hebra98 schreef: ↑18 jul 2020 16:25
Uiteraard is dit verhaal een speculatie over hoe en waarom dit is verklaarbaar zou zijn.
En natuurlijk zal het gezien worden als complot theorie, maar ik kom zo snel maar op één logische conclusie uit.
-------
Dit lijkt niet een foutje maar een opzettelijke actie met een bepaald doel voor ogen.
Ik kan dit gevoel ook niet van me afschudden. Met name vanwege de lange periode om het te herstellen, al vanaf het eerste moment wist men mij te vertellen dat het 6 tot 8 weken zou kunnen duren (ontmoedigingsbeleid?).
Ik denk niet dat één van beide betrokken energie bedrijven hier een hand in hebben, want de informatie is niet volledig(er) of correct.
Ik denk ook niet dat het een bekende is, want dan verwacht ik dat ieder geval de naam correct is en alleen het rekeningnummer fout.
Dan vraag ik mij af, wie kan hier voordeel uit halen en er dus wellicht iets aan verdienen als je beseft welke informatie correct was.
Het adres, huisnummer en postcode. (eenvoudig verkrijgbare informatie)
Het is inderdaad sowieso geen bekende; ik geloof dat ook niet.
Nu, stel:
Als dit een fraudemogelijkheid is om commissie te verdienen aan het overzetten van klanten naar een andere energie leverancier.
Als je een betaling krijgt als je een nieuwe klant aanbrengt, dan zou dit zomaar kunnen gebeuren.
En dan heb je aan beperkte informatie genoeg, maar heb je ook niet alle informatie.
Maar dan:
Lijkt het mij dat de nieuwe energie leverancier zou kunnen weten wie deze klant heeft aangebracht en hier dus actie op kunnen ondernemen. Uiteraard weet ik niet of het "aanbrengen van klant" volledig geregistreerd wordt.
Dit alleen kan ik zo snel bedenken waarom er een logica kan zijn waarom iemand wordt "over gezet naar een andere energie leverancier", zonder dat deze klant dit weet i.c.m. de verkeerde informatie als naam en rekeningnummer.
Ik denk niet dat de nieuwe leverancier willekeurig adressen in hun systeem zetten, om zo nieuwe klanten te vergaren, maar denk ik eerder aan de zogenaamde tussenpersonen die op commissie werken. In hoeverre dit door energieleveranciers wordt gecontroleerd of achteraf met de tussenpersonen wordt besproken, weet ik niet, maar ik begrijp wel dat de nieuwe leverancier bepaalde kosten moet betalen aan de oude leverancier. Dus het zal geen actie van de leverancier zijn, maar eerder van degene die afhankelijk van de commissie is voor het aandragen van nieuwe klanten.
En als het heel veel gebeurt, heeft wellicht iemand een manier gevonden om geld te verdienen aan de commissie?