fonsflons schreef: ↑08 okt 2020 13:18
<><>
Ok, maar de wereld draait niet om wat jij en ik er van vinden.
Ik geef alleen aan dat het in mijn ogen, en de ogen van de mensen die er verstand van hebben (monteurs, anwb, google) normaal is dat alles in 1 keer vervangen wordt. En de garage dat gedaan heeft. Dan blijft over, en dat is een welles nietes tussen TS en de garage, hoe dit gecommuniceerd is.
Dit is dus een bericht van de ANWB Expert die er verstand van heeft:
"
De levensduur van een koppeling is afhankelijk van verschillende factoren. Maar héél gemiddeld zou je uit kunnen gaan van een levensduur van tenminste 150.000 km. Ik kan me voorstellen dat bij een dergelijk ingreep het vervangen van de koppeling en vliegwiel een overweging kan zijn. Maar dat hangt ook af van de staat en conditie na demontage én wat je met de klant bespreekt. Wanneer je gevorderde slijtage nadrukkelijk ziet en andere sporen ten gevolgen van een ander gebrek, kan het zijn dat vervangen een logische ingreep is. Maar klaarblijkelijk zag de koppeling er verder nog goed uit inclusief vliegwiel en mag je van een professioneel bedrijf verwachten dat men daar ook naar handelt. "
En de koppeling en het vliegwiel zagen er nog goed uit. De 'slijtage' aan het vliegwiel was normale slijtage voor een auto van deze leeftijd met deze km.stand. Het vliegwiel was niet 'helemaal blauw' zoals ons werd verteld door de receptioniste van Van Mossel in Goes. Het waren wat kleine plekjes die niet eens in een keer zag.
En dát is wat die garage ons had moeten vertellen, en niet dat het helemaal blauw was.
Wij hadden altijd goede ervaringen met Van Mossel in Breda en gingen ervan uit dat ook Van Mossel in Goes een goede garage zou zijn. We geloofden dus dat het vliegwiel helemaal blauw was (defect stond op de rekening) en gingen in dat geval dus natuurlijk akkoord met vervangen. Maar omdat we het wel heel snel vonden voor een koppeling, en zeker een vliegwiel, hebben we advies gevraagd aan de ANWB expert. Die adviseerden ons dus meteen om onder protest te betalen en de defecte onderdelen mee terug te vragen. Hadden ze ons eerlijke informatie gegeven over dat vliegwiel, dan hadden wij doorgevraagd. Dan nog hadden ze dat advies gegeven om te vervangen maar dat zouden we niet gedaan hebben.
Wij kunnen ons niet voorstellen dat wij echt op korte termijn, zoals Van Mossel zei, weer grote kosten zouden hebben gehad. Wij zijn van mening dat wij zeker nog een aantal jaar door hadden kunnen rijden met het oude vliegwiel en de oude koppeling omdat de geconstateerde slijtage normaal was voor een auto van deze leeftijd en het aantal kilometers. Dat is ook wat Van Mossel zelf schrijft. De meeste occasions die zij hebben staan die vergelijkbaar is met onze auto zullen dezelfde slijtage hebben.
Wij hebben de pech gehad dat die hulpcilinder stuk ging, dat is ook al erg snel maar daar hadden we verder niet moeilijk over gedaan.
We zijn akkoord gegaan met vervangen, dat kunnen we niet ontkennen. En daarom kunnen we een zaak niet winnen. Maar we zijn akkoord gegaan op basis van hun oneerlijke informatie over dat vliegwiel. Alles is telefonisch gegaan, van Mossel Goes ontkent dat ze ons niet eerlijk geïnformeerd hebben en bewijzen kunnen wij dat niet. En in een rechtszaak moet de aanklager het bewijs leveren.
Tijdens een gesprek dat we hebben gehad was het enige wat toegegeven werd dat de communicatie misschien niet zo goed was geweest, het excuus was een receptioniste die er nog maar heel kort werkte.
Daar hebben wij niks aan.
Wat ze wel gaan uitzoeken is wat hun juridische afdeling heeft geschreven, dat het gebruikelijk is dat bij dit type auto de koppeling tussen de 80.000 en de 130.000 km vervangen moet worden. Dat hebben wij zwart op wit staan en als dat waar is dan staan er bij diverse vestigingen van Van Mossel een aantal occasions met ( bijna) versleten koppelingen.
En dat is dus ook wat ik als recensie zo hier en daar heb geschreven. Want als het echt zo is, dan denk je wel 2 keer na voor je een auto koopt met een km stand die daar tussenin zit.