LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ervaring met Kwikfit Zevenaar....
Ervaring met Kwikfit Zevenaar....
De hele truck achter een " Goedkope "APK" bij Kwikfit Zevenaar is dat men bij eventuele gebreken meteen aanbiedt het te repareren.
De auto staat immers al op de werkplaatsbrug en het ligt dus voor de hand dat de (nietsvermoedende) klant daarmee akkoord gaat, al was het maar om zo snel mogelijk klaar te zijn.
In mij geval, had ik een afspraak gemaakt, zodat ik er op kon wachten en had plaats genomen in de garage en keek toe hoe zich e.e.a. voltrok. Ben zelf elektronicatechnicus van beroep, maar auto's met daarbij alle facetten aangaande techniek is altijd mijn hobby geweest en ben ook op de hoogte van alle regels aangaande een APK keuring.
Zelf had ik een week voor de keuring de auto geheel nagekeken bij een bedrijf waar je voor 10 Euro per uur een garagebrug kunt huren.
Alles bleek mijn inziens in orde, maar bij Kwikfit in Zevenaar vond men dat er nieuwe remleidingen gemonteerd moesten worden omdat er roestvorming aanwezig was en keurde mijn auto daarom af en meldde mijn auto ook meteen af omdat ik al aangegeven had deze reparatie niet door Kwikfit te laten uitvoeren. Door deze afmelding zou ik weer opnieuw voor een APK moeten betalen.
Normaliter wordt de klant enige dagen in de gelegenheid gesteld deze reparatie uit te (laten) voeren, zodat er maar één keer voor de APK betaald behoeft te worden.
Ik was verbaasd over deze afkeur omdat oppervlakkige roestvorming op remleidingen GEEN afkeur behoeft te zijn en maakte meteen daarop een nieuwe afspraak bij Bosch carservice ook gevestigd in Zevenaar, waar ik na een uur al terecht kon en er zelfs ook op kon wachten...
Na 20 minuten kwam de melding... Goedgekeurd en kon na betaling van 30 Euro met een nieuwe APK de garage verlaten.
Niets werd er gezegd aangaande eventuele aankomende reparaties.... NIETS !!
Even voor alle duidelijkheid. Nieuwe remleidingen monteren is zo'n 3 uur werk, de kosten liggen rond de 300 - 500 Euro !!
Ook was mij opgevallen dat deze "Kwikfit Keurmeester" met een bandenijzer de auto controleerde op roestvorming. Deze manier van controleren hoort bij "Beun de Haas" thuis, maar niet bij een bedrijf dat zich aanbiedt als waardig APK keuringsstation..
Heb de hoofdvestiging van Kwikfit hiervan op de hoogte gesteld en kreeg na een week een antwoord... "Het spijt ons dat u deze ervaring bij onze vestiging in Zevenaar heeft opgedaan, wij bieden daarom onze verontschuldiging aan, een keuring dient niet met een bandenijzer te worden gedaan. ook hebben de wij de desbetreffende filiaalchef om uitleg gevraagd."
Dit was mijn ervaring, heb gelukkig zelf inzicht in dergelijke zaken en laat mij niet BELAZEREN... Maar ik weet zeker dat ruim 90% van de niet-wetende autobezitters meteen instemt in een soortgelijke situatie, iets waar dit bedrijf op zinspeelt natuurlijk..
J. Alards Tolkamer.
De auto staat immers al op de werkplaatsbrug en het ligt dus voor de hand dat de (nietsvermoedende) klant daarmee akkoord gaat, al was het maar om zo snel mogelijk klaar te zijn.
In mij geval, had ik een afspraak gemaakt, zodat ik er op kon wachten en had plaats genomen in de garage en keek toe hoe zich e.e.a. voltrok. Ben zelf elektronicatechnicus van beroep, maar auto's met daarbij alle facetten aangaande techniek is altijd mijn hobby geweest en ben ook op de hoogte van alle regels aangaande een APK keuring.
Zelf had ik een week voor de keuring de auto geheel nagekeken bij een bedrijf waar je voor 10 Euro per uur een garagebrug kunt huren.
Alles bleek mijn inziens in orde, maar bij Kwikfit in Zevenaar vond men dat er nieuwe remleidingen gemonteerd moesten worden omdat er roestvorming aanwezig was en keurde mijn auto daarom af en meldde mijn auto ook meteen af omdat ik al aangegeven had deze reparatie niet door Kwikfit te laten uitvoeren. Door deze afmelding zou ik weer opnieuw voor een APK moeten betalen.
Normaliter wordt de klant enige dagen in de gelegenheid gesteld deze reparatie uit te (laten) voeren, zodat er maar één keer voor de APK betaald behoeft te worden.
Ik was verbaasd over deze afkeur omdat oppervlakkige roestvorming op remleidingen GEEN afkeur behoeft te zijn en maakte meteen daarop een nieuwe afspraak bij Bosch carservice ook gevestigd in Zevenaar, waar ik na een uur al terecht kon en er zelfs ook op kon wachten...
Na 20 minuten kwam de melding... Goedgekeurd en kon na betaling van 30 Euro met een nieuwe APK de garage verlaten.
Niets werd er gezegd aangaande eventuele aankomende reparaties.... NIETS !!
Even voor alle duidelijkheid. Nieuwe remleidingen monteren is zo'n 3 uur werk, de kosten liggen rond de 300 - 500 Euro !!
Ook was mij opgevallen dat deze "Kwikfit Keurmeester" met een bandenijzer de auto controleerde op roestvorming. Deze manier van controleren hoort bij "Beun de Haas" thuis, maar niet bij een bedrijf dat zich aanbiedt als waardig APK keuringsstation..
Heb de hoofdvestiging van Kwikfit hiervan op de hoogte gesteld en kreeg na een week een antwoord... "Het spijt ons dat u deze ervaring bij onze vestiging in Zevenaar heeft opgedaan, wij bieden daarom onze verontschuldiging aan, een keuring dient niet met een bandenijzer te worden gedaan. ook hebben de wij de desbetreffende filiaalchef om uitleg gevraagd."
Dit was mijn ervaring, heb gelukkig zelf inzicht in dergelijke zaken en laat mij niet BELAZEREN... Maar ik weet zeker dat ruim 90% van de niet-wetende autobezitters meteen instemt in een soortgelijke situatie, iets waar dit bedrijf op zinspeelt natuurlijk..
J. Alards Tolkamer.
Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....
Naar mijn mening valt dit gewoon onder de categorie zeuren. Je gaat naar de goedkoopste en verwacht ook nog vakmanschap en dat je auto (waar je zelf kennelijk vooraf niet even onder hebt gekeken er in één keer doorheen komt. Kan toch geen verrassing zijn dat als er een voorstel komt om iets te herstellen (dat hoort bijna standaard bij Kwik fit en hoort bij het verdienmodel)
Persoonlijk zou ik geen gebruik maken van de kwikfit echter van de Bosch vestiging heb ik ook geen al te hoge pet op (ken ik dezelfde verhalen van) roest op remleidingen is geen goed teken en iets meer dan oppervlakkig moet in ieder geval worden aangepakt (een particulier kan die mits tijdig redelijk eenvoudig zelf herstellen, voor een bedrijf is herstellen vaak geen doen en een volledige remleiding maken/vervangen is voor de doorsnee particulier te hoog gegrepen).
Als je dan zo technisch bent loop je in het vervolg voorafgaand aan de keuring de meest voordehand liggende zaken even na, dat voorkomt verrassingen en scheelt een hoop gezeur.
Persoonlijk zou ik geen gebruik maken van de kwikfit echter van de Bosch vestiging heb ik ook geen al te hoge pet op (ken ik dezelfde verhalen van) roest op remleidingen is geen goed teken en iets meer dan oppervlakkig moet in ieder geval worden aangepakt (een particulier kan die mits tijdig redelijk eenvoudig zelf herstellen, voor een bedrijf is herstellen vaak geen doen en een volledige remleiding maken/vervangen is voor de doorsnee particulier te hoog gegrepen).
Als je dan zo technisch bent loop je in het vervolg voorafgaand aan de keuring de meest voordehand liggende zaken even na, dat voorkomt verrassingen en scheelt een hoop gezeur.
-
- Berichten: 12809
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....
APK, ook al zijn het eisen, het ligt aan de keurmeester hoe dit te handhaven. En ja, Kwikfit staat nu echt echt bekend om zijn eerlijkheid. Kwikfit kan je scharen onder Seats & Sofa, ticketdoorverkoopsites en dropshippers. Iedereen klaagt er over en toch bestaan ze nog steeds.
D34M0N
vindt dit leuk
-
- Berichten: 651
- Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51
-
- Berichten: 5235
- Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55
Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....
@Veldt01, beter lezen TS schrijft dat hij vooral de auto op de brug heeft gehad.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 28 okt 2020 08:56
- Contacteer:
Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....
Beste Hans,
Ik las je uitgebreide verhaal hierop het Radar forum en ik snap goed dat je niet blij bent met je ervaring bij KwikFit.
Je schrijft dat de truc bij APK is dat de gevonden gebreken meteen worden gerepareerd. Dat klopt, zo werken alle garages die ook repareren. De meeste klanten vinden het ook fijn dat de auto weer goedgekeurd tot hun beschikking staat eind van de dag.
Dat vraagt van KwikFit en andere garages dat je hier transparant en open mee omgaat, Laat zien wat er versleten is, geef een prijsopgave vooraf en uiteindelijk beslist de klant.
Als een van de grootste keuringsinstanties in Nederland nemen wij ons verantwoordelijkheid voor het correct uitvoeren van de APK serieus. Het afmelden van de auto bij het RDW na een APK-afkeur wat in dit geval is gedaan is juist conform de voorschriften van dezelfde RDW. Alleen op die manier kan een auto die is afgekeurd ook in een steekproef van het RDW vallen. De ultieme manier voor ons en onze keurmeesters om aan te tonen dat we eerlijk keuren.Het RDW neemt streekproeven op de kwaliteit en er zijn strenge sancties voor keurmeesters en lokaties als je onterecht auto's goed of afkeurt.
Het liefst zou ik je auto nogmaals willen laten bekijken om onafhankelijk vast te stellen of de remleidingen inderdaad in prima staat verkeren. Dat ze elders gewoon zijn goed gekeurd duidt hier natuurlijk op, maar t kan ook zijn dat het over het hoofd is gezien, anders is beoordeeld of wellicht is gerepareerd. Pas dan kunnen we de keiharde conclusie trekken dat er een beoordelingsfout is gemaakt, vind ik.
Ik vind dat we je dit ook meteen hadden moeten aanbieden vanuit de klantenservice, dat is niet goed gegaan. Excuses daar voor.
Hoop dat ik nog iets voor je kan betekenen.
Groet,
Dennis
Klantenservice KwikFit Nederland B.V.
Ik las je uitgebreide verhaal hierop het Radar forum en ik snap goed dat je niet blij bent met je ervaring bij KwikFit.
Je schrijft dat de truc bij APK is dat de gevonden gebreken meteen worden gerepareerd. Dat klopt, zo werken alle garages die ook repareren. De meeste klanten vinden het ook fijn dat de auto weer goedgekeurd tot hun beschikking staat eind van de dag.
Dat vraagt van KwikFit en andere garages dat je hier transparant en open mee omgaat, Laat zien wat er versleten is, geef een prijsopgave vooraf en uiteindelijk beslist de klant.
Als een van de grootste keuringsinstanties in Nederland nemen wij ons verantwoordelijkheid voor het correct uitvoeren van de APK serieus. Het afmelden van de auto bij het RDW na een APK-afkeur wat in dit geval is gedaan is juist conform de voorschriften van dezelfde RDW. Alleen op die manier kan een auto die is afgekeurd ook in een steekproef van het RDW vallen. De ultieme manier voor ons en onze keurmeesters om aan te tonen dat we eerlijk keuren.Het RDW neemt streekproeven op de kwaliteit en er zijn strenge sancties voor keurmeesters en lokaties als je onterecht auto's goed of afkeurt.
Het liefst zou ik je auto nogmaals willen laten bekijken om onafhankelijk vast te stellen of de remleidingen inderdaad in prima staat verkeren. Dat ze elders gewoon zijn goed gekeurd duidt hier natuurlijk op, maar t kan ook zijn dat het over het hoofd is gezien, anders is beoordeeld of wellicht is gerepareerd. Pas dan kunnen we de keiharde conclusie trekken dat er een beoordelingsfout is gemaakt, vind ik.
Ik vind dat we je dit ook meteen hadden moeten aanbieden vanuit de klantenservice, dat is niet goed gegaan. Excuses daar voor.
Hoop dat ik nog iets voor je kan betekenen.
Groet,
Dennis
Klantenservice KwikFit Nederland B.V.
Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....
Had ik wel gelezen echter als TS de "lichte" roestvorming (foto had hier wel wat duidelijk gemaakt) had geconstateerd maar de keuze heeft gemaakt er niets aan te doen ga je een risico aan.@Veldt01, beter lezen TS schrijft dat hij vooral de auto op de brug heeft gehad.
De term oppervlakkige roestvorming is redelijk subjectief en de ene keurmeester zal erop afkeuren (kwik-fit grijpt gewoon dingen aan waarop ze kunnen verdienen) en de ander niet.
Bij constatering (lichte) roestvorming even behandelen was hier de juiste oplossing geweest, afgezien van het feit dat dit altijd verstandig is voorkomt het dat de keuze aan de keurmeester wordt gegeven. Dat het in dit geval verkeerd uitpakt is jammer echter niet geheel onverwacht en zoveel is 30 Euro leergeld nu ook weer niet.
Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....
Wij hadden iets vergelijkbaars met onze vaste Saab garage. Onze 9-3 moest bij een APK ineens voor 1500 à 2000 euro aan reparaties ondergaan, om goedgekeurd te worden. Dus weer opgehaald, en een nieuwe APK bij een andere garage laten doen. Die kwam op goed 600 euro, en een paar kleine aandachtspuntjes. Dus laten repareren daar, en bij de winterbandenwissel dit aangegeven bij onze eigen garage. De verkoper keek wat beteuterd, en mompelde iets over een onbetrouwbare beunhaas, bla bla bla. Toen hij hoorde welke garage het was, een al jaren goed bekendstaande collega waar zij zelf ook veel zaken mee deden, was het wel duidelijk. Ze wisten dat we aan het kijken waren naar een nieuwe (diesel) auto ipv onze 9-3 op benzine, en ze hadden toevallig een mooie 9-3 diesel staan, wink wink, nudge nudge.
Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....
Iedere APK keurmeester moet officieel wanneer een auto voor een APK wordt aangeboden de auto afmelden, of dit nu een goedkeur of afkeur betreft. Deze verplichte afmelding vindt bij afkeur niet altijd plaats (willekeur van de keurmeester) om de klant te helpen. De afkeurmelding is ook nodig voor statistische gegevensvan het RDW en ook om de klant de mogelijkheid te bieden tegen de afkeur in beroep te gaan.
Laatst gewijzigd door Smokey20 op 28 okt 2020 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....
>>
Veel mensen laten hun voertuig eerder keuren dan de datum waarop de APK verloopt. Als dan blijkt dat het voertuig niet door de keuring komt, dan willen ze niet dat de keurmeester de afkeur meldt bij de RDW. De keurmeester moet de afkeur echter wel melden bij de RDW. Dit zijn de keurmeester en de erkende garage verplicht. Alleen op deze wijze kan de RDW zinvol toezicht op de APK houden.
Als de datum van de voorgaande APK nog niet is verlopen, dan voldoet u gewoon nog aan de APK-verplichting. U krijgt dan dus geen boete voor het niet voldoen aan de APK-plicht.
Of het slim is om met het voertuig te gaan rijden moet u zelf beoordelen. Er is natuurlijk wel iets aan uw voertuig geconstateerd tijdens de APK waardoor het is afgekeurd. Door dat technische gebrek aan uw voertuig voldoet het niet meer aan de technische eisen waar ieder voertuig altijd aan moet voldoen. Hiervoor kunt u van de politie een bekeuring krijgen.
Bron : https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... -afkeuring
Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....
Officieel mag je dus niet meer rijden met het voertuig indien deze is afgekeurd. De auto moet namelijk altijd voldoen aan de basiseisen zoals vastgelegd in de APK.hebra98 schreef: ↑28 okt 2020 14:08
Of het slim is om met het voertuig te gaan rijden moet u zelf beoordelen. Er is natuurlijk wel iets aan uw voertuig geconstateerd tijdens de APK waardoor het is afgekeurd. Door dat technische gebrek aan uw voertuig voldoet het niet meer aan de technische eisen waar ieder voertuig altijd aan moet voldoen. Hiervoor kunt u van de politie een bekeuring krijgen.
Bron : https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... -afkeuring
Neem het volgende voorbeeld maar: Banden wettelijk minimum profiel 1,6 mm. APK 1,7mm, dus goedkeuring met AC1 melding. 3 maanden en 3000 km verder heeft die band nog maar 1,2 mm. Auto heeft een geldige APK, maar mag officieel niet meer aan het verkeer deelnemen omdat deze onveilig geworden is door te ver versleten banden.
De remleidingen van TS is een grijs gebied helaas. Er mag geen corrosie aanwezig zijn. Oppervlakteroest kun je zo weghalen en er een nieuwe beschermlaag opzetten. Putcorrosie is gewoon afkeur. Heeft TS misschien een plekje gemist? Heeft de keurmeester van KwikFit de auto afgekeurd omdat hij/zij wat oppervlakteroest zag? Zonder foto zullen we hier niet achter kunnen komen.
Waarom is roest aan de remleiding afkeur? De wanddikte neemt af en bij een noodstop kan de remleiding op die plek openscheuren, waardoor 1 van de 2 remcircuits niet meer mee doet. Je remt dan dus nog maar met 2 van de 4 remmen.
Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....
Je vergeet wel één ding...
Je had ook gewoon die twee maanden kunnen doorrijden tot je auto echt moest worden gekeurd. We hebben het hier over de "vroege keuring". Dan had je 2 maanden dezelfde defecten aan de auto kunnen hebben, maar dit gewoon niet weten, want je zit nog binnen de goedgekeurde periode. De keuring is er ook ingericht dat je hem keurt met de verwachting dat hij de volgende keuring zal halen, zonder aanzienlijke en gevaarlijke gebreken. Tevens heb je bij een keuring de aanmerkingen.. Dit of dat is bijna afkeur.
Daar komt bij dat ik niet geloof in jouw verhaal dat de leidingen binnen één jaar van helemaal goed naar ernstig verroest gaan. Dan moet hier eerder een opmerking over zijn geweest, volgens mij.
Je had ook gewoon die twee maanden kunnen doorrijden tot je auto echt moest worden gekeurd. We hebben het hier over de "vroege keuring". Dan had je 2 maanden dezelfde defecten aan de auto kunnen hebben, maar dit gewoon niet weten, want je zit nog binnen de goedgekeurde periode. De keuring is er ook ingericht dat je hem keurt met de verwachting dat hij de volgende keuring zal halen, zonder aanzienlijke en gevaarlijke gebreken. Tevens heb je bij een keuring de aanmerkingen.. Dit of dat is bijna afkeur.
Daar komt bij dat ik niet geloof in jouw verhaal dat de leidingen binnen één jaar van helemaal goed naar ernstig verroest gaan. Dan moet hier eerder een opmerking over zijn geweest, volgens mij.
Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....
Onze eigen garage had een mooie 9-3 diesel staan, die ze wel aan ons wilden slijten, en het vrij sterke vermoeden bij ons was, dat ze ons door die grote reparatierekening, even wat meer die kant op wilden duwen. Bekende van me, zelf autoverkoper, zei dat het wel eens gebeurd, dus dat de werkplaats even wat dingen naar beneden afrond, als de verkopers in de showroom handel ruiken.
Van die tweede garage, die de APK en noodzakelijke goedkope reparaties heeft gedaan, werd door onze vaste garage aangenomen dat het een beunhaas was, voordat wij hun vertelden welke garage dat was. Toen bleek het een goede bekende van onze eigen garage te zijn, en alles behalve een beunhaas.
Uiteindelijk hebben we een andere "zweed", een volvo gekocht, bij geen van beide garages.
hebra98
vindt dit leuk
Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....
Beste Hebra98,hebra98 schreef: ↑28 okt 2020 14:43Je vergeet wel één ding...
Je had ook gewoon die twee maanden kunnen doorrijden tot je auto echt moest worden gekeurd. We hebben het hier over de "vroege keuring". Dan had je 2 maanden dezelfde defecten aan de auto kunnen hebben, maar dit gewoon niet weten, want je zit nog binnen de goedgekeurde periode. De keuring is er ook ingericht dat je hem keurt met de verwachting dat hij de volgende keuring zal halen, zonder aanzienlijke en gevaarlijke gebreken. Tevens heb je bij een keuring de aanmerkingen.. Dit of dat is bijna afkeur.
Daar komt bij dat ik niet geloof in jouw verhaal dat de leidingen binnen één jaar van helemaal goed naar ernstig verroest gaan. Dan moet hier eerder een opmerking over zijn geweest, volgens mij.
Gewoon niet weten telt niet. Iedere auto op de weg moet aan de goedkeuringseisen van de APK voldoen, het hele jaar door. Dit is de verantwoording van de bestuurder.
Bijna afkeur meldingen zijn er maar een paar, roest aan carrosserie, bijna versleten remmen en banden e.d. Remleidingen zijn echter of goedkeur of afkeur, geen AC-melding beschikbaar. Remleidingen kunnen dus makkelijk het ene jaar goedkeur zijn en het volgende jaar afkeur. 1 plekje putcorrosie is genoeg.
https://apk-handboek.rdw.nl/-/media/apk ... geving.pdf
Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....
Dat is wel een bekende aanname, maar niet per sé juist. In tegendeel: de APK is niets meer dan een momentopname, en dan ook nog eens van een beperkt aantal zaken.
Smokey20
vindt dit leuk
Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....
Je mist mijn punt..
Als je auto, met nog twee maanden geldige APK, wordt afgekeurd wil dan niet zeggen dat je twee resterende maanden komen te vervallen. Je auto blijft APK gekeurd. Als ik tussendoor bij mijn garage komt en die merkt iets op, dan vervalt mijn APK toch ook niet?
Uiteraard is het aan je zelf om te bepalen of je met die "afkeur items" blijft doorrijden.
In de winter is een goed profiel nu eenmaal belangrijker dan hartje zomer.
Als je bandenprofiel net niet helemaal top is, wil het niet zeggen dat je niet een afspraak kunt maken om je banden te laten vervangen.
Dat moet niet ter plekke en kan ook een paar dagen later dat je zelf met je auto "nog steeds APK geldig", naar de bandenspecialist / garage gaat.
Sterker nog, mijn garage doet een (voor) APK keuring en als deze geen problemen geeft, meldt hij hem meteen af. Als er kleine dingen zijn overlegd hij even en kan de APK nog steeds (meestal 1 á 2 mnd) ruim van tevoren worden afgemeld.
Zijn er hele grote problemen dan overleggen we het gevaar of gevolgen als het niet meteen wordt opgelost. Maar dan meld hij de APK niet af, tot de gebreken zijn verholpen.
Dit kan bijvoorbeeld met remmen zijn.. Die werken nog prima, maar ze moeten wel worden vervangen. Ik heb nog nooit een politie bekeuring gezien voor remmen van een auto die bijna versleten zijn. Ookal zou het wel APK afkeur betekeken.
Dus, alles is afhankelijk van de ernst van de gebreken en de APK blijft gewoon geldig tot datum van verval.
Als je auto, met nog twee maanden geldige APK, wordt afgekeurd wil dan niet zeggen dat je twee resterende maanden komen te vervallen. Je auto blijft APK gekeurd. Als ik tussendoor bij mijn garage komt en die merkt iets op, dan vervalt mijn APK toch ook niet?
Uiteraard is het aan je zelf om te bepalen of je met die "afkeur items" blijft doorrijden.
In de winter is een goed profiel nu eenmaal belangrijker dan hartje zomer.
Als je bandenprofiel net niet helemaal top is, wil het niet zeggen dat je niet een afspraak kunt maken om je banden te laten vervangen.
Dat moet niet ter plekke en kan ook een paar dagen later dat je zelf met je auto "nog steeds APK geldig", naar de bandenspecialist / garage gaat.
Sterker nog, mijn garage doet een (voor) APK keuring en als deze geen problemen geeft, meldt hij hem meteen af. Als er kleine dingen zijn overlegd hij even en kan de APK nog steeds (meestal 1 á 2 mnd) ruim van tevoren worden afgemeld.
Zijn er hele grote problemen dan overleggen we het gevaar of gevolgen als het niet meteen wordt opgelost. Maar dan meld hij de APK niet af, tot de gebreken zijn verholpen.
Dit kan bijvoorbeeld met remmen zijn.. Die werken nog prima, maar ze moeten wel worden vervangen. Ik heb nog nooit een politie bekeuring gezien voor remmen van een auto die bijna versleten zijn. Ookal zou het wel APK afkeur betekeken.
Dus, alles is afhankelijk van de ernst van de gebreken en de APK blijft gewoon geldig tot datum van verval.
Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....
Je punt is duidelijk, en weerleg ik uberhaupt ook niet. Ik ben het alleen niet eens met de verwachting die jij aan een keuring hangt. Eigenlijk precies zoals ik al scheef.
Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....
Uit de documentatie van @smokey, dit stukje informatie:
Adviespunt(en)
Dit zijn geen afkeurpunten, maar punten waarvan te verwachten is dat deze binnenkort niet meer aan de
APK-eisen voldoen en waarschijnlijk binnen 1 jaar aan herstel of reparatie toe zijn. Deze punten gelden
als advies voor de eigenaar van het voertuig. Is er 1 of zijn er meerdere adviespunten? Dan moet u dit
vermelden in het afmeldscherm.
Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....
Je ziet hopelijk zelf ook het verschil tussen wat jij schrijft -en waar ik op reageerde- en wat er in die documentatie staat? Zo niet: ook prima.
Re: Ervaring met Kwikfit Zevenaar....
>>
Jij bent niet de enige op dit forum, dus gedraag je ook niet zo.
Dit stukje quote was alleen ter bevestiging van mijn stelling over het "voor een jaar nog APK waardig"