LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Mediamarkt koopovereenkomst ontbinden
Re: Mediamarkt koopovereenkomst ontbinden
Ik denk dat elke Nederlander inmiddels toch geacht wordt te weten dat bij Apple het begrip 'redelijke termijn' heel anders is dan bij 'ons'.
Re: Mediamarkt koopovereenkomst ontbinden
In de voorwaarden staat:Moneyman schreef: ↑19 okt 2020 22:48Het punt is dat je, als je letterlijk kijkt naar wat er in die voorwaarden staat, de volgende situatie kunt hebben. Er is iets ter reparatie aangeboden. Op werkdag 13 concludeert de Mediamarkt dat dat gerepareerd kan worden, dat er een onderdeel besteld moet worden en dat de reparatie op werkdag 25 klaar is. Puur taalkundig voldoet MM hiermee binnen de termijn aan haar eigen voorwaarde, namelijk dat reparatie mogelijk is. Ze hebben immers niet als voorwaarde dat die reparatie ook uitgevoerd is binnen diezelfde termijn.
Natuurlijk is dit slechts een fonetisch woordspelletje. Maar zo klip en klaar als TS het doet voorkomen, is het niet; er zijn wel rechtszaken om mindere woorddiscussies gevoerd, en soms met verrassende uitkomst.
Moraal van dit verhaal: principieel zijn is leuk, maar soms is de praktische, meer coöperatieve weg een stuk effectiever.
"Wij zorgen ervoor dat je jouw product zo snel mogelijk weer kunt gebruiken. Als je product na 14 dagen nog niet is gerepareerd, gaan wij samen op zoek naar een passende oplossing."
https://www.mediamarkt.nl/static/av/av-juni-2020.pdf
Die veertien dagen leggen ze vervolgens uit als vijftien werkdagen, excl. het vervoer en maximaal is kennelijk slechts een optie:
"Een defect product is nooit fijn. Je kunt het product ter reparatie aanbieden in één van onze winkels, of opsturen naar ons reparatiecentrum. De reparatie zal maximaal 15 werkdagen in beslag nemen als het product zich binnen de garantietermijn bevindt. Dit is exclusief het vervoer tussen de reparateur en de winkel. Als het langer duurt, doordat we bijvoorbeeld een onderdeel moeten bestellen, wordt je hierover geïnformeerd. De reparateur komt bij jou langs als een groot product zoals een koelkast of televisie defect is. Via deze pagina kan je een reparatie aan huis aanvragen. De leverancier zal binnen twee werkdagen contact met je opnemen voor het maken van een afspraak. "
https://klantenservice.mediamarkt.nl/ap ... /reparatie
Juridisch gezien hebben ze er geen recht op. Je kan niet zomaar besluiten dat een ander zijn eigendom kwijt raakt omdat jij je verplichtingen niet nakomen. Ze kunnen het natuurlijk wel voorstellen en met wederzijdse instemming kan veel.
Dorfje
vindt dit leuk
Re: Mediamarkt koopovereenkomst ontbinden
Ah, maar dat is een heel andere tekst als datgene waar TS zich op beriep.
Re: Mediamarkt koopovereenkomst ontbinden
Deze tekst maakt duidelijk dat de tekst waar TS zich op beroept niet bedoeld is op de manier waarop jij dat doet.
Re: Mediamarkt koopovereenkomst ontbinden
Dat MM die tekst niet zo bedoelt, snap ik ook
TS beroept zich echter in deze thread op een expliciet artikel, en dat artikel komt niet uit de voorwaarden die nu in de discussie gebracht worden. Ik neem maar even aan dat TS zelf wel weet welke voorwaarden zijn overeenkomst beheersen, dus ik reageer op wat hij schrijft.
TS beroept zich echter in deze thread op een expliciet artikel, en dat artikel komt niet uit de voorwaarden die nu in de discussie gebracht worden. Ik neem maar even aan dat TS zelf wel weet welke voorwaarden zijn overeenkomst beheersen, dus ik reageer op wat hij schrijft.
Re: Mediamarkt koopovereenkomst ontbinden
En dat laat MM juist meer ruimte , om termijn op te rekken.
Re: Mediamarkt koopovereenkomst ontbinden
In feite onderschrijft die zinsnede mijn fonet.... eh, sematische stelling hiervoor
Re: Mediamarkt koopovereenkomst ontbinden
Media Markt leeft erg vaak de wetgeving en eigen voorwaarden niet na.
De voorwaarden van de Media Markt op het moment van uw aankoop waren dat u kunt ontbinden wanneer herstel (reparatie) niet uigevoerd kon worden binnen 15 dagen. Dit is opzich een hele nette voorwaarde van de Media Markt, want de wet zegt ook dat u van een herstel niet te veel last mag hebben. Dat wordt over het algemeen op max 30 dagen gesteld bij geschillen. Dus die 14 dagen is heel netjes, echter probeert Media Markt op alle mogelijke manieren onder hun verplichtingen uit te komen, vooral als het hun ook nog eens geld kost.
Zo heb ik dat dit jaar meegemaakt dat mijn net 2 jaar en 2 maand oude TV defect raakte (backlight stuk). Volgens hun service medewerkers en de wetgeving heb ik gewoon recht op kosteloos herstel als het defect niet aan mij te wijten valt, ik mocht volgens o.a. de Media Markt verwachten dat ik toch zeker 5 jaar zonder problemen TV kan kijken met de TV. Als het puntje eenmaal bij het paaltje kwam moest er toch mee betaald worden aan de reparatie, want reparatie zou de levensduur van het product verlengen en ik daar moest ik voor betalen. Dit toch gelijk teruggekaatst en aangegeven dat zoiets wettelijk helemaal niet mogelijk is, heel bericht met netjes alle wetsartikelen erin, maar Media Markt wist nergens van en bracht het zelfs zo dat die wet in dit geval niet eens gold. Heb je dan een bord voor de kop of wat. Ik mocht ineens ook ontbinden, dan kreeg ik de restwaarde van de TV terug. Aankoop bedrag delen door 5 jaren, maal het aantal jaren dat de TV te vroeg defect is geraakt. Toen brak mijn klomp. Ontbinden en dan maar een deel van het geld terug krijgen? Die zijn gek, al zeggen ze zelf van niet. Maargoed. Ik vond de kosten die ik voor moest schieten om dit bij de geschillencommissie neer te leggen op dat moment het niet waard, ten opzichte van de bijbetaling op de reparatie. Bijzonder ook dat de wetgeving voor consumentenaankopen heel veel rechten geeft aan de consument, maar als het er op aan moet komen, het kosten technisch totaal niet interressant is om stappen te ondernemen.
Voor potentiele Media Markt klanten: lees dit soort berichten goed door en bepaal voor jezelf of je daar nog wil kopen.
De voorwaarden van de Media Markt op het moment van uw aankoop waren dat u kunt ontbinden wanneer herstel (reparatie) niet uigevoerd kon worden binnen 15 dagen. Dit is opzich een hele nette voorwaarde van de Media Markt, want de wet zegt ook dat u van een herstel niet te veel last mag hebben. Dat wordt over het algemeen op max 30 dagen gesteld bij geschillen. Dus die 14 dagen is heel netjes, echter probeert Media Markt op alle mogelijke manieren onder hun verplichtingen uit te komen, vooral als het hun ook nog eens geld kost.
Zo heb ik dat dit jaar meegemaakt dat mijn net 2 jaar en 2 maand oude TV defect raakte (backlight stuk). Volgens hun service medewerkers en de wetgeving heb ik gewoon recht op kosteloos herstel als het defect niet aan mij te wijten valt, ik mocht volgens o.a. de Media Markt verwachten dat ik toch zeker 5 jaar zonder problemen TV kan kijken met de TV. Als het puntje eenmaal bij het paaltje kwam moest er toch mee betaald worden aan de reparatie, want reparatie zou de levensduur van het product verlengen en ik daar moest ik voor betalen. Dit toch gelijk teruggekaatst en aangegeven dat zoiets wettelijk helemaal niet mogelijk is, heel bericht met netjes alle wetsartikelen erin, maar Media Markt wist nergens van en bracht het zelfs zo dat die wet in dit geval niet eens gold. Heb je dan een bord voor de kop of wat. Ik mocht ineens ook ontbinden, dan kreeg ik de restwaarde van de TV terug. Aankoop bedrag delen door 5 jaren, maal het aantal jaren dat de TV te vroeg defect is geraakt. Toen brak mijn klomp. Ontbinden en dan maar een deel van het geld terug krijgen? Die zijn gek, al zeggen ze zelf van niet. Maargoed. Ik vond de kosten die ik voor moest schieten om dit bij de geschillencommissie neer te leggen op dat moment het niet waard, ten opzichte van de bijbetaling op de reparatie. Bijzonder ook dat de wetgeving voor consumentenaankopen heel veel rechten geeft aan de consument, maar als het er op aan moet komen, het kosten technisch totaal niet interressant is om stappen te ondernemen.
Voor potentiele Media Markt klanten: lees dit soort berichten goed door en bepaal voor jezelf of je daar nog wil kopen.
Re: Mediamarkt koopovereenkomst ontbinden
Heb je misschien ook een bron bij die 30 dagen? Gaat het hier over geschillen bij de kantonrechter of de geschillencommissie?
Re: Mediamarkt koopovereenkomst ontbinden
Als ik soortgelijke geschillen opzoek bij de Geschillencommissie, vind ik in de meeste uitspraken een termijn van 30 dagen.
Kantonrechter geen ervaring en gegevens van.