Lady1234 schreef: ↑25 sep 2020 22:54
Het is eigenlijk wel triest als iemand zo paranoïde is en die rare theorieën geloofd.
Met het geloof in veronderstelde rare theorieën heeft het niets te maken. Wel met op heterdaad betrapte agenten, op heterdaad betrapte medewerkers van de woningcorporatie (die doodleuk bij de buren staan aan te bellen met de mededeling dat hun buurman de gevangenis in moet, of ze maar even mee willen werken...), met buren die inhoudelijk op de hoogte zijn van de inhoud van nooit gedeelde appberichten, met buren die onderling tijdens werkzaamheden rond het huis openlijk bespreken dat ze hun buurman (ik dus) moeten 'bewaken', met buurtgenoten die ik nooit spreek maar plotseling wel van bepaalde transacties op mijn bankrekening op de hoogte blijken te zijn, met een smartphone met een flinke accu die na ongeveer 80% van de acculading verliest in een paar uur (kort voordat het gesodemieter met de buren e.d. is begonnen), of met één van de buren die bij een afvalbakcontrole openlijk toegeeft wat er aan de hand is. En dan heb ik nog lang niet alles benoemd.
Dewes schreef: ↑23 sep 2020 22:01
Dit gebeurd niet alleen bij banken. Ook regelmatige overboekingen via Western Union kunnen zomaar geblokkeerd worden.
Klopt. Geldt ook voor PayPal. En ook het gebruik van cadeaukaarten is helemaal aan banden gelegd onder het mom van 'witwassen' want het kan plotseling worden gezien als 'elektronisch geld'.:
https://www.rtlnieuws.nl/economie/busin ... -witwassen
16again schreef: ↑26 sep 2020 07:30
Net zo naief is denken dat deze middelen niet worden ingezet. Als er vermoeden is van financiering van terrorisme, lijkt alles geoorloofd. Al zal dan (hopelijk) wel meer nodig zijn dan een anonieme melding van iemand die zijn buurman wil plagen.
Helaas is daar niet meer voor nodig. In de gemeente (qua inwoneraantal een kleinere gemeente) waar ik woon wordt door de sociale dienst aan de ontvangers van een uitkering hierop ook gewezen en de mededeling gedaan dat ze dagelijks meermalen anonieme 'tips' krijgen over het gedrag van mensen die een uitkering ontvangen. Daarbij ook de mededeling dat de 'tips' ook daadwerkelijk worden onderzocht en nagetrokken. Hoe zoiets gaat valt hier te lezen:
https://www.pzc.nl/zeeuws-vlaanderen/ja ... ~a35a83bb/
Erthanax schreef: ↑27 sep 2020 17:45
En dat allemaal omdat er giraal twee keer relatief kleine bedragen zijn overgemaakt? Waarvan eenmaal nota bene door een verzekeraar? Kom nou toch.
Wat voor u (en wellicht voor mij) relatief kleine bedragen zijn, kan wel afwijkend zijn van de rest van het postcodegebied. Wat onduidelijk blijft zijn de exacte criteria die door banken, het Openbaar Ministerie en/of de politie worden gehanteerd om iemand als verdacht aan te merken aan de hand van een bepaalde transactie. Duidelijk is wel een bepaalde in mijn ogen doorgeslagen scoringsdrang.
Lady1234 schreef: ↑27 sep 2020 21:29
Als je iets verkoopt en het transport wordt verzorgd door een notaris, slaat die waakhond echt niet aan op je rekening.
Maar gezien dit verhaal slaat de 'waakhond' wel aan op het vermeende onrechtmatige gedrag van de notaris:
https://www.advocatie.nl/nieuws/ontslag ... ansacties/
Erthanax schreef: ↑28 sep 2020 19:54
Wim2007 heeft het plaatsen van camera's, het verstrekken van medische informatie aan de woningcorporatie, het ronselen van de buren, volgen in winkels, internet- en telefoontaps allemaal zelf vastgesteld. De "diensten" werken kennelijk in alle openheid. Over het blokkeren van zijn bankrekening, het belangrijkste punt uit de Radar-uitzending, schrijft hij niets.
Ik heb het over de gevolgen van het gedrag van banken in het algemeen voor wat betreft de Wwft. En die gevolgen zijn soms ingrijpender dan het enkel blokkeren van een bankrekening. En ja: het blokkeren van een bankrekening zonder duidelijke aanleiding is ingrijpend.