LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Consumentenrecht: Accu Macbook Pro Apple/MediaMarkt
Consumentenrecht: Accu Macbook Pro Apple/MediaMarkt
Hallo allen,
Graag maak ik gebruik van jullie kennis op het gebied van consumentenrecht.
Even de achtergrond:
- Macbook Pro gekocht bij Media Markt in november 2017.
- Accu laadt niet meer op na ongeveer 350 laadcycli - gaat alleen aan op netstroom.
- Apple geeft aan dat deze accu ongeveer 1000 laadcycli moet meegaan.
- Apple heeft aangegeven dat de accu langer mee moet gaan dan de 350 laadcycli - maar verwijzen naar Media Markt als verkopende partij aangezien de productgarantie van 2 jaar is verstreken.
- Media Markt heeft het product ingenomen en geeft het volgende aan: het product valt niet binnen de fabrieksgarantie valt en de economische levensduur is verstreken, hierdoor komen de kosten volledig bij de consument te liggen.
- De prijsopgave is 632 EUR voor het vervangen van een accu - bij apple is dit overigens 209 EUR.
Los van de bijzonder hoge reparatiekosten vanuit Media Markt, heb ik het idee dat er enige vorm van compensatie zou mogen zijn richting de consument, aangezien de laadcycli van 1000 bij lange na niet is gehaald.
Wat vinden jullie? Heb ik recht op een compensatie? Wat zou jullie advies zijn voor een volgende stap?
Dank voor het meedenken.
Graag maak ik gebruik van jullie kennis op het gebied van consumentenrecht.
Even de achtergrond:
- Macbook Pro gekocht bij Media Markt in november 2017.
- Accu laadt niet meer op na ongeveer 350 laadcycli - gaat alleen aan op netstroom.
- Apple geeft aan dat deze accu ongeveer 1000 laadcycli moet meegaan.
- Apple heeft aangegeven dat de accu langer mee moet gaan dan de 350 laadcycli - maar verwijzen naar Media Markt als verkopende partij aangezien de productgarantie van 2 jaar is verstreken.
- Media Markt heeft het product ingenomen en geeft het volgende aan: het product valt niet binnen de fabrieksgarantie valt en de economische levensduur is verstreken, hierdoor komen de kosten volledig bij de consument te liggen.
- De prijsopgave is 632 EUR voor het vervangen van een accu - bij apple is dit overigens 209 EUR.
Los van de bijzonder hoge reparatiekosten vanuit Media Markt, heb ik het idee dat er enige vorm van compensatie zou mogen zijn richting de consument, aangezien de laadcycli van 1000 bij lange na niet is gehaald.
Wat vinden jullie? Heb ik recht op een compensatie? Wat zou jullie advies zijn voor een volgende stap?
Dank voor het meedenken.
Re: Consumentenrecht: Accu Macbook Pro Apple/MediaMarkt
een 2 jaars garantie is wat anders dan de garantie op een accu. Die is vaak minder lang. Vraag mediamarkt eens naar hun accubeleid.
De eerste stap is dat je aannemelijk moet maken dat het product non-conform is. Je geeft aan dat de levensduur volgens Apple van de accu 1000 laadcycli zou zijn en de accu na 350 accu defect is. Hieruit volgt niet non-conformiteit. Wat zijn de mogelijke oorzaken waardoor de accu defect is?
De informatie die Media Markt je verteld over de economische levensduur is onjuist. Als aannemelijk is dat het product bij aflevering non-conform is, dan heb je het wettelijk recht op vervanging en de kosten daarvoor zijn voor de Media Markt.
-
Wat ook interessant is is om te kijken naar hoe je exact oplaad. Want als jij bijvoorbeeld de macbook op netspanning laat als hij al opgeladen is (wat ik bijvoorbeeld wel eens doe met mijn werklaptop dus zie dit niet als een oordeel), dat vinden accu's namelijk ook niet zo fijn.
Hoe zich dit verhoud tot verwachte levensduur en je recht daar op kan ik je helaas niet vertellen.
Hoe zich dit verhoud tot verwachte levensduur en je recht daar op kan ik je helaas niet vertellen.
-
Laadcycli op zich zeggen wel wat, maar niet alles. Laadgedrag is belangrijker, altijd van leeg naar vol, altijd aan lader, het maakt een wereld van verschil qua levensduur. Terughalen bij MM en bij Apple laten repareren, weet je 100% zeker dat je een originele batterij hebt ook.
MM stuurt ook op naar een Apple eekende reparateur, en verdient daar zelf dik aan, nooit doen.
Garantie heb je natuurlijk niet, op een batterij van minimaal 3 jaar oud, dat idee moet je gelijk uit je hoofd zetten, voorkomt een hoop ergenis.
MM stuurt ook op naar een Apple eekende reparateur, en verdient daar zelf dik aan, nooit doen.
Garantie heb je natuurlijk niet, op een batterij van minimaal 3 jaar oud, dat idee moet je gelijk uit je hoofd zetten, voorkomt een hoop ergenis.
Justmeagain
vindt dit leuk
1. Als Apple aangeeft 1000 laadcycli, dan mag je dat begrijpen als 1000 keer van helemaal vol naar helemaal leeg.
2. De accu aan de lader laten liggen is niet slechter voor de accu dan dat je hem helemaal oplaat en dan loskoppelt.
https://www.coolblue.nl/advies/telefoon-opladen.html
2. De accu aan de lader laten liggen is niet slechter voor de accu dan dat je hem helemaal oplaat en dan loskoppelt.
-
Apple geeft ook aan dat na de 1000 laadcycli de accu nog 80% capaciteit heeft. Uit TS verhaal kun je opmaken dat het vermogen totaal weg is.alfatrion schreef: ↑27 jan 2021 19:321. Als Apple aangeeft 1000 laadcycli, dan mag je dat begrijpen als 1000 keer van helemaal vol naar helemaal leeg.
-
Het gaat je denk ik niet lukken te bewijzen dat die accu bij aflevering al niet goed was. Apple heeft makkelijk l**len als ze vervolgens daar zelf geen gevolg geven, laat ze het dan repareren onder fabrieksgarantie maar dat doen ze dus niet en dat komt omdat er geen pijl te trekken valt op accu's. Dat reparatiebedrag van Mediamarkt is trouwens helemaal van god los hoewel ik me omgekeerd bij het bedrag van Apple afvraag of ze er hem dan ook voor je inzetten.
Het is maar de vraag of de informatie over telefoonaccu's één op één te extrapoleren is naar laptopaccu's.alfatrion schreef: ↑27 jan 2021 19:321. Als Apple aangeeft 1000 laadcycli, dan mag je dat begrijpen als 1000 keer van helemaal vol naar helemaal leeg.
Ik vraag me ook af hoe TS aan zijn aantal laadcycli komt. Geeft de laptop dat zelf aan, of is dat een schatting?
Ja, dat kan. Ten eerste, het materiaal is overal hetzelfde. Ten tweede, alle apparaten beschikken tegenwoordig om een processor die monitort hoe vol de accu is en stopt als de accu vol is. Dat zit zelf in de noodverplichting in panden. Deze info had ook onder een pagina over laptopaccu's kunnen staan.
Je zou inderdaad verwachten dat de accu ook daarna nog te gebruiken is. Bij zo iets als accu's is het gebruikelijk om te berekenen voor wanneer de accu capaciteit is gedaald tot een bepaald percentage. Maar voor deze casus is dat een irrelevant detail.sylvesterb schreef: ↑27 jan 2021 19:40Apple geeft ook aan dat na de 1000 laadcycli de accu nog 80% capaciteit heeft.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 27 jan 2021 20:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Ja, tegenwoordig wel. Maar deze laptop is uit 2017. De "geoptimaliseerd laden"-techniek wordt pas sinds vorig jaar door Apple gebruikt.alfatrion schreef: ↑27 jan 2021 20:03Ja, dat kan. Ten eerste, het materiaal is overal hetzelfde. Ten tweede, alle apparaten beschikken tegenwoordig om een processor die monitort hoe vol de accu is en stopt als de accu vol is. Dat zit zelf in de noodverplichting in panden. Deze info had ook onder een pagina over laptopaccu's kunnen staan.
Geoptimaliseerd laden = laden tot 80%, dan pauzeren en later weer starten zodat hij net op 100% komt als jij opstaat. Deze laatste stap is af te raden.
De techniek waar ik het over heb is laden tot 100% en dan stoppen totdat de accu wat leger is en dan weer opladen. Dat is minder optimaal, maar bestaat wel al veel langer. Het zorgt er niet voor dat een accu na 1/3 van de laadcycli defect is. Hooguit dat de capaciteit wat sneller daalt.
De techniek waar ik het over heb is laden tot 100% en dan stoppen totdat de accu wat leger is en dan weer opladen. Dat is minder optimaal, maar bestaat wel al veel langer. Het zorgt er niet voor dat een accu na 1/3 van de laadcycli defect is. Hooguit dat de capaciteit wat sneller daalt.
Je hebt 2 jaar garantie, op batterijen vaak 1 jaar. Die termijn is verstreken.
Batterijen kunnen niet goed tegen leeg staan. Hierdoor kan je batterijen eerder stuk gaan. Ook andere invloeden kunnen invloed erop hebben (zoals warmte door de zon, te lang volle batterijen. Ga eens naar zoeken op google)
Je dient het zelf voor de reparatie te betalen.
Elk bedrijf heeft en mag zijn eigen prijzen hebben voor reparatie. Wel is mijn advies om de reparatie uit te voeren bij een erkende bedrijf.
Batterijen kunnen niet goed tegen leeg staan. Hierdoor kan je batterijen eerder stuk gaan. Ook andere invloeden kunnen invloed erop hebben (zoals warmte door de zon, te lang volle batterijen. Ga eens naar zoeken op google)
Je dient het zelf voor de reparatie te betalen.
Elk bedrijf heeft en mag zijn eigen prijzen hebben voor reparatie. Wel is mijn advies om de reparatie uit te voeren bij een erkende bedrijf.
Dank voor alle reacties.
Ik was er al vanuit gegaan dat de kans vrij groot is dat je geen poot hebt om te staan. Wat nog wel interessant is om te vermelden. In 2018 is het toetsenbord vervangen (bekend Macbook probleem), hier is de accu gelijk meegenomen. Dit viel onder de garantie. Toch wijst Apple naar Media Markt (vanwege de 2 jarige garantie).
Eigenlijk zit de macbook sinds oktober constant aan het netstroom - gebruik hem in clamshell modus. Overigens zijn de meningen verdeeld of dit daadwerkelijk de batterij prestaties op de lange termijn beïnvloedt.
De vraag is dan wanneer het aannemelijk is dat een product bij levering non-conform is, je kan dit alleen meten aan het aantal laadcycli?
Ja dat geeft de laptop zelf aan.
Ik was er al vanuit gegaan dat de kans vrij groot is dat je geen poot hebt om te staan. Wat nog wel interessant is om te vermelden. In 2018 is het toetsenbord vervangen (bekend Macbook probleem), hier is de accu gelijk meegenomen. Dit viel onder de garantie. Toch wijst Apple naar Media Markt (vanwege de 2 jarige garantie).
Eigenlijk zit de macbook sinds oktober constant aan het netstroom - gebruik hem in clamshell modus. Overigens zijn de meningen verdeeld of dit daadwerkelijk de batterij prestaties op de lange termijn beïnvloedt.
Dat weet ik Echter wordt er in het artikel waar je naar linkte wel uitgegaan van de laatste stand van zaken in batterijenland, en dat is de reden dat ik aangaf dat je dat niet 1 op 1 kunt extrapoleren naar deze casus.alfatrion schreef: ↑27 jan 2021 20:14Geoptimaliseerd laden = laden tot 80%, dan pauzeren en later weer starten zodat hij net op 100% komt als jij opstaat. Deze laatste stap is af te raden.
De techniek waar ik het over heb is laden tot 100% en dan stoppen totdat de accu wat leger is en dan weer opladen. Dat is minder optimaal, maar bestaat wel al veel langer.
De clamshellmodus zorgt wel voor een hogere temperatuur, en dat kan natuurlijk ook z’n invloed hebben op de accu.smetzie schreef: ↑27 jan 2021 20:27Eigenlijk zit de macbook sinds oktober constant aan het netstroom - gebruik hem in clamshell modus. Overigens zijn de meningen verdeeld of dit daadwerkelijk de batterij prestaties op de lange termijn beïnvloedt.
Het blijft lastig. Ik geef je weinig kans, een nieuwe accu is de kortste klap, en hoeft niet heel duur te zijn.
Een product is non-conform als er met het product bij aflevering iets was wat je niet hoefde te verwachten. Wat je nu hebt voldoet niet. Ik zou gewoon een nieuwe accu kopen. Misschien zou je bij een Appel store met dit verhaal nog wat korting kunnen lospeuteren. Misschien ook niet.
Volgens mij is dat een onjuiste aanname.
Wij hebben hier MacBooks (air) van ruim 8 jaar oud en in totaal 3x zelf de accu vervangen.
Enige is dat je speciale schroevendraaier nodig hebt om de achterkant van je MacBook open te schroeven.
Volgens mij kregen we die er de laatste keer bijgeleverd, dus even nazoeken.
De accu is echt heel simpel zelf te vervangen, dus ga niet moeilijk doen met opsturen of wat dan ook.
Zorg voor een schone werkplek en zorg dat je een bakje hebt staan waar je de schroeven inlegt. De accu “klik” je eruit en de nieuwe erin. Let wel op hoe je hem vast pakt.
Mijn laptop is nu ook aan de derde accu toe en ik werk er nu mee ingeplugd in het net, gaat ook prima.
Deze site hebben wij de accu’s besteld.
https://www.replacedirect.nl/category/3 ... accus.html
Hoop dat de link zo werkt, anders op de site ingeven welk MacBook je hebt.
Sterkte ermee
Enige is dat je speciale schroevendraaier nodig hebt om de achterkant van je MacBook open te schroeven.
Volgens mij kregen we die er de laatste keer bijgeleverd, dus even nazoeken.
De accu is echt heel simpel zelf te vervangen, dus ga niet moeilijk doen met opsturen of wat dan ook.
Zorg voor een schone werkplek en zorg dat je een bakje hebt staan waar je de schroeven inlegt. De accu “klik” je eruit en de nieuwe erin. Let wel op hoe je hem vast pakt.
Mijn laptop is nu ook aan de derde accu toe en ik werk er nu mee ingeplugd in het net, gaat ook prima.
Deze site hebben wij de accu’s besteld.
https://www.replacedirect.nl/category/3 ... accus.html
Hoop dat de link zo werkt, anders op de site ingeven welk MacBook je hebt.
Sterkte ermee
Update:
Macbook gebracht naar Apple Store - kosten 209 EUR.
Vandaag opgehaald, zag ik dat er een nieuwe update was voor de Mac.
MacOS Big Sur 11.2.1 — Opnieuw opstarten vereist
macOS Big Sur 11.2.1 verhelpt een probleem waarbij de batterij mogelijk niet kon worden opgeladen in sommige MacBook Pro-modellen uit 2016 en 2017. https://support.apple.com/nl-nl/HT212163
De klachten kwamen precies overeen, morgen Apple maar contacten. Ik heb het gevoel dat er iets niet klopt.
Macbook gebracht naar Apple Store - kosten 209 EUR.
Vandaag opgehaald, zag ik dat er een nieuwe update was voor de Mac.
MacOS Big Sur 11.2.1 — Opnieuw opstarten vereist
macOS Big Sur 11.2.1 verhelpt een probleem waarbij de batterij mogelijk niet kon worden opgeladen in sommige MacBook Pro-modellen uit 2016 en 2017. https://support.apple.com/nl-nl/HT212163
De klachten kwamen precies overeen, morgen Apple maar contacten. Ik heb het gevoel dat er iets niet klopt.