LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

witte angora
Berichten: 32055
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Voor het eerst in al die tijd een conducteur die controleert of iedereen een mondkapje op heeft. Prima.

Eenmaal thuis, op het station, was er een kerel die er geen had. Of meneer een mondkapje op wilde doen. Begint 'meneer' te schreeuwen dat dat ding kapot is gegaan. Dus mag 'meneer' niet mee van de conducteur. Toen werd het helemaal een geschreeuw.

Laat ik nu altijd een paar van die dingen extra meenemen, omdat ze inderdaad kapot kunnen gaan. Dus ik geef 'meneer' een fonkelnieuwe, schone, omdat ik het missen kan, om de boel te sussen, en te helpen dat hij toch mee kan. Begint hij tegen mij te gillen dat hij me wel even in elkaar zal slaan als hij me ooit op straat tegen komt. Het mondkapje doet hij 'uiteraard' niet op. Hij moet geen mondkapje van een ander.

Ik zal nog eens iemand helpen.

scharrelschipper
Berichten: 1886
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

witte angora schreef:
30 aug 2020 19:05
Voor het eerst in al die tijd een conducteur die controleert of iedereen een mondkapje op heeft. Prima.

Eenmaal thuis, op het station, was er een kerel die er geen had. Of meneer een mondkapje op wilde doen. Begint 'meneer' te schreeuwen dat dat ding kapot is gegaan. Dus mag 'meneer' niet mee van de conducteur. Toen werd het helemaal een geschreeuw.

Laat ik nu altijd een paar van die dingen extra meenemen, omdat ze inderdaad kapot kunnen gaan. Dus ik geef 'meneer' een fonkelnieuwe, schone, omdat ik het missen kan, om de boel te sussen, en te helpen dat hij toch mee kan. Begint hij tegen mij te gillen dat hij me wel even in elkaar zal slaan als hij me ooit op straat tegen komt. Het mondkapje doet hij 'uiteraard' niet op. Hij moet geen mondkapje van een ander.

Ik zal nog eens iemand helpen.
Volgens mij was U van goede wil om iemand te helpen.
ik ben ook niet zo voor de mondkapjes,maar dat neemt niet weg dat U jammer genoeg een ***** heeft getroffen.
ik voor mij zeg;als ik ergens heen moet waar de kapjes verplicht zijn doe ik dat.
Ergens waar het verplicht is en waar ik niet noodzakelijk heen moet,nou daar ga ik niet heen.
Kom je volgens mij een heel eind mee.
Niemand komt in gevaar en niemand kan je iets kwalijk nemen.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

@WA. Nu er veel minder gewone reizigers zijn, loop je veel sneller tegen de idioten aan, die in hun eigen waanwereld leven. De andere stationsbewoners (naast de duiven).

@José. Als je oom voor Corona al zelden of nooit verkouden was, zou hij zomaar een bovengemiddeld goede weerstand kunnen hebben.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

witte angora schreef:
30 aug 2020 19:05
(...)
Ik zal nog eens iemand helpen.
Gewoon blijven doen. Nu heb je toevallig een malloot getroffen .
Maar veel mensen lijken vd leg te zijn 😒

witte angora
Berichten: 32055
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Och, ik tref wel vaker malloten geloof ik.

witte angora
Berichten: 32055
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Zit even naar de statistieken te kijken. Lichtpuntjes blijven dat de groei van het aantal besmettingen en doden heel langzaam afneemt. Tergend langzaam, dat wel. Maar je ziet toch een enigszins dalende lijn. https://www.worldometers.info/coronavirus/

Het aantal doden is wereldwijd 850.000. Rusland mag zich misschien morgen, anders woensdag de 4e 'miljonair' noemen. Nederland kent intussen 70.000 besmettingen; maar dagelijks zo'n 500 erbij laat het toch wel geleidelijk stijgen. China, met zijn 1 miljard inwoners en waar het begon, staat nu op plek 36 wat aantal besmettingen betreft en Nederland op 42; over een maandje ziet dat lijstje er al heel anders uit.

Dan wordt het nu de vraag hoe de herbesmettingen geregistreerd gaan worden. Wordt dat vrolijk bij de huidige statistieken geteld, of worden dat nieuwe lijstjes? Het laatste lijkt me logischer om de ontwikkelingen te kunnen volgen. Maar wie wordt er vrolijk van allerlei lijstjes?

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Diegene die kijken naar dit soort lijstjes.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik kijk zelf nergens meer naar. Blijf voorzichtig, vermijd de drukte en gebruik indien nodig een mondkapje. Als er een piek komt hoor en lees ik het wel. Dan komt er ook wel weer een persconferentie.
Er valt verder niets aan te doen. Dit is er en we moeten er verstandig mee dealen.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
31 aug 2020 07:31
Maar wie wordt er vrolijk van allerlei lijstjes?
Statistici. Lijstjes zijn handig om een beetje overzicht te houden, totdat ze worden gebruikt als excuus om niet zelf na te denken.

Momenteel zijn er meer bewezen besmettingen. Dat levert grafieken op met een stijgende lijn. Terecht? Ze zijn in elk geval erg bruikbaar in de media als middel om mensen angstig te houden. Ik zie liever een grafiek vanaf februari/maart met het percentage positief getest erin verwerkt, want er wordt nu veel meer getest dan in het voorjaar.

*

Gisteren bij de VRT de melding, dat een Belgische prins CO2-meters voor de school van zijn kinderen heeft gekocht. Dat is een goed idee: zodra er teveel CO2 in de lucht in een lokaal zit, wordt het tijd om de ramen open te gooien.

België werkt al vanaf maart met 'sociale bubble'. Blijf binnen je eigen sociale groep. Dit idee duikt nu ook op in andere landen, in eerste instantie voor kinderen, maar toch ... ik vind het handiger, duidelijker dan die wisselende aantallen personen in de adviezen.
Voor kinderen: vaste groep op school inclusief vaste docent, thuis dezelfde familie, tot 12-14 jaar spelen met dezelfde vriendjes/vriendinnetjes, bij sport het liefste klasgenoten in het team, enz. Voor ouderen hangt er meer vanaf, hoe het leven er voor Corona uitzag. Veel op de kleinkinderen gepast, dan vooral daarmee doorgaan, daarvoor minder contact met andere leeftijdgenoten. Of omgekeerd: juist meer met de eigen leeftijd dingen doen, daarvoor minder vaak direct contact met de kinderen en kleinkinderen.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Dan zeggen onze artsen, dat het te lang geleden is om met zekerheid een uitspraak te kunnen doen wat het was. Geen sporen te vinden betekent, dat je lichaam volledig is hersteld.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Hier een basis: Hoe werkt ons immuunsysteem. De T-cellen horen bij de witte bloedlichamen.

Wikipedia T-Cel bevat veel vaktermen. Ik probeer het iets simpeler:
1 T-helpercel (CD4+ Cel) => Dit zijn de verkenners, die een nieuwe indringer identificeren.
2 Cytotoxische T-cel (CD8+ Cel) => De moordenaars, die cellen aanvallen en d bewoner doden. (Beeld erbij? Denk aan insecten, die de voortplanting niet overleven of zich slechts eenmalig voortplanten en daarna sterven.)
3 T-remmercel (CD8+ Cel) => De bewaker, die ervoor zorgt, dat je immuunsysteem niet te fel reageert en eigen lichaamscellen worden aangevallen.
4 T-geheugencel => Bij een eerste ontmoeting met een nieuw virus, verzamelen deze cellen de informatie over het virus en bewaren dit.

Als de T-cellen actief zijn, dan wordt bedoeld, dat je voldoende T-geheugencellen hebt, die het immuunsysteem activeren bij een nieuwe ontmoeting met een bestaand virus. Ze kennen het al.

Vraag gerust een verpleegkundige of arts in je eigen omgeving hoe dit verder werkt.

Nijogeth
Berichten: 10593
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik kan Jesse Klaver eigenlijk zelden betrappen op uitspraken waar ik het mee eens ben, maar zijn plan om alle overtollige beademingsapparatuur van Philips op te kopen, daar kan ik me dan weer wel in vinden. Laat de VS maar het contract afkopen (zal vast wel een boete aan vast zitten) en Philips deze boete van de totaalprijs afhalen. Philips blij, wij geen gezeur over een gebrek aan beademingsapparatuur en deze kun je eventueel ook weer doorverkopen als er een tweede golf zou komen.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Amerikanen konden kosteloos annuleren.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

En als ze dat niet hadden gekund hadden ze het alsnog gedaan

Moneyman
Berichten: 31247
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jose2501 schreef:
01 sep 2020 08:44
Een hele maatschappij wordt ontwricht voor een virus dat tot nu toe voor relatief weinig doden heeft gezorgd.
Tsja, en hoe zou het komen dát er zo weinig doden zijn? Misschien juist wel dankzij die maatregelen...?

Afgelopen week ben ik net weer met m'n neus op de potentiële ernst van dit virus gedrukt. Een kennis van ons, 41, kerngezond, gaat met man en twee kids naar Frankrijk op vakantie. Voelt zich niet lekker, geen koorts, niet hoesten, niet benauwd, maar wel heel moe. Besluit om een paar dagen eerder naar huis te gaan. Gaat thuis naar de dokter: niets te vinden, verkoudheid. Twee dagen later staat ze te douchen, zakt in elkaar, wordt afgevoerd naar het ziekenhuis: een en al stolsels in haar lichaam, dankzij Corona. Weer twee dagen later is ze er niet meer.

En ja, ik merk ook dat ik onbewust de afgelopen tijd makkelijker werd in het toepassen van de adviezen. Maar als je dit van nabij langs ziet komen, dan ben je wel weer even alert hoor...

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Zo'n dode is natuurlijk niet echt relatief, als die plaats vindt in de eigen relationele sfeer. :wink: Maar goed, na zoveel maanden en pagina's in dit topic, is toch hopelijk wel duidelijk dat alle maatregelen er op gericht zijn, om ervoor te zorgen dat onze maatschappij zoals we die kennen, niet zou imploderen onder de golf aan besmettingen die zouden volgen, bij geen maatregelen.

Want, het is, naja inmiddels wás, een nieuw virus, waar nog niemand in de wereld antilichamen tegen had, maw iedereen die er mee in aanraking komt, raakt besmet. In een open maatschappij als de onze, met alle menselijke interacties, zou dit afhankelijk van het model, ~40% van de Nederlanders betreffen in een maand of 5. Met een mortaliteit van ~1%, en 17 miljoen Nederlanders, had dat betekend dat ~68.000 mensen zouden sterven in zo'n periode. Voor elke dode, liggen er 2 overlevenden op de IC, en in totaal ~5 in het ziekenhuis. De rest heeft milde tot matige klachten, die je thuis uit kan zieken, gelukkig.

Zo'n aantal kan geen enkel gezondheidszorgsysteem aan, dus die corona mortaliteit zou wel wat stijgen, want die 2 IC patiënten zouden geen plek hebben in zo'n situatie, en dus sterven .Daarnaast zijn er ook nog de aanverwante sterfgevallen door alle andere zorg die hierdoor niet geleverd kan worden, wat we nu ook al wat zien.

ZeerPrivé
Berichten: 6129
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moneyman schreef:
01 sep 2020 08:48

*knip*

Afgelopen week ben ik net weer met m'n neus op de potentiële ernst van dit virus gedrukt. Een kennis van ons, 41, kerngezond, gaat met man en twee kids naar Frankrijk op vakantie. Voelt zich niet lekker, geen koorts, niet hoesten, niet benauwd, maar wel heel moe. Besluit om een paar dagen eerder naar huis te gaan. Gaat thuis naar de dokter: niets te vinden, verkoudheid. Twee dagen later staat ze te douchen, zakt in elkaar, wordt afgevoerd naar het ziekenhuis: een en al stolsels in haar lichaam, dankzij Corona. Weer twee dagen later is ze er niet meer.

En ja, ik merk ook dat ik onbewust de afgelopen tijd makkelijker werd in het toepassen van de adviezen. Maar als je dit van nabij langs ziet komen, dan ben je wel weer even alert hoor...

Jeetje, wat verschrikkelijk voor dat gezin. Blijkbaar zag men ook geen reden om te testen op Corona, want geen duidelijke Corona symptomen.
Ik houd me nog steeds wel zoveel mogelijk aan de adviezen, hoewel het me steeds moeilijker wordt gemaakt door mijn omgeving.

Moneyman
Berichten: 31247
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
01 sep 2020 09:25
Jeetje, wat verschrikkelijk voor dat gezin. Blijkbaar zag men ook geen reden om te testen op Corona, want geen duidelijke Corona symptomen.
Ja, er was zelfs gelijk getest: negatief... en geen duidelijke symptonen inderdaad. Maar een paar dagen later tóch positief - en gelijk over en uit. Het blijft een virus wat in sommige gevallen toch wel heel raar uit de hoek komt.
ZeerPrivé schreef:
01 sep 2020 09:25
Ik houd me nog steeds wel zoveel mogelijk aan de adviezen, hoewel het me steeds moeilijker wordt gemaakt door mijn omgeving.
Eens. Ik verbaasde me bij het schoolplein: de ouders gedragen zich voor een aanzienlijk deel alsof er geen Corona is. Hutje mutje op elkaar, om maar te kunnen zwaaien...

ZeerPrivé
Berichten: 6129
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ja, er was zelfs gelijk getest: negatief... en geen duidelijke symptomen inderdaad. Maar een paar dagen later tóch positief - en gelijk over en uit. Het blijft een virus wat in sommige gevallen toch wel heel raar uit de hoek komt.
Geen ontkomen aan dus voor deze kennis. Triest.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Tja, 1 op de 7 ontwikkelt geen symptomen. Dat maakt het link.
Jose2501 schreef:
01 sep 2020 08:44
Maar, en ik bedoel dit niet onaardig want je bedoelt het goed, ik heb weinig behoefte om alles over corona enz. te lezen. Voor mijn gevoel ben ik afgelopen maanden teveel met die ziekte bezig geweest. En het meeste is toch bangmakerij wat je leest. En gaat ten koste van veel, heel veel andere zaken.
In mijn familie en vriendenkring hebben het er veel lastig om het hoofd boven water te houden. Dat is de realiteit van dit moment.
Alle begrip voor jou. Voor een deel staan wij er net zo in. Ironie: wij hebben ons werk nog, maar zijn ziek geweest. Grote delen van de familie (clan mag ook) hebben vrijwel niets te doen, terwijl ze gezond zijn.
Bangmakerij: blijf weg van patiëntensites, word je alleen gekker en angstiger van. Doseer ook het normale nieuws, een uur per dag is genoeg om bij te blijven.
Vanwege onze jongen en de faalzorg ben ik er diep ingedoken, zodat we op ooghoogte met alle medici kunnen praten. Hoe meer we ervan afweten, hoe relaxter we ermee om gaan. In mijn werk is het nu handig, kan goed zin en onzin scheiden, mensen voorbij hun angsten laten kijken of de valse ziekmeldingen eruit vissen.

Gesloten