Goed om te weten is dat ik met het bedrijf waarvan de beelden zijn heb afgesproken dat wat ik uiteindelijk aan PM betaal, dit omgezet wordt in een krediet bij het bedrijf zodat wij beelden van hen kunnen kopen, hiervoor zullen wij dan 50% betalen uit krediet en 50% betalen met cash. Dit vind ik een prima regeling daar zij mooie beelden hebben waar wij in de toekomst zeker wat mee kunnen.
Na een aantal mails kreeg ik onderstaand voorstel van PM, zojuist heb ik gemaild of bovenstaande voorstel nog steeds van kracht is mocht ik hiermee akkoord gaan, ik heb geantwoord dat ik dit eerst wil weten voor ik verder inga op het aanbod maar dit wel meeweegt in het besluit / tegenbod die ik wil geven op onderstaand voorstel.
"U heeft gelijk dat er geen aangetekende zending werd verstuurd in dit dossier, omdat dit veel geld kost en wij deze kosten dan ook op u zouden moeten verhalen.
Het persoonlijk opbellen van elke inbreukpleger is helaas ook niet haalbaar, daarom versturen wij onze dossiers per post én per mail.
Bij een auteursrechtelijke schending maakt goede trouw helaas niet uit. Opzet is inzake inbreuken op het auteursrecht niet vereist, de loutere vaststelling van de inbreuk volstaat.
Het voorgestelde bedrag is het tarief dat door de fotograaf en agentschap gebruikelijk wordt gehanteerd voor een retroactieve licentie, zijnde een licentie voor het verleden gebruik van de foto.
Dit bedrag wordt bekomen doordat men manueel dient na te gaan of zich licentie conflicten voordoen, de vaststelling, het opstellen van het dossier en het handhaven van het recht.
Het licentiebedrag is in overeenkomst met ***** vastgelegd en is daarom onafhankelijk van de grootte, resolutie, het aantal bezoekers of de periode dat de afbeelding op uw webpagina heeft gestaan.
U kan de tarieven raadplegen op onze website:
http://permissionmachine.com/tariff/?lang=nl
Indien u beelden vooraf en rechtmatig aankoopt, wordt de prijs bepaald afhankelijk van een aantal factoren (print of digitaal, commercieel of redactioneel, grootte,…).
De prijs van een beeld bij reguliere aankoop ligt lager dan hetgeen wij nu vragen. Er is een auteursrechtelijke inbreuk gepleegd en daarvoor wordt nu een verhoogde vergoeding gevraagd.
Conform vaststaande rechtspraak geniet een foto auteursrechtelijke bescherming zodra deze uitdrukking is van de intellectuele inspanning van de maker ervan. Bij elke foto worden er zonder uitzondering een aantal creatieve keuzes gemaakt.
Sluitertijd, grootte van het diafragma, lichtgevoeligheid, lens (zoom), afstand tot het onderwerp, invalshoek, nabewerking, etc. Stuk voor stuk keuzes die het uiteindelijke beeld zullen bepalen en uniek maken, keuzes die via het auteursrecht perfect te beschermen zijn.
Een foto hoeft heus geen hoogwaardige kunst te zijn om van bescherming te kunnen genieten.
Uw voorstel tot betaling van €36, tot slot van alle rekening, werd intern besproken maar kan helaas niet aanvaar worden.
Gezien de omstandigheden stellen wij voor, bij wijze van uitzondering en onder voorbehoud van onze rechten, een schadevergoeding van €225 te betalen, dit onder voorwaarde dat het gebruik van de foto gestaakt wordt en blijft in de toekomst.
Dit is een schadevergoeding en geen licentie zoals eerder werd aangeboden. U kan bij betaling de mededeling "schadevergoeding dossier ******" invoeren.
Dit voorstel is geldig indien de betaling voor 7 februari 2021 wordt voldaan. Uiteraard hopen wij dat u dit aanvaardt en dat het dossier op die manier afgesloten kan worden.
Zo niet, zien wij ons genoodzaakt om het dossier op termijn te hervatten aan het oorspronkelijke tarief.
Wij hopen u hiermee van dienst geweest te zijn, en wensen u nog een fijne dag.
Dit schrijven wordt U gericht onder alle voorbehoud en zonder enige nadelige erkentenis."
Graag reactie wat jullie hiervan vinden, graag wel on topic houden, het heeft geen zin om te melden wat ik anders had kunnen/moeten doen want dat draai ik nu niet meer terug. Uiteraard mag dit wel ter advies voor anderen.
In het bericht hieronder zal ik mijn mail naar hen zetten waarop zij hebben gereageerd.