Duimen dat het zo blijft.
Nieuw, nieuw, nieuw ... 'Staat mijn vakantieplek in de buurt van een slachterij?' Kan ikdan annuleren en al mijn geld terugkrijgen?
Nog twee links met nieuws uit het oosten. Ik ga ze niet vertalen, omdat ik verwacht dat dit de komende dagen wel in de Nederlandse media op zal duiken.
Masken gegen Corona: "Hätten Todesfälle verhindern können" op tagesschau.de van de ARD (Samenwerkingsverband van de openbare omroepen van de deelstaten)
De kern: er zijn oude onderzoeken, die nut en noodzaak van mond-neusmaskers hebben aangetoond. Met een vroege verplichting tot het dragen van deze gezichtsdecoratie zouden er minder doden zijn gevallen.
En van mij erbij: minder besmettingen, minder zieken, minder belasting van de ziekenhuizen, kleinere recessie.
Studie an Uniklinik: Wie Kinder in der Corona-Krise leiden op dezelfde site. Het gaat om een langlopend onderzoek onder kinderen tot 17 jaar met voor de onderzoekers een verrassend uitkomst: kinderen lijden onder de huidige crisis en dat uit zich in stress, angstgevoelens, depressieve gedachten, meer moeite hebben om in slaap te vallen en meer ruzies binnen het gezin.
Onwillekeurig zat ik toch te denken aan het meisje van vier, dat we bij het wandelen wel eens tegenkomen en iedere keer een compleet samenhangend verhaal over school, corona, juf, thuis, zusje, vriendinnetjes begint te vertellen. Alles wat haar bezighoudt en volgens haar moeder is dat echt iets nieuws sinds eind maart.
Hier in huis herkennen we weinig van al het onderzochte lijden. Man en ik houden het erop, dat we intuïtief alles op het goede moment hebben gedaan èn we hebben waanzinnig geluk met de andere ouders plus vaste docent, die het eerder opstarten van normale schooldagen mogelijk hebben gemaakt.