LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

reggie2

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

Nijogeth schreef:
05 feb 2021 18:00
Moneyman schreef:
05 feb 2021 15:13
Het gaat bij die overlijdens om mensen die van willekeurig welke verkoudheid of welk beetje koorts al overleden zouden zijn, kortom, om zéér kwetsbare mensen.
IC te leggen. In mijn ogen moeten ze die plekken ook niet gebruiken voor zulke mensen.

Want?? Die mag volgens jou niet verder leven?
Er is altijd hoop, ook voor deze oude man.
Wacht....de jeugd vindt het zinloos.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Je kunt je idd afvragen , op die leeftijd en nagenoeg terminaal , of je zo.n man ellendig , eenzaam en wel , nog wel op de IC moet leggen.
Ik denk zelfs dat heel veel echt oudjes daar zelf niet meer voor zouden kiezen wanneer ze de beelden ook hebben gezien.

reggie2

Valt me tegen van je moederslink.
Het zijn ook mensen en ik denk niet dat "alle" oudjes dit zouden willen.

moederslink

reggie2 schreef:
05 feb 2021 19:55
Valt me tegen van je moederslink.
Het zijn ook mensen en ik denk niet dat "alle" oudjes dit zouden willen.
Dat is jammer, Reggie.
Maar ik heb inmiddels zoveel ouderen gezien en gehoord en over gelezen , na al die vreselijke IC beelden willen ze zelf niet nd IC , liever niet , zeker de 85 -90 plussers niet.
Er is wel verschil tussen een relatief gezonde 85 of 90 plusser en iemand die zo oud én terminaal is.
Een oude terminale man , ze hadden het hem zelf moeten vragen ! Ik vraag me serieus af of dit wel zijn eigen keus is geweest.🤔
Misschien was het humaner geweest om hem te laten overlijden temidden van zijn dierbaren in zijn eigen bed.

reggie2

Vragen moet je het altijd op die leeftijd. Is de keuze " geen " behandeling, dan is dat te begrijpen.
Willen ze "wel" behandeling, dan horen ze ook op die leeftijd het te krijgen.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Die keus had de broer van mijn oma helaas niet kunnen maken, die was amper in staat te praten, tot ie überhaupt niet meer wakker was. Mijn oma heeft de keus wel al gemaakt.

Mijn oma is echter wel redelijk goed ter been, al is ze door de coronacrisis wel aardig afgetakeld. Al haar hobby's zijn haar afgenomen, waardoor ze toch wat mobiliteit is verloren en haar heup sneller opspeelde. Daar is ze nu aan geopereerd en ze heeft met mijn moeder, oom en tante besloten dat ze gaat verhuizen binnenkort, naar een gelijkvloers appartement. Dat vond ze wel moeilijk want ze woonde hier al meer dan 60 jaar, maar ze zag de noodzaak in. Hopelijk doet de operatie haar goed en krijgt ze weer haar mobiliteit terug. Al zal veel afhangen van de mogelijkheid er weer uit te kunnen.

Ze heeft wel gezegd dat als ze net zo afgetakeld is als haar broer, dat ze haar leven echt niet meer koste wat kost hoeven te verlengen. Zoals ze zelf zo mooi kan zeggen: 'op is op'.

moederslink

reggie2 schreef:
05 feb 2021 20:24
Vragen moet je het altijd op die leeftijd. Is de keuze " geen " behandeling, dan is dat te begrijpen.
Willen ze "wel" behandeling, dan horen ze ook op die leeftijd het te krijgen.
Uiteraard! Willen ze zelf en zijn ze nog redelijk fit en gezond dan krijgen ze natuurlijk ook een plekje op de IC , dat moet dan ook. Maar deze man was al terminaal en had niet lang meer te leven.
Is het dan wel de juiste beslissing geweest hem toch nog nd IC te brengen waar hij binnen 1 week overleed? Hij heeft het niet zelf kunnen aangeven of beslissen , begrijp ik uit het verhaal.

Dat zwarte scenario met keuzes maken is gelukkig niet voorgekomen al werd dat op een gegeven moment ook besproken op tv aan de tafels weet ik nog.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:
05 feb 2021 20:25
Die keus had de broer van mijn oma helaas niet kunnen maken, die was amper in staat te praten, tot ie überhaupt niet meer wakker was. (...)
Uw oudoom had, toen hij nog gezond was, een medische volmacht kunnen geven of een levenstestament laten opmaken. Dan had de aangewezen persoon namens uw oudoom die keuze kunnen maken.

Het is ook voor jonge mensen zeer verstandig om de eigen wensen rond behandeling, reanimatie en levenseinde duidelijk te maken en een gevolmachtigde aan te wijzen in een levenstestament. Een ongeluk zit immers in een klein hoekje.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nijogeth schreef:
05 feb 2021 20:25
Die keus had de broer van mijn oma helaas niet kunnen maken, die was amper in staat te praten, tot ie überhaupt niet meer wakker was. Mijn oma heeft de keus wel al gemaakt.

Mijn oma is echter wel redelijk goed ter been, al is ze door de coronacrisis wel aardig afgetakeld. Al haar hobby's zijn haar afgenomen, waardoor ze toch wat mobiliteit is verloren en haar heup sneller opspeelde. Daar is ze nu aan geopereerd en ze heeft met mijn moeder, oom en tante besloten dat ze gaat verhuizen binnenkort, naar een gelijkvloers appartement. Dat vond ze wel moeilijk want ze woonde hier al meer dan 60 jaar, maar ze zag de noodzaak in. Hopelijk doet de operatie haar goed en krijgt ze weer haar mobiliteit terug. Al zal veel afhangen van de mogelijkheid er weer uit te kunnen.

Ze heeft wel gezegd dat als ze net zo afgetakeld is als haar broer, dat ze haar leven echt niet meer koste wat kost hoeven te verlengen. Zoals ze zelf zo mooi kan zeggen: 'op is op'.
Wel apart. “Op is op”, maar wel een nieuwe heup en geen behandeling tegen corona?

Lady1234

Nijogeth zal beslist een levenstestament hebben waarin hij aangeeft wanneer en onder welke omstandigheden hij niet meer gereanimeerd wil worden en welke medische handelingen echt niet meer bij hem gedaan mogen worden.

reggie2

@lady, een heup heb je wel nodig om verder te gaan met je leven.
Apart is het zeker, maar mensen zeggen wel vaker rare dingen.

Lady1234

Die nieuwe heupen is ook maar iets van de laatste jaren. Vroeger moest je met een versleten heup gewoon blijven zitten. Net zoals er toen geen behandeling was voor andere ziekten.

Als je op leeftijd bent is elke operatie riskant wegens de narcose. En ook niet elke operatie is geslaagd. En als men versleten heupen heeft, heeft men vaak ook andere medische klachten. Dan maar niet doen dus? :oops: :mrgreen:

scharrelschipper

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

witte angora schreef:
05 feb 2021 07:21
H.Roosveld schreef:
05 feb 2021 03:23
Hoge dosis vitamine C is nog steeds een goede vervanger voor antibiotica ,die niet werken.Het toedienen duurt alleen wat langer dan bij een kuur antibiotica.
Dus antibiotica werkt niet, en een hoge dosis vitamine C werkt langzamer dan antibiotica? Juist.... :mrgreen:

Overigens, meneer Roosveld, in het verleden hebben we al eens afgesproken de discussie over hoge dosissen vitamine C niet aan te gaan omdat dit verhaal uit de kwakzalvershoek komt. Zullen we het hierbij dan maar laten?
Zonder te kunnen bewijzen of onderbouwen wat h. roosveld schrijft,niet te snel iets kwakzalverij noemen lijkt mij toch iets verstandiger.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
05 feb 2021 21:27
Die nieuwe heupen is ook maar iets van de laatste jaren. Vroeger moest je met een versleten heup gewoon blijven zitten. Net zoals er toen geen behandeling was voor andere ziekten.

Als je op leeftijd bent is elke operatie riskant wegens de narcose. En ook niet elke operatie is geslaagd. En als men versleten heupen heeft, heeft men vaak ook andere medische klachten. Dan maar niet doen dus? :oops: :mrgreen:
Sorry, maar wat u hier vertelt over vroeger met een versleten heup blijven zitten is echt onzin. Mijn moeder was 63 in 1984 en heeft toen een nieuwe heup gekregen omdat hij volledig versleten was.
Ze heeft er nog tot 2004 plezier van gehad. Toen was haar lichaam echt “op”.
En dat “op” houdt dan in dat één voor één je organen het langzaam gaan opgeven.
Dan kun je dus beslissen dat het genoeg is geweest en verder geen behandelingen meer wilt.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

scharrelschipper schreef:
05 feb 2021 21:43
Zonder te kunnen bewijzen of onderbouwen wat h. roosveld schrijft,niet te snel iets kwakzalverij noemen lijkt mij toch iets verstandiger.
Nope. De onzin van Roosveld is meer dan genoeg bekend, en bovendien werkt het precies andersom: het is kwakzalverij totdat het bewezen is dat het werkt.

scharrelschipper

Moneyman schreef:
05 feb 2021 21:54
Nope. De onzin van Roosveld is meer dan genoeg bekend, en bovendien werkt het precies andersom: het is kwakzalverij totdat het bewezen is dat het werkt.
Ga ik even generaliseren;alles wat na aderlaten en duivelsuitdrijving kwam was een hele tijd kwakzalverij.
Er was een tijd dat tabak een geneesmiddel was,ondanks dat ik een roker ben weet ik nu wel beter.
Chiropractie (kraker) was ook kwakzalverijen zo zijn er nog wel meer voorbeelden denk ik.
Wat ik alleen wil zeggen is dat iemand die zweert bij naturlijke middelen zeker geen wappie (wat een rot woord) genoemd moet worden.
Ben persoonlijk geen groot fruit eter dus ga ik ook niet mee in het verhaal van Roosveld,maar om het op deze manier weg te zetten gaat mij wat ver.
Maar het zou kunnen dat ik in het verleden toen ik mij hier nog niet vervoegde iets ergs heb gemist?

scharrelschipper

O,en by the way niet van alle vaccins is bewezen dat ze( goed) werken Kwakzalverij dus?

Lady1234

Lowieze schreef:
05 feb 2021 21:48
Lady1234 schreef:
05 feb 2021 21:27
[/quote

Sorry, maar wat u hier vertelt over vroeger met een versleten heup blijven zitten is echt onzin. Mijn moeder was 63 in 1984 en heeft toen een nieuwe heup gekregen omdat hij volledig versleten was.
Ze heeft er nog tot 2004 plezier van gehad. Toen was haar lichaam echt “op”.
En dat “op” houdt dan in dat één voor één je organen het langzaam gaan opgeven.
Dan kun je dus beslissen dat het genoeg is geweest en verder geen behandelingen meer wilt.
Heel fijn dat uw moeder er nog 20 jaar plezier van gehad heeft. Maar 63 is in verhouding jong om een versleten heup te hebben. Overigens vind ik 36 jaar geleden in de medische sector niet echt lang.

Maar ik ben toch blij dat de 100-jarige Tom in Engeland niet even afgeschreven werd.

Moneyman

05 feb 2021 22:15
O,en by the way niet van alle vaccins is bewezen dat ze( goed) werken Kwakzalverij dus?
Bijzonder. Van welk vaccin is de werking niet of onvoldoende bewezen?

Moneyman

05 feb 2021 22:13
Moneyman schreef:
05 feb 2021 21:54
Ga ik even generaliseren;alles wat na aderlaten en duivelsuitdrijving kwam was een hele tijd kwakzalverij.
Er was een tijd dat tabak een geneesmiddel was,ondanks dat ik een roker ben weet ik nu wel beter.
Chiropractie (kraker) was ook kwakzalverijen zo zijn er nog wel meer voorbeelden denk ik.
Wat ik alleen wil zeggen is dat iemand die zweert bij naturlijke middelen zeker geen wappie (wat een rot woord) genoemd moet worden.
Ben persoonlijk geen groot fruit eter dus ga ik ook niet mee in het verhaal van Roosveld,maar om het op deze manier weg te zetten gaat mij wat ver.
Maar het zou kunnen dat ik in het verleden toen ik mij hier nog niet vervoegde iets ergs heb gemist?
Waarde hechten aan natuurlijke middelen is prima. Ze medicinale werking toeschrijven zonder bewijs niet. En ik weet niet wat je allemaal wel of niet gelezen hebt (er is nogal wat van de hand van Roosveld verwijderd), maar de kwalificatie van Sjohie was volkomen terecht.

Gesloten