Lowieze schreef: ↑09 jan 2021 18:48
16again schreef: ↑09 jan 2021 18:20
Tuurlijk is dat verspilling. Iemand die al antistoffen heeft. en geen kans heeft op nieuwe besmetting, gebruikt dan het vaccin waar iemand anders mee beschermd had kunnen worden.
Er staat toch overal dat niet bekend is of iemand voldoende antistoffen heeft om niet meer besmet te worden? Waarschijnlijk ligt het eraan hoe ernstig ziek je bent geweest.
Het gaat niet om de antistoffen, het gaat om de reactie van je immuunsysteem op nieuw contact met het virus.
1 Besmetting.
2 Incubatietijd. In deze periode besmet je anderen, het meest op de dag voor de eerste symptomen. Tegelijk begint de aanmaak van antistoffen.
3 Symptomen, ziek worden, en hopelijk er goed doorheen komen. Antistoffen bereiken een hoog niveau. Afweer is maximaal actief.
4 'Genezen', dat wil zeggen: geen acute ziekteverschijnselen meer. Antistoffen worden afgebouwd, maar blijven aanwezig in je lichaam, totdat de laatste restanten van het virus zijn opgeruimd. Tegelijk met het afbouwen worden de geheugencellen van je immuunsysteem geactiveerd om de kenmerken van het virus op te slaan.
5 Rust. Geen antistoffen meer in je bloed, geen virusresten in je lichaam, wel een immuunsysteem, dat nog op scherp staat, voorbereid is op nieuw contact.
Op zich ben ik het eens met 16again. Wie Covid19 achter de rug heeft, is de eerstkomende tijd van nature beschermd tegen dit virus en als je immuunsysteem volgens het boekje heeft gereageerd, vele jaren. Je bent alleen niet beschermd tegen grote mutaties van dit virus - de variant uit Zuid-Afrika heeft het in zich om verder te muteren en ongevoelig te worden voor de huidige, natuurlijke antistoffen en als die zich uitbreidt, is er wel aanleiding om ook herstelde mensen een vaccinatie aan te bieden.
Ik vond het typerend, dat de NOS gisteren een mevrouw in beeld bracht, die aangaf twee keer ziek te zijn geweest. Commentaar van onze artsen: 'Vermoedelijk is dit een langdurig geval. We zien vaker, dat het virus weer opleeft.' Evengoed, ik vond het moedig, dat zij zich wel liet prikken, haar persoonlijke keuze, gebaseerd op haar persoonlijke ervaringen.
reggie2 schreef: ↑09 jan 2021 17:35
Je hebt niet altijd een recept nodig voor hernia, je hoeft ook totaal niet als een zombie door te leven.
Als dat alles is, hou je commentaar maar bij je. Ik had gehoopt, dat je iets zou schrijven, wat mevrouw bij haar arts kan droppen om verder te komen in de behandeling.
Mijn, onze opstelling - arts op ooghoogte benaderen - heeft er wel voor gezorgd, dat onze jongen het heeft gehaald, nog leeft en dat is geen grootspraak, maar een constatering in april, mei door iemand met het echte diploma.
Nijogeth schreef: ↑09 jan 2021 21:15
Laten we hopen dat de kappers weer open mogen. Normaal ga ik om de 5 weken en ik was de donderdag voor ze sloten nog geweest. Het is tegen die tijd wel weer tijd.
Wax doet wonderen.
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)