LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eigen bijdrage woonkamerkozijn VVE

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
rowena.carbaat

Eigen bijdrage woonkamerkozijn VVE

Ongelezen bericht door rowena.carbaat »

Goedemorgen,

Ik woon in een appartementencomplex waarbij de woonkamerkozijnen van alle appartementen worden vervangen. Echter kan dit niet uit de volledige pot van de VVE en word er dus van alle bewoners een eigen bijdrage gevraagd. Nu moeten de 3 kamer appartementen een eigen bijdrage betalen van €1163 en de 4 kamer appartementen van €1356. Vanwege de spitsingsakte betalen de 4 kamer appartementen al meer service kosten dan de 3 kamer appartementen. Ik vind het gek dat wij allemaal hetzelfde raam laten vervangen (oppervlakte is bij iedereen gelijk) en dat er alsnog een verschil in zit in de eigen bijdrage.

Kan iemand mij ook vertellen of dit nu op de goede manier is gedaan? Ik hoor graag jullie input

Nijogeth

Re: Eigen bijdrage woonkamerkozijn VVE

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat heeft dus puur te maken met de splitsingsakte. Daarin staan de appartementsrechten en deze zijn meestal gebaseerd op het aantal vierkante meters. Iemand met meer vierkante meters gebruikt meer van het gebouw en moet daardoor ook meer betalen voor de gemeenschappelijke dingen. Ben je het hier niet mee eens, dan moet je niet kopen in appartementencomplex.

Kolibrie

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Ik neem aan dat die eigen bijdragen in de algemene vergadering door de VvE leden goedgekeurd is.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is wel wonderlijk als het bij alle appartementen over hetzelfde raam gaat.

omega19

Ongelezen bericht door omega19 »

Als de kozijnen volledig uit de pot van de VvE worden betaald ( zonder eigen bijdrage) komt het voor jouw op precies hetzelfde neer als het huidige voorstel. Ik denk dat het bestuur correct handelt.

Je kan niet elke uitgave relateren aan de exacte kosten per appartement. De splitsingsakte is juist bedoelt om het totaal redelijk te maken voor elke eigenaar.

Als het dak moet worden vernieuwd betalen ook de bewoners van de begane grond mee. Als de fundamenten moeten worden vestevigd betalen ook de eigenaren van een penthouse mee.

Dit zou alleen anders worden als de ALV besluit om de kozijnen van gemeenschappelijk naar prive over te hevelen.

hebra98

Ongelezen bericht door hebra98 »

Je kunt ook bedenken dat je al meer hebt betaald aan alle ramen met je servicekosten.

sake1987

Ongelezen bericht door sake1987 »

Je koopt geen appartement maar appartement recht. Dus je bent voor een percentage mede eigenaar van het complete gebouw en hebt recht een bepaalt gedeelte hiervan te bewonen.
Ik kan hier over uit wijden maar adviseer je naar www.eigenhuis.nl te gaan.

Ivo.w

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Zoals sake1987 al schrijft: je bezit slechts een appartementsrecht. Een appartement kun je niet kopen of bezitten, het hele gebouw is eigendom van de VVE. Alle nieuwe kozijnen worden dus ook aangekocht door de VVE.

In de splitsingsakte staat op welke wijze de kosten van de VVE verdeeld worden, en dus ook voor welk deel van de totale eenmalige bijdrage u verantwoordelijk bent.

De inhoud van de splitsingsakte moet u bekend zijn. Ten tijde van de aankoop van uw appartementsrecht heeft u immers bij de notaris verklaard dat u de inhoud van het koopcontract en alle bijbehorende documenten (waaronder de splitsingsakte) kent én volledig begrijpt.

Overigens: het lijkt me raadzaam om voortaan de ledenvergaderingen bij te wonen en het MJOP en de periodieke bijdragen eens onder de loep te nemen, als voor onderhoud kennelijk te weinig geld in kas is.

D34M0N

Ongelezen bericht door D34M0N »

rowena.carbaat schreef:
14 jul 2020 10:32
Goedemorgen,

Ik woon in een appartementencomplex waarbij de woonkamerkozijnen van alle appartementen worden vervangen. Echter kan dit niet uit de volledige pot van de VVE en word er dus van alle bewoners een eigen bijdrage gevraagd. Nu moeten de 3 kamer appartementen een eigen bijdrage betalen van €1163 en de 4 kamer appartementen van €1356. Vanwege de spitsingsakte betalen de 4 kamer appartementen al meer service kosten dan de 3 kamer appartementen. Ik vind het gek dat wij allemaal hetzelfde raam laten vervangen (oppervlakte is bij iedereen gelijk) en dat er alsnog een verschil in zit in de eigen bijdrage.

Kan iemand mij ook vertellen of dit nu op de goede manier is gedaan? Ik hoor graag jullie input
Wat zeiden de andere bewoners toen je dit punt naar voren bracht tijdens de ledenvergadering? (Ik neem aan dat het vragen van die eigen bijdrage is besloten tijdens een vergadering.)

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ivo.w schreef:
14 jul 2020 22:52
Overigens: het lijkt me raadzaam om voortaan de ledenvergaderingen bij te wonen en het MJOP en de periodieke bijdragen eens onder de loep te nemen, als voor onderhoud kennelijk te weinig geld in kas is.
Dit is inderdaad een heel verstandige tip, al is het maar om dergelijke problemen in de toekomst te voorkomen.

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Bij eerst volgende VVE vergadering zullen ze het wel verhogen, ze hadden het ook enkele jaren kunnen uitstellen.

Maar normaal stort je geld afhankelijk maat woning en hoorde je geen bedrag per woning.
De kas was leeg en dan mag dit.

rowena.carbaat

Ze zijn erachter gekomen dat de 3 en 4 kamer appartementen al jaren dezelfde service kosten betalen terwijl dit niet hoort volgens de akte van splitsing waardoor er is medegedeeld dat de 3 kamer minder gaat betalen en de 4 kamer meer wat ik voor zover prima vind. De woonkamer kozijnen moeten vervangen worden omdat bij sommige ramen het raam niet meer dicht kan ( is nu een schuifraam van kunststof) tevens moet binnen nu en 3 jaar dacht ik ook onderhoud gepleegd worden aan het dak. Vandaar de eigen bijdrage bij het woonkamerkozijn. Voor zover vind ik dat oké alleen snap ik niet waarom er een verschil zit in de eigen bijdrage tussen de 3 en 4 kamer appartementen. Bij het aangeven hiervan op de ledenvergadering werd alleen maar gezegd dat het te maken had met de splitsing akte, verder werd er niet echt een duidelijke uitleg gegeven. De 4 kamer appartementen die er waren die waren het er natuurlijk niet mee eens, en hebben hier ook allemaal commentaar op gegeven en het enige wat we te horen kregen was dat het met de splitsingsakte te maken had en dat dit niet anders kon.

omega19

Ongelezen bericht door omega19 »

rowena.carbaat schreef:
15 jul 2020 20:46
Ze zijn erachter gekomen dat de 3 en 4 kamer appartementen al jaren dezelfde service kosten betalen terwijl dit niet hoort volgens de akte van splitsing waardoor er is medegedeeld dat de 3 kamer minder gaat betalen en de 4 kamer meer wat ik voor zover prima vind. De woonkamer kozijnen moeten vervangen worden omdat bij sommige ramen het raam niet meer dicht kan ( is nu een schuifraam van kunststof) tevens moet binnen nu en 3 jaar dacht ik ook onderhoud gepleegd worden aan het dak. Vandaar de eigen bijdrage bij het woonkamerkozijn. Voor zover vind ik dat oké alleen snap ik niet waarom er een verschil zit in de eigen bijdrage tussen de 3 en 4 kamer appartementen. Bij het aangeven hiervan op de ledenvergadering werd alleen maar gezegd dat het te maken had met de splitsing akte, verder werd er niet echt een duidelijke uitleg gegeven. De 4 kamer appartementen die er waren die waren het er natuurlijk niet mee eens, en hebben hier ook allemaal commentaar op gegeven en het enige wat we te horen kregen was dat het met de splitsingsakte te maken had en dat dit niet anders kon.
In principle klopt dit ook. Alle kosten worden verrekend volgens de splitsingsakte. Of dit via de maandelijkse servicekosten of een eenmalige bijdrage gaat is alleen een kwestie van uitvoering.

Als ik dit zo lees mag je blij zijn dat de eigenaren van een 3 kamerwoning niet met terugwerkende kracht een herberekening van de servicekosten vragen

rowena.carbaat

Ja dit is voor dit jaar ook verrekend, vorige jaren kon niet meer omdat dit afgesloten was.

Ah oké dan zal het wel kloppen! We vonden het voornamelijk gek omdat we allemaal hetzelfde raam hebben en dit laten vervangen en dat er dan dat verschil in zit.

Ik denk ik wil het toch even checken!
Dankjewel voor je antwoord :)

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
14 jul 2020 15:32
Dat heeft dus puur te maken met de splitsingsakte. Daarin staan de appartementsrechten en deze zijn meestal gebaseerd op het aantal vierkante meters. Iemand met meer vierkante meters gebruikt meer van het gebouw en moet daardoor ook meer betalen voor de gemeenschappelijke dingen.
Dat klinkt logisch voor onderhoud aan dak of trappenhuis. Maar in hoeverre zijn woonkamerramen gemeenschappelijke dingen?

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik ga er vanuit dat dit aan de buitenkant zit. De buitenkant van het gebouw is gemeenschappelijk in de meeste gevallen.

Toevallig zit ik in het bestuur van de VVE van mijn appartementencomplex (wat nog opgeleverd moet worden) en bij ons zijn gewoon regels over hoe de buitenkant eruit mag zien. Een airco-unit mag bijvoorbeeld niet zichtbaar zijn aan de buitenkant, dus je zal er eentje zonder buitenunit aan moeten schaffen als je airco wil (waar ik zelf wel aan zit te denken).

Hoewel anderen geen gebruik ervan kunnen maken is het wel degelijk gemeenschappelijk.

Komkommertijd

Normaal is niet het aantal kamers maar de oppervlakte die je kreeg om zelf te bewonen als norm.

Ze mogen hier vanaf wijken door per voordeur zelfde te berekenen.
Als ze de 3 kamers zelfde laten en de 4 kamers duurder maken is het toch ook opgelost.
Nu de pot leeg is moeten ze wel verhogen en de meerderheid zal beslissen.

Niet het aantal 3 of 4 kamer woningen maar de opkomst op die avond zal bepalen wat er voorgesteld en goedgekeurd gaat worden.
Als je niet komt is het jammer en moet je betalen wat andere besloten hebben.

hebra98

Ongelezen bericht door hebra98 »

Allereerst, ik ben het niet oneens met alles wat hier aan informatie is gegeven.
Maar als we het even individueel bekijken?
Stel dat het raam in één appartement vervangen moet worden, om welke reden dan ook?
Komt dit dan ook voor rekening van de VVE ?

Komkommertijd

Of je er 1, een noodzakelijk deel of alle doet maakt niets uit.

Elk kozijn in de buitengevel is gezamenlijk bezit.

In Theorie ook eventuele zelf aangebrachte zonnewering, vooral op de Zuidkant noodzaak en vaak doen ze dat samen om geen puinzooi van verschillende merken en kleuren te krijgen.
Buitengevel is gezamenlijk en mag er erg weinig.

Ivo.w

Ongelezen bericht door Ivo.w »

16again schreef:
15 jul 2020 21:32
Dat klinkt logisch voor onderhoud aan dak of trappenhuis. Maar in hoeverre zijn woonkamerramen gemeenschappelijke dingen?
Alles aan de buitenschil en draagconstructie is gemeenschappelijk eigendom, tenzij bepaalde delen in de splitsingsakte nadrukkelijk uitgesloten zijn van het gemeenschappelijk eigendom.

Gesloten