LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid
Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid
Ik wil ook even mijn two cents hierin kwijt over de levensduur van elektronica.
Vroeger al, in de beeldbuis televisies werden er zekeringen in gezet die na een X aantal branduren zouden springen. Dit zodat je voor reparatie terug naar de winkel moest, of een nieuwe tv gaat aanschaffen.
Ik ben werkzaam in de assemblage van elektronica, en dit zijn praktijken die nog steeds gebeuren. Natuurlijk doet niet elke fabrikant iets als dit, en ook niet in elk product, ik heb ook genoeg apparatuur van 20 jaar of ouder wat nog prima werkt, soms een onderdeel vervangen die er mee op houd maar over t algemeen kan je dan gewoon weer jaren vooruit. Maar mensen zeggen niet voor niks: Vroeger waren de apparaten van betere kwaliteit...
Maar er zijn dus zeker wel fabrikanten die expres zorgen dat je apparatuur eerder er mee ophoud, al dan niet moeilijker werkt, of meer moeite moet doen zoals TS beschrijft.
Ik moet daarbij ook zeggen dat ik ook van samsung een koelvries heb gehad, en die heeft precies t zelfde gedaan. No frost? Ja klopt, tot na de garantie periode en toen was t of elke 6 maanden geheel ontdooien, of indd met hamer en beitel t ijs uit de vriezer slaan. De ijs opbouw verstopt de toevoer van het vocht naar de compressor wat vervolgens hoort te verdampen, waardoor de gehele vriezer beetje bij beetje vol loopt. Dus TS is zeker niet de enige die dit euvel heeft bij samsung.
Ook 1x een wasmachine gehad, na 1 wasje retour gedaan naar coolblue omdat t ding trilde als een malle, niet stabiel bleef staan (en ja hij stond waterpas) en de sokken verdwenen gewoon tussen t rubber de machine in met t test wasje. Ook moest t een 8kg machine zijn, maar er was geen enkel programma wat volgens de handleiding de 8kg aankon.
Vroeger al, in de beeldbuis televisies werden er zekeringen in gezet die na een X aantal branduren zouden springen. Dit zodat je voor reparatie terug naar de winkel moest, of een nieuwe tv gaat aanschaffen.
Ik ben werkzaam in de assemblage van elektronica, en dit zijn praktijken die nog steeds gebeuren. Natuurlijk doet niet elke fabrikant iets als dit, en ook niet in elk product, ik heb ook genoeg apparatuur van 20 jaar of ouder wat nog prima werkt, soms een onderdeel vervangen die er mee op houd maar over t algemeen kan je dan gewoon weer jaren vooruit. Maar mensen zeggen niet voor niks: Vroeger waren de apparaten van betere kwaliteit...
Maar er zijn dus zeker wel fabrikanten die expres zorgen dat je apparatuur eerder er mee ophoud, al dan niet moeilijker werkt, of meer moeite moet doen zoals TS beschrijft.
Ik moet daarbij ook zeggen dat ik ook van samsung een koelvries heb gehad, en die heeft precies t zelfde gedaan. No frost? Ja klopt, tot na de garantie periode en toen was t of elke 6 maanden geheel ontdooien, of indd met hamer en beitel t ijs uit de vriezer slaan. De ijs opbouw verstopt de toevoer van het vocht naar de compressor wat vervolgens hoort te verdampen, waardoor de gehele vriezer beetje bij beetje vol loopt. Dus TS is zeker niet de enige die dit euvel heeft bij samsung.
Ook 1x een wasmachine gehad, na 1 wasje retour gedaan naar coolblue omdat t ding trilde als een malle, niet stabiel bleef staan (en ja hij stond waterpas) en de sokken verdwenen gewoon tussen t rubber de machine in met t test wasje. Ook moest t een 8kg machine zijn, maar er was geen enkel programma wat volgens de handleiding de 8kg aankon.
Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid
Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid
Hoezo? Context lijkt me in dit geval belangrijk: ongeacht de formulering lees ik het alsnog niet alsof het werkelijk een vaststaand feit betreft dat apparaten per definitie kapotgaan direct nadat de garantietermijn verstrijkt, maar wordt overdrijving simpelweg als stijlfiguur ingezet om te wijzen op het reële fenomeen 'planned obsolescence'. Wat mij betreft is er met de reactie van Jablan niets mis.angel1978 schreef: ↑20 aug 2020 19:00Dit is natuurlijk geen gebruikerservaring maar pure suggestie zonder onderbouwing en de forumredactie zou hier veel harder tegen op moeten treden.Bij apparaten met een stekker mag je er tegenwoordig vanuit gaan, dat er altijd 1 onderdeel is, dat het 1 dag na afloop van de garantie begeeft, waardoor je met een disfunctioneel apparaat blijft zitten.
Hartelijke groet, Radar^SK
hebra98
, DeZevendeHenk
en Bob Schurkjens
vinden dit leuk
Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid
Zelfreflectie is echt teveel gevraagd
Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid
Misschien moet Jablan dan voortaan een beter merk kopen.
Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid
Tja, als je dit als 'stijlfiguur' gaat wegzetten dan ben je de rol van moderator gewoon niet waard.Radar schreef: ↑21 aug 2020 12:58Hoezo? Context lijkt me in dit geval belangrijk: ongeacht de formulering lees ik het alsnog niet alsof het werkelijk een vaststaand feit betreft dat apparaten per definitie kapotgaan direct nadat de garantietermijn verstrijkt, maar wordt overdrijving simpelweg als stijlfiguur ingezet om te wijzen op het reële fenomeen 'planned obsolescence'. Wat mij betreft is er met de reactie van Jablan niets mis.angel1978 schreef: ↑20 aug 2020 19:00Dit is natuurlijk geen gebruikerservaring maar pure suggestie zonder onderbouwing en de forumredactie zou hier veel harder tegen op moeten treden.Bij apparaten met een stekker mag je er tegenwoordig vanuit gaan, dat er altijd 1 onderdeel is, dat het 1 dag na afloop van de garantie begeeft, waardoor je met een disfunctioneel apparaat blijft zitten.
Hartelijke groet, Radar^SK
Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid
Gelukkig ben jij niet degene die hoeft te oordelen wie wel of niet de rol van moderator waard is.angel1978 schreef: ↑21 aug 2020 13:04Tja, als je dit als 'stijlfiguur' gaat wegzetten dan ben je de rol van moderator gewoon niet waard.Radar schreef: ↑21 aug 2020 12:58Hoezo? Context lijkt me in dit geval belangrijk: ongeacht de formulering lees ik het alsnog niet alsof het werkelijk een vaststaand feit betreft dat apparaten per definitie kapotgaan direct nadat de garantietermijn verstrijkt, maar wordt overdrijving simpelweg als stijlfiguur ingezet om te wijzen op het reële fenomeen 'planned obsolescence'. Wat mij betreft is er met de reactie van Jablan niets mis.
Hartelijke groet, Radar^SK
hebra98
en Bob Schurkjens
vinden dit leuk
Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid
Kritiek op de wijze van modereren mag in het daarvoor bestemde topic: huisregels-en-mededelingen-f50/feedback ... s1780.html
Kritiek op elkaar (bij voorkeur goedgemutst, met wederzijdse instemming en met een knipoog) mag in de huiskamer: huisregels-en-mededelingen-f50/huiskame ... s8680.html
Laten we het hier weer even ontopic houden
Groeten! Radar^SK
Kritiek op elkaar (bij voorkeur goedgemutst, met wederzijdse instemming en met een knipoog) mag in de huiskamer: huisregels-en-mededelingen-f50/huiskame ... s8680.html
Laten we het hier weer even ontopic houden
Groeten! Radar^SK
Erthanax
, Bob Schurkjens
, pmbMix
en hebra98
vinden dit leuk
Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid
De Vara heeft ooit in het tv-programma "Economische Zaken" geplande veroudering behandeld.
Door dit programma werd aangetoond dat apparaten bewust slecht worden ontworpen om na een paar jaar kapot te gaan. Sommige printerfabrikanten hadden zelfs een chip ingebouwd om na een bepaalde tijd de printer te laten stoppen.
Geen enkele fabrikant is er bij gebaat dat een apparaat > 25 jaar meegaat.
Zo gek zijn dus sommige antwoorden/reacties niet.
Misschien is deze aflevering nog ergens op internet te bekijken. De link die ik had gevonden, werkt helaas niet meer.
Door dit programma werd aangetoond dat apparaten bewust slecht worden ontworpen om na een paar jaar kapot te gaan. Sommige printerfabrikanten hadden zelfs een chip ingebouwd om na een bepaalde tijd de printer te laten stoppen.
Geen enkele fabrikant is er bij gebaat dat een apparaat > 25 jaar meegaat.
Zo gek zijn dus sommige antwoorden/reacties niet.
Misschien is deze aflevering nog ergens op internet te bekijken. De link die ik had gevonden, werkt helaas niet meer.
Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid
Ach ja, de Vara heeft ook uitzendingen gewijd aan exploderende limonadeflessen, waarvan later bleek dat er niets van waar was.
En als dat allemaal echt waar zou zijn, waar blijven dan de consumenten programma’s met acties? Zou dan toch een eitje voor hen zijn?
En als dat allemaal echt waar zou zijn, waar blijven dan de consumenten programma’s met acties? Zou dan toch een eitje voor hen zijn?
Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid
Omdat er veel in de doofpot wordt gestopt.
Zembla (ook Vara) maakt ook goede journalistieke onderzoeksprogramma's, ook vaak over zaken die in de doofpot verdwijnen. Je hoeft niet links te zijn om programma's van de Vara te waarderen.
Hier dan eentje voor jou van de AVRO-Tros, een artikel uit 2014: https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/f ... apparaten/
-
- Berichten: 913
- Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32
Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid
En weer gaat het over de vraag of mensen dat eigenlijk wel mogen vinden in plaats van vindt u dat, waarom? Die normatieve benadering is verstikkend.
Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid
En door wie wordt dat dan in de doofpot gestopt? En wat heeft dat met links en eventueel rechts van doen?Sira schreef: ↑21 aug 2020 16:50Omdat er veel in de doofpot wordt gestopt.
Zembla (ook Vara) maakt ook goede journalistieke onderzoeksprogramma's, ook vaak over zaken die in de doofpot verdwijnen. Je hoeft niet links te zijn om programma's van de Vara te waarderen.
Hier dan eentje voor jou van de AVRO-Tros, een artikel uit 2014: https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/f ... apparaten/
In die link wordt geklaagd dat spullen niet of moeilijk te repareren zouden zijn en er wordt opgeroepen tot repaiR-cafés, nou daar zijn er volgens mij de nodige van.
Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid
Maar wel bekend op het forum.
Jablan
vindt dit leuk
Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid
Dat ligt volgens mij eerder aan verkeerde zuinigheid van de fabrikant van het apparaat waar die elco's inzitten.
Elektronische componenten, zoals elco's, worden gemaakt voor verschillende spanningen, bijvoorbeeld voor 10V(olt) of 16V. In computers maar ook in andere electronica zijn spanningen van 5V en 12V heel normaal. Wat nu als een fabrikant een elco die gemaakt is voor 10V laat werken op 12V? Dat kan enige tijd goed gaan maar die elco sterft een voortijdige dood. De fabrikant had gewoon een exemplaar van 16V moeten installeren, dan was er niks aan de hand geweest. Maar die zijn een halve cent duurder, dus doet hij dat niet.
Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid
>>grun schreef: ↑22 aug 2020 06:31Dat ligt volgens mij eerder aan verkeerde zuinigheid van de fabrikant van het apparaat waar die elco's inzitten.
Elektronische componenten, zoals elco's, worden gemaakt voor verschillende spanningen, bijvoorbeeld voor 10V(olt) of 16V. In computers maar ook in andere electronica zijn spanningen van 5V en 12V heel normaal. Wat nu als een fabrikant een elco die gemaakt is voor 10V laat werken op 12V? Dat kan enige tijd goed gaan maar die elco sterft een voortijdige dood. De fabrikant had gewoon een exemplaar van 16V moeten installeren, dan was er niks aan de hand geweest. Maar die zijn een halve cent duurder, dus doet hij dat niet.
Uiteraard is een te hoge spanning erg slecht voor de levensduur van de Elco, maar ook temperatuur en kwaliteit spelen mee.
En hiermee bevestig je wel de stelling dat er onderdelen worden gebruikt met kwaliteiten die wel langer dan de garantieperiode mee gaan maar hierna redelijk snel kunnen falen. Natuurlijk is alles afhankelijk van gebruiksduur (uren) en omgeving (temp).
Een opgegeven MTBF is ook (meestal) gebaseerd op gebruiksuren. Hier is dan ook de slechte MTBF van de componenten wat de MTBF van het samenstel sterk beïnvloed.
De ketting is immers maar zo sterk als de zwakste schakel.
En ik heb al behoorlijk wat zwakke schakels moeten vervangen in diverse apparaten.
En dan gaan ze gewoon weer een hele tijd mee.
Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid
^^ Mooi staaltje framing. Ik heb in de loop der jaren ook apparaten gerepareerd, waarna ze weer prima functioneerden. Dat klinkt toch iets anders dan "zwakke schakels moeten vervangen."
Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid
>>
Als het elke keer een zelfde type onderdeel is, kun je dat zeker een zwakke "ingebouwde" schakel noemen.
Ik heb inmiddels 20 á 30 beeldschermen / tv's / monitoren hersteld door alleen de elco's te vervangen.
Dat noem ik dan een zwakke schakel. Elk ander onderdeel is dan gewoon pech dat het stuk gaat.
En deze zouden door vele bedrijven niet eens meer hersteld worden, of voor veel geld zou de voeding gewoon vervangen worden.
Re: Samsung huishoudelijke apparatuur, slechte duurzaamheid
Blijkbaar schaf ik dan apparaten aan waar de fabrikanten, per ongeluk of expres, goede onderdelen in gemonteerd hebben.
Want hier gaat pas iets kapot als ik zelf heb zitten klunzen.
Of als ik toch echt iets nieuws wil hebben.
Want hier gaat pas iets kapot als ik zelf heb zitten klunzen.
Of als ik toch echt iets nieuws wil hebben.