kweenie schreef: ↑28 okt 2020 09:55
Ik kan mij zeker voorstellen dat die vrijheid en vrije tijd nuttig besteed zal worden. Maar met een zoontje van tien thuis zie ik het niet zo voor me dat u dagen van huis zult zijn. Daarom zou ik denken dat met extra vrije dagen of deeltijd werken er al heel wat dagen zijn waarop u samen dingen kunt ondernemen terwijl de impact op het inkomen (en op de sociale contacten van uw vrouw) veel kleiner zijn dan bij helemaal stoppen. Vandaar dat ik, als ik in uw schoenen zou staan, dat zeker als mogelijkheid zou overwegen.
Deeltijd werken is het al. En extra vrije dagen bij 11 weken vakantie per jaar is leuk, maar niet echt noodzakelijk. Het gaat haar meer om het gevoel. Ze vindt haar werk leuk, maar ze zou toch graag stoppen op een voor haar nog 'leuke" leeftijd. Natuurlijk alleen als het mogelijk is. U heeft gelijk, geen dagen van huis. Het zal zeker niet als in de "pre-kinderentijd" zijn. Toen was het even checken of vakantie op het werk geen problemen opleverde en vertrekken. Dat zal zeker niet meer aan de orde zijn end at is ook totaal niet erg. elke periode heeft zijn eigen charmes. Maar het gevoel van "vrijheid" zou ze toch wel fijn vinden. Ze zou dan ook eventueel weer haar bedrijfje, dat ooit uit hobby geboren is, weer nieuw leven in kunnen blazen. Sinds we kinderen hebben kan ze zich daar niet op concentreren zoals ze zou willen. Naast haar baan had ze een bedrijfje dat websites bouwde. Het zou een kleine extra inkomstenbron kunnen zijn.
Ik begrijp uw argumenten, maar;
dat zoontje van 10 is van 08:30 tot 14:00 uur "onder de pannen"
. Dat is beter dan voorheen tot 12:00 uur en weer om 13:oo uur naar school. Nu kun je iets met die tijd.
wat betreft sociale contacten kan ik zeggen dat die zeker belangrijk zijn, maar ik ben al meer dan 20 jaar "thuis" en het is maar net hoe je daar zelf in staat. Ik zie mezelf niet als een soort kluizenaar
.
Overwegen doen we alles. We willen zeker niet over 1 nacht ijs gaan. We willen diverse scenario's de revue laten passeren. Daarom waarderen we uw, en ook van anderen, inbreng zeer.
kweenie schreef: ↑28 okt 2020 09:55
Nee, zo bedoel ik het niet. Ik bedoel het eerder op een manier van: als de kinderen ouder worden (vanaf de laatste jaren basisschool) dan geeft dat sowieso een hoop minder 'gedoe' en is er ook vanzelf meer tijd om je met andere dingen bezig te houden, naast de kinderen. Bij andere mensen (zoals de cliché thuisblijfmoeders) wordt die extra tijd soms gevuld door het weer gaan werken. Maar in uw geval zou die extra ruimte dus ook gebruikt kunnen worden om samen dingen te ondernemen.
Wat ik dus eigenlijk wil zeggen is dat als de kinderen wat ouder worden en het 'spitsuur' van het leven voorbij is, er 'vanzelf' ook al meer tijd komt voor hobby's, activiteiten en elkaar. En dat het dan misschien niet zo gek is om er niet voor te kiezen om meteen helemaal met werken te stoppen, maar om nog een paar jaar gedeeltelijk te blijven werken.
Dus wel de tijd voor elkaar hebben, maar tegelijk ook een stukje extra inkomen en de sociale werk contacten/betrokkenheid van uw vrouw behouden.
Onze planning is natuurlijk niet de meest gebruikelijke. Is, voor ons in elk geval, niks mis mee, maar het betekent wel dat je misschien wat inventiever moet zijn met bepaalde oplossingen. Niet dat er een probleem is hoor. Het is meer een uitdaging. In de tijd dat de meeste mensen druk bezig zijn met hun kroost, wielrenden en moutainbiketen wij door half Europa. Als bij de meeste mensen dan die kroost niet veel hulp meer nodig heeft krijgen wij juist kinderen. Dat betekent dus schakelen, om maar eens een wielerterm te gebruiken. En dan kun je, oneerbiedig, zeggen dat wie zijn billen brandt op de blaren moet zitten. Daar zit wat in. Het is echter, maar dat was denk ik al duidelijk, niet zo dat wij ontevreden zijn met ons leven, maar als de mogelijkheid zich voordoet willen we nu eens proberen "en-en" te realiseren. Meestal is ons motto "of-of". Je kunt als slecht 1 van beiden parttime werkt niet te gek doen. Maar nu dus eigenlijk wel een keertje, én jonge kinderen hebben én vroegtijdig stoppen met werken. Kan het niet, is er geen man overboord. Kan het wel, dan zijn wij daar dankbaar voor en zullen we er zeker van genieten.
Gedeeltelijk blijven werken zou natuurlijk kunnen, maar dat is wat ze nu eigenlijk al doet. Ze werkt ca. 3,5 dag in de week, Daar kun je niet nog eens een paar dagen afhalen. Het zal dus bij haar huidige werkgever moeilijk worden. Dan zal ze moet kiezen voor een andere baan, en dat zal zeker nooit tegen dezelfde condities lukken. Zoals ik al schreef laten we meerdere scenario's de revue passeren en dit is er toch zeker 1 van. Misschien kunnen we samen een bedrijfje starten, wie weet.