Kan het zijn, dat je vanmorgen te snel hebt gelezen of op een ander scherm iets anders op hetzelfde moment las?sjohie schreef: ↑27 jan 2021 09:25Om nou dat land op te gaan hemelen, of bijvoorbeeld Rusland omdat ze daar niet liepen te mutsen met van die onhandige phase-3 trials, en meteen die naald er injasten, ben ik niet zo'n fan van.
Ik kan me nog een item op SBS6 herinneren bij een fabrikant van die -70 koekasten. Die had geen order van de Nederlandse overheid, dus de conclusie was dat het vaccineren op z'n gat zou gaan. Eind v/h verhaal, die koelkasten stonden gewoon op tijd op de juiste plek.
Het ging mij om het feit, dat na 126.000 volledige vaccinaties 20 mensen toch besmet zijn geraakt. Op zich is dit ver boven elke prognose van de leveranciers, tegelijk bewijs van 'geen volledige bescherming'.
Waarom je Rusland erbij sleept, is mij een raadsel. Zolang de achterliggende data van het Suptnik V vaccin niet openbaar zijn gemaakt en er geen dubbelcheck op is uitgevoerd, is gezonde scepsis op zijn plaats.
Bij de koelkasten heb je je laten leiden door de beeldvorming in Nederland. De verdeling van het BionTech/Pfizer-vaccin verloopt zo moeizaam, omdat Nederland te weinig van deze koelkasten heeft, cq. lange tijd de aankondiging van de fabrikant niet serieus heeft genomen en ze laat heeft besteld. Overigens heeft Sanofi een fabriek vrijgemaakt om het BionTech/Pfizer vaccin te produceren.
*
Avondklok als je 16 bent '... dan blijf je slapen ...'
*
Reisverboden duiken overal op in de discussies. Binnen de EU was net vorige week afgesproken, dat de grenzen open zouden blijven. Ongewild gaat het complete pakket aan maatregelen erg lijken op een Zero-Covid-strategie. Als het dat nu ook was, kun je beter vooruit plannen. De onzekerheid begint een grotere stressfactor te worden dan het virus zelf of de angst voor besmetting. Wat zijn de kenmerken van een collectieve psychose?
Bij alle donkere wolken in de modellen, de nog striktere maatregelen, vraag ik mij ondertussen af waarom in de VK en Ierland de besmettingen met de nieuwe variant extreem snel opliepen en in continentaal Europa het langzamer gaat. Toch een genetische component. Of leven ze daar ongezonder dan op het vasteland?