LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?
BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?
Mijn kinderopvang post op haar website 'yes!' bij de nieuwe Stint. Ik schrik er van!
De minister heeft de BSO-bus (nieuwe Stint) wederom goedgekeurd, en wederom tegen bezwaren van adviesorganen/experts in.
Het RDW zegt dat de BSO-bus met 8 passagiers het maximum voor een bijzondere bromfiets overschrijdt. Het SWOV waardeert bovendien de kans op-, en gevolgen van- een ongeval als zijnde middelgroot tot groot(Rijksoverheid.nl). Hoe kan de minister na het vreselijke ongeval in Oss op deze manier de besluitvorming onderbouwen?
Als aanstaande moeder heb ik natuurlijk groot belang bij het veilige vervoer van mijn kind. De inhoud van deze rapporten en de besluitvorming van de overheid maken mij boos!
De minister heeft de BSO-bus (nieuwe Stint) wederom goedgekeurd, en wederom tegen bezwaren van adviesorganen/experts in.
Het RDW zegt dat de BSO-bus met 8 passagiers het maximum voor een bijzondere bromfiets overschrijdt. Het SWOV waardeert bovendien de kans op-, en gevolgen van- een ongeval als zijnde middelgroot tot groot(Rijksoverheid.nl). Hoe kan de minister na het vreselijke ongeval in Oss op deze manier de besluitvorming onderbouwen?
Als aanstaande moeder heb ik natuurlijk groot belang bij het veilige vervoer van mijn kind. De inhoud van deze rapporten en de besluitvorming van de overheid maken mij boos!
Laatst gewijzigd door Radar op 11 okt 2020 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter nuancering
Reden: Titel aangepast ter nuancering
Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?
Dan uw kind zelf maar brengen. Op de fiets, gevaarlijk, met de auto, ook gevaarlijk.
Of geen gebruik maken van de BSO of alle rapporten nog eens lezen.
Of geen gebruik maken van de BSO of alle rapporten nog eens lezen.
BERG0001
vindt dit leuk
Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?
Wat zou u zelf dan wel veilig vinden? Een Stint blijft sowieso een kwetsbaar voertuig.
Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?
Ik heb nooit begrepen dat ze deze plastic badkuip op wielen ooit hebben goedgekeurd. En ook de nieuwe BSO bus is een gevaar op de weg en dient mijn inziens snel te verdwijnen. Ik vind dat wel jammer voor de mensen die zich hiervoor inzetten of geld in gestoken hebben, maar wat het zwaarst is moet ook het zwaarst wegen en dat is de veiligheid van de kids.
Als je kijkt waar reguliere taxi busjes allemaal aan moeten voldoen om 8 kinderen te mogen vervoeren en dan de Stint er naast zet, is in een oogopslag duidelijk dat het zo niet moet.
Ik denk niet eens direct aan het vreselijk ongeval in Oss, maar aan het dagelijkse drukke verkeer in een stad. Een botsing tussen een auto, of zelfs een bromfiets en de Stint kan snel fataal aflopen voor 1 van de inzittenden.
Ik vind het onbegrijpelijk dat we ons kostbare bezit in een "plastic emmer" vervoeren over de openbare weg
Als je kijkt waar reguliere taxi busjes allemaal aan moeten voldoen om 8 kinderen te mogen vervoeren en dan de Stint er naast zet, is in een oogopslag duidelijk dat het zo niet moet.
Ik denk niet eens direct aan het vreselijk ongeval in Oss, maar aan het dagelijkse drukke verkeer in een stad. Een botsing tussen een auto, of zelfs een bromfiets en de Stint kan snel fataal aflopen voor 1 van de inzittenden.
Ik vind het onbegrijpelijk dat we ons kostbare bezit in een "plastic emmer" vervoeren over de openbare weg
hebra98
vindt dit leuk
-
- Berichten: 12013
- Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30
Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?
En een (elektische) bakfiets is wel veilig (of een speed pedelec etc)? Net als een stint zijn ze veel te breed voor het fietspad vaak gecombineerd met bestuurders die maar zelden een idee hebben van hun snelheid en hoe ze überhaupt overeind moeten blijven... In principe zijn de meeste transportmiddelen onveilig al wordt dat doorgaans grotendeels veroorzaakt door de voertuigen waar ze de weg mee delen.
-
- Berichten: 671
- Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34
Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?
Wat ik mij altijd al heb afgevraagd is: Waarom is de BSO niet verplicht op het zelfde terrein of gebouw als
de basisschool ? Als dat het geval zou zijn dan is dat "veilige" ding totaal overbodig.
de basisschool ? Als dat het geval zou zijn dan is dat "veilige" ding totaal overbodig.
Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?
Maar op een BSO zitten kinderen van verschillende scholen
-
- Berichten: 5921
- Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
- Locatie: Nederbelg!
Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?
8 of 10, daar zie ik nauwelijks verschil tussen, behalve dat een auto 8 + chauffeur mogen hebben en dat er nu 11 worden!
Maar deze trager dan mijn E bike vind ik veiligheid best meevallen.
Het is verbetert en geen enkel vervoer is zonder risico's.
Maar deze trager dan mijn E bike vind ik veiligheid best meevallen.
Het is verbetert en geen enkel vervoer is zonder risico's.
Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?
Dat laatste klopt toch niet?
De RDW heeft alleen vastgesteld dat het maximumaantal van acht passagiers kan worden overtreden, en vindt dat de BSO-bus de weg op kan.
De SWOV geeft een inschatting van de kans op een ongeval en spreekt zich niet uit over toelating. De laatste alinea van de conclusie van het rapport luidt dan ook:
Leest u ook deze pagina van de SWOV eens door met feiten en cijfers over kinderen in het verkeer.SWOV schreef:Het rapport bevat géén advies over het wel of niet toelaten van het voertuig. Wel geeft dit
rapport een overzicht van risico’s waarmee rekening moet worden gehouden bij de beslissing om
de BSO-bus al dan niet op de openbare weg toe te laten. Overigens geldt dat sommige risico’s
inherent zijn aan verkeersdeelname en nooit alle risico’s geheel weggenomen kunnen worden.
Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?
Klinkt als nepnieuws dus.
Komkommertijd
vindt dit leuk
Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?
Voortaan maar weer gewoon te voet? Hand in hand, twee aan twee. Of in een lange sliert?
Dan komt er geen (on)veilig voertuig aan het verplaatsen van de kinderen te pas, en hoeven we dus ook niet te discussiëren over de veiligheid van het betreffende voertuig.
Maar dat betekent dan waarschijnlijk ook géén uitstapjes meer naar bijvoorbeeld de kinderboerderij, omdat het te lang duurt om met de sliert kinderen de afstand naar de kinderboerderij te overbruggen. Want die kindertjes halen echt geen wandeltempo van 5km/u. In praktijk is de snelheid met zo'n groep binnen de bebouwde kom nog niet eens 2km/u.
Een andere optie is natuurlijk gewoon je kind niet naar de BSO brengen.
Dan komt er geen (on)veilig voertuig aan het verplaatsen van de kinderen te pas, en hoeven we dus ook niet te discussiëren over de veiligheid van het betreffende voertuig.
Maar dat betekent dan waarschijnlijk ook géén uitstapjes meer naar bijvoorbeeld de kinderboerderij, omdat het te lang duurt om met de sliert kinderen de afstand naar de kinderboerderij te overbruggen. Want die kindertjes halen echt geen wandeltempo van 5km/u. In praktijk is de snelheid met zo'n groep binnen de bebouwde kom nog niet eens 2km/u.
Een andere optie is natuurlijk gewoon je kind niet naar de BSO brengen.
Komkommertijd
vindt dit leuk
Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?
Beste KempM1988, wist u dat de meeste ongelukjes THUIS gebeuren, veilig bij je eigen thuis.
Komkommertijd
vindt dit leuk
-
- Berichten: 671
- Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34
Komkommertijd
en klaartje59
vinden dit leuk
-
- Berichten: 32323
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?
Tenzij je door het bed heen zakt.
Maar dit gaat off-topic. Het gaat om de vernieuwde stint, en de TS heeft er problemen mee dat het op de weg mag.
Wel - vorige week heb ik in Zandvoort een aantal elektrische 45-km karretjes bekeken. Hetzelfde verhaal: te breed voor op het fietspad, wat dus niet mag, maar wat wel mag, op de provinciale weg, waar 80 gereden mag worden en waar 100 schering en inslag is, niet bepaald veilig.
Oftewel: er zijn nu eenmaal voertuigen op de markt waarvan je je af moet vragen of ze wel de weg op zouden mogen. Dat is de stint kennelijk ook, net als die 'houten badkuipen'.
Maar dit gaat off-topic. Het gaat om de vernieuwde stint, en de TS heeft er problemen mee dat het op de weg mag.
Wel - vorige week heb ik in Zandvoort een aantal elektrische 45-km karretjes bekeken. Hetzelfde verhaal: te breed voor op het fietspad, wat dus niet mag, maar wat wel mag, op de provinciale weg, waar 80 gereden mag worden en waar 100 schering en inslag is, niet bepaald veilig.
Oftewel: er zijn nu eenmaal voertuigen op de markt waarvan je je af moet vragen of ze wel de weg op zouden mogen. Dat is de stint kennelijk ook, net als die 'houten badkuipen'.
Komkommertijd
vindt dit leuk
Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?
Bij het beruchte ongeluk was er een probleem met de bedrading van de stint, remmen werkten niet meer, en de "badkuip" werd door een langssnellende trein gegrepen.
Bij elk voertuig zijn de overlevingskansen bij een botsing met een trein vrij laag.
Komkommertijd
vindt dit leuk
-
- Berichten: 5921
- Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
- Locatie: Nederbelg!
Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?
[Bericht verwijderd]
Komkommertijd
vindt dit leuk
Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?
Een probleem met de bedrading? Ik lees dat er nooit een oorzaak is gevonden.
https://www.om.nl/actueel/nieuws/2020/0 ... nduidelijk
“Uit dat onderzoek is gebleken dat de Stint kort voor het ongeluk normaal functioneerde. “
Re: BSO-bus (nieuwe Stint) óók onveilig?
Het gaat mij in ieder geval helemaal omdat trieste ongeluk in Oss.Lowieze schreef: ↑11 okt 2020 09:34Een probleem met de bedrading? Ik lees dat er nooit een oorzaak is gevonden.
https://www.om.nl/actueel/nieuws/2020/0 ... nduidelijk
“Uit dat onderzoek is gebleken dat de Stint kort voor het ongeluk normaal functioneerde. “
De Stint is een m.i. onveilig electrisch publiekelijk transportmiddel voor 8 kinderen. Het zijn kinderen in een leeftijd waar ze zichzelf nog eens niet kunnen redden, met een bestuurder die hiervoor niet of nauwelijks is opgeleid, en een veiligheidsconstructie vergelijkbaar met een plastic emmer, een breedte die moeilijk op een normaal fietspad past, en een snelheid die te snel voor de fietsers is en te langzaam voor het overige verkeer.
Begin eens een professioneel taxibedrijf waarbij je 8 kinderen in deze leeftijd wil vervoeren. Dan zijn er 1001 regels om aan te voldoen (en terecht)
En ja, dat er meer onveilige voertuigen zijn is nog geen reden om er eentje extra toe te laten
Lowieze
vindt dit leuk