Mede omdat groepsdruk absoluut een hele grote rol speelt in dit soort kwesties.

In den beginne was er een groep die vond dat het wel meeviel, een groep die het ergste dacht en een groep die er tussen in zat: nuchter, maar wel alert.

Dat verschoof naar twee groepen: een groep die het ergste dacht en vanuit paniek reageerde en de groep die er nuchter maar wel alert mee om ging.

Inmiddels is er een enorme versplintering.
Qua mensen: er is nog steeds een kleine groep die redelijk benauwd is. Een iets grotere groep gaat er nuchter en alert mee om. En een heel grote groep lijkt het niet echt meer te interesseren. En toch hoor je niemand zeggen: 'het is maar een griepje'. Gevoelsmatig zijn mensen meer Coronamoe.

Qua bedrijven, instellingen en wat dies meer zij:
- zo gauw het commercieel gaat moet het zo snel mogelijk open, want - het bedrijf moet overleven.
- zo gauw het ambtelijk is (gemeentelijk of ander niveau) heeft het allemaal geen haast.

Dan heb je ook nog allerlei verschillende protocollen waarnaar geleefd moet worden, en in iedere veiligheidsregio kunnen de accenten net wat anders liggen. Wat er nog ontbreekt zijn plaatselijke uitbraken waardoor er lokale beperkingen op worden gelegd.

En de Corona-wetgeving is nog steeds in de maak, dat ook nog eens - in hoeverre zijn boetes juridisch aanvechtbaar?

Het lijkt me inderdaad een interessante studie. Jammer dat Kees zijn berichten weg heeft laten halen, want de kwakzalvers en andere zwevers maken nu eenmaal deel uit van de maatschappij - en daar was hij een prima vertegenwoordiger van. Dat stukje kan dus niet meer meegenomen worden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Complottheorieën nog te over hoor op het WWW :wink: .

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik ben nog steeds niet zo verrukt van al die massaal uitgedeelde boetes à € 400 pp, in het begin vooral .
Ik vraag me af of het wel allemaal zo terecht was , mensen waren ook overvallen door deze maatregel van afstand houden en niet met vrienden zitten en dan nu te lezen waar veel boetes werden uitgedeeld en waar amper boetes werden uitgedeeld.
De verschillen zijn groot . Ik vind dat vreemd en vervelend.
En dan willen ze BOA.s ook nog gaan uitrusten met een wapenstok. :( lijkt mij een slecht plan.

Moneyman
Berichten: 31256
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
02 jul 2020 21:23
Ik vrees dus dat het weer dezelfde groep ouderen van 2 weken geleden is die massaal in de weg gaat spartelen. Daar heb ik echt geen zin in.
De effecten van Corona waren soms (gelukkig) ook positief. Terug naar het oude normaal is niet altijd winst ;)
witte angora schreef:
02 jul 2020 22:57
- Handen schudden mag niet maar mensen geven elkaar wel steeds meer zo'n leipe elleboog.
Ja? Ik zie dat echt nooit meer - alleen aan het begin even.
witte angora schreef:
02 jul 2020 22:57
- Je mag wel met de trein met een mondkapje maar als je het niet draagt heeft het geen gevolgen.
Geen gevolgen? Dat hangt toch puur af van de vraag of er gecontroleerd wordt? Een beetje net als met zwartrijden, zeg maar ;)
moederslink schreef:
02 jul 2020 23:09
Van de week heb ik alle berichten weer eens zitten lezen ...écht! We zijn bijna 4 maanden verder die voorbij gevlogen zijn.
Serieus? Dan ben je even bezig geweest :shock:
moederslink schreef:
02 jul 2020 23:09
Het is echt leuk leesvoer hoor...voer voor bv de massapsycholoog , de econoom en de filosoof. Ooit zal er een boek uitkomen: de wereld vóór en ná Corona .... :wink:
Absoluut. Ik denk ook dat dit soort topics behoorlijk massaal gelezen zijn.
witte angora schreef:
02 jul 2020 23:26
Het is inderdaad interessant om te onderzoeken hoe meningen kunnen veranderen. Mede omdat groepsdruk absoluut een hele grote rol speelt in dit soort kwesties.

In den beginne was er een groep die vond dat het wel meeviel, een groep die het ergste dacht en een groep die er tussen in zat: nuchter, maar wel alert.

Dat verschoof naar twee groepen: een groep die het ergste dacht en vanuit paniek reageerde en de groep die er nuchter maar wel alert mee om ging.

Inmiddels is er een enorme versplintering.
Qua mensen: er is nog steeds een kleine groep die redelijk benauwd is. Een iets grotere groep gaat er nuchter en alert mee om. En een heel grote groep lijkt het niet echt meer te interesseren. En toch hoor je niemand zeggen: 'het is maar een griepje'. Gevoelsmatig zijn mensen meer Coronamoe.
Eens, met dien verstande dat je in alle fases de groep mist die "schijt aan Corona" had en heeft.

witte angora
Berichten: 32064
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
03 jul 2020 08:08
witte angora schreef:
02 jul 2020 21:23
Ik vrees dus dat het weer dezelfde groep ouderen van 2 weken geleden is die massaal in de weg gaat spartelen. Daar heb ik echt geen zin in.
De effecten van Corona waren soms (gelukkig) ook positief. Terug naar het oude normaal is niet altijd winst ;)
Ben net terug, maar ik was niet de enige die een uurtje eerder is gaan zwemmen... :wink:

Moneyman schreef:
witte angora schreef:
02 jul 2020 22:57
- Je mag wel met de trein met een mondkapje maar als je het niet draagt heeft het geen gevolgen.
Geen gevolgen? Dat hangt toch puur af van de vraag of er gecontroleerd wordt? Een beetje net als met zwartrijden, zeg maar ;)
Toch zal ik afgelopen zondag op het Centraal een trein leeglopen; aardig wat mensen hadden geen mondkapje op. Terwijl je zou denken dat juist vlak voor het uitstappen zo'n ding noodzaak is.

Moneyman schreef:
moederslink schreef:
02 jul 2020 23:09
Het is echt leuk leesvoer hoor...voer voor bv de massapsycholoog , de econoom en de filosoof. Ooit zal er een boek uitkomen: de wereld vóór en ná Corona .... :wink:
Absoluut. Ik denk ook dat dit soort topics behoorlijk massaal gelezen zijn.
Klopt, en je ziet sinds halverwege deze week dat dit topic ineens veel minder gelezen wordt.

witte angora
Berichten: 32064
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Kijk eens aan. In tegenstelling tot wat een zekere forummer hier steeds beweert ben ik niet de enige die de regels niet zo heel logisch vindt. Dat wist ik ook wel, maar ja...

https://nos.nl/artikel/2339393-coronare ... helft.html

Nijogeth
Berichten: 10598
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik ben nog steeds tegen de maatregelen. In mijn ogen moeten we nog steeds over op adviezen en de verantwoordelijkheid bij de mensen zelf leggen. Wat dat betreft is mijn mening daarin niet veranderd. Zeker als je ziet dat een groot deel van de risicogroep de maatregelen niet eens opvolgt en daar zouden we het uiteindelijk voor moeten doen, niet voor de groep die er amper ziek van wordt of een paar dagen ernstig ziek is en vervolgens weer door kan.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Als je de ontwikkeling in de VS ziet, dan zie je wat de gevolgen van 'geen maatregelen' of te vroeg alles weer opendoen, zijn. Daar raast een tweede golf, die net als bij de Spaanse Griep in 1923 veel hoger wordt dan de eerste golf.
witte angora schreef:
03 jul 2020 12:09
Kijk eens aan. In tegenstelling tot wat een zekere forummer hier steeds beweert ben ik niet de enige die de regels niet zo heel logisch vindt. Dat wist ik ook wel, maar ja... Coronaregels zijn verwarrend of onlogisch, vindt meer dan de helft
Uit het artikel: Ook denkt meer dan de helft dat Nederland het beter doet dan de omringende landen.
Beeldvorming is de nieuwe Haarlemmerolie.
Andere opvallende zaken uit het onderzoek: het draagvlak voor mondkapjes in het ov neemt toe, de bereidheid om je te laten testen op corona bij verkoudheidsverschijnselen neemt iets af.
Oké. Net iemand gesproken, die elke dag twintig minuten in de trein zit en design-mondkapjes draagt. 'Makkelijk te doen en lekker rustig onderweg'.

Voor mij was deze werkweek enige opvallende, dat ik deze week mensen iets vaker heb herinnerd aan het afstand houden.

witte angora
Berichten: 32064
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Je zal er maar wonen, daar in zo'n flat in Australië, compleet bewaakt door agenten. Toch, als je moet kiezen tussen een lockdown van een aantal flats of een lockdown van een hele maatschappij... dat is niet zo heel moeilijk, toch?

https://nos.nl/liveblog/2339494-arresta ... kdown.html
https://www.heraldsun.com.au/coronaviru ... 9d39454115

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

We zouden eens moeten ophouden om eigenzinnig aan onze ' eigen ideeën en invulling vd regels ' vast te houden .
Loeidruk in de winkelstraten en totáál geen afstand onderling :roll:

Vandaag was ik óók in de trein .....geen controle, niets nada.
Ik had braaf een mondkapje op , maar zodra de trein werd verlaten ging het mondkapje op half 11 en weer op bij het instappen in een volgende trein, zag ik.
Tja dat helpt echt hoor, not!

Gelukkig hoefde ik maar met 1 trein en bus.

witte angora
Berichten: 32064
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Daarom, moederslink, het is gewoon afwachten hoe het zich gaat ontwikkelen. Misschien komt er een tweede golf, misschien ook niet. Misschien komen er lokale uitbraken, misschien ook niet. Veel hangt toch echt af van hoe mensen er zelf mee om gaan.

Maar vooralsnog ga ik dus niet met de trein, lijkt me zeer onverstandig als ik het zo bekijk.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Het was in de trein vrij rustig hoor. Ik denk dat het doordeweeks wel drukker is.
Ik móet dinsdag een lange treinreis maken , 3x overstappen ook nog.
Ik ga het zien.

witte angora
Berichten: 32064
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch wil ik het nog een paar weken aankijken met de trein, voor de zekerheid. De 1e klas zal zeker lekker rustig zijn, maar ik weet het niet... De komende wandeltochten zijn sowieso beter met de auto te doen wat kosten betreft, om op Wieringen te komen ben je toch ook aardig wat aan de bus kwijt.

Inmiddels is er weer een record aantal besmettingen gemeld, het merendeel in de VS, Brazilië en India. En in Segría is er een plaatselijke lockdown afgekondigd omdat er teveel besmettingen waren; mensen mogen hun regio niet uit.

En hier gaan we weer lekker feesten of er niks aan de hand is. Bijna feesten dan. We zien het wel, van de week toch nog een voorraadje kattenvoer halen, voor mezelf heb ik eigenlijk wel voldoende in huis om het een paar weken uit te zingen als het nodig is.

Joke_65
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jul 2020 11:26

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Joke_65 »

n de gevolgen daarvan worden onderbelicht. Naast eerder genoemde kosten van platleggen economie, was gister in radar te zien, dat reguliere zorg met 75% is teruggelopen. Met voorbeelden van mensen die wachten op hart/hernia operatie, tot de pedicure die nagels bij suikerpatienten niet meer knipt. Gaat suikerpatient zelf modderen, kan een wondje uitlopen op amputatie.
Exact dit is bij mijn moeder gebeurd... wondje is gaan ontsteken en moest behandeld worden... ontzettend vervelend. Los van het feit dat nu alles weer redelijk normaal blijkt te worden, wat zijn de gevolgen lange termijn? :oops:

witte angora
Berichten: 32064
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens 'ons eigen' dashboard waren er vorige week nog 1715 mensen besmettelijk. Dat zijn er nu dus, geschat, 2800. Dat is een heel ander aantal. Dat lijkt zorgelijk, maar is het niet:
Het exacte aantal is onbekend, maar we kunnen wel aangeven of het gaat om tientallen, honderden, duizenden of meer. Het aantal besmettelijke mensen stijgt van 1715 naar 2800. Dat komt vooral door een andere manier waarop we dit getal inschatten. Tot nu toe deden we dat aan de hand van het aantal IC opnames. Dat is nu zo laag, dat het geen betrouwbaar beeld oplevert. Daarom gaan we nu uit van het aantal positieve testen. Via een vuistregel komen we nu op een getal van 2800.
Het reproductiecijfer is 0,75, dus het wordt steeds minder. Verder zijn de andere cijfers ook niet verkeerd.

https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Afwachten lijkt mij geboden, de vakanties staan voor de deur en wie weet hoe het er na de zomer uitziet? Kijk ik naar de USA bv , dan stijgt het aantal besmettingen daar nog steeds.

witte angora
Berichten: 32064
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Niet alleen in de USA, moederslink... Gisteren, of vandaag, was het hoogste aantal geregistreerde besmettingen ooit. Kan ook niet anders, hoe meer mensen er ziek zijn, hoe meer ze er aan kunnen steken. En de wereld staat nog wat te wachten:

In India zijn momenteel per 1 miljoen mensen er 495 besmet, terwijl het aantal op 673.000 ligt.

In de VS zijn er per 1 miljoen mensen ruim 8700 besmet, in Rusland 4642. Vermenigvuldig de 495 met 10 (Rusland) of 20 (VS), en je komt alleen in dat land al, met zijn 1 miljard mensen, op ruim 6,5 miljoen respectievelijk 13 miljoen mensen. Geregistreerd dus. Het aantal doden komt dan op zo'n 200.000 tot 400.000. Dan hebben we het nog niet eens over het feit dat zowel in de VS als in Rusland het aantal besmettingen ook enorm toeneemt.

Dan hebben ze het in China toch een stuk beter gedaan.

witte angora
Berichten: 32064
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Inmiddels staat Australië op zijn kop: De grens tussen Victoria en New South Wales wordt gesloten, wat al in geen 100 jaar is gebeurd. Reden: er zijn in Victoria 127 besmettingen op één dag geconstateerd, waar het land eerder virusvrij leek te zijn. Het afsluiten van 9 flats heeft dus niet geholpen. Terwijl er eerder gesproken werd over een reisbubbel tussen Australië en Nieuw Zeeland, omdat men ervan uit ging dat beide landen binnenkort Corona-vrij waren.

Koester de vrijheid die we nu hebben, maar misbruik haar niet - voor je het weet lig je alsnog op de IC.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... aatregelen

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Een lockdown zat nooit in ons arsenaal - Aura Timen van het RIVM.
witte angora schreef:
05 jul 2020 14:28
Dan hebben ze het in China toch een stuk beter gedaan.
Geen kunst met het repressieve systeem daar, waarin Sars-Cov2 overigens in eerste instantie werd ontkend en zo ongemerkt op reis ging.

Of mensen zich wel/niet overal aan houden, wordt sterk beïnvloed of ze iemand kennen, die Covid19 heeft gehad.

Nijogeth
Berichten: 10598
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik denk ook dat de mate van ziek worden van Corona belangrijk is. Ik ken 1 iemand die is overleden, 1 iemand die het vermoedelijk heeft gehad en in quarantaine in het ziekenhuis heeft gelegen en voor de rest zo'n 15-20 mensen die op zijn hoogst 3 dagen grieperig zijn geweest. Dan heb je toch al gauw zoiets van 'het valt dus allemaal wel mee, want het pakt alleen de risicogroepen'.

Gesloten