LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Renault sjoemelsoftware
Renault sjoemelsoftware
Nieuwe Renault Clio gekocht eind 2017, eind 2018 uit onderhoud dealer naar garage waar we al 20 jaar klant zijn. Los van beroerde klantenservice dealer blijkt ook dat - omdat je geen software updates van de fabrikant meer krijgt - je dashboard door lekstroom je accu uitput. Onze garage was wakker genoeg om de vraag om een update te stellen (na ingreep: lekstroom van 1,95 naar 0,00). Maar hoeveel mensen bestellen niet een nieuwe accu? Dat is toch ook sjoemelsoftware?
Re: Renault sjoemelsoftware
Nee.Mario1999 schreef:...Maar hoeveel mensen bestellen niet een nieuwe accu? Dat is toch ook sjoemelsoftware?
Topic kan dicht, vraag beantwoord.
sjohie
vindt dit leuk
Re: Renault sjoemelsoftware
Wat heeft software nu weer met lekstroom te maken?
Re: Renault sjoemelsoftware
Ik denk dat hier bedoelt word dat software instellingen ervoor zorgen dat de accu belast blijft als het contact uit staat.
Een beetje als met de Iphone de laatste tijd ook een beetje een issue is, dat oudere Iphone telefoons korter doen met een accu lading met een bepaalde software versie.
Al denk ik dat het "sjoemel" meer gerelateerd is aan zogenaamde uitstoot claims die niet betrouwbaar waren.
Een beetje als met de Iphone de laatste tijd ook een beetje een issue is, dat oudere Iphone telefoons korter doen met een accu lading met een bepaalde software versie.
Al denk ik dat het "sjoemel" meer gerelateerd is aan zogenaamde uitstoot claims die niet betrouwbaar waren.
Re: Renault sjoemelsoftware
Lijkt me van niet, die sjoemelsoftware betrof het motormanagement van diesels. Dat was zo geprogrammeerd, om het gedrag van een auto op een rollerbank, de traditionele plek en manier van het vaststellen van emissies, te herkennen, en daarop de verbranding etc aan te passen. Gevolg was een vinkje, en in de praktijk stootte dat voertuig vervolgens veel meer uit dan waar die voor goedgekeurd was. En die software was bewust zo geprogrammeerd.Mario1999 schreef: ↑10 dec 2020 21:54Nieuwe Renault Clio gekocht eind 2017, eind 2018 uit onderhoud dealer naar garage waar we al 20 jaar klant zijn. Los van beroerde klantenservice dealer blijkt ook dat - omdat je geen software updates van de fabrikant meer krijgt - je dashboard door lekstroom je accu uitput. Onze garage was wakker genoeg om de vraag om een update te stellen (na ingreep: lekstroom van 1,95 naar 0,00). Maar hoeveel mensen bestellen niet een nieuwe accu? Dat is toch ook sjoemelsoftware?
Wat jij schetst is dat op het eerste gezicht niet, een basisgedachte achter die sjoemelsoftware was dat hiermee in de praktijk te vuile motoren, toch op papier voldeden aan nieuwe emissienormen, waardoor autofabrikanten miljarden aan R&D geld niet hoefden uit te geven.
Tenzij je een krankzinnig vergezochte driehoeksrelatie gaat fantaseren tussen garages, accubouwers en autofabrikanten, die ze geld op zou leveren, is dit gewoon een software bug. Niet minder vervelend, maar ook niet opzettelijk.
Re: Renault sjoemelsoftware
Nee, heeft niets, maar dan ook echt helemaal totaal niets met sjoemelsoftware te maken. Dat heet een bug. En zo zijn er nog wel meer benamingen voor, maar sjoemelsoftware valt daar niet onder. Iets met de klok horen luiden.
Met sjoemelsoftware probeerden autofabrikanten de auto voor de milieutesten positiever naar voren te laten komen dan dat ze daadwerkelijk waren, met als gevolg een betere classificatie qua milieulabel.
Ik weet niet tegen welke boom u precies aan wilt schoppen nu. U heeft de auto in 2017 nieuw gekocht en in 2018 heeft u besloten om de auto niet meer bij renault in onderhoud te laten zijn, maar naar uw eigen garage waar u al 20 jaar tevreden klant bent. Dan is het toch ook niet heel erg raar dat bepaalde softwareupdates niet bekend zijn bij uw garagist? Het was pas een probleem geweest als u uw auto wel in onderhoud had gehad bij Renault en zij hadden de update niet geinstalleerd of waren hier niet van op de hoogte.
Re: Renault sjoemelsoftware
Klopt niet helemaal , ik zelf kom al meer dan 20 jaar bij een onafhankelijke garage.berndv schreef: ↑11 dec 2020 13:43Nee, heeft niets, maar dan ook echt helemaal totaal niets met sjoemelsoftware te maken. Dat heet een bug. En zo zijn er nog wel meer benamingen voor, maar sjoemelsoftware valt daar niet onder. Iets met de klok horen luiden.
Met sjoemelsoftware probeerden autofabrikanten de auto voor de milieutesten positiever naar voren te laten komen dan dat ze daadwerkelijk waren, met als gevolg een betere classificatie qua milieulabel.
Ik weet niet tegen welke boom u precies aan wilt schoppen nu. U heeft de auto in 2017 nieuw gekocht en in 2018 heeft u besloten om de auto niet meer bij renault in onderhoud te laten zijn, maar naar uw eigen garage waar u al 20 jaar tevreden klant bent. Dan is het toch ook niet heel erg raar dat bepaalde softwareupdates niet bekend zijn bij uw garagist? Het was pas een probleem geweest als u uw auto wel in onderhoud had gehad bij Renault en zij hadden de update niet geinstalleerd of waren hier niet van op de hoogte.
Deze is echter helemaal up date met alle software van alle merken.
Hij moppert wel eens dat hem dit jaarlijks wat kost maar doet het toch.
Als er iets onder de garantie van de fabrikant valt, regelt hij dit ook altijd.
Heb zelfs een keer een Nieuwe Seat Mii bij hem gekocht.
En gelukkig voor ons is er de wet Monti.
Re: Renault sjoemelsoftware
Een niet-merkdealer kan natuurlijk volledig bijhouden wat er aan softwareupdates van boordcomputers en dergelijke uitgebracht wordt, maar zoals je zelf ook aangeeft, dat kost tijd en moeite. Niet iedere garagist zit te wachten op de tijd die hem dit kost en al helemaal niet voor de kosten die dit met zich mee brengt. Ik zal ook niet zeggen dat het algemeen goed is bij niet-merkdealers dat ze de updates niet bijhouden. Het is alleen geen garantie dat als je je auto daar in onderhoud hebt, je ook alle updates meekrijgt. Terwijl andersom van een merkdealer mag je verwachten dat die wel volledig op de hoogte is van updates van software.
-
- Berichten: 913
- Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32
Re: Renault sjoemelsoftware
Het sjoemel deel van de 'sjoemelsoftware' ging over slechte intenties en het belazeren van de normen. Dit verhaal te maken met bugs die al dan niet opgelost worden. Ik zou er niet klok en klepel bijhalen maar dit een sjoemelmelding noemen, waarbij iemand bewust een ander van slechte intenties beticht terwijl dat nergens onderbouwd is.
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 11 apr 2016 15:01
Re: Renault sjoemelsoftware
Wat onaardig om Mario1999 aan te vallen omdat hij het sjoemelsoftware noemt.
Niet iedereen heeft per definitie een technische achtergrond.
Als het contact op uit gaat moet er geen microampère stroom meer uit de accu getrokken worden, klip en klaar.
Maar ................... heeft u een alarm op uw auto zitten ?
Einde verhaal, want daar heeft u al 1 probleem
Dus of dat met een upgrade van de software is op te lossen dat is nog maar de vraag.
De standby mode van het alarm zal een zeer geringe stroom vragen, tenzij er op printed circuit board een onderdeel defect is geraakt
Actie nummer 1 is dan ook, 1 kant van de accu los en een multimeter er tussen en eerst eens meten hoeveel stroom gaat er verloren.
Haal het lampje eens uit het handschoenenvakje, grote kans dat de schakelaar van het klepje niet goed meer werkt
Er is vast wel iemand in uw omgeving die en multimeter heeft en er mee weet om te gaan.
Deze regel gaat nog steeds op, meten is weten en gissen is missen
Veel succes.
Niet iedereen heeft per definitie een technische achtergrond.
Als het contact op uit gaat moet er geen microampère stroom meer uit de accu getrokken worden, klip en klaar.
Maar ................... heeft u een alarm op uw auto zitten ?
Einde verhaal, want daar heeft u al 1 probleem
Dus of dat met een upgrade van de software is op te lossen dat is nog maar de vraag.
De standby mode van het alarm zal een zeer geringe stroom vragen, tenzij er op printed circuit board een onderdeel defect is geraakt
Actie nummer 1 is dan ook, 1 kant van de accu los en een multimeter er tussen en eerst eens meten hoeveel stroom gaat er verloren.
Haal het lampje eens uit het handschoenenvakje, grote kans dat de schakelaar van het klepje niet goed meer werkt
Er is vast wel iemand in uw omgeving die en multimeter heeft en er mee weet om te gaan.
Deze regel gaat nog steeds op, meten is weten en gissen is missen
Veel succes.
Re: Renault sjoemelsoftware
kweet niet hoor maar als je 1 kant van de accu klem los haalt doet niets het meer!!!!
Re: Renault sjoemelsoftware
Op zich doe je een ampere-meting meestal in serie, dus zal je wel de stroomkring moeten onderbreken om je multimeter in serie er tussen te plaatsen. Je kunt ook een ampere-tang gebruiken natuurlijk. Maar een ampere-tang is al weer iets specialistischer dan een multimeter. Hoewel je met die multimeter in serie niet moet gaan proberen om de auto te starten, dat gaat die waarschijnlijk niet heel erg fijn vinden.