LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Als ik op zoon en omgeving afga, juist wel. De meesten staan niet bekend om een mening met inhoud, zijn puur tijdverdrijf voor de volgers en worden verder niet serieus genomen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Jablan schreef:
23 sep 2020 22:02
(...)
Overal wordt in de winter een opleving verwacht, maar waar is die verwachting op gebaseerd?Angstdenken of toch de mythe, dat het virus in kouder weer zich nog beter kan verspreiden?
Op grond van het méér binnen zitten i.v.m de kou/ regen etc.
moederslink schreef:
23 sep 2020 19:31
En jongeren die besmet raken besmetten de kwetsbaren onder ons.
Jablan schreef: Sorry, maar dit ben ik niet met je eens. Er wordt voortdurend naar anderen gewezen, naar mijn idee ook om de aandacht af te leiden van het eigen gedrag. Sinds eind april moet ik vooral de generatie 50+ er keer op keer aan herinneren om afstand te houden
Nou dat is zeker ook waar. Ik zie regelmatig ouderen op TV die geen afstand houden, al moet ik wel zeggen dat het hier reuze meevalt. Jongelui gaan opzij en maar een enkele oudere blokkeert het gangpad of staat buiten te beppen met een andere oudere of passeert je rakelings op de stoep.
Over het algemeen gaat het hier dus goed, gelukkig.
Maar die jongeren die de regels aan hun laars lappen kunnen mij wél besmetten , diegenen die mij rakelings passeren op de fiets of in een winkelcentrum vlak bij lopen en geen afstand houden.

Lowieze
Berichten: 6883
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
24 sep 2020 00:36
Jablan schreef:
23 sep 2020 22:02
(...)
Overal wordt in de winter een opleving verwacht, maar waar is die verwachting op gebaseerd?Angstdenken of toch de mythe, dat het virus in kouder weer zich nog beter kan verspreiden?
Op grond van het méér binnen zitten i.v.m de kou/ regen etc.
(...)
En als gevolg van het meer binnen zitten, te weinig bewegen en een tekort aan vit. D hebben de meeste mensen in de winter een slechtere weerstand.
Het is geen angstdenken of een mythe dat men dan vatbaarder is voor virussen.
Ik denk zelf ook dat veel ouderen in de winter thuis te weinig ventileren, want tocht hebben ze een hekel aan. En dat is misschien ook wel een belangrijk punt bij dit virus.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nijogeth schreef:
23 sep 2020 21:59
Maar raken de ziekenhuizen en IC's daadwerkelijk voller? Dat lijkt me allemaal wel mee te vallen, maar we horen nooit hoeveel mensen daar weer vanaf zijn, alleen maar hoeveel nieuwe opnames er waren.
“Het aantal sterfgevallen door corona was het hoogst sinds 30 mei.

Het aantal geregistreerde ziekenhuisopnames steeg tussen woensdagochtend en donderdagochtend met 25. Het aantal sterfgevallen met zestien, de grootste dagelijkse toename sinds 30 mei. Die gegevens komen soms met wat vertraging binnen.“

Bron AD

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Lowieze schreef:
24 sep 2020 08:28
En als gevolg van het meer binnen zitten, te weinig bewegen en een tekort aan vit. D hebben de meeste mensen in de winter een slechtere weerstand.
Het is geen angstdenken of een mythe dat men dan vatbaarder is voor virussen.
Ik denk zelf ook dat veel ouderen in de winter thuis te weinig ventileren, want tocht hebben ze een hekel aan. En dat is misschien ook wel een belangrijk punt bij dit virus.
Ik voel een campagne aankomen 'gezond de winter door'. Of een week lang in de talkshows/babbelprogramma's hier aandacht voor. Simpele tips, die ook/vooral tegen de gewone winterziektes helpen.

Iets beters schiet mij niet te binnen.

Nijogeth
Berichten: 10593
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
24 sep 2020 15:08
“Het aantal sterfgevallen door corona was het hoogst sinds 30 mei.
En toen gingen we versoepelen, want we waren op de goede weg. Nu gaan we alleen maar strenger doen. Wat een logica weer. We zitten bij lange na nog niet op het aantal waarop in mei besloten werd te gaan versoepelen, maar nu gaan we met lagere aantallen al extra maatregelen nemen.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja, omdat het sinds mei beter ging, en nu gaat het steeds slechter.

Nijogeth
Berichten: 10593
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Overigens is het aantal 70-ers dat besmet raakt de laatste erg hoog geworden. Het zijn nu vooral 40- en 70-ers die het virus krijgen. Van die 40- is daar een duidelijke reden voor, het begin van school, terugkomen van vakanties, besmettingen via de werkvloer en het feit dat mensen weer feestjes geven. Maar wat zou de reden kunnen zijn dat er zoveel zeventigers besmet raken met het virus?

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens mij raken nu juist veel jongeren besmet. Scholen, universiteiten die weer beginnen.

Lees eens hier.

https://www.dvhn.nl/extra/Waar-worden-d ... ogle.nl%2F

ZeerPrivé
Berichten: 6129
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

En anders loop je Corona wel op in het ziekenhuis https://www.ad.nl/dordrecht/medewerkers ... 4f6a391f96

Je zou toch mogen verwachten dat juist in de zorg 'feestjes' even op de lange baan geschoven zouden zijn.

Nijogeth
Berichten: 10593
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
24 sep 2020 17:46
Volgens mij raken nu juist veel jongeren besmet. Scholen, universiteiten die weer beginnen.

Lees eens hier.

https://www.dvhn.nl/extra/Waar-worden-d ... ogle.nl%2F
Ja, dat zeg ik zelf ook. Maar het aantal 70-plussers dat afgelopen week positief testte is ook verdubbeld. Daarom dat ik me afvraag wat daar dan precies de reden voor zou kunnen zijn.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Verpleeghuizen en dergelijke. Als daar nu 1 geval opduikt, wordt iedereen getest.

Dat is overigens goed zo. In het bejaardencentrum bij ons vakantiehuis is nu een uitbraak met 5 personeelsleden en 23 bewoners positief getest (op een totaal van ca. 110). Dat is balen, de regio gaat in één keer van 5 naar 33 besmettingen sinds maart. We hopen, dat iedereen er goed door komt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Nijogeth schreef:
24 sep 2020 19:32
(...)
het aantal 70-plussers dat afgelopen week positief testte is ook verdubbeld. Daarom dat ik me afvraag wat daar dan precies de reden voor zou kunnen zijn.
Er wordt méér getest . Juist die ouderen willen meer zekerheid en in géén geval op de IC terecht komen.
We hebben allemaal die beelden op ons netvlies.
Het kan best zijn dat ze voorheen met milde klachten zich niet lieten testen of er was onvoldoende testcapaciteit en nu zich met milde klachten wél laten testen en dus besmet blijken te zijn.
Niet ernstig ziek, maar wel positief.
Een 70 plusser is doorgaans ook " sterker " dan een 80 plusser .

Nijogeth
Berichten: 10593
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

moederslink schreef:
24 sep 2020 20:13
Een 70 plusser is doorgaans ook " sterker " dan een 80 plusser .
Dat lijkt me dan weer precies iets voor SBS6. Zet een 70 plusser en een 80 plusser in de ring en we zien wie er sterker is. Kan niet veel slechter zijn dan sterren springen en zulke programma's.

witte angora
Berichten: 32055
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch denk ik dat mensen een hele hoop zelf kunnen doen om, in geval van besmetting, de gevolgen te beperken. Onlangs heb ik een redelijk volledige medische check gehad. Alles bleek goed tot uitstekend, ook het vitamine D gehalte. Een paar aandachtpunten; maar dat is redelijk eenvoudig op te lossen. Kwestie van de bakens enigszins verzetten, dan is dat met een paar maanden ook weer ok.

Ik kan zo'n gezondheidscheck iedereen van 50-60+ aanbevelen. Hoeft niet eens ieder jaar; belangrijk is om te weten hoe het lijf er voor staat. Grote problemen beginnen vaak bij kleine issues; pak op tijd die kleine issues aan, dan heb je kans dat het ook geen grote problemen gaan worden. En dan kun je ook zo'n Corona-besmetting beter aan, ook als je wat ouder bent.

scontra
Berichten: 3962
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door scontra »

Nijogeth schreef:
24 sep 2020 22:27
moederslink schreef:
24 sep 2020 20:13
Een 70 plusser is doorgaans ook " sterker " dan een 80 plusser .
Dat lijkt me dan weer precies iets voor SBS6. Zet een 70 plusser en een 80 plusser in de ring en we zien wie er sterker is. Kan niet veel slechter zijn dan sterren springen en zulke programma's.
En u bent dan de eerste die zich als vrijwillig deelnemer zal aanmelden ?

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Nijogeth is iets jonger dan 70, mag niet meedoen. :P

*
De afdeling virologie van de Berliner Charité is het gelukt om effectieve antistoffen tegen dit virus te isoleren en na te maken. Als de productie op grotere schaal ook lukt, maakt dit de behandeling van de zware gevallen een stuk eenvoudiger. Tegelijk is dit een basis voor een passief vaccin. (o.a. via radiozender Deutschlandfunk)

witte angora
Berichten: 32055
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Kom net van de tandarts vandaan. Voor de behandeling moet er, vanwege Corona, exact 1 minuut gespoeld worden met waterstofperoxide, een oplossing van 1 1/2 %. Het kwam me niet onbekend voor, als pubertje had ik een gezwel in mijn mond. Dat werd kennelijk daarmee behandeld.

De gedachte er achter is dat 70% van de virussen onschadelijk worden gemaakt, waardoor het risico voor de tandarts om besmet te raken aanzienlijk verminderd wordt. Bij controle hoeft dat niet, maar als er geboord wordt, spat het water alle kanten op. Weet iemand of dat echt zo werkt? En hoe lang blijft dat eventueel werken? Dat wist de tandarts zelf ook niet. Is er eventueel een beter/veiliger alternatief?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Neusmondkapjesdragen 😷

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Leuke smiley, moederslink 😷
witte angora schreef:
25 sep 2020 17:14
Kom net van de tandarts vandaan. Voor de behandeling moet er, vanwege Corona, exact 1 minuut gespoeld worden met waterstofperoxide, een oplossing van 1 1/2 %. [...] De gedachte er achter is dat 70% van de virussen onschadelijk worden gemaakt, waardoor het risico voor de tandarts om besmet te raken aanzienlijk verminderd wordt. Bij controle hoeft dat niet, maar als er geboord wordt, spat het water alle kanten op. Weet iemand of dat echt zo werkt? En hoe lang blijft dat eventueel werken? Dat wist de tandarts zelf ook niet. Is er eventueel een beter/veiliger alternatief?
Bij onze tandartspraktijk moet iedereen met een iets sterkere oplossing (3%) spoelen, ongeacht de reden van de afspraak. Het werkt lang genoeg voor de meeste behandelingen, uiterlijk totdat je slijm produceert of iets eet/drinkt. Alternatieven zijn er momenteel niet, lees: hebben meer nadelen dan voordelen.


Eindelijk iets meer duidelijkheid over de grenswaardes bij alle kleurcodes of alarm-indelingen. 7 en 16 besmettingen per 100.000 inwoners. Duitsland - met uitgebreide mondkapjesplicht, in München momenteel ook in het voetgangersgebied in het centrum - hanteert 50 besmettingen per 100.000 inwoners, ook bij de reisadviezen. Op dit punt is het verschil met Nederland best groot. Waar zou dat door komen?

Gesloten