LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Conflict op werk, ben ik nu ontslagen?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Anoniem29
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 sep 2020 13:33

Conflict op werk, ben ik nu ontslagen?

Ongelezen bericht door Anoniem29 »

Beste mensen,

Sinds begin dit jaar werk ik parttime in de schoonmaak. Ik had een verstoorde relatie met een van mijn teamleiders en er waren al wat irritaties. Ik werkte samen met deze teamleider op een groot pand.

Op een avond raakte ik en de voorvrouw in discussie en ik heb toen aangegeven dat ik het niet normaal vond hoe ze mij behandelde. De discussie bleef maar doorgaan en heb toen aangegeven dat ik even niet meer in gesprek wou. Ze kwam toen achter mij staan en was helemaal aan het hijgen (van woede??). Ik voelde me toen erg ongemakkelijk en heb toen besloten het werkpand te verlaten. Ik heb wat in mezelf gemompeld over haar en toen kwam ze schreeuwend naar mij toe dat ik de sleutels moest inleveren en ik hoefde niet meer terug te komen. Een uur later stond er al een vacature van mijn werkpanden online.

Nu kreeg ik de volgende ochtend een bericht van mijn baas dat ik geschorst was wegens ernstig gedrag en nog wat leugentjes. Ze nodigde mij uit voor een gesprek zodat ik alles kon uitleggen. Wel moest ik al mijn spullen inleveren en hierna gingen ze bekijken of ik verder mocht werken of dat ze het arbeidscontract per direct gingen opzeggen. Nu had ik de vacature al op indeed gezien en ging ervanuit dat ik al ontslagen was. De sleutels en werkkleding van de andere werkpanden had ik toen al bij de receptioniste achtergelaten. In de namiddag kreeg ik weer een mail van mijn baas. Ze gingen ervanuit dat ik de arbeidsovereenkomst per direct heb ontbonden omdat ik de spullen had ingeleverd. Nu heb ik nog niet gereageerd op deze e-mails...

Betekent dit nu dat ik ontslagen ben? Of heb ik zelf ontslag genomen? :? En wat kan ik nu het beste doen. Ik ben vooral bang dat ze mij een boete opleggen en mijn loon en extra's inhouden (deze maand) omdat ik volgens hun het arbeidscontract zonder opzegtermijn heb ontbonden.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Conflict op werk, ben ik nu ontslagen?

Ongelezen bericht door berndv »

Wat raar, zij geven in de mail aan dat u geschorst bent, u wordt verzocht om uw spelen in te leveren en dat er een gesprek zal volgen, en op basis van dit gesprek zal bekeken worden of de arbeidsovereenkomst voortgezet wordt. U levert, zoals gevraagd, de materialen in, en vervolgens wordt dit opgevat als ontslag op uw intitiatief? Dat lijkt mij wel een hele rare gang van zaken.

Even voor de duidelijkheid, u heeft niets ontbonden, u heeft voldaan aan hun verzoek, het inleveren van uw spullen, en zonder dat gesprek, zal uw arbeidsovereenkomst niet ontbonden zijn, tenminste, niet zoals het nu gelopen is. De vraag is wel hoe het verder zal verlopen.

Als zij u kwijt willen, zou ik niet zomaar akkoord gaan. U heeft in dit geval zeker rechten, afhankelijk van hoe lang u bijvoorbeeld in dienst was, wat voor arbeidsovereenkomst het was. In ieder geval de mails goed bewaren, dan heeft u in ieder geval bewijs, mocht het nodig zijn. U kunt ze gewoon aangeven dat u nog in afwachting bent van het voorgestelde gesprek en dat u met het inleveren van uw spullen alleen heeft voldaan aan hun verzoek om dit te doen, maar dat dit geenszins opgevat mag worden als ontslag of ontbinding uit uw initiatief.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Conflict op werk, ben ik nu ontslagen?

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Indien je op staande voet bent ontslagen moet er gemeld worden waarom dat zo is en uiteraard schriftelijk kenbaar te worden gemaakt en zo snel mogelijk. Indien u geschorst wordt betekent dit normaliter dat er een onderzoek plaats vindt waarvoor tijd nodig is en zodra de uitslag bekend is u daar consequenties voor kan verwachten. Het lijkt me dat onderzoek niet aan de orde is en schorsing geen enkel doel heeft.

In dit geval zou u dus eigenlijk als het mag uberhaupt alleen op staande voet kunnen worden ontslagen. Schorsing is niet aan de orde en u dient direct te worden ingelicht waarom u niet meer op het werk mag verschijnen (in dit geval is dat duidelijk maar wordt verkeerd verpakt).

U heeft u spullen ingeleverd dus, maar ik vind dat geen blijk van directe opzegging van de arbeidsovereenkomst. Dat is niet juist en klinkt als drogreden om de aok te willen beeindigen.

Het is wel voor u noodzakelijk om hier direct op te reageren en een brief te zenden dat u niet akkoord bent en beschikbaar bent voor het werk zodra de werkgever dat u toelaat. Dit soort zaken moet je niet laten nagaren.

witte angora
Berichten: 31159
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Conflict op werk, ben ik nu ontslagen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Anoniem29 schreef:
13 sep 2020 21:25
Op een avond raakte ik en de voorvrouw in discussie en ik heb toen aangegeven dat ik het niet normaal vond hoe ze mij behandelde. De discussie bleef maar doorgaan en heb toen aangegeven dat ik even niet meer in gesprek wou.

[...]

Nu kreeg ik de volgende ochtend een bericht van mijn baas dat ik geschorst was wegens ernstig gedrag en nog wat leugentjes.
Het probleem wat ik hier zie is dat er iets tussen twee mensen is voorgevallen waar geen getuigen bij zijn. Vermits dat klopt, heb je dus een probleem. Het woord van een leidinggevende zal al snel hoger worden ingeschat. Over wat voor (vermeend) ernstig gedrag het gaat vermeldt je niet. Inhoudelijk is er dus weinig tot niet over te zeggen.

Tussen de situatie continueren en ontslag is er misschien nog een derde mogelijkheid: binnen het bedrijf een andere werkplek.

Voor ontslag op staande voet is uiteraard wel het een en ander nodig. Dat kan niet zomaar worden verleend. Je zou, als daar sprake van is, het eventueel aan kunnen vechten.

sake1987

Re: Conflict op werk, ben ik nu ontslagen?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Eerst een bezwaarschrift tegen de schorsing indienen en duidelijk hier in aangeven dat u werk willend bent
Daarna hulp inroepen van een bond ( indien lid) of een rechtsbijstand.
Gesprekken aangaan en een deskundige meenemen
Laatst gewijzigd door sake1987 op 14 sep 2020 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

StevieNL81
Berichten: 914
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Conflict op werk, ben ik nu ontslagen?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Kijk even goed uit: als men het interpreteert als zijnde dat u ontslag op staande voet heeft genomen, dan kunnen ze zelfs een opzegtermijn bij u in rekening brengen. In plaats van dat u het laatste gedeelte salaris ontvangt, hebben wij dan een vordering op u (meestal rond de 2 maanden salaris, afhankelijk van duur dienstverband).

Dus het is van belang te bevestigen dat u enkel de spullen heeft ingeleverd op nadrukkelijk verzoek van betreffende voorman/vrouw.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Conflict op werk, ben ik nu ontslagen?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Neem z.s.m. contact op met het juridische loket https://www.juridischloket.nl/ zij kunnen je gratis advies geven.

Dat er binnen 1 uur al een vacature op Indeed staat is compleet niet relevant. Wel wat er is afgesproken in jouw arbeidsovereenkomst. Schelden, schreeuwen zijn veelal geen rede voor ontslag op staande voet hiervoor moet echt veel meer gebeuren, ook door je sleutels in te leveren is er geen sprake dat jezelf ontslag op staande voet hebt genomen.

Win dus juridische advies in of probeer met je werkgever er telefonische uit te komen. Uit je reactie blijkt dat je vooral bang bent uren niet uit betaald te krijgen, mogelijk kan zij dit al verhelderen en hoef je niet een juridische procedure te starten als jezelf ook niet meer daar wilt werken of je contract bijna afloopt.

witte angora
Berichten: 31159
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Conflict op werk, ben ik nu ontslagen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Anoniem29 schreef:
13 sep 2020 21:25
Ik voelde me toen erg ongemakkelijk en heb toen besloten het werkpand te verlaten.

Ik heb wat in mezelf gemompeld over haar en toen kwam ze schreeuwend naar mij toe dat ik de sleutels moest inleveren en ik hoefde niet meer terug te komen. Een uur later stond er al een vacature van mijn werkpanden online.

Nu kreeg ik de volgende ochtend een bericht van mijn baas dat ik geschorst was wegens ernstig gedrag en nog wat leugentjes. Ze nodigde mij uit voor een gesprek zodat ik alles kon uitleggen.

Wel moest ik al mijn spullen inleveren en hierna gingen ze bekijken of ik verder mocht werken of dat ze het arbeidscontract per direct gingen opzeggen.

Nu had ik de vacature al op indeed gezien en ging ervanuit dat ik al ontslagen was. De sleutels en werkkleding van de andere werkpanden had ik toen al bij de receptioniste achtergelaten.

In de namiddag kreeg ik weer een mail van mijn baas. Ze gingen ervanuit dat ik de arbeidsovereenkomst per direct heb ontbonden omdat ik de spullen had ingeleverd.
Even resumeren.

- Je hebt wat in jezelf gemompeld over je teamchef, die werd daarop zo kwaad dat je je sleutels in moest leveren en niet meer terug hoefde te komen.
- Een uur later zie je een vacature van jouw werkpanden online staan.
- Je ging ervan uit dat je ontslagen was; De sleutels en werkkleding van de andere werkpanden had je al bij de receptioniste achtergelaten.
- Daarna, de volgende ochtend, krijg je een mail dat je geschorst bent en dat je je spullen in moet leveren. Maar dat had je toch al gedaan?

Redelijk cruciaal is de vraag: heb je je werkkleding ingeleverd na het verzoek via de mail, of voor dat verzoek via de mail? Je hebt ze immers gelijk met de sleutels ingeleverd. Zei je teamchef dat je alleen de sleutels in moest leveren, en trok je zelf de conclusie dat je je andere spullen in moest leveren, of was zij degene die wilde dat je je andere spullen in moest leveren?

Daarbij: wat heb je 'gemompeld' dat het zo opgevat werd dat het kennelijk een ontslag op staande voet wordt?

Lady1234
Berichten: 27317
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Conflict op werk, ben ik nu ontslagen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ontslag op staande voet.

Lees hier de regels.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... aande-voet

kuklos
Berichten: 9918
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Conflict op werk, ben ik nu ontslagen?

Ongelezen bericht door kuklos »

Wat Witte Angora schrijft. De tijdslijn is belangrijk. Werden de spullen ingeleverd voor- of nadat het eerste mailtje van het bedrijf kwam?
Als die zijn ingeleverd nadat het mailtje van het bedrijf kwam, was het redelijkerwijs te verwachten dat je dit mailtje had gelezen en erop had kunnen handelen? (voorbeeld, het mailtje komt om 18.00 uur en om 18.01 uur sta jij al aan de balie)

alfatrion
Berichten: 21954
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Conflict op werk, ben ik nu ontslagen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Uit het inleveren van werkkleding blijkt niet ondubbelzinnig dat TS ontslag heeft genomen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Conflict op werk, ben ik nu ontslagen?

Ongelezen bericht door moederslink »

Boosheid ? Drift? Miscommunicatie? Te impulsief gereageerd?

witte angora
Berichten: 31159
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Conflict op werk, ben ik nu ontslagen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Precies, moederslink. Als de tijdlijn helder is, is het zaak naar de omstandigheden en de emoties te kijken. De sfeer was al gespannen, dat is wel duidelijk. Dan kunnen mensen dingen zeggen of doen die ze beter niet kunnen zeggen of doen.

Dat zijn dingen die eventueel een kantonrechter mee kan nemen in de overwegingen. Maar dan moet wel helder zijn wat er precies is gebeurd, en hoe meer overeenstemming er is, hoe beter. Als er niet over de tijdlijn gediscussieerd hoeft te worden, kan er meer aandacht aan de omstandigheden en de emoties worden besteed.

sake1987

Re: Conflict op werk, ben ik nu ontslagen?

Ongelezen bericht door sake1987 »

moederslink schreef:
14 sep 2020 20:22
Boosheid ? Drift? Miscommunicatie? Te impulsief gereageerd?
Toch zijn dit geen redenen tot ontslag, tenzij TS dit vaker doet, waarschuwingen heeft gehad en er aan dossier vorming is gedaan.
Daarom zoals ik al hiervoor schreef, schriftelijk protesteren in briefvorm, aangetekend versturen, tevens in mail vorm + leesbevestiging cc naar personeelszaken.
Bij aangaan eventueel gesprek een vertrouwenspersoon mee nemen die niet emotioneel betrokken is.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Conflict op werk, ben ik nu ontslagen?

Ongelezen bericht door omega19 »

Natuurlijk ben je niet ontslagen en heb je ook geen ontslag genomen.
Gewoon gaan werken of om werk vragen

Justmeagain
Berichten: 548
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Conflict op werk, ben ik nu ontslagen?

Ongelezen bericht door Justmeagain »

berndv schreef:
14 sep 2020 14:21

Als zij u kwijt willen, zou ik niet zomaar akkoord gaan. U heeft in dit geval zeker rechten, afhankelijk van hoe lang u bijvoorbeeld in dienst was, wat voor arbeidsovereenkomst het was.
Ts geeft aan sinds begin dit jaar werkzaam te zijn. Relatief kort dus.

alfatrion
Berichten: 21954
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Conflict op werk, ben ik nu ontslagen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou uitgaan van een contract van een jaar en dat dit niet verlengt gaat worden.

alfatrion
Berichten: 21954
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Conflict op werk, ben ik nu ontslagen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

snuffel1 schreef:
15 sep 2020 14:04
Zij had die zin nooit mogen bezigen maar uw besluit om het pand te verlaten kan als werkweigering op gevat worden wat een reden tot ontslag zou kunnen zijn maar dan nog pas als er van hogerhand een beslissing genomen wordt.
Dat kan hooguit aanleiding zijn voor een waarschuwing en onbetaald verlof voor die uren.
snuffel1 schreef:
15 sep 2020 14:04
Zo te lezen heeft u bij het verlaten van het pand de werkkleding en de sleutels bij de receptioniste ingeleverd en dat kan dan weer opgevat worden als zijnde dat u zelf ontslag heeft genomen.
Onzin.


snuffel1 schreef:
15 sep 2020 14:04
Dat de vacature na een uur online stond wil nog niet zeggen dat u ontslagen bent maar (...)
je kleren op je werk achter laten wil wel zeggen dat je ontslag hebt genomen? Niet op het werk verscheinen is werkweigering tenzij daar een goede aanleiding voor is.
snuffel1 schreef:
15 sep 2020 14:04
(...) als uitwijst dat een arbeidsrelatie tussen u en uw werkgever onherstelbaar beschadigd is en het arbeidscontract ontbonden wordt dan zal die arbeidsplek zo snel als mogelijk opgevuld moeten worden.
Voordat de arbeidsrelatie onherstelbaar beschadigd is moet er wel meer gebeuren.

Anoniem29
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 sep 2020 13:33

Re: Conflict op werk, ben ik nu ontslagen?

Ongelezen bericht door Anoniem29 »

Bedankt voor alle reacties.

Ik had in de ochtend een e-mail gehad en in de namiddag heb ik de spullen ingeleverd.

Ik heb ze een e-mail gestuurd dat ik geen ontslag heb genomen en ik dan wel het contract wil beëindigen met wederzijds goedvinden. Hier gaan ze niet mee akkoord omdat ze denken dat ik wil profiteren van een uitkering. Hun beweren dat ik zelf ontslag heb genomen en nog wat dingen. Hier klopt echt niks van.

Ze zullen nu ook wel mijn loon niet uitbetalen. Ik heb er geen energie meer voor en laat het voor wat het is.

kuklos
Berichten: 9918
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Conflict op werk, ben ik nu ontslagen?

Ongelezen bericht door kuklos »

Anoniem29 schreef:
15 sep 2020 18:01
Ik heb er geen energie meer voor en laat het voor wat het is.
Dit zou ik niet doen. Want nu ben je verwijtbaar werkloos en heb je geen recht op ww.
Anoniem29 schreef:
15 sep 2020 18:01
Ik had in de ochtend een e-mail gehad en in de namiddag heb ik de spullen ingeleverd.
Helder. Dan heb je dus GEEN ontslag genomen en enkel gereageerd op hun verzoek. Met andere woorden, jij hebt he aan de aanwijzingen van het bedrijf gehouden.
Anoniem29 schreef:
15 sep 2020 18:01
Ik heb ze een e-mail gestuurd dat ik geen ontslag heb genomen en ik dan wel het contract wil beëindigen met wederzijds goedvinden. Hier gaan ze niet mee akkoord omdat ze denken dat ik wil profiteren van een uitkering. Hun beweren dat ik zelf ontslag heb genomen en nog wat dingen. Hier klopt echt niks van.

Ze zullen nu ook wel mijn loon niet uitbetalen.
Ga naar een jurist of de vakbond, want zij zitten fout. Wat ze doen mag niet.

Gesloten