kweenie schreef: ↑27 jan 2021 09:12
Als ik het goed begrijp:
- Vroeger kreeg je bij afloop van de rentevaste periode een rentevoorstel waarbij de diverse rentes voor de hele volgende periode vast stond. Na afloop kreeg je een nieuw voorstel, met de rentes en opslagen/kortingen die op dat moment golden.
- Nu is het zo dat je ook tijdens de rentevaste periode de klasse mag aanpassen, maar dat er dan wordt gekeken naar de opslagen en kortingen die gelden op het moment dat je de rente wilt aanpassen.
In feite wordt er in beide gevallen gekeken naar de opslagen/kortingen die gelden op het moment dat de rente wordt aangepast. Of zie ik het verkeerd?
Volgens mij wordt technische mijn rente niet aangepast maar alleen de risico opslag verminderd en dat heeft inderdaad invloed op de betaalde rente. Maar het is geen nieuw rente voorstel of iets dergelijks, looptijd en basis rente etc blijft gewoon hetzelfde zoals in 2017.
Maar waarom wordt erbij punt 2 de tariefklasse opnieuw toegepast de tariefklasse en risico opslagen zijn toch al bepaald in 2017 voor de gehele looptijd?
Laten ze dan ook maar een rente herziening doen op basis van de huidige rente stand.
angel1978 schreef: ↑27 jan 2021 10:02
Volgens mij klopt dat helemaal.
Daarom ook mijn opmerking dat TS lijkt te willen kiezen wat wel en niet geldt:
Of je houdt alles hetzelfde, maar dan val je ook nog binnen dezelfde klasse.
Of je valt nu in de lagere klasse ( van dit moment ), maar dan ook met de nieuwe opslag.
Er valt niks te kiezen. Vraag me alleen af of het kan dat een bank de risico-opslagen zomaar kan verander onder het mom dat met deze tariefklasse je wel kan dalen. Nogmaals die zijn toch bepaald bij het afsluiten van de hypotheek in 2017.
Maar eigenlijk zeggen jullie, niet zeuren eerste kon je niet dalen en nu wel met andere ( eenzijdige veranderde minder voordelige voorwaarden...)