In 1 van de verzorgingshuizen waar ik heb gewoond was het ook mogelijk om VPT te gebruiken.moederslink schreef: ↑02 okt 2020 17:02Maar moeders zit toch in een verzorgingshuis? Woont niet zelfstandig meer.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Te weinig geld om te leven in een verzorgingshuis
-
sake1987
Re: Te weinig geld om te leven in een verzorgingshuis
-
moederslink
Wat geksake1987 schreef: ↑02 okt 2020 19:17In 1 van de verzorgingshuizen waar ik heb gewoond was het ook mogelijk om VPT te gebruiken.moederslink schreef: ↑02 okt 2020 17:02Maar moeders zit toch in een verzorgingshuis? Woont niet zelfstandig meer.
Of neem je het mee vanuit de thuissituatie ? Dat kan toch helemaal niet?
Zodra je " bent opgenomen " gelden er andere regels.
-
sake1987
De bewoners die VPT kregen huurden het appartement in ons huis, op VPT basis .moederslink schreef: ↑02 okt 2020 19:22Wat geksake1987 schreef: ↑02 okt 2020 19:17In 1 van de verzorgingshuizen waar ik heb gewoond was het ook mogelijk om VPT te gebruiken.moederslink schreef: ↑02 okt 2020 17:02Maar moeders zit toch in een verzorgingshuis? Woont niet zelfstandig meer.een VPT houdt in een Volledig Pakket Thuis , dus wanneer je thuis woont en niet in een instelling/ tehuis o.i.d.
Of neem je het mee vanuit de thuissituatie ? Dat kan toch helemaal niet?
Zodra je " bent opgenomen " gelden er andere regels.
Ben het in andere huizen ook nooit tegen gekomen.
-
moederslink
Dat is dus een totaal andere situatie.
Deze ouderen zijn daar dus niet met een indicatie gekomen en betalen geen eigen bijdrage aan het CAK.
Deze ouderen zijn daar dus niet met een indicatie gekomen en betalen geen eigen bijdrage aan het CAK.
kweenie
vindt dit leuk
Rente zal je niet interesseren, maar de vrienden van de belastingdienst schaven er elk jaar flink wat vermogensbelasting vanaf. Mocht je onverwachts 80 worden, dan is je vermogen alleen daardoor al flink minder, de inflatie nog niet meegerekend.
Dat zal nog wel mee vallen. Als men alleen AOW heeft gebruikt men niet de totale heffingskorting, dus het stukje wat overblijft kan gebruikt worden voor de vermogensrendementsheffing.
kweenie
vindt dit leuk
Haha dat dusZeerPrivé schreef: ↑02 okt 2020 19:16Ik kan je nu al zeggen, dat mocht ik per ongeluk 75+ worden met per ongeluk een dergelijk fiks vermogen, rente me geen ene bal zal interesseren.PietertjeTwee schreef: ↑02 okt 2020 19:02Ik mag toch hopen dat als je een vermogen van >116k hebt, je dat (zeker gezien de huidige rentestanden)niet allemaal op een (of meerdere spaarrekening(en) hebt staan.
En ook volkomen begrijpelijk.
Moneyman
vindt dit leuk
-
moederslink
Maar er is juist geen appeltje

En die er niet is, is ook nog zuur.
onze moeder woonde ook in een zorginstelling en die kon prima rondkomen met dit genoemde bedrag, eten nemen wat de instelling je bied scheelt al enorm ipv naar het restaurant te gaan iedere dag....
https://www.zorggroepsintmaarten.nl/won ... rgcentrum/
kosten die vergoed en niet vergoed worden of eigenlijk, betaald worden en door wie....
https://www.zorggroepsintmaarten.nl/won ... rgcentrum/
kosten die vergoed en niet vergoed worden of eigenlijk, betaald worden en door wie....
Altijd handig voor 'later', om mee je graf in te nemen...Moneyman schreef: ↑02 okt 2020 21:52Haha dat dusZeerPrivé schreef: ↑02 okt 2020 19:16Ik kan je nu al zeggen, dat mocht ik per ongeluk 75+ worden met per ongeluk een dergelijk fiks vermogen, rente me geen ene bal zal interesseren.PietertjeTwee schreef: ↑02 okt 2020 19:02
Ik mag toch hopen dat als je een vermogen van >116k hebt, je dat (zeker gezien de huidige rentestanden)niet allemaal op een (of meerdere spaarrekening(en) hebt staan.los daarvan betekent het begrip “spaargeld” an sich al heel veel voor deze dame. Ze heeft de oorlog meegemaakt en houdt nogal van “een appeltje voor de dorst”. Hoe irrationeel dat ook moge zijn, voor haar is dat heel essentieel.
O, maar ze is volmaakt gelukkig, en heeft alles wat ze wil. Reizen deed ze niet en kan ze niet meer, schenken wel
Dat doet ze gelukkig ook.
@zeer privé
Een bewindvoerder mag geen geschenken aannemen van zijn cliënt.
Een bewindvoerder mag geen geschenken aannemen van zijn cliënt.
Uiteraard mag ze doen wat ze wil. Maar ik zou haar niet willen scharen onder de categorie mensen die te weinig geld hebben om van te leven. Het is eerder een groep die eventueel te weinig wil uitgeven om goed van te leven.
(Ik ken bijvoorbeeld ook mensen die als oudedagsvoorziening de eigen zaak hebben verkocht en daar een zak geld aan over hebben gehouden. Maar die zak geld heeft dan wel als doel om in een paar decennia grotendeels te gebruiken om van te leven. Die hebben aan inkomen ook alleen maar AOW, maar kunnen toch riant leven.)
En het zijn vaak juist die ouderen met liquide vermogen als oudedagvoorziening die voorzichtig worden met uitgaven. Dat begrijp ik overigens heel goed.
Als het een 'extraatje' is en je daarnaast voldoende AOW en pensioen hebt, zodat je dat vermogen niet nodig hebt om lekker te kunnen leven, dan denk ik dat de meeste mensen zich daarmee wel rijk zullen voelen. Maar als je alleen AOW hebt een die 75k eigenlijk bedoeld is als inkomensvoorziening, dan blijft er per maand voor hem veel over als je er bv 30 jaar mee wilt doen.
-
witte angora
Ik vermoed zo dat ik afgelopen vrijdag in Zandvoort een aantal mensen uit jouw 'omgeving' gezien heb. Dat is inderdaad geen weerspiegeling van de samenleving.