LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

scontra

Re: Respect privacy voortuin tijdens avondklok??

Ongelezen bericht door scontra »

HFMREULING schreef:
21 jan 2021 00:45
Gaan de opsporingsambtenaren hun macht niet misbruiken, als iemand zich op privé terrein in de voortuin bevindt, tijdens de avondklok???? Moet dat niet voorkomen worden?
Vraag mij, in alle eerlijkheid, af wat je in je voortuin te zoeken hebt tussen 21.00h en 4.00h als het donker, koud is en het misschien ook nog wel regent ook.
Als je toch iets wil zoeken om tegen een maatregel te ageren, dan is er altijd wel een dooddoener te vinden welke je daarvoor zou kunnen gebruiken.

Moet je toch zo nodig in dat voortuintje iets doen wat absoluut niet tot de volgende dag kan wachten of heb je andere dringende behoefte(n) om ven een frisse neus te pakken, dan ga je even in dat voortuintje staan of zitten en als je een auto of fiets, met mogelijk een wetshandhaver er in of er op, ziet komen dan ga je even naar binnen tot de rust in de straat is weergekeerd.

:idea: (geintje)
Laat je vrouw je een riempje aan doen en zeg dat zij je aan het uitlaten is, is dat misschien een oplossing ? :oops:

scontra

Nijogeth schreef:
22 jan 2021 10:32
Ik vind het persoonlijk gewoon apart dat dat niet mag. Je stapt op eigen terrein in de auto en er op eigen terrein weer uit. Moet toch kunnen?
Je mag ook niet met de auto op stap want je moet binnenshuis blijven en zo moeilijk kan dat toch niet zijn ?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Op dit formulier kun je aangeven waarom het noodzakelijk is om in de voortuin te zitten. ;)
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... ndklok.pdf

scontra

alfatrion schreef:
22 jan 2021 10:53
Op dit formulier kun je aangeven waarom het noodzakelijk is om in de voortuin te zitten. ;)
Daar moet dan ook nog een verklaring van de opdracht/werkgever bij.
De eega van Ts. zou die dan, als opdrachtgever van de te verrichten activiteit kunnen afgeven. want zo als in (bijna) alle huishoudens is zij het die de scepter zwaait. :wink:

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus als de een dringend koffie nodig heeft, en de ander heeft dringend een koekje bij de koffie nodig, dan mag je dat buiten naar elkaar brengen, zoiets?

Of gluren bij de buren, is ook dringend noodzakelijk. Het is van groot belang nu al te weten of je over 9 maanden een geboortekaart in de bus moet doen.

Het kan ook noodzakelijk zijn te wachten op de bezorger van je maaltijd, die je nooit besteld hebt omdat je niet wist dat je op de knop 'verzenden' moest drukken.

Genoeg mogelijkheden. :D

Geip Suusje

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

alfatrion schreef:
22 jan 2021 10:53
Dat gaat over waarom je buiten bent, niet over de voortuin.
Die voortuin is prive (zou ik denken); als dat niet duidelijk is kan je dat alsnog vertellen, en als men het nog niet snapt mag je ze wegsturen.

Maar @alfatrion heeft beweerd dat de voortuin openbaar is. Bedoelt hij dat het dan gelijk staat met de regels voor openbaar terrein zoals wegens, pleinen, parken?
Dus @alfatrion, haal die contradictie tussen prive en openbaar nu eindelijk maar eens uit elkaar! :?:

Ik houd het hier op: "Buiten" kan betekenen: in de open lucht, er had "buiten privedomein" moeten staan.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

scontra schreef:
22 jan 2021 10:39
Nijogeth schreef:
22 jan 2021 10:32
Ik vind het persoonlijk gewoon apart dat dat niet mag. Je stapt op eigen terrein in de auto en er op eigen terrein weer uit. Moet toch kunnen?
Je mag ook niet met de auto op stap want je moet binnenshuis blijven en zo moeilijk kan dat toch niet zijn ?
Stel je hebt zo'n vervelende vrouw die blijft praten, dan is het af en toe wel fijn om even die rust te hebben, toch?

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Nijogeth schreef:
22 jan 2021 12:32

Stel je hebt zo'n vervelende vrouw die blijft praten, dan is het af en toe wel fijn om even die rust te hebben, toch?
Of je hebt een man die maar blijft zeuren als een klein kind.....

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

scontra schreef:
22 jan 2021 10:36
HFMREULING schreef:
21 jan 2021 00:45
Gaan de opsporingsambtenaren hun macht niet misbruiken, als iemand zich op privé terrein in de voortuin bevindt, tijdens de avondklok???? Moet dat niet voorkomen worden?
Vraag mij, in alle eerlijkheid, af wat je in je voortuin te zoeken hebt tussen 21.00h en 4.00h als het donker, koud is en het misschien ook nog wel regent ook.
Als je toch iets wil zoeken om tegen een maatregel te ageren, dan is er altijd wel een dooddoener te vinden welke je daarvoor zou kunnen gebruiken.

Moet je toch zo nodig in dat voortuintje iets doen wat absoluut niet tot de volgende dag kan wachten of heb je andere dringende behoefte(n) om ven een frisse neus te pakken, dan ga je even in dat voortuintje staan of zitten en als je een auto of fiets, met mogelijk een wetshandhaver er in of er op, ziet komen dan ga je even naar binnen tot de rust in de straat is weergekeerd.

:idea: (geintje)
Laat je vrouw je een riempje aan doen en zeg dat zij je aan het uitlaten is, is dat misschien een oplossing ? :oops:

Voor de rokers onder ons welke buiten roken maken weersomstandigheden niet uit. En nee dat kan voor een verstokte roker niet wachten tot de volgende dag.

Moet zeggen, ik zit in de avond regelmatig in de voortuin met bakkie koffie of een drankje. Soms met de vuurkorf erbij. Harde regen / wind blijf ik binnen.

Wel blij dat avondklok om 2100 ingaat, net ff wat meer tijd om na het werk te eten en nog rondje hard te lopen. Kort na het eten niet echt goed.

Revoked

Ongelezen bericht door Revoked »

alfatrion schreef:
21 jan 2021 19:31
Dat is bijna een burcht. Je mist alleen nog een ophaalbrug. ;)
Die mocht niet vanwege het bestemmingsplan. Net zoals de handigere inrit aan de openbare weg. Nu gaat de route via een eigen weg, via een gedeeld pad, half om het terrein heen naar het hek. Handig is het niet.
Maar goed, ik mag dus na Sperrzeit nog ff over het erf banjeren. Niet dat ik dat ga doen, ik doe het nu immers ook niet en zie de noodzaak ook niet. Rond 1800 is iedereen hier binnen, en bezig met het eigen leven.

scontra

Er is toch hopelijk niemand die serieus denkt dat iemand wordt aangesproken op het feit als je even in het voortuintje staat of zit.
De handhaving wordt alleen in de grotere openbare ruimte gecontroleerd, voor voortuintjes en andere openbare en/of privé plekjes hebben de handhavers echt geen interesse.

scontra

Revoked schreef:
22 jan 2021 14:48

Maar goed, ik mag dus na Sperrzeit nog ff over het erf banjeren. Niet dat ik dat ga doen, ik doe het nu immers ook niet en zie de noodzaak ook niet. Rond 1800 is iedereen hier binnen, en bezig met het eigen leven.
Zou ik ook niet doen als het 'Sperrzeit' zou zijn, want de kans dat je dan zou worden opgepakt en afgevoerd of direct voor je kop geschoten zou worden was dan zeer groot geweest.

Bij de hier in te voeren 'avondklok' krijg je, als je al gesnaaid wordt, alleen een betaalverzoek op de mat en daar is het dan wel mee afgedaan.

Nijogeth

Toch denk ik dat een enkeling op dit forum toch liever Sperrzeit had gehad.

joep873

Ongelezen bericht door joep873 »

Met Sperrzeit konden ze overdag tenminste nog naar de kapper.

juwita

Ongelezen bericht door juwita »

De term die de overheid gebruikt is ''buiten'' en ''buitenshuis''. Dat gaat inderdaad best ver. Wie een groot erf heeft (boederijen; hofstedes e.d.) of anderszins op een privaat woonerf woont, mag dus niet even buiten een luchtje scheppen tussen 21.00 en 4.30 uur. Behalve in de tuin (?) of balkon. Misschien mag je wel zo'n BOA verzoeken zich te verwijderen wanneer die je zou willen bekeuren op je eigen erf ? Ik zal me overigens netjes aanpassen aan de opgelegde regel, gezien de strekking ervan.

Revoked

Ongelezen bericht door Revoked »

Nah, de vergelijking met WW2 gaat niet op. Avondklok op z'n Duits is Sperrzeit. Niks meer, niks minder. Klinkt gewoon etwa Wichtigerderderderder. Roken doen we inderdaad buiten . Onder een afdak. Met van die vreselijke buitenbanken. Alsof je een huiskamer zonder muren hebt. En energieslurpende straalkachels. Ik had dat liever heel anders gezien. Maar ja, ik heb toch niks te zeggen thuis.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Heren, dames, alsjeblieft, gebruik hier niet 'Sperrzeit' voor, dat woord is gekoppeld aan een bepaald tijdvak. In het Duitsland en Oostenrijk van nu heet het 'Ausgangssperre' oftewel uitgaansverbod / verbod om je huis te verlaten.

(Wie het nu buiten de historische context gebruikt, geeft zichzelf daarmee prijs als rechts extreem of neo nazi)

Nijogeth

Is het tegen de Sperrzeit zijn niet juist het tegenovergestelde van een neonazi?

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Taalgebruik, woordkeuze is een grotere aanwijzing dan de mening :mrgreen:

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Wat een gezeur over privacy van je eigen voortuin.
Er is toch niemand die jou gaat beboeten wanneer je op je bankje in je eigen tuin zit om bv een sigaretje te roken, wat frisse lucht te happen of nd sterren wilt kijken?

Gesloten