![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Herkent iemand zich in deze situatie en heeft daar een oplossing voor gevonden?
Bij voorbaat dank voor de hulp.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
HeHaHu schreef: ↑21 okt 2020 16:49De waarde van ons huis in Nederland en de waarde van ons huis in Duitsland, kunnen we daar iets mee? En dan is er nog wat spaargeld en het IKB (Individueel KeuzeBudget) van mijn vrouw, waarmee ze in de tijd tot haar beoogd "pensioen" ruim een jaar vakantie bij elkaar kan sparen.
Dat alles bij elkaar maakt het een wat gecompliceerde materie.
Om het nog ingewikkelder te maken hebben we 3 jonge kinderen; 6 jaar (gisteren), 3 jaar en net 1 jaar.
Probeer hier maar eens spaghetti van te maken. Voor dat probleem sta ik dus.
Lady1234 schreef: ↑21 okt 2020 17:24Als uw vrouw zoveel jonger is dan u, hebt u dan voorzieningen getroffen, voor als u onverhoopt vroegtijdig zou overlijden?
U schrijft dat u een klein pensioen zult hebben, het daarvan afgeleide weduwen en wezenpensioen is dus nog kleiner. Op de ANW wordt haar eigen pensioen gekort.
Ik zou toch maar eens zoeken naar een financieel adviseur.
HeHaHu schreef: ↑22 okt 2020 11:03
Dat wil ik wel, maar waar vind je een kundige, betrouwbare en ook nog betaalbare adviseur? De Consumentenbond adviseerde mij contact op te nemen bij een FFP aangesloten adviseur. Dat heb ik gedaan. Op 18-09-2020 heb ik zo'n adviseur via e-mail benaderd. We zijn nu bijna 5 weken verder en ik heb nog geen antwoord. Of die adviseur kundig en betaalbaar is weet ik niet. Betrouwbaar in elk geval zeker niet.
Dat geldt overigens ook voor FFP zelf. Die heb ik na uitblijven van antwoord van die adviseur, op 30-09-2020 gemaild en gevraagd of de lijst die op hun website staat, en waaruit ik gekozen heb, wel in orde is. En ook daar heb ik geen antwoord gekregen. Bij FFP moet ik dus niet zijn. Waar dan wel?
Fiesiekus schreef: ↑22 okt 2020 11:09Gewoon hier. Niemand kan in de toekomst kijken, veel is afhankelijk van overheden met hun wispelturige beleid.
Maar ik vraag me oprecht één ding af: u schrijft nog 9 te gaan voor AOW/pensionering voor u ingaat. Wat dacht u ervan in die 9 jaar te gaan werken, fiscaal aantrekkelijk te investeren voor extra pensioen en kapitaal op te bouwen, in casu hypotheekschulden af te bouwen??