Jose2501 schreef: ↑20 jan 2021 17:34
Ik weet niet waar je die informatie vandaan hebt maar ook de antistoffen opgewekt door de vaccins van Pfizer en Moderna werkten niet of weinig tegen de Zuid-Afrikaanse variant. De Volkskrant heeft er inmiddels ook artikel over. Wordt toch wel spannend of iemand die besmet is geweest ook immuun blijkt voor die Zuid-Afrikaanse mutatie. Maakt me best ongerust dit nieuws.
Bedoel je dit artikel (alleen voor abonnees):
Virologen slaan alarm. Coronamutanten kunnen opnieuw infecteren.? Het is gebaseerd op de voorlopige conclusies van een niet-gevalideerde studie en draagt bij aan het verspreiden van angst, bevat weinig concrete, inhoudelijke informatie (meer mening of interpretatie dan feit). Fout in het artikel: in Europa is het origineel uit Wuhan nooit dominant geworden, maar de Bergamo-variant en dat was al de eerste, grotere mutatie van het virus.
Zie net Van Dissel hetzelfde doen: hij projecteert de gevonden observaties in Brazilië, het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Afrika direct naar Nederland, zonder rekening te houden met de context. Is het zomer of winter? Wat is de algemene gezondheidstoestand van de bevolking? Kan genetica een rol spelen?
Meeste informatie voor hier haal ik uit de NDR-Podcasts, aflevering van gisteren moet ik nog afluisteren. Daar worden al sinds de start in maart vorig jaar alle ontwikkelingen besproken, soms studies de grond in geboord, soms weer geprezen vanwege het wetenschappelijke niveau. De twee ZA-varianten (Zuid-Afrika, Zuid-Amerika) staan hoog op de lijst 'lastig te controleren'. Niet vanwege de hogere besmettelijkheid (501) maar vanwege een subtiele ruil van aminozuur en eiwit rond positie 250 van de RNA-streng, die het virus zo veranderen, dat het langs het immuunsysteem kan glippen. Dat is voor een RNA-virus een normale evolutie, want het virus wil overleven en de gastheer (meestal zoogdieren) wil er zo snel mogelijk vanaf. Het zal de komende jaren een wedloop blijven: virus muteert, ander antwoord van de gastheer nodig, virus verdwijnt naar de achtergrond en steekt in een volgende variant weer de kop op, wat weer een iets andere reactie van het immuunsysteem van de gastheer uitlokt. Enzovoort.
Ik maak mij pas zorgen, wanneer BionTech, Moderna en AstraZeneca aankondigen hun vaccins aan te passen of wanneer de variant nog verder muteert en het virus een compleet nieuwe naam krijgt. Het gaat mij niet om één fabrikant, maar meerdere fabrikanten, die zo'n aankondiging de wereld inslingeren. Dan wordt het tijd om jezelf op de wachtlijst voor het nieuwe, aangepaste vaccin te zetten, ook al heb je het al gehad. Tot die tijd: blijf in je bubbel, wel zo veilig, en hou het bij één rondje nieuws per dag, wel zo gezond.