LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Recht op reparatie 'ondeugdelijk product', maar hoe?
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Recht op reparatie 'ondeugdelijk product', maar hoe?
Terwijl ze het zelf moeten betalen van hun bescheiden middelen. Peer pressure? Waarom een Porsche als je genoeg hebt aan een Panda? Maar goed.
Re: Recht op reparatie 'ondeugdelijk product', maar hoe?
Ik verwacht ook niet zo snel dat het een verplichting is, eerder een gevalletje, leuk zo'n macbook.Bob Schurkjens schreef: ↑08 nov 2020 00:33Vindt het trouwens opmerkelijk dat een Macbook een verplichting is voor een bepaalde MBO-studie. Is daar een reden voor?
Het enige wat ik me kan voorstellen is dat in een bepaalde branche Apple de norm is en dat het onderwijs daar dan terecht op aan zou willen sluiten. Zo wordt van oudsher in de grafische industrie veel met Apple gewerkt.
Een goede laptop met Chrome OS of Windows heb je echter al voor een paar honderd euro. Wanneer een opleiding "uit gewoonte" Apple deel uit laat maken van het curriculum, zou ik dat een slechte zaak vinden.
Of ChromeOS een waardig alternatief is weet ik trouwens zo niet, wanneer er alleen online gewerkt wordt, en dan het liefst in de google suite, waarvan je eigenlijk wil afvragen of je daar kinderen sowieso wel in moet willen hebben werken, werkt het relatief makkelijk. Heb je echter voor een opleiding specifieke, niet web applicaties nodig, dan voldoet een chromebook al snel niet meer helaas. Juist om die reden vind ik ze eigenlijk de beperkt voor de prijs, zeker bij de wat luxere modellen.
-
- Berichten: 559
- Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49
Re: Recht op reparatie 'ondeugdelijk product', maar hoe?
Veel gelezen in dit draadje behalve of ts nu de door hem/haar gewenste reparatie gratis zou moeten krijgen omdat dit wordt verwacht.
Naar mijn mening is een laptop, duur of goedkoop tussen de 3 en 5 jaar wel afgeschreven,. 75% van de reparatiekosten betalen lijkt me redelijk.
Consumentenbond heeft onderzoek gedaan naar diverse electronische apparatuur en aanschafprijs had naar hun mening geen invloed op de levensduur.
Naar mijn mening is een laptop, duur of goedkoop tussen de 3 en 5 jaar wel afgeschreven,. 75% van de reparatiekosten betalen lijkt me redelijk.
Consumentenbond heeft onderzoek gedaan naar diverse electronische apparatuur en aanschafprijs had naar hun mening geen invloed op de levensduur.
Re: Recht op reparatie 'ondeugdelijk product', maar hoe?
Misschien kan het volgende artikel iets meer vertellen of de genoemde problemen altijd door gebruik zal ontstaan.
https://www.appletips.nl/apple-start-ve ... et-scherm/
Ik weet namelijk ook dat beide mogelijk is en zelfs oververhitting van de GPU kan problemen veroorzaken. Vaak omdat er op de heatsink / koeler teveel stof is opgehoopt en dus niet meer goed koelt. Maar dan krijg je video (kaart) problemen en is het scherm niet defect.
https://www.appletips.nl/apple-start-ve ... et-scherm/
Ik weet namelijk ook dat beide mogelijk is en zelfs oververhitting van de GPU kan problemen veroorzaken. Vaak omdat er op de heatsink / koeler teveel stof is opgehoopt en dus niet meer goed koelt. Maar dan krijg je video (kaart) problemen en is het scherm niet defect.
Re: Recht op reparatie 'ondeugdelijk product', maar hoe?
Ja en wie veroorzaakt oververhitting de consument die de laptop gebruikt door dat ding op bv een deken te zetten in bed zodat de lucht uiteindelijk niet meer weg kan veel stof naar binnen zuigt en uiteindelijk geheel stopt door dat ie doorgebrand is.Ik weet namelijk ook dat beide mogelijk is en zelfs oververhitting van de GPU kan problemen veroorzaken. Vaak omdat er op de heatsink / koeler teveel stof is opgehoopt en dus niet meer goed koelt. Maar dan krijg je video (kaart) problemen en is het scherm niet defect.
Als je goed leest heeft ze een voorstel gehad maken voor 1000 euro ts krijgt dit echt niet gratis na 3 jaar gebruik.Veel gelezen in dit draadje behalve of ts nu de door hem/haar gewenste reparatie gratis zou moeten krijgen omdat dit wordt verwacht.
Naar mijn mening is een laptop, duur of goedkoop tussen de 3 en 5 jaar wel afgeschreven,. 75% van de reparatiekosten betalen lijkt me redelijk.
Consumentenbond heeft onderzoek gedaan naar diverse electronische apparatuur en aanschafprijs had naar hun mening geen invloed op de levensduur.
Jouw mening is leuk maar laptops van studenten moet je soms blij zijn als ze het schooljaar halen en dat ligt niet aan de kwaliteit maar aan het behandelen door de studenten.
Wij hebben zoveel gezien op scholen hoe men omging met de laptops overgooien naar elkaar dichtklappen met iets ertussen, in een rugtas met boeken proppen en zo op de grond smijten daar is een laptop gewoonweg niet voor gemaakt.
Dan kregen wij de ouders op de school langs waarom zoon of dochter een rekening had gekregen vanwege schade ja omdat dit hagelnieuwe lease laptops waren geen enkele leerling kreeg een 2e handse maar een nieuwe binnen een maand mochten we de eerste al vervangen barst in het scherm pen zat er zelfs nog tussen.
Dus ga mij niet leren hoe de gemiddelde student met zijn laptop omgaat het is om te huilen af en toe, ouders betaalden toch wel want zonder laptop geen les.
En dan had deze school het nog perfect geregeld alles wat kapot was barst in behuizing etc werd gewoon vervangen door ons en betaald door de school maar de schermen was lopende band en die kregen de leerlingen wel op hun rekening tegen zwaar gereduceerd tarief.
alfatrion
, Erthanax
, moederslink
en hebra98
vinden dit leuk
Re: Recht op reparatie 'ondeugdelijk product', maar hoe?
@shivers
Het is jammer dat je zo ongefundeerd aan het generaliseren bent.
Mijn beide kinderen hebben al vanaf jong heel veel elektronische apparaten gehad als telefoons, tablets en laptops.
Ik kreeg pas de laptop van mijn zoon, omdat hij een nieuwe had en die laptop was niet van nieuw te onderscheiden, op wat vlekjes bij het toetsenbord na.
Dus iedere gebruiker weg te zetten alsof ze geen waarde respect hebben is gewoon ronduit stuitend.
Want die zijn er natuurlijk, maar er zijn er meer die erg voorzichtig omgaan met hun spullen.
Of spreek je als.. Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten.
Het is jammer dat je zo ongefundeerd aan het generaliseren bent.
Mijn beide kinderen hebben al vanaf jong heel veel elektronische apparaten gehad als telefoons, tablets en laptops.
Ik kreeg pas de laptop van mijn zoon, omdat hij een nieuwe had en die laptop was niet van nieuw te onderscheiden, op wat vlekjes bij het toetsenbord na.
Dus iedere gebruiker weg te zetten alsof ze geen waarde respect hebben is gewoon ronduit stuitend.
Want die zijn er natuurlijk, maar er zijn er meer die erg voorzichtig omgaan met hun spullen.
Of spreek je als.. Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten.
Re: Recht op reparatie 'ondeugdelijk product', maar hoe?
Verder de opmerking dat indien een opleiding een bepaald item verplicht, dat ze dan ook de kosten er voor moeten dragen. Vandaar dat ze de laatste paar jaar altijd "adviseren".
Dat mijn zoons met veel zwaarder materiaal aankwamen deed wenkbrauwen fronsen. En inmiddels zijn ze ook op die scholen ervan overtuigd dat Apples niet meer het beste zijn....
Dat mijn zoons met veel zwaarder materiaal aankwamen deed wenkbrauwen fronsen. En inmiddels zijn ze ook op die scholen ervan overtuigd dat Apples niet meer het beste zijn....
Re: Recht op reparatie 'ondeugdelijk product', maar hoe?
Fijn voor jou ik praat toch echt uit ervaring als er op een school met 1300 leerlingen binnen een jaar bij 900 schermen vervangen moeten worden vanwege dit soort incidenten en dan hebben we het nog maar over 1 scholengemeenschap etc was waarbij wel op te merken is dat het merendeel Havo leerlingen waren de Mavo was wat zuiniger.hebra98 schreef: ↑08 nov 2020 11:13@shivers
Het is jammer dat je zo ongefundeerd aan het generaliseren bent.
Mijn beide kinderen hebben al vanaf jong heel veel elektronische apparaten gehad als telefoons, tablets en laptops.
Ik kreeg pas de laptop van mijn zoon, omdat hij een nieuwe had en die laptop was niet van nieuw te onderscheiden, op wat vlekjes bij het toetsenbord na.
Dus iedere gebruiker weg te zetten alsof ze geen waarde respect hebben is gewoon ronduit stuitend.
Want die zijn er natuurlijk, maar er zijn er meer die erg voorzichtig omgaan met hun spullen.
Of spreek je als.. Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten.
Maar dit telt ook voor particulieren in het algemeen een deel zal er zuinig op zijn een ander deel erg rauw, een groot deel snapt gewoonweg niet dat je een laptop niet hardhandig op 1 punt moet openen.
Waarbij een groot deel het geluk heeft dat er niks gebeurd terwijl het bij een ander wel tot schade lijd.
Re: Recht op reparatie 'ondeugdelijk product', maar hoe?
Dan moet het ongeveer zo gegaan zijn:
- Een leerling klapt zijn/haar laptop dicht terwijl er een pen op het toetsenbord ligt. Niet onmogelijk.
- Door de klap raakt het scherm beschadigd. Heel waarschijnlijk.
- De leerling levert de bijna geheel dichtgeklapte laptop mét pen en gebarsten scherm in, zonder deze geopend te hebben. Zeer, zeer onwaarschijnlijk.
Wie "krak" hoort als zijn laptop bijna dicht is, doet hem toch direct weer open om te zien wat er gebeurd is? Dan rolt de pen er toch weer uit?
U presenteert een leuke borreltafelanekdote, maar ik geloof er niets van.
Binnen een jaar bij 900 van de 1300 laptops het scherm vervangen geloof ik trouwens ook niet.
Re: Recht op reparatie 'ondeugdelijk product', maar hoe?
Aha, ik zie dat u de bewering over de pen die er nog tussen zat al weer weggehaald hebt. Kennelijk geloofde u dat zelf ook niet. Nu die 900 van de 1300 nog.Shivers schreef: ↑08 nov 2020 12:53Fijn voor jou ik praat toch echt uit ervaring als er op een school met 1300 leerlingen binnen een jaar bij 900 schermen vervangen moeten worden vanwege dit soort incidenten en dan hebben we het nog maar over 1 scholengemeenschap etc was waarbij wel op te merken is dat het merendeel Havo leerlingen waren de Mavo was wat zuiniger.
Maar dit telt ook voor particulieren in het algemeen een deel zal er zuinig op zijn een ander deel erg rauw, een groot deel snapt gewoonweg niet dat je een laptop niet hardhandig op 1 punt moet openen.
Waarbij een groot deel het geluk heeft dat er niks gebeurd terwijl het bij een ander wel tot schade lijd.
Re: Recht op reparatie 'ondeugdelijk product', maar hoe?
Tot zover de geloofwaardigheid van Shivers. Zullen we het nu maar weer gewoon over de vraag van TS hebben, mocht die ooit nog terugkomen?
Als zal die inmiddels zelf ook wel doorhebben dat haar positie niet zo sterk is als ze dacht, en dat de bij haar liggende bewijslast een levensgroot struikelblok kan zijn.
Als zal die inmiddels zelf ook wel doorhebben dat haar positie niet zo sterk is als ze dacht, en dat de bij haar liggende bewijslast een levensgroot struikelblok kan zijn.
Dorfje
, Bob Schurkjens
en alfatrion
vinden dit leuk
Re: Recht op reparatie 'ondeugdelijk product', maar hoe?
Wat jij geloofd zal me worst wezen jij hebt er 0,0 ervaring mee dus bemoei je dan ook niet met zaken waar je geen benul van hebt.Erthanax schreef: ↑08 nov 2020 13:18Dan moet het ongeveer zo gegaan zijn:
- Een leerling klapt zijn/haar laptop dicht terwijl er een pen op het toetsenbord ligt. Niet onmogelijk.
- Door de klap raakt het scherm beschadigd. Heel waarschijnlijk.
- De leerling levert de bijna geheel dichtgeklapte laptop mét pen en gebarsten scherm in, zonder deze geopend te hebben. Zeer, zeer onwaarschijnlijk.
Wie "krak" hoort als zijn laptop bijna dicht is, doet hem toch direct weer open om te zien wat er gebeurd is? Dan rolt de pen er toch weer uit?
U presenteert een leuke borreltafelanekdote, maar ik geloof er niets van.
Binnen een jaar bij 900 van de 1300 laptops het scherm vervangen geloof ik trouwens ook niet.
Ze duwen hem gewoon in de tas want ja ze hebben zelf ook wel door dat het scherm kapot is een ander deel hoor je naderhand dat er een pen tussen toevallig 1 die hem had laten zitten.
Een laptop die plat staat daar rolt de pen niet uit hoor die mag je zelf pakken.
Dat jij het niet ziet wil niet zeggen dat het niet gebeurt en ook heb ik geen enkele opmerking verwijderd dus wederom lees je maar half.
Re: Recht op reparatie 'ondeugdelijk product', maar hoe?
Ik ga het je maar even openbaar vertellen, maar je hebt het binnen een paar dagen al voor elkaar gekregen om een behoorlijk negatieve, onsympathieke indruk achter te laten met die ongebruikelijk agressieve en aanvallende toon elke keer. Ik ben er onderhand wel een beetje klaar mee, dus bij dezen een waarschuwing.Shivers schreef: ↑08 nov 2020 14:03
Wat jij geloofd zal me worst wezen jij hebt er 0,0 ervaring mee dus bemoei je dan ook niet met zaken waar je geen benul van hebt.
Ze duwen hem gewoon in de tas want ja ze hebben zelf ook wel door dat het scherm kapot is een ander deel hoor je naderhand dat er een pen tussen toevallig 1 die hem had laten zitten.
Een laptop die plat staat daar rolt de pen niet uit hoor die mag je zelf pakken.
Dat jij het niet ziet wil niet zeggen dat het niet gebeurt en ook heb ik geen enkele opmerking verwijderd dus wederom lees je maar half.
Ik heb daarnaast een klein beetje het vermoeden dat het gaat om een nep-account (wegwerp-mailadres, geen geldig telefoonnummer, binnen de kortste keren ruzie en verwijten), dus ik zit ergens te overwegen om je gewoon te bannen als ik nog wat ruzieachtige commentaren van je zie. Deze manier van discussiëren voegt allemaal weinig toe, kan ik vertellen.
Groeten, Radar^SK
Re: Recht op reparatie 'ondeugdelijk product', maar hoe?
Dat u de opmerking niet verwijderd heb zie ik nu ook. In een later bericht noemt u opnieuw die 900 van de 1300; dat tweede bericht zag ik ten onrechte aan voor he bericht dat ik citeerde. Mijn excuses daarvoor.Shivers schreef: ↑08 nov 2020 14:03Wat jij geloofd zal me worst wezen jij hebt er 0,0 ervaring mee dus bemoei je dan ook niet met zaken waar je geen benul van hebt.
Ze duwen hem gewoon in de tas want ja ze hebben zelf ook wel door dat het scherm kapot is een ander deel hoor je naderhand dat er een pen tussen toevallig 1 die hem had laten zitten.
Een laptop die plat staat daar rolt de pen niet uit hoor die mag je zelf pakken.
Dat jij het niet ziet wil niet zeggen dat het niet gebeurt en ook heb ik geen enkele opmerking verwijderd dus wederom lees je maar half.
Dat neemt niet weg dat uw anekdote zeer onwaarschijnlijk is en mijn argumentatie lijkt mij duidelijk. Ik blijf daarom, beargumenteerd, bij mijn mening dat uw verhalen over de pen en de 900 van de 1300 niet meer zijn dan borrelpraat. Verzonnen dus.
Overigens kunt u onmogelijk weten waarmee ik wel of geen ervaring heb, ook niet of dat 0,0 ervaring is, en waar ik wel of geen benul van heb.
hebra98
vindt dit leuk
Re: Recht op reparatie 'ondeugdelijk product', maar hoe?
Werkt hij soms bij een fabrikant?