Een smoke test ziet er zo uit:NeoDutchio schreef: ↑01 jan 2021 14:31De wifi werkt niet, hoe denkt u dat dat in 1 of 2 simpele stappen bevestigd kan worden door iemand zonder een 100% kennis op dat gebied?
1. Je pak een acces point van het rek
2. De laptop stel je hierop in.
Of zo:
1. Je pak twee acces points van het rek
2. De laptop stel je hierop in.
3. Dan loop je van de ene acces point naar de andere.
Je vraag aan de klant om de reproductie stappen op te geven.NeoDutchio schreef: ↑01 jan 2021 14:31En aangezien je geen onderscheid kan maken tussen klanten, hoe kan je dit in alle gevallen gaan inkleden?
Dan zegt de verkoper tegen de klant dat de koper het probleem niet aannemelijk heeft gemaakt. De verkoper kan dan een aanbod doen om het product te onderzoeken, als de klant daar echt op staat, met de waarschuwing dat er waarscheinlijk niets uit gaat komen en met een onderzoeksrapport als product. Als je alles doet voor een glimlach dan doe je dit op de locatie waar het probleem zich voordoet.NeoDutchio schreef: ↑01 jan 2021 14:31Mijn auto stottert soms, maar net bij de garage niet. Klacht niet geconstateerd, en dan?
Ik had zelf ooit een probleem met een netwerkkaart. Gekocht bij een grote gerenomeerd computer verkoopketen. De verkoper heeft er een paar keer naar gekeken maar kon het probleem niet vinden. In mijn omgeving deed het probleem zich op een reproduceerbare manier voor, maar bij de verkoper niet. Het ging hier een productiefout die zich meestal niet openbaard, maar bij mij wel. Ik kon dit zelf diagnosticeren omdat ik vier kaarten had gekocht en slechts eentje dit probleem vertoonde. Diagnosticeren is dan eenvoudig. Je trekt de kaart er uit en steekt er andere in. Het probleem deed zich niet meer voor en dus is die ene kaart defect. Maar volgens de verkoper bleek uit het dat de kaart in orde was. Bij hem werkte de kaarten slotte wel. Ik ben er van overtuigd dat de verkoper verstand van zaken had, want het betrof een technische keten met eigen reparateurs die in de winkel werken. Zij hadden alleen net niet ver genoeg gekeken.NeoDutchio schreef: ↑01 jan 2021 14:31Moet ik dan weer naar huis gestuurd worden of zal er een monteur bij moeten komen die iets verder gaat kijken en snapt dat het stotteren diverse oorzaken kan hebben en hier naar gaat kijken?
Als dit verhaal iets aantoont dan is het wel dat het reproduceerbaar krijgen van de klacht enorm belangrijk is.
Heb je daar iemand voor nodig met gedetaileerde technische kennis? Op mij komt dat over als een consument die klaagt dat de televisie niet aangaat als hij op de power knop drukt en dan vergeten is de stekker in het stopcontact te steken en dat er -om daar achter te komen- écht een monteur ingeschakeld moet worden die net iets verder kijkt.NeoDutchio schreef: ↑01 jan 2021 14:31En wat als de wifi op de laptop niet werkt, klacht aannemen? En dan blijkt dat simpelweg de wifi op 'uit' staat, wie gaat de kosten dan betalen van het tweede onderzoek?