LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

angel1978

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Brahms schreef:
07 dec 2020 18:14
Lowieze schreef:
07 dec 2020 10:01
We kunnen aan de Europese landen, waar de mondkapjesplicht al veel langer geldt, zien dat er ook daar geen daling van de besmettingen is, eerder nog een flinke stijging.
Dan was het zonder mondkapjes helemaal gigantisch uit de hand gelopen.
Losse flodder, dat weet je niet. In het voorjaar ging het ook prima zonder.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Overigens wil ik nu wel stellen dat de daling qua ziekenhuisbedden niet meer doorzet. Nu er 3 van de 4 dagen een lichte stijging is geweest, durf ik wel te concluderen dat die eerste dag geen incident was.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

O, maar vanavond wordt daar niks over gezegd. De gebruikte argumentatie klinkt logisch, maar of het ook feiten zijn? Geen idee.

Nijogeth

Goh, volgens mij zei ik dat eerder al. Je kunt beter de horeca open hebben met beperkingen dan dat iedereen thuis op elkaar gaat zitten. Want wij zitten gewoon met 4 of 5 personen tegen elkaar op een bank, als we bij iemand een drankje doen. In de kroeg zitten we minder dicht op elkaar wat dat betreft.

angel1978

Nijogeth schreef:
08 dec 2020 17:16
Goh, volgens mij zei ik dat eerder al. Je kunt beter de horeca open hebben met beperkingen dan dat iedereen thuis op elkaar gaat zitten. Want wij zitten gewoon met 4 of 5 personen tegen elkaar op een bank, als we bij iemand een drankje doen. In de kroeg zitten we minder dicht op elkaar wat dat betreft.
Ik heb nog nooit in een kroeg afstand kunnen houden terwijl ik thuis gewoon met gemak die afstand wel kan houden.. dus dat zie ik niet helemaal..

Nijogeth

Nou ja, ik merk dat anders. Ik houd in de kroeg de anderhalve meter normaal ook niet, maar ik sta ook niet tegen iemand aan. Daar waar ik thuis gewoon tegen mensen aan zit op de bank, want waar je in de kroeg staat, zitten wij thuis gewoon en dan heb je dus meer plaats nodig.

En de jeugd die ik ken, die heeft dat ook.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Jose2501 schreef:
08 dec 2020 17:11
Ministerie van Economische Zaken beweert dat de horeca beter open kan gaan. Zegt RTL. Dat zal minder besmettingen geven dan ze gesloten te houden.
Benieuwd of daar vanavond wat over gezegd gaat worden.
Het RIVM ontkent, dat men hiervoor heeft gerekend. Bericht van 16:27 uur

Opengaan zal niet zoveel verschil maken in de cijfers, die bewegen op en neer met de grote golf, die momenteel in meerdere landen te zien is.

Net bij de ORF gekeken naar alle cijfers - alleen de bijna complete lockdown met thuisblijfplicht heeft in Oostenrijk effect gehad, tijdens de gewone beperkingen bleef het aantal besmettingen groeien. Het is redelijk vergelijkbaar met de trend in Nederland.

Nijogeth

Jablan schreef:
08 dec 2020 17:37
Net bij de ORF gekeken naar alle cijfers - alleen de bijna complete lockdown met thuisblijfplicht heeft in Oostenrijk effect gehad, tijdens de gewone beperkingen bleef het aantal besmettingen groeien. Het is redelijk vergelijkbaar met de trend in Nederland.
Dus eigenlijk kunnen we stellen dat de maatregelen eigenlijk nooit hun gewenste effect zullen hebben?

Jablan
Contacteer:

Dit voorjaar hadden ze wel effect, momenteel minder en dat komt vooral, omdat het virus vrij rondtrekt door de bevolking. Zonder maatregelen zou het allemaal nog veel erger zijn, bijvoorbeeld complete scholen besmet of alle klanten van een winkel op zaterdagmiddag.

angel1978

Nijogeth schreef:
08 dec 2020 17:35
Nou ja, ik merk dat anders. Ik houd in de kroeg de anderhalve meter normaal ook niet, maar ik sta ook niet tegen iemand aan. Daar waar ik thuis gewoon tegen mensen aan zit op de bank, want waar je in de kroeg staat, zitten wij thuis gewoon en dan heb je dus meer plaats nodig.

En de jeugd die ik ken, die heeft dat ook.
In de kroeg staat en loopt bijna iedereen en is 80% een 'vreemde' terwijl ik iedereen bij mij thuis ken en weet of ze gezond zijn of niet. Ook wordt er minder bewogen ( iedereen zit ) en we hebben invloed op de afstand die gehouden wordt ( huishoudens bij elkaar en tussen huishoudens 1,5 meter ).

Geen idee hoe de kroegen zijn die ik niet ken, maar kan me moeilijk voorstellen dat het heel anders is.

Nijogeth

Ik had het dan ook over de kroegen zoals ze in augustus en september open waren. Waar er maar een beperkt aantal mensen binnen mochten en er dus meer ruimte was.

angel1978

Nijogeth schreef:
08 dec 2020 18:44
Ik had het dan ook over de kroegen zoals ze in augustus en september open waren. Waar er maar een beperkt aantal mensen binnen mochten en er dus meer ruimte was.
Maar zelfs dan is de kans op kruisbesmetting veel groter dan thuis omdat er simpelweg veel meer mensen zijn ( ook vreemden ), zeker in de loop van de avond waarbij alcoholconsumptie een rol gaat spelen.

sake1987

Ongelezen bericht door sake1987 »

Dat die kroegen nog even dicht blijven, kan ik nog snappen, maar dat restaurants niet gewoon open kunnen, snap ik niet.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Laten we vooral niet vergeten dat de besmettingen weer flink toenemen en dat komt m.i. toch écht door het shoppen de afgelopen tijd met die overvolle winkelstraten .
En velen zijn toch ook alweer bezig met plannetjes maken met Kerst en Oudejaarsnacht.
Dus .....zolang men zich niet echt ad maatregelen houdt, verandert er weinig tot niets.

sake1987

Dan wachten op het vaccin en als dat niet werkt toch laten uitrazen.

Jablan
Contacteer:

Het voordeel van de meeste horecazaken is de aanwezigheid van een ventilatiesysteem en meer vierkante meters per aanwezige.
Het nadeel van thuis is de intieme setting, dicht op elkaar, zonder maximale luchtverversing.
moederslink schreef:
08 dec 2020 19:27
En velen zijn toch ook alweer bezig met plannetjes maken met Kerst en Oudejaarsnacht.
Schuldig :mrgreen:
Wat we precies gaan doen, beslissen we pas op het laatste moment.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Orkanen met 9.000 doden?

sake1987

Lady1234 schreef:
08 dec 2020 22:18
Orkanen met 9.000 doden?
Ze heeft het over een paar orkanen

brugwachter

Ongelezen bericht door brugwachter »

Jose2501 schreef:
08 dec 2020 21:06
1. "Hoe verklaar je dan @angel1978 dat in landen waar nog strengere maatregelen gelden dezelfde stijgingen laten zien? Spanje, Italië, België bv".

2. "Uit veel studies blijkt dat de meeste besmettingen thuis plaatsvinden. En zeker niet in de horeca of de theaters of de voetbalstadions".

3."En feitelijk waren er in de zomer al ongeveer 9.000 doden. De laatste 4 maanden zijn er daar nog geen 1000 bij gekomen. En dan nog was 85 procent van die 1000 ouder dan 75 jaar.
Dat is triest maar in groter verband is dat toch weinig? Een paar orkanen in Japan en Caribisch gebied zorgen vaak voor zelfde doden aantal".

1. Dat lijkt me niet zo moeilijk. Je kan nog zulke strenge maatregelen nemen, als die onvoldoende worden nageleefd, zullen ze ook onvoldoende effect sorteren, ongeacht hoe streng ze zijn. In NL wordt bijv. het samenscholingsverbod massaal overtreden en er onvoldoende gehoor gegeven het verzoek om zoveel mogelijk thuis te werken. Het lijkt me evident dat je dat terug ziet in de besmettingscijfers.

2. De bewering dat er meer besmettingen thuis plaats vinden dan in een voetbalstadion of theater is natuurlijk relatief. Je kunt dat vergelijken met een auto- en vliegtuig ongeluk. Relatief gezien is vliegen veiliger dan autorijden omdat er veel meer auto- dan vliegtuigongelukken plaats vinden. Daar staat tegenover dat er uiteraard veel meer auto's op de weg rijden dan er zich vliegtuigen in het luchtruim bevinden. Bij een auto ongeluk vallen bovendien relatief gezien veel minder doden dan als er een vliegtuig neer stort. Voor Coronabesmettingen geldt exact hetzelfde, huishoudens bevatten doorgaans veel minder personen dan voetbalstadions en theaters en er zijn veel meer huishoudens dan stadions en theaters. Bovendien bezoekt bij lange na niet ieder huishouden een theater of stadion.

3. Het blijft opvallend hoeveel mensen het gevaar van het Coronavirus afmeten naar het aantal doden dat het eist. Natuurlijk is het voorkomen van zoveel mogelijk stergevallen een van de doelen van de Coronamaatregelen, maar niet het belangrijkste. Het belangrijkste doel is om de druk op de zorg beheersbaar te houden voor zover dat mogelijk is. De maatregelen zijn natuurlijk een duidelijk antwoord op de vraag of we onze beschaving ten koste van alles in stand willen houden of om aan die maatregelen te ontkomen, bereid zijn om ver terug in de tijd te gaan naar de periode waarin het recht van de sterkste gold. De essentie van een beschaving is immers dat de mensen en organisaties die er deel van uitmaken, elkaar de helpende hand toesteken als ze hulp nodig hebben en elkaar niet laten creperen als ze het slachtoffer van een ernstige ziekte zouden worden. Zonder de maatregelen zou een virus dat zo besmettelijk is als Corona zoveel mensen besmetten dat de zorg het niet meer aan kan en de ziekenhuizen zo overvol raken dat niet iedereen meer geholpen kan worden en er dus mensen als gevolg van Corona creperen. Het lijkt me duidelijk dat ieder mens die aan onze beschaving hecht, er niet aan moet denken dat we in een dergelijke situatie terecht komen. Je hoeft alleen maar 'avonds naar het nieuws te kijken naar de items over de hongersnoodgebieden om je te realiseren dat wij in de gelukkige omstandigheid verkeren dat we in ieder geval nog de keuze hebben om het wel of niet zover te laten komen dat onze medemens of misschien wel wijzelf een dergelijk leed ten deel valt. Lijkt mij persoonlijk niet eens zo'n heel moeilijke keuze.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@jose2501

Zelfs het geven van aandacht en liefde voor de kwetsbaren in onze families wordt ons ontnomen.
Zelfs een kaartje sturen naar een oma of opa of vader of moeder of zus of broer wordt gezien als naastenliefde in coronatijd.

Is dat wat we willen in ons leven? Nou ik niet.”

Dan doet u toch meer, of anders. Niemand houdt u tegen.

Gesloten