Hebra98,hebra98 schreef: ↑29 okt 2020 10:09Uit de documentatie van @smokey, dit stukje informatie:
Adviespunt(en)
Dit zijn geen afkeurpunten, maar punten waarvan te verwachten is dat deze binnenkort niet meer aan de
APK-eisen voldoen en waarschijnlijk binnen 1 jaar aan herstel of reparatie toe zijn. Deze punten gelden
als advies voor de eigenaar van het voertuig. Is er 1 of zijn er meerdere adviespunten? Dan moet u dit
vermelden in het afmeldscherm.
Remleidingen vallen hier niet onder. Alleen de slijtdelen van het remsysteem. Zie hieronder de punten die ze als advies kunnen geven:
AC1 Als er 1 of meerdere banden aanwezig zijn met een profieldiepte van 1,6 t/m 2,5 mm.
AC2 Als er 1 of meerdere schokdempers lekkage vertonen (het zogenaamde zweten is geen
lekkage).
AC3 Als er 1 of meerdere delen zijn met een E-waarde van 1,5 t/m 2,0 of waarbij, in het geval
van onderdelen waarvoor geen E-gradatie geldt, meer dan 15% roestschade aanwezig is. Het is
niet de bedoeling dat u de voertuigeigenaar informeert over alle auto-onderdelen die
roestvorming hebben. U geeft alleen die delen aan met een behoorlijke roestschade.
AC4 Als er een stuur- of fuseekogel aanwezig is met een slijtagespeling die gelijk of kleiner is
dan 1,0 mm. Dit zijn de kogels die u niet afkeurt maar die wel slijtage hebben.
AC5 Als er 1 of meerdere onderdelen van het remsysteem slijtage vertonen en op korte termijn
aan vervanging toe zijn. Uiteraard als de slijtage niet zo ver is dat u het voertuig moet afkeuren.
Remmen zijn ontzettend belangrijk voor de veiligheid, het is moeilijk om hiervoor een kort
adviespunt te formuleren. Daarom kunt u een algemene omschrijving gebruiken voor de
slijtage van de delen van het hele remsysteem ( alleen als de keurmeester dit kan controleren
zonder demontage).
AC staat dus voor adviescode