LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

jvanderplas

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door jvanderplas »

EricaNL schreef:
27 okt 2020 10:26
Ik zie dat veel mensen een uv licht sterilisatie machine kopen om o.a. hun mobiel te reinigen. Ik heb ook wel interesse in zo’n apparaat maar ik vroeg me af hoe effectief ze zijn en welke het beste werkt.
Ik wil ook meer weten over hoe deze apparaten werken, en of ze echt werken.

omega19

Ongelezen bericht door omega19 »

Komende vrijdag nacht blijkbaar groot F.uck Corona feest bij de Moerputten.
Hoop dat het beter beheersbaar blijt als bij St Anna's Hoeve afgelopen weekend

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien is het wel zo’n “succes” dat nadien een lock down volgt.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Het eea begint nu wel erg ' armoeiig ' te worden in een ontwikkeld Nederland
-files met ambulances voor de SEH
-met een dreigend hartinfarct leuren bij 4 (!) ziekenhuizen en nergens plaats en dus ook overleden
-griepprik?? Onvoldoende voorraad ; bij de HA een brief met : " op is op " en er wordt niets nageleverd :shock:

Tekort aan zorgpersoneel
Tekort aan onderwijzend personeel
Tekort aan politiemensen
Etc etc

En eerst tekort aan mondkapjes, PBM , dan tekort aan beademingsapparatuur , dan te weinig IC plekken en ga zo maar door .

En waarom wordt Rutte zo geprezen? We zijn zowat het slechtst functionerende land vwb Covid 19 :!:
En dat in WestEuropa :!:

En maar ' polderen ' , eindeloos vergaderen , allemaal ' deskundigen ' aan tafel , maar het gaat niet goed!

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

En ondertussen doet een aardig groot deel van de bevolking of er niets aan de hand is. Dat is de kern van het probleem. En dat was al maanden geleden duidelijk te zien.

moederslink

En dat niet alleen : wereldwijd gaan lopen rellen vanwege de maatregelen.
En nu ook weer Erdogan tegen Macron :evil:
Wat een ongelooflijke onrust in de wereld .

En straks maar weer hamsteren ....ik zie ze alweer lopen met pakken wc papier :lol:

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

moederslink schreef:
27 okt 2020 20:45
En nu weer Erdogan tegen Macron :evil:
Maar dat heeft niets met corona van doen

Tekort aan politie? Uiteraard als die onverantwoorde stommelingen gaan feesten in het bos. Dan moet de politie uitrukken. Wat een verspilling van mankracht. En omdat er zoveel “feestvierders” zijn, kunnen ze niet eens beboet worden.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Leesvoer (vers van de pers) voor degenen die willen weten hoe de rechtbank de vordering van de horecabedrijven tegen de Staat beoordeelt heeft.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 2020:10755

moederslink

Lady1234 schreef:
27 okt 2020 20:50
moederslink schreef:
27 okt 2020 20:45
En nu weer Erdogan tegen Macron :evil:
Maar dat heeft niets met corona van doen
Nee, ik geef hiermee de onrust aan, de korte lontjes, de opgekropte woede, de frustraties , de haat en nijd etc etc.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

De Radar-redactie heeft nagevraagd: Is er een verband tussen te weinig vitamine D en het Coronavirus?

De dag doorgescrold:

Het kort geding van de horecabedrijven mag van mij een vervolg krijgen. Deze rechtbank stelt de crisissituatie boven de wet, als ik de uitspraak goed interpreteer. Je zou verwachten, dat de maatregelen aan de wetgeving worden getoetst.

Handhaving is heel lastig. In normale tijden moeten plattelandsregio's het 's nachts vrijwel zonder politie stellen en momenteel is de politie ook maar voor 80-90% aanwezig door alle ziekmeldingen en verplichte thuisblijvers.

Hamsteren van WC-papier. De vellen gaan ook in de katoenen mondmaskers als tussenlaag.

Dagkoersen met afvlakkende stijging. Dat mag je zo noemen, omdat een exponentiële stijging van 2 naar 4 naar 8 naar 16 enz. gaat. Wanneer het aantal besmettingen in een week niet groeit van 8 naar 16, maar van 8 naar 10, dan is dat een afbuigende lijn in de grafiek.
Om de cijfers van de opnames beter in te schatten, houden wij 5/4 aan, omdat ook in de zorg rond de 80% van het personeel echt inzetbaar is. Daarom delen we die aantallen door 4 en vermenigvuldigen met 5 voor een betere inschatting van de werkdruk en of de ziekenhuizen het nog aankunnen. Waarom is in Ahoy het noodhospitaal eigenlijk niet opnieuw opgebouwd?

Tweede besmetting: daar mist heel veel informatie om die gedachte te onderbouwen. Eerste keer niet getest en te weinig info over het ziekteverloop, over de tussenliggende periode niets en nu positief? Onze artsen vermoeden, dat het virus nooit weg is geweest.

De uv licht sterilisatie machine zag ik de laatste keer bij de kapper en de eigenaresse is overtuigd van de werking, want geen besmettingen in haar zaak. Gekocht via een groothandel voor kappersartikelen.
witte angora schreef:
27 okt 2020 20:38
En ondertussen doet een aardig groot deel van de bevolking of er niets aan de hand is. Dat is de kern van het probleem. En dat was al maanden geleden duidelijk te zien.
Overlevingsstrategie.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
27 okt 2020 09:28
Eerder deze week schreef ik al over de drukte bij de Ikea, waarbij ik een open vraag stelde: zouden mensen zich nu aan het oriënteren zijn om hun huis tijdens een komende lockdown te herinrichten?
Die vraag is eigenlijk geïnspireerd op wat je in het voorjaar zag: mensen konden/mochten niks, en iedereen ging tegelijkertijd de zolder, schuur en alles opruimen, waardoor er lange rijen bij de gemeentewerven stonden.
In maart hebben veel mensen van hun rommelhok een werkkamer gemaakt.
Nu lijkt het motief eerder om het thuis wat gezelliger, mooier te maken.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

witte angora schreef:
27 okt 2020 20:38
Dat is niet alleen de kern van het probleem. 5 jaar geleden hadden we met deze cijfers amper problemen gehad, maar door de bezuinigingen zijn er heel veel bedden weggegaan en is ook heel veel personeel moeten vertrekken of niet vervangen.

Niet dat dat heel veel wil zeggen. België heeft de helft meer IC-bedden, met 2/3e van het aantal inwoners, maar vroeg zelf in Nederland naar extra bedden. En die hebben toch al langer strengere maatregelen, iets wat me alleen maar vertelt dat strenge maatregelen het virus ook niet in bedwang houden.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Overigens is het ook zo overrated om je netjes aan de maatregelen te houden. Ik heb me sinds de horeca sluiting netjes aan de maatregelen gehouden. Nut: 0,0.

Verlengen ze de horeca sluiting gewoon eventjes. En maar zeggen, als je je aan de maatregelen houdt, dan gaat de horeca eerder open. Niet dus. Zoals verwacht overigens, daarom dat het vooral het gebrek aan kansen om de maatregelen te breken was, dan dat ik er zelf voor keus.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jablan schreef:
27 okt 2020 21:30
(...) Het kort geding van de horecabedrijven mag van mij een vervolg krijgen. Deze rechtbank stelt de crisissituatie boven de wet, als ik de uitspraak goed interpreteer. Je zou verwachten, dat de maatregelen aan de wetgeving worden getoetst. (...)
Ik lees heel wat anders. Onder 5.1 bv:
Rechtbank Den Haag schreef:(...) De Staat heeft in dergelijke situaties een grote mate van (beleids)vrijheid bij het nemen van maatregelen door middel van de inzet van bestuurlijke en juridische middelen. De besluiten die de regering in dit kader neemt, (...) behoren bij uitstek tot het domein van de uitvoerende macht. (...) Zo heeft de rechter niet de taak om naar eigen inzicht belangen te wegen. Alleen als evident is dat de Staat onjuiste keuzes maakt en de Staat aldus niet in redelijkheid voor het gevoerde beleid heeft kunnen kiezen, is plaats voor rechterlijk ingrijpen.

En onder 5.3
Het standpunt van [eisende partij I cs] dat de maatregel tot sluiting van de horeca op voorhand evident onjuist is, omdat die louter symbolisch van aard is, kan niet worden gevolgd. Aan de maatregel ligt immers een uitvoerige motivering ten grondslag, zoals hiervoor weergegeven onder 3.5.. Die motivering bevat onder meer een cijfermatige onderbouwing, waaruit blijkt dat clusters in de horeca geregeld voorkomen en dat de horeca met name voor jongeren een belangrijke bron van besmetting is.

Onder 5.7:
Op de Staat rust dan ook naar het oordeel van de voorzieningenrechter onder de gegeven omstandigheden de verplichting voortvarend te werk te gaan om snel meer duidelijkheid te kunnen bieden over een eventuele segmentering en daarmee ook over de status van eigenstandige restaurants.
Ik lees nergens dat de rechtbank de crisissituatie boven de wet plaatst. Ik lees wel een uitgebreide motivering waarom de regering slagvaardig moet kunnen optreden, dat de bezwaren van de eisers geen hout snijden, én dat de maatregelen van de regering goed onderbouwd zijn.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

moederslink schreef:
27 okt 2020 19:59
-griepprik?? Onvoldoende voorraad ; bij de HA een brief met : " op is op " en er wordt niets nageleverd :shock:
Maar dan lees je twee dagen later weer dat zorgverleners die de griepprik hebben gehad, minder vaak corona krijgen dan hun collega's zonder.
En ondertussen oproep dat gezonde zestigers hem laten liggen voor kwetsbare medemensen. Ja, gaat echt werken zo :?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

jvanderplas schreef:
27 okt 2020 18:30
EricaNL schreef:
27 okt 2020 10:26
Ik zie dat veel mensen een uv licht sterilisatie machine kopen om o.a. hun mobiel te reinigen. Ik heb ook wel interesse in zo’n apparaat maar ik vroeg me af hoe effectief ze zijn en welke het beste werkt.
Ik wil ook meer weten over hoe deze apparaten werken, en of ze echt werken.
Bij goed gebruik kunnen ze wel wat doen, echter is dat goede gebruik, nog wel lastig. In de medische wereld worden ze eigenlijk enkel gebruikt in een hele keten, waarbij instrumenten eerst gereinigd worden, dan door een alcoholbad gaan, en dán door een UV sterilisator, om ze erna steriel te bewaren. Dus dan voel je op je klompen wel aan, dat een telefoon even voor zo'n AliExpress UV lampje wapperen, vermoedelijk niet al te veel zal gaan doen.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Erthanax schreef:
27 okt 2020 22:37
Jablan schreef:
27 okt 2020 21:30
(...) Het kort geding van de horecabedrijven mag van mij een vervolg krijgen. Deze rechtbank stelt de crisissituatie boven de wet, als ik de uitspraak goed interpreteer. Je zou verwachten, dat de maatregelen aan de wetgeving worden getoetst. (...)
Ik lees heel wat anders. Onder 5.1 bv:
Rechtbank Den Haag schreef:(...) De Staat heeft in dergelijke situaties een grote mate van (beleids)vrijheid bij het nemen van maatregelen door middel van de inzet van bestuurlijke en juridische middelen. De besluiten die de regering in dit kader neemt, (...) behoren bij uitstek tot het domein van de uitvoerende macht. (...) Zo heeft de rechter niet de taak om naar eigen inzicht belangen te wegen. Alleen als evident is dat de Staat onjuiste keuzes maakt en de Staat aldus niet in redelijkheid voor het gevoerde beleid heeft kunnen kiezen, is plaats voor rechterlijk ingrijpen.

En onder 5.3
Het standpunt van [eisende partij I cs] dat de maatregel tot sluiting van de horeca op voorhand evident onjuist is, omdat die louter symbolisch van aard is, kan niet worden gevolgd. Aan de maatregel ligt immers een uitvoerige motivering ten grondslag, zoals hiervoor weergegeven onder 3.5.. Die motivering bevat onder meer een cijfermatige onderbouwing, waaruit blijkt dat clusters in de horeca geregeld voorkomen en dat de horeca met name voor jongeren een belangrijke bron van besmetting is.

Onder 5.7:
Op de Staat rust dan ook naar het oordeel van de voorzieningenrechter onder de gegeven omstandigheden de verplichting voortvarend te werk te gaan om snel meer duidelijkheid te kunnen bieden over een eventuele segmentering en daarmee ook over de status van eigenstandige restaurants.
Ik lees nergens dat de rechtbank de crisissituatie boven de wet plaatst. Ik lees wel een uitgebreide motivering waarom de regering slagvaardig moet kunnen optreden, dat de bezwaren van de eisers geen hout snijden, én dat de maatregelen van de regering goed onderbouwd zijn.
Dit is eigenlijk precies wat mr. Spong aan het begin van al die rechtszaken al zei bij Jinek aan tafel. Er is veel jurisprudentie, tot aan het EU hof aan toe, dat een rechter in dit soort situaties, dus gevallen waarin diverse grondrechten tegen elkaar schuren, altijd het "recht op leven" zal laten prevaleren. Dus als een overheid een besluit goed kan onderbouwen, zoals in alle gevallen gebeurd is, dan zal een rechter daar in mee gaan, ook al wordt daarmee een grondrecht als de vrijheid van demonstratie in art. 9 van die grondwet tijdelijk wat aan banden gelegd.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

mh73 schreef:
28 okt 2020 06:17

Maar dan lees je twee dagen later weer dat zorgverleners die de griepprik hebben gehad, minder vaak corona krijgen dan hun collega's zonder.
En ondertussen oproep dat gezonde zestigers hem laten liggen voor kwetsbare medemensen. Ja, gaat echt werken zo :?
Voor dat eerste is nog geen wetenschappelijk bewijs, dus dat lijkt me een beetje te kort door de bocht om dat te zeggen.

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

Dat bewijs komt er waarschijnlijk ook niet, voor de meeste griepvarianten hielp de griepprik toch al niet.

sake1987

Ongelezen bericht door sake1987 »

De griep prik werkt wel, ik had jaren geleden een collega, die van iedere griepvirus doodziek werd (niet gesimuleerd om extra vrije dagen te krijgen)
Toen kwam de griep prik, hij dacht eindelijk een oplossing voor mij, dus hij was 1 van de eersten die hem kreeg.
Hij is zo ziek geworden dat ze hem met de ambulance van het werk hebben gehaald en hij heeft een week in het ziekenhuis door moeten brengen.

Gesloten