LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

reggie2

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

Nijogeth heeft volgens mij de verkeerde bril op.
Diederik Gommers weet waar hij het over heeft.
Het enigste waar ik een antwoord op wil geven, is dat een mensenleven meer waard is dan de economie. Die komt wel weer op gang.
Dat de meesten het moeilijk hebben, weet iedereen wel.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

fonsflons schreef:
07 jan 2021 19:04
Appels en peren en teveel niet kloppende conclusies om serieus op in te gaan.
Tja, vragen om een onderbouwde reactie na zo'n tekst. Nijogeth, je roept de oneliners over jezelf af. Zorg in ieder geval dat er iets klopt wat je zegt.
Laatst gewijzigd door angel1978 op 07 jan 2021 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

reggie2 schreef:
07 jan 2021 19:17
Het enigste waar ik een antwoord op wil geven, is dat een mensenleven meer waard is dan de economie.
Die afweging wordt op dit forum nog steeds op irrationele gronden genomen. Of men wil dit niet onder ogen zien.
Maar normaal geven we als maatschappij max 40 tot 60.000 uit per gewonnen levensjaar.
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... PP+EGL.pdf

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

moederslink schreef:
07 jan 2021 11:54
De verschillen in de diverse vaccins zijn mij ook nog steeds niet helemaal duidelijk, plus de eventuele bijwerkingen. Ik blijf met het unheimische gevoel zitten dat er te snel teveel verschillende vaccins worden ingezet.
We hebben verschillende vaccins nodig, omdat we liever gisteren dan morgen van dit virus af willen. Geen enkel bedrijf is in staat om voor iedereen in zo'n korte tijd voldoende vaccins te produceren, dat lukt alleen met alle pharmaceuten op de wereld.

De bijwerkingen horen erbij en moeten lijken op de symptomen van de ziekte zelf. De griepprik levert een grieperig gevoel op, als ik iedereen mag geloven. De Corona-vaccins genereren een dag of wat de symptomen van een milde besmetting. Dat gaat van hoofdpijn via spierpijn tot aan diarree.

Over de verschillen tussen de vaccins heeft Sjohie de laatste weken al veel goeds geschreven. Vandaag leen ik de uitleg van zoon:
De mRNA-vaccins zijn als de handleiding van een kast, die je zelf in elkaar moet zetten. Je lichaam krijgt alleen de bouwtekening en weet wat nodig is om de kast te bouwen.
De vaccins met echte stukjes virus zijn dezelfde kast, maar nu helemaal in elkaar gezet. Je lichaam moet er alleen plek voor vinden.

Welk vaccin je krijgt, is voor het eindresultaat niet spannend. Je houdt een restrisico op besmetting en als je besmet raakt, dan is het ziekteverloop gegarandeerd milder dan zonder vaccin.

Over de bescherming wil ik nog wel iets kwijt. 'Een paar maanden' meldde gisteren het NOS-Journaal. Dat is een veilige, zekere uitspraak van een wetenschapster, want tot nu toe is bewezen, dat het virus zolang bescherming biedt.

Neem ik mijzelf en mijn mannen als voorbeeld, dan is de bescherming veel langer actief. Maar onze immuniteit is niet wetenschappelijk bewezen en mag daarom niet zo in de media worden genoemd. Je kunt het hooguit als signaal zien: de wetenschap geeft een paar maanden garantie, de ervaringsdeskundigen zetten de teller op minimaal negen maanden en 100% zekerheid is er pas, zodra alles voorbij is. Tot die tijd is het een kwestie van de gok nemen en hopen op het beste.
moederslink schreef:
07 jan 2021 12:24
Wie maakt de keuzes en op basis waarvan? Waarom bv de instellingen met verstandelijk beperkten het één (MODERNA) en zorgmedewerkers bv het ander ( PFIZER ) , waarom dát is is mij niet helemaal duidelijk.
Deze keuze moet op het ministerie van VWS zijn gemaakt door allerlei 'deskundigen' rond de ministers De Jonge en Van Ark. Neem deze keuze als het weerbericht: het is een verwachting en wat het echt wordt, weet je pas op de dag zelf.
De verwachting is gebaseerd op de beschikbare informatie: welke vaccins zullen worden toegelaten en wat is er nu over bekend? Je zal zien, dat ook deze roadmap een paar keer zal worden aangepast.
moederslink schreef:
07 jan 2021 14:31
Beschermt het ook tegen de Britse variant ? Ook nog niet echt duidelijk.
De Britten houden erg goed bij wie welk vaccin krijgt en hebben de vaccinatie goed voor elkaar. De cijfers uit Groot-Brittannië (hoe snel daalt de besmetting in gebieden, waar veel mensen zijn gevaccineerd) zullen een eerste antwoord geven.
moederslink schreef:
07 jan 2021 14:36
En is het klaar na het zetten vd tweede prik ? Wat is er te vinden van de tussenliggende 21 of 28 dagen?
De dubbele prik is het resultaat van het fase-2 onderzoek. Daar bleek, dat de bescherming hoger is met twee prikken in een lagere doses dan bij één prik met een hoge doses. De 3 of 4 weken tussen beide prikken zijn nodig om de best mogelijke reactie op te roepen. Als alles volgens het boekje verloopt, merk je van de tweede prik veel minder dan van de eerste.

16again

Iedereen heeft de mond vol over bijwerkingen. Maar weeg die ook af tegen de "bijwerkingen" die NIET vaccineren geeft. Voor jezelf en anderen.

reggie2

16again schreef:
07 jan 2021 20:01
Iedereen heeft de mond vol over bijwerkingen. Maar weeg die ook af tegen de "bijwerkingen" die NIET vaccineren geeft. Voor jezelf en anderen.
Mensen kunnen denk ik zo kiezen.
Of bijwerkingen, of op den duur toch het virus krijgen. Lijkt mij de keus zo gemaakt.

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

reggie2 schreef:
07 jan 2021 20:16
16again schreef:
Of bijwerkingen, of op den duur toch het virus krijgen. Lijkt mij de keus zo gemaakt.
Nou nee,want je weet van beide niet wat de gevolgen zijn.
Dus zal de keuze voor een aantal mensen toch moeilijk blijven.
Voor mij zelf (ik val in de categorie thuis wonende 60+) zal het ook ingewikkeld worden.
ik woon dan wel thuis,maar dat thuis zwerft door Europa,dus dat gaat nog een dingetje worden.
Maar ik ben voorlopig ook nog niet aan de beurt.
En tegen dat ik aan de beurt ben is er al een groot deel van de bevolking geprikt dus dan hoef ik niet meer misschien??

reggie2

scharrelschipper schreef:
07 jan 2021 21:16

En tegen dat ik aan de beurt ben is er al een groot deel van de bevolking geprikt dus dan hoef ik niet meer misschien??
Dus een ander mag het voor jou opknappen? Knap egoïstisch.

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

Nu de Engelse variant snel terrein wint, eerst maar eens een echte Lockdown, voordat we al ziek of erger zijn voor de eerste prik in september of zo....

16again

reggie2 schreef:
07 jan 2021 20:16
16again schreef:
Die afweging moet meewegen wat de gevolgen zijn van het virus, tegen de mogelijke bijwerkingen van het vaccin.
En voor jongelui is covid dermate ongevaarlijk, dat de keus op niet vaccineren zou moeten vallen. Aldus deze neuroloog:
https://www.youtube.com/watch?v=lZ8mdl3jfAA

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
07 jan 2021 21:55
En voor jongelui is covid dermate ongevaarlijk, dat de keus op niet vaccineren zou moeten vallen.
Juist. Vandaar de zeer ernstige gevolgen die in grote aantallen óók bij jonge, zeer gezonde mensen voorkomen...

16again

Moneyman schreef:
07 jan 2021 22:21
16again schreef:
07 jan 2021 21:55
En voor jongelui is covid dermate ongevaarlijk, dat de keus op niet vaccineren zou moeten vallen.
Juist. Vandaar de zeer ernstige gevolgen die in grote aantallen óók bij jonge, zeer gezonde mensen voorkomen...
Zou netter zijn, als je mee-quote dat de uitspraak eigenlijk van een neuroloog afkomt.
En inderdaad zeer grote aantallen jongeren. We betreuren al totaal 8 Corona doden onder de 30 jaar. In veel gevallen waren al onderliggende complicaties aanwezig.
Tgenover > 11.000 doden bij 65 plussers
Laatste cijfers ontleent aan https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken

J. Deltoer

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Brahms schreef:
07 jan 2021 21:33
Nu de Engelse variant snel terrein wint, eerst maar eens een echte Lockdown, voordat we al ziek of erger zijn voor de eerste prik in september of zo....
Zoals voorheen in belgie en frankrijk, thuisblijven, ook niet de natuur in, max 1 km rond je huis en avondklok?

Moneyman

16again schreef:
07 jan 2021 22:33
Zou netter zijn, als je mee-quote dat de uitspraak eigenlijk van een neuroloog afkomt.
Waarom? Ik reageer op wát er staat, niet op wie het schrijft. Zouden er meer moeten doen...
16again schreef:
07 jan 2021 22:33
En inderdaad zeer grote aantallen jongeren. We betreuren al totaal 8 Corona doden onder de 30 jaar. In veel gevallen waren al onderliggende complicaties aanwezig.
Tgenover > 11.000 doden bij 65 plussers
Laatste cijfers ontleent aan https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken
En zoals gebruikelijk draai je met je bekende “ik kijk alleen naar doden-tactiek” weer weg bij wat ik daadwerkelijk schrijf. Vermoeiend, vervelend en nutteloos, zo discussieren.

16again

Moneyman schreef:
07 jan 2021 22:50
En zoals gebruikelijk draai je met je bekende “ik kijk alleen naar doden-tactiek” weer weg bij wat ik daadwerkelijk schrijf. Vermoeiend, vervelend en nutteloos, zo discussieren.
Kun je dan met cijfers komen, die aantonen dat de gevolgen van Corona voor leeftijdscategorien 0-29 en 65+ vergelijkbaar zijn?
Bijvoorbeeld aantallen opnames in ziekenhuis of IC.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

reggie2 schreef:
07 jan 2021 21:31

Scharrel schipper is gewoon continue ergens aan het werk. Prikken ze daar net niet, dan gaat ie geen inkomsten inleveren om te wachten. Het is ook zijn werk.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Nijogeth schreef:
08 jan 2021 03:30
reggie2 schreef:

Scharrel schipper is gewoon continue ergens aan het werk. Prikken ze daar net niet, dan gaat ie geen inkomsten inleveren om te wachten. Het is ook zijn werk.
Het ligt in de lijn der verwachtingen dat je zonder inentingsbewijs straks niet zondermeer mee mag doen aan het internationale verkeer. Zie recent Engeland, waar vrachtwagenchauffeurs plotsklaps alleen nog op vertoon van een recente negatieve test Frankrijk in mochten. Ik weet niet welke landen hij met zijn varende vrachtwagen frequenteert, maar het zou zeer wel zakelijk de beste keus zijn, om dat ding in het land waar zijn zorgpolis etc loopt (ik gok Nederland) even wat langer aan de kade te laten liggen, om die vaccinatie te halen, en zo zijn zakelijk handel en wandel het komende jaar, veel soepeler te laten verlopen.

Los daarvan vind ik, itt jou als ik je posts goed begrijp, niet dat wat voor financieel gewin/motief dan ook, moet kunnen prevaleren over de gezondheid van anderen. Wat mij betreft plak je geen prijs op gezondheid, en marchandeer je al helemaal niet met de gezondheid van anderen, wat je doet als je een vaccin niet haalt op de 1e dag dat je er voor in aanmerking komt.

Moneyman

16again schreef:
07 jan 2021 23:17
Moneyman schreef:
07 jan 2021 22:50
Kun je dan met cijfers komen, die aantonen dat de gevolgen van Corona voor leeftijdscategorien 0-29 en 65+ vergelijkbaar zijn?
Bijvoorbeeld aantallen opnames in ziekenhuis of IC.
Waarom zou ik voor jou een stelling gaan verdedigen die ik uberhaupt niet inneem?

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Verse podcast, aflevering 70 alweer, geeft een paar interessante inzichten.

1 Britse variant.
Hoeven we ons niet te veel zorgen over te maken. Ja, hij is besmettelijker (op 17 onderdelen anders dan het origineel). Nee, je wordt er niet zieker van. Omdat het VK alles goed volgt, wordt nu onderzocht of mensen met deze variant in de ziekenhuizen een andere behandeling nodig hebben dan mensen met de gebruikelijke versie van het virus. Kortom: opletten op berichten van de Britse gezondheidsinstituten (niet op de premier).
Het heet de Britse variant, omdat hij daar is ontdekt. De exacte oorsprong is onbekend. Omdat hij eerst in de regio London is opgedoken, kan hij ook zijn meegereisd en uit een land komen, waar het virus minder goed wordt onderzocht dan in het VK en Denemarken.

2 Zuid-Afrikaanse variant.
Deze is wel link. In Zuid-Afrika zijn al zoveel mensen besmet geweest, dat er een soort van kuddeimmuniteit is ontstaan en deze variant heeft het in zich om ongevoelig te worden voor antistoffen, verder te muteren. Dit is vergelijkbaar met het griepvirus, dat ziet ook kans om door de opgebouwde afweer heen te breken, wanneer het muteert.

3 Scholen.
Britse variant kon zich sneller verspreiden, omdat de scholen open waren terwijl de rest dicht was.

4 Aanvullende maatregelen.
Er is te weinig aandacht voor de mensen, die niet thuis kunnen werken en/of voor mensen, die in kleine huizen wonen, waar je nul afstand kunt houden en quarantaine onmogelijk is (geen eigen slaapkamers). Dit is ook de groep met lage inkomens ...
In Azië woont men klein (30m2 is een gezinswoning) en daar zijn hotels voor wie besmet is.

Korte reactie op het verhaal van Nijogeth: in Nederland is teveel aandacht voor de werknemers en het eigen inkomen. Nu veel bedrijven opnieuw gedwongen stillegen, zou er een regeling moeten zijn, die uitgaat van de omzet. Ter vergelijking: Duitsland heeft momenteel 2 regelingen. Kurzarbeit is tijdelijke WW, je krijgt minder dan je normale salaris en sinds november geldt een compensatieregeling voor het omzetverlies. Enig nadeel hier: het bedrijf moet wel minstens 12 maanden bestaan, want er wordt gekeken naar de omzet van een jaar geleden.

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

reggie2 schreef:

Beetje snelle conclusie.
Er stond een vraagteken achter mijn laatste zin.
Ik liet een humoristisch bedoeld ballonnetje op.
Had er voor jou misschien beter een :wink: achter kunnen zetten.

Gesloten