Ik ben op dit moment in vaste loondienst als (informele) zorgverlener bij iemand thuis met een PGB uit de zvw. Ik krijg een vast maandloon welke netto wordt uitgekeerd door de SVB. Ik werk op dit moment (net als de afgelopen jaren) vier dagen per week, vandaar de loondienst. De werkgeverslasten worden dus ingehouden door de SVB, van het PGB. De SVB is níet mijn werkgever, maar dat is de budgethouder/zorgvrager.
Ik ga binnenkort één dag minder werken. Hierdoor ben ik niet meer in loondienst bij de zorgvrager, en dien ik zelf de werkgeverslasten te dragen, naast dat ik nog maar zes weken bij ziekte doorbetaald krijg (in plaats van twee jaar). Ik val dan onder ‘dienstverlening aan huis’. Hiermee verlies ik dus bepaalde rechten en voordelen, die ik wel heb als ik vier dagen werk.
Wanneer ik mijzelf echter als ZZP’er zou inschrijven bij de KvK, en uiteraard aan alle voorwaarden voldoe, ben ik een formele zorgverlener. Hierdoor wordt de uurvergoeding die de budgethouder/zorgvrager (degene die het PGB ontvangt) mag declareren uit de zvw echter flink veel hoger als het huidige uurtarief. Hierdoor kan ik een hoger uurtarief vragen en dus ook ontvangen. Ik begrijp dat ik als ZZP’er zelf verantwoordelijk ben voor alle afdrachten, en de nodige verzekeringen moet afsluiten. Door deze verhoging kan ik mijzelf verzekeren, pensioen opbouwen en de afdracht van lasten financieren, wat bijna onmogelijk is als ik onder ‘dienstverlening aan huis’ val. (ik kan van het huidige tarief bijvoorbeeld geen pensioen afdragen).
De vraag is echter of ik zomaar vanuit loondienst (ook al is deze in dit specifieke geval misschien niet zo gewoon als bij een ander soort baan) naar zzp kan, als ik bij deze zorgvrager dezelfde zorg blijf leveren.
Ik weet dat het normaal gesproken alsnog als (verkapte) loondienst gezien wordt, want ik blijf immers dezelfde werkzaamheden uitvoeren bij dezelfde opdrachtgever. Maar wanneer ik drie dagen ga werken, val ik onder ‘dienstverlening aan huis’, en moet ik óók zelf alle werkgeverslasten dragen. In dat geval lijkt er ineens géén sprake te zijn van verkapte loondienst. Dat voelt alsof ik dan een soort van ZZP’er ben, maar níet van de voordelen van een ZZP’er mag genieten. Vandaar dat ik graag als ZZP’er mijn werkzaamheden zou willen voortzetten.
(Ik ben mij ervan bewust dat ik minimaal drie verschillende opdrachtgevers zal moeten hebben. Ook weet ik dat de hoofdopdracht maximaal 70% van mijn jaaruren en jaaromzet mag omvatten, de overige uren komen dan van minstens twee andere opdrachten.)
Ik hoop dat er in dit specifieke geval, wordt besloten dat er geen werknemer/werkgeversrelatie zal ontstaan wanneer ik mijzelf als ZZP’er laat inhuren bij dezelfde zorgvrager waar ik nu nog in loondienst ben, daar het ten eerste mijn eigen keus is om minder te gaan werken (en ik daarbij sowieso niet meer in loondienst zal zijn en daarmee bepaalde rechten verlies), en ten tweede ik daarnaast van de voordelen gebruik kan maken als ZZP’er, welke ik niet heb wanneer ik drie dagen bij deze zorgvrager mijn werkzaamheden uitvoer als ‘dienstverlener aan huis’.
Is er toevallig iemand bekend met soortgelijke ervaring?