LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Recht bij garantie artikel van Lidl

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
FLYINGDUTCHMAN-NL
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jul 2020 11:28

Recht bij garantie artikel van Lidl

Ongelezen bericht door FLYINGDUTCHMAN-NL »

Als ik een artikel bij Lidl gekocht hebt en na 6 maanden kapot gaat (3 jaar garantie), dan moet lidl dit toch zelf afhandelen en me niet doorsturen naar "de leverancier" (lidl is toch mijn leverancier).

En op welke termijn moeten dit gebeuren (nu werd me verteld: "de leverancier zal binnen 14 dagen contact opnemen") dus kan ik mijn boormachine al die tijd niet gebruiken.

Ik heb ooit (dacht op radar) een video gezien dat iemand een defecte tablet bij de verkoper bracht en dat ze tijdens de reparatie zelfs verplicht waren tijdelijk een vervangend product te leveren.

Dus waar het op neer komt, wil ik graag weten wat mijn rechten zijn en waar ik lidl mee om de oren kan slaan, zodat ze zich aan de wet houden en niet eronder uitkomt met: "ja, dit zijn "onze" regelels" (dat werd me zo letterlijk verteld) maar daar heb ik natuurlijk geen ene sodemieter mee te maken, ze moeten zich gewoon aan de wet houden...

NeoDutchio
Berichten: 12780
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Recht bij garantie artikel van Lidl

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Ja, een verkoper hoort de garantie zelf af te handelen, maar soms kan het sneller gaan om deze stap over te slaan. U moet anders naar de Lidl, deze moet het weer doorsturen, het komt weer terug daar en u moet het daar weer ophalen. Dan is rechtstreeks zaken doen toch een stuk makkelijker en sneller.

14 dagen is niet extreem lang te noemen. Verzenden kost tijd en onderzoek ook. Wellicht moeten er onderdelen besteld worden en ook daar kunnen een aantal dagen overheen gaan.

Had u de service willen hebben dat u een vervangende machine zou krijgen, dan had u niet bij een supermarkt moeten kopen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Recht bij garantie artikel van Lidl

Ongelezen bericht door mahadma »

En u verwacht dat u bij de Lidl een "leenapparaat" direct "even van de plank" mee krijgt? Een leenapparaat is bij beroepsartikelen soms wel en soms niet mogelijk maar bij de Lidl zeker niet, mogelijk wel bij een doe het zelf gigant.
Een reparatie rechtstreeks gaat wel zo vlot en een 14 dagen zonder boormachine zal u toch ook wel overleven.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Recht bij garantie artikel van Lidl

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Bij normale producten is het geld terug of pak maar even een andere....

Dit soort Non Food doen ze erbij en dan krijg je die service, Aldi doet het ook al jaren en zeer tevreden mee.
Sinds 2004 bestaat deze website al en toen kreeg je bij de Aldi ook dit al te lezen....

DeZevendeHenk
Berichten: 914
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Recht bij garantie artikel van Lidl

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

De consumentenbond heeft de Lidl daar wel eens over op de vingers getikt, je moet het apparaat kunnen afleveren waar u het gekocht heeft. Het idee dat je bij een boormachine van de Lidl van €25 een vervangend exemplaar zou krijgen tijdens de reparatie is lachwekkend, dat krijg je niet eens bij een Makita en het is ook niet wettelijk verplicht. Voor een reparatie staat een redelijke termijn en een maand is niet raar. Anderzijds kan het zomaar twee maanden duren en ook dan kun je daar niet veel aan doen maar wordt het wel tijd om de zaak formeel aan te kaarten zodat je druk op de ketel krijgt.

Moneyman
Berichten: 31670
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Recht bij garantie artikel van Lidl

Ongelezen bericht door Moneyman »

snuffel1 schreef:
16 jul 2020 14:41
Lidl verkoopt branche vreemde producten met fabrieksgarantie en thats it. Op de kassabon staat wel het product vermeldt maar als zijnde meetellend voor het totaal bedrag van de boodschappen die u wellicht ook gekocht heeft. Er staat nergens op kassabon dat er op een product garantie wordt gegeven. In de verpakking van een garantie waardig product staat in de gebruiksaanwijzing wat u in garantie gevallen dient te doen en wie u dient te contacteren. U heeft dus wel recht op garantie maar in dit soort gevallen handelt de fabrikant dat af en niet de Lidl.
Onzin. Als je niet verantwoordelijk wilt zijn voor de garantie,moet je het niet verkopen. Lidl is en blijft het formele aanspreekpunt voor de garantie.

Moneyman
Berichten: 31670
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Recht bij garantie artikel van Lidl

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het is absoluut onzin. De verkoper is ten alle tijde het aanspreekpunt voor de consument als het gaat om de productgarantie. Dat een fabrikant daarnaast (!) fabrieksgarantie verstrekt, maakt dat natuurlijk niet anders.

riddert
Berichten: 2202
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Recht bij garantie artikel van Lidl

Ongelezen bericht door riddert »

Onzin of niet, als de ts wil boren, zal zij zich het beste wensen tot de reparateur zoals de Lidl voorschrijft. Temeer omdat snelheid geboden is volgens de openinspost.

NeoDutchio
Berichten: 12780
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Recht bij garantie artikel van Lidl

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Waarom dus makkelijk doen als het ook omstreden lastig kan? Alleen maar omdat je de wettelijke lijnen wil blijven volgen? Ik zou gewoon meteen een jurist op de zaak zetten. En als het dan nog niet snel genoeg gaat voor het gerecht slepen. Moet je net wel een rechter treffen die ook niet snapt dat afwijken in het voordeel van de klant positief is.

sake1987

Re: Recht bij garantie artikel van Lidl

Ongelezen bericht door sake1987 »

Makkelijk toch, je volgt de wettelijke lijnen, levert de boormachine in bij Lidl en maar wachten tot je hem terug krijgt. Of je doet wat Lidl zegt en stuurt hem op naar de fabrikant. Mijn ervaring is dat hij niet wordt gerepareerd, maar dat ze je dan een nieuwe sturen. Is voor de fabrikant goedkoper.

DeZevendeHenk
Berichten: 914
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Recht bij garantie artikel van Lidl

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Wie zin heeft dat ding zelf op te sturen moet dat zelf weten maar Lidl heeft de plicht dat ding in te nemen en voor de reparatie te zorgen. Dat is gewoon de wet en eigenlijk snap ik niet dat dat op een consumenten forum een discussie is.

Moneyman
Berichten: 31670
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Recht bij garantie artikel van Lidl

Ongelezen bericht door Moneyman »

DeZevendeHenk schreef:
16 jul 2020 16:41
Wie zin heeft dat ding zelf op te sturen moet dat zelf weten maar Lidl heeft de plicht dat ding in te nemen en voor de reparatie te zorgen. Dat is gewoon de wet en eigenlijk snap ik niet dat dat op een consumenten forum een discussie is.
Dat dus. Bovendien hebben we hier genoeg topics gezien waarbij mensen inderdaad de makkelijkste weg volgden (direct naar de fabrikant, of direct naar een reparateur) en dan achteraf -terecht!- op de vingers getikt werden dat ze de verkeerde weg hadden gevolgd.
NeoDutchio schreef:
16 jul 2020 16:15
Waarom dus makkelijk doen als het ook omstreden lastig kan? Alleen maar omdat je de wettelijke lijnen wil blijven volgen? Ik zou gewoon meteen een jurist op de zaak zetten. En als het dan nog niet snel genoeg gaat voor het gerecht slepen. Moet je net wel een rechter treffen die ook niet snapt dat afwijken in het voordeel van de klant positief is.
Tsja, je kan er een karikatuur van maken en aankloppen bij het juiste loket bestempelen als "omstreden lastig" en "alleen maar de wettelijke lijnen volgen". Het maakt dan wél expliciet duidelijk waar je staat.

NeoDutchio
Berichten: 12780
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Recht bij garantie artikel van Lidl

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
16 jul 2020 17:02
DeZevendeHenk schreef:
16 jul 2020 16:41
Wie zin heeft dat ding zelf op te sturen moet dat zelf weten maar Lidl heeft de plicht dat ding in te nemen en voor de reparatie te zorgen. Dat is gewoon de wet en eigenlijk snap ik niet dat dat op een consumenten forum een discussie is.
Dat dus. Bovendien hebben we hier genoeg topics gezien waarbij mensen inderdaad de makkelijkste weg volgden (direct naar de fabrikant, of direct naar een reparateur) en dan achteraf -terecht!- op de vingers getikt werden dat ze de verkeerde weg hadden gevolgd.
Er zit een verschil tussen consumenten die zelf aktie ondernemen en de verkoper passeren en consumenten die door de verkoper rechtstreeks naar de fabrikant stuurt. Een filiaal van Lidl heeft geen technische dienst, verpakkingsmaterialen en mogelijkheid tot iets te verzenden. En ja, je hebt als klant recht om je boormachine wel in te leveren, maar dit zal enkel tijdverlies opleveren als Lidl dit moet doorsturen. En of je het nu bij Lidl afgeeft of bij een postagentschap, het werk is hetzelfde, maar de uitkomst stukken anders.

Jablan
Berichten: 6249
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Recht bij garantie artikel van Lidl

Ongelezen bericht door Jablan »

Misschien lees ik anders, maar ik heb het idee, dat FlyingDutchman zekerheid wil over binnen welke termijn je bij Lidl moet aankloppen, binnen 6 maanden na aankoop of langer?

Bij Lidl gaan de non-food-retouren per post naar Huizen en daarna krijg je bericht. Strak georganiseerde werkwijze. Als Lidl je naar de fabrikant stuurt, dan is dat de snelste route, spaart de omreis via Huizen.

Moneyman
Berichten: 31670
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Recht bij garantie artikel van Lidl

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
16 jul 2020 17:31
[En of je het nu bij Lidl afgeeft of bij een postagentschap, het werk is hetzelfde, maar de uitkomst stukken anders.
Het werk is wel hetzelfde, alleen komt de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid ineens bij de consument te liggen. Waarom zou je onverplicht dat risico nemen?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Recht bij garantie artikel van Lidl

Ongelezen bericht door mahadma »

Moneyman schreef:
16 jul 2020 18:26
NeoDutchio schreef:
16 jul 2020 17:31
[En of je het nu bij Lidl afgeeft of bij een postagentschap, het werk is hetzelfde, maar de uitkomst stukken anders.
Het werk is wel hetzelfde, alleen komt de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid ineens bij de consument te liggen. Waarom zou je onverplicht dat risico nemen?
In het kader van extra verzending op een later moment door lidl naar de fabrikant en van de fabrikant retour lidl, wat zomaar 2 a 3 weken extra kan duren is zelf verzendig, een pré. Vooral als de vraagsteller al niet 14 dagen zonder boormachine kan.

Moneyman
Berichten: 31670
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Recht bij garantie artikel van Lidl

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat TS expliciet zegt, is dat hij wil dat Lidl zich aan de wet houdt. Dan is er maar één logische route, te weten: aankloppen bij het juiste loket.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Recht bij garantie artikel van Lidl

Ongelezen bericht door hebra98 »

De verplichting van de garantie ligt bij Lidl en die behoord de garantie acties uit te voeren en eigen regels na te leven.
Maar het kan natuurlijk wel dat Lidl aangeeft aan TS welke mogelijkheden er zijn en wat de voor en nadelen zijn van elke keuze.
Dan kan TS zelf een keuze maken wat het beste past in zijn situatie.
Dat er tijd en geld mee gemoeid gaat is natuurlijk voor beide partijen een onoverkomelijke bijkomstigheid.

witte angora
Berichten: 32328
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Recht bij garantie artikel van Lidl

Ongelezen bericht door witte angora »

Het voordeel om hem naar de Lidl te brengen is dat je ter plekke kunt laten zien wat er wel of niet werkt.

NeoDutchio
Berichten: 12780
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Recht bij garantie artikel van Lidl

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:
17 jul 2020 07:50
Het voordeel om hem naar de Lidl te brengen is dat je ter plekke kunt laten zien wat er wel of niet werkt.
Een Supermarktmedewerker heeft, in het algemeen, niet de kennis van dergelijke apparaten. De klant heeft een probleem met het apparaat, deze moet zijn problemen proberen kenbaar te maken aan iemand die er geen kennis van heeft die dat weer moet gaan vertalen naar een fabrikant/reparatiecenter toe. Hoe meer schakels, hoe meer ruis en hoe meer kans op fouten. De fabrikant/reparatiedienst heeft wel kennis van zijn product en kan met gerichte vragen de oorzaak of probleem vaak al achterhalen.

Gesloten