LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Coronavirus - algemeen topic
-
Re: Coronavirus - algemeen topic
Ja inderdaad, snapte ik ook wel.
Aan de andere kant lees ik in de krant dat bv Arnhem aan ' arme ' moeders gratis maandverband en tampons gaat verstrekken. Bizar, toch?
Aan de andere kant lees ik in de krant dat bv Arnhem aan ' arme ' moeders gratis maandverband en tampons gaat verstrekken. Bizar, toch?
Moneyman
vindt dit leuk
Op het eerste gezicht wel. Maar het zijn natuurlijk totaal verschillende (doel)groepen.
Momenteel is nog onbekend hoe lang je immuun blijft. Bij ons ziet het er goed uit, vanuit de farmaceuten wordt 1 jaar bescherming door een vaccin aangegeven, maar echte zekerheid heeft niemand.Nijogeth schreef: ↑23 dec 2020 13:40Als er sowieso al zoveel bevestigde besmettingsgevallen zijn, dan zouden dat allemaal mensen zijn die immuniteit hebben opgebouwd. Die hoeven dus al geen vaccin en dus kunnen we de vaccins voor deze personen doorschuiven naar mensen die dat vaccin wel nodig hebben.
Regels en regels. Negatieve PCR-test lijkt heilig verklaard, terwijl elke test niet meer dan een momentopname is. Daarnaast heeft de enorme aandacht voor het zeldzame fenomeen herbesmetting de angst in stand gehouden.
Die 4 miljoen lijkt mij net zo'n gok als de uitslag vna Oud-/Nieuwjaarsloterijen goed voorspellen. We weten het niet en alleen een goed uitgevoerde steekproef geeft een beetje licht in de duisternis.Nijogeth schreef: ↑23 dec 2020 13:40Daarbij waren er volgens het RIVM al zo'n 4 miljoen mensen mogelijk besmet geweest in de eerste lockdown, maar dit kon men alleen maar gokken, vanwege het gebrek aan testen. Ga er dan vanuit dat we met vaccineren en mensen met antistoffen mogelijk al aan de helft van de bevolking komen, dan wil het allemaal wel opschieten.
De antistoffentesten zijn later beschikbaar gekomen en voor de rest weten via het bron- en contactonderzoek, dat elke GGD een eigen invulling geeft aan alle opdrachten.
Niet weten waar men mee bezig is, vind ik net te ver gaan. Niet door de cijfers heen kunnen kijken en telkens verrast worden door de ontwikkelingen is een terecht verwijt.Nijogeth schreef: ↑23 dec 2020 13:40Het leugentje vanuit de regering over dat routeboek is er 1 van. Zelf de hele tijd aangeven dat ze zo'n routeboek willen hebben dat aan de hand van het aantal ziekenhuisbedden en besmettingen de maatregelen bepaalt, maar vervolgens zelf in oktober/begin november geen maatregelen nemen, maar in december wel als er minder ziekenhuisbedden bezet zijn en minder besmettingen. Voor zo'n routeboek is wel een duidelijke lijn nodig en die hebben ze totaal niet.
Bij de cijfers over opnames en sterfgevallen in de ziekenhuis is geen correctie toegepast op de beschikbaarheid van personeel, terwijl je al minstens een kwartaal uit moet gaan van 80% inzetbaarheid. Capaciteit is één, handen aan het bed een heel ander verhaal.
In de optimistische versie thuis bezig de inhoud van de kerstpakketten weg te werken. In de pessimistische versie thuis in quarantaine of ziek, terwijl de vorige generatie in het ziekenhuis ligt en daar hopelijk weer uitkomt.witte angora schreef: ↑24 dec 2020 13:48Hoe is het in jullie omgeving? [...] Oftewel: waar is iedereen???
Ik kwam gisteren iedereen toch tegen in de supermarkt. In het centrum was het ook heel erg druk met mensen. Maarja, ik moest toch zorgen dat er wat in de koelkast stond, eventueel voor gisteravond of anders voor morgen. Maar als ik dan zie hoe vol mensen hun wagentjes stouwen, dan denk ik dat mensen echt tot de laatste dag hebben gewacht en voor een week boodschappen hebben gedaan.
Waarom is een dergelijke steekproef niet uitgevoerd? Vinger aan de pols houden lijkt me verstandiger dan blind varen.Jablan schreef: ↑25 dec 2020 13:01Die 4 miljoen lijkt mij net zo'n gok als de uitslag vna Oud-/Nieuwjaarsloterijen goed voorspellen. We weten het niet en alleen een goed uitgevoerde steekproef geeft een beetje licht in de duisternis.Nijogeth schreef: ↑23 dec 2020 13:40Daarbij waren er volgens het RIVM al zo'n 4 miljoen mensen mogelijk besmet geweest in de eerste lockdown, maar dit kon men alleen maar gokken, vanwege het gebrek aan testen. Ga er dan vanuit dat we met vaccineren en mensen met antistoffen mogelijk al aan de helft van de bevolking komen, dan wil het allemaal wel opschieten.
Omdat men daar toen niet de middelen voor had. Echter had men wel tussen mei en oktober een landelijke campagne kunnen doen om iedereen op antistoffen te testen. Dan had je daarin al wel een streepje voor gehad, zoals ik bijvoorbeeld weet dat ik corona al lang heb gehad, doordat ik mezelf op antistoffen heb laten testen.
Overigens las ik net ergens een stukje van iemand die in de psychiatrie zat en in maart is gaan helpen op een corona-afdeling van een ziekenhuis. Ze moest daarvoor een korte cursus volgen en kon toen coronapatienten behandelen. Dan kom ik weer terug bij hetgeen ik al eerder heb gezegd, dat ze plaatselijke locaties hadden moeten maken om coronapatienten op te vangen en zo de ziekenhuizen te ontzien. Enkele ervaren verpleegkundigen, aangevuld met mensen die net zo'n cursus hebben gehad.
Helaas zitten er, zo te lezen, nogal wat haken en ogen aan het aanbod van mensen die wilden komen helpen.Nijogeth schreef: ↑26 dec 2020 10:42Overigens las ik net ergens een stukje van iemand die in de psychiatrie zat en in maart is gaan helpen op een corona-afdeling van een ziekenhuis. Ze moest daarvoor een korte cursus volgen en kon toen coronapatienten behandelen. Dan kom ik weer terug bij hetgeen ik al eerder heb gezegd, dat ze plaatselijke locaties hadden moeten maken om coronapatienten op te vangen en zo de ziekenhuizen te ontzien. Enkele ervaren verpleegkundigen, aangevuld met mensen die net zo'n cursus hebben gehad.
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... um=organic
Het is schijnbaar niet zo eenvoudig als wij denken.
Vanaf de andere kant bekeken:Lowieze schreef: ↑26 dec 2020 11:06Helaas zitten er, zo te lezen, nogal wat haken en ogen aan het aanbod van mensen die wilden komen helpen.
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... um=organic
Het is schijnbaar niet zo eenvoudig als wij denken.
Een op de acht aanmeldingen was wel bruikbaar, dit leverde 2800 paar extra handen aan het bed op.
Dat hele verhaal komt toch een beetje raar over. Ze hebben mensen nodig, dringend. Daaraan wordt eigenlijk gehoor gegeven en ineens stellen ze allemaal eisen over diploma's. Komt een beetje over als iemand die dringend een auto nodig heeft, deze aangeboden krijgt en vervolgens zegt 'ja, laat maar zitten, want het is geen Ferrari'. We hebben een maand of 4 een rustige periode gehad dit jaar, je kan me niet vertellen dat je in die tijd geen mensen klaar kan krijgen om met coronapatienten om te gaan.
Daar heb je nou eenmaal kundige mensen voor nodig, je wil niet weten hoe gauw mensen tegenwoordig een claim indienen of een klacht.
Het is geen wasbeurt die ze moeten geven.
Lowieze
vindt dit leuk
Maar als iemand uit de psychiatrie in 2 weken kan worden omgeturnd om op een corona-afdeling te helpen, moet dat met anderen toch wel binnen 4 maanden lukken?
Jij kan dat overduidelijk niet beoordelen Nijogeth.. Je kan niet alles dus zo erg is dat niet, maar doe dan niet de hele tijd alsof..
Nee, ik kan dat niet beoordelen, maar schijnbaar mensen die op corona-afdelingen werken wel. En dan is het cru dat er niets mee gedaan wordt.
Nog maar een keer dan..In algemene zin kan gesteld worden dat zorgorganisaties zaten te springen om extra zorgprofessionals, terwijl het aanbod van mensen die zich meldden om te komen helpen vooral bestond uit extra ‘handen’ die in ondersteunende zin een bijdrage zouden kunnen leveren
Genoeg mensen om een handje te helpen blijkbaar maar daar zaten de mensen die op corona afdelingen weken helemaal niet op te wachten. Die wilden graag zorgprofessionals en die werken dan weer amper aangeboden.
Het heeft gewoon geen zin om in een organisatie waar je 2 schoonmakers en 6 billenwassers nodig hebt, 20 helpende handen rond te laten lopen.. dan lopen mensen alleen maar in de weg. Het lost het probleem ook nog eens niet op als je gekwalificeerd zorgpersoneel te kort komt ipv helpende handjes.
Steekproef
Ik hou het op onwil. Pas de laatste tijd kijkt de NL-regering meer naar het buitenland. De lijst met winkels, die momenteel gesloten zijn, is vrijwel identiek aan de lijst uit Duitsland (eerste voorbeeld, dat mij is bijgebleven).
Voor steekproeven moest men nog een grens over. Oostenrijk houdt al sinds maart steekproeven. Zweden doet dit ook - daar krijg je per post een oproep in de bus. Luxemburg en Slowakije hebben minstens 1 keer geprobeerd de hele bevolking te testen.
ik heb de indruk, dat het hele concept 'steekproef' niet tussen de oren zit en daar ook niet wil landen, want - even heel ernstig kijken - dat is zo moeilijk.
*
Kerst en Corona. Ook deze dagen contact gehad met de zieken links en rechts. Meestal is het een luisterend oor en een kijkend oog met aan de andere kant van de verbinding een opgeluchte reactie 'iemand, die het begrijpt' en af en toe ergernis, omdat ik door sommige leugens heen prik. Niet met een vaccinatienaald, wel met een neus voor valse ziekmeldingen
Toch blijven sommige verhalen aangrijpend. Iemand verliest begin december zijn vader, 92 jaar, en had de man beloofd voor zijn moeder, 92 jaar, te zorgen. Maar moeders is direct na het overlijden van haar man positief getest, haar zoon en zijn gezin zijn ook besmet geraakt. Dat werd een crematie per laptop met moeders in het ziekenhuis, het gezin in quarantaine. Nu acht dagen in kritieke toestand ging het beter, moeders is nu in een verpleeghuis en komt niet meer thuis. Ondertussen is het gezin van zoon echt ziek geworden, een stevig verloop, ze zijn nu al elf dagen bezig. Maar de frustratie, de woede, de machteloosheid zit erin, dat hij er nu niet voor zijn moeder mag en kan zijn. Mijn gevoel zegt, dat moeder het nog even volhoudt, totdat ze haar zoon en zijn gezin weer echt heeft gezien, en dan haar man achterna gaat. Ze waren tenslotte ruim 70 jaar getrouwd.
Gelukkig staan daar weer andere dingen tegenover. Bij vriend van zoon is iedereen weer 'hersteld en gezond', inclusief de grootouders.
Weet je dit zeker?
Ik hou het op onwil. Pas de laatste tijd kijkt de NL-regering meer naar het buitenland. De lijst met winkels, die momenteel gesloten zijn, is vrijwel identiek aan de lijst uit Duitsland (eerste voorbeeld, dat mij is bijgebleven).
Voor steekproeven moest men nog een grens over. Oostenrijk houdt al sinds maart steekproeven. Zweden doet dit ook - daar krijg je per post een oproep in de bus. Luxemburg en Slowakije hebben minstens 1 keer geprobeerd de hele bevolking te testen.
ik heb de indruk, dat het hele concept 'steekproef' niet tussen de oren zit en daar ook niet wil landen, want - even heel ernstig kijken - dat is zo moeilijk.
*
Kerst en Corona. Ook deze dagen contact gehad met de zieken links en rechts. Meestal is het een luisterend oor en een kijkend oog met aan de andere kant van de verbinding een opgeluchte reactie 'iemand, die het begrijpt' en af en toe ergernis, omdat ik door sommige leugens heen prik. Niet met een vaccinatienaald, wel met een neus voor valse ziekmeldingen
Toch blijven sommige verhalen aangrijpend. Iemand verliest begin december zijn vader, 92 jaar, en had de man beloofd voor zijn moeder, 92 jaar, te zorgen. Maar moeders is direct na het overlijden van haar man positief getest, haar zoon en zijn gezin zijn ook besmet geraakt. Dat werd een crematie per laptop met moeders in het ziekenhuis, het gezin in quarantaine. Nu acht dagen in kritieke toestand ging het beter, moeders is nu in een verpleeghuis en komt niet meer thuis. Ondertussen is het gezin van zoon echt ziek geworden, een stevig verloop, ze zijn nu al elf dagen bezig. Maar de frustratie, de woede, de machteloosheid zit erin, dat hij er nu niet voor zijn moeder mag en kan zijn. Mijn gevoel zegt, dat moeder het nog even volhoudt, totdat ze haar zoon en zijn gezin weer echt heeft gezien, en dan haar man achterna gaat. Ze waren tenslotte ruim 70 jaar getrouwd.
Gelukkig staan daar weer andere dingen tegenover. Bij vriend van zoon is iedereen weer 'hersteld en gezond', inclusief de grootouders.
16again
vindt dit leuk
-
En toen.... toen kwam de reclame. Een dun pakje deze keer, en mijn vermoeden klopt.
Geen uitnodiging om deze maand de 4e ijskast, wasmachine, bankstel of eethoek te kopen. Geen lekkere luchtjes dit jaar. Geen kleding die je in de meest exotische winkels kunt kopen. Geen vuurwerk, in geen enkel opzicht. Enkel de supers en de Etos. En de Hubo komt naar je toe. Prima, kunnen ze mooi helpen met behangen, al zullen ze dat niet bedoelen. Meer reclame als dat zit er niet in.
Het milieu zal er blij mee zijn.
Geen uitnodiging om deze maand de 4e ijskast, wasmachine, bankstel of eethoek te kopen. Geen lekkere luchtjes dit jaar. Geen kleding die je in de meest exotische winkels kunt kopen. Geen vuurwerk, in geen enkel opzicht. Enkel de supers en de Etos. En de Hubo komt naar je toe. Prima, kunnen ze mooi helpen met behangen, al zullen ze dat niet bedoelen. Meer reclame als dat zit er niet in.
Het milieu zal er blij mee zijn.
Moneyman
vindt dit leuk
Ik had dezelfde conclusie (namelijk dat Corona heel wat gekapte bomen bespaart) ook al getrokken. Hopelijk een trend die wél in stand blijft in de post-Corona-tijd (whenever that may be).
witte angora
vindt dit leuk
Ik lees inderdaad al heel lang geen papieren kranten meer en koop zelden een boek. Maar daar gaat het niet om: WA benoemde een gevolg van Corona. Prima ontopic dus, in tegenstelling tot de laatste bijdragen.