Het is beter, om over te stappen van KPN naar een betere provider die niet aan discriminatie doet, ook al betaal je meer bij die provider die niet aan discriminatie doet !
Op mijn vraag of dat 5 euro lagere tarief ook volgens KPN een korting is vanwege de door u veronderstelde te lage snelheid, of dat het gewoon het tarief is voor een nieuw abonnement, daar geeft u wijselijk maar geen antwoord op.
Dat KPN zich met zijn tariefstelling schuldig maakt aan discriminatie blijft een loze kreet, om niet te zeggen een valse beschuldiging.
Die mensen hebben helemaal geen recht op korting, net zo min als jij.
Hebben die mensen wel recht op de internetsnelheid, zoals overeengekomen in het contract? En dan wordt het voor KPN ineens voordeliger om korting te verstrekken , in verhouding tot de benodigde investeringen voor upgrade van de snelheid.
Nergens blijkt dat uit KPN niet zou leveren wat contractueel vastgelegd is. Zullen we de discussie daar dus ook maar niet mee vervuilen?
Klopt. Maar dat is niet waar men in dit soort schreeuw-topics op doelt.
Discriminatie roepen is vaak een teken van onmacht. TS doet er beter aan om hetzij te zorgen voor een deugdelijke onderbouwing i.e. abonnement x bood y tegen z euro hetzij het te laten vpor wat het is.
Inderdaad. Dat geschreeuw werkt sowieso slechts averechts.
En nog steeds: toch wel vreemd dat die onmacht dan twee jaar na dato pas tot uiting komt...
Die mensen hebben helemaal geen recht op korting, net zo min als jij.
Hebben die mensen wel recht op de internetsnelheid, zoals overeengekomen in het contract? En dan wordt het voor KPN ineens voordeliger om korting te verstrekken , in verhouding tot de benodigde investeringen voor upgrade van de snelheid.
Nergens blijkt dat uit KPN niet zou leveren wat contractueel vastgelegd is. Zullen we de discussie daar dus ook maar niet mee vervuilen?
Hebben die mensen wel recht op de internetsnelheid, zoals overeengekomen in het contract? En dan wordt het voor KPN ineens voordeliger om korting te verstrekken , in verhouding tot de benodigde investeringen voor upgrade van de snelheid.
Nergens blijkt dat uit KPN niet zou leveren wat contractueel vastgelegd is. Zullen we de discussie daar dus ook maar niet mee vervuilen?
Dan leest een van ons de topic start verkeerd.
Dat denk ik ook. Maar misschien kan jij even quoten waar blijkt dat KPN niet levert waar men recht op heeft? Dan wordt vanzelf duidelijk wie van ons twee de OP niet goed leest of begrijpt.
Tot mijn verbazing kreeg ik vanaf dat moment € 5,- per maand korting op mijn abonnement, omdat KPN de snelheid van 20 Mbps niet kon leveren op mijn adres (buitengebied). Max. snelheid op mijn adres is 8 Mbps.
In de jaren vóór de opzegging van de vaste telefonie kon KPN die snelheid van 20 Mbps ook niet leveren!
Dus eigenlijk heb ik in al die jaren € 5,- per maand teveel betaald.
Overigens verdraai je mijn zin:
Hebben die mensen wel recht op de internetsnelheid, zoals overeengekomen in het contract?
Tot mijn verbazing kreeg ik vanaf dat moment € 5,- per maand korting op mijn abonnement, omdat KPN de snelheid van 20 Mbps niet kon leveren op mijn adres (buitengebied). Max. snelheid op mijn adres is 8 Mbps.
In de jaren vóór de opzegging van de vaste telefonie kon KPN die snelheid van 20 Mbps ook niet leveren!
Dus eigenlijk heb ik in al die jaren € 5,- per maand teveel betaald.
Daar blijkt in ieder geval niet aan dat KPN niet levert waar men recht op heeft. Daar blijkt vooral uit dat TS een onjuist beeld heeft van wat er concreet overeengekomen is.
Hebben die mensen wel recht op de internetsnelheid, zoals overeengekomen in het contract?
Waar zie jij een verdraaiing? Wat is het materiele verschil in mijn weergave "dat KPN niet levert wat er contractueel vastgelegd is/ waar men recht op heeft"?
Uit topic start maak ik op dat TS voorheen ook een 20Mb/s abbo had, en maar 8 kreeg .
En wat stond er dan in het contract, 20Mb/s of slinks "tot 20Mb/s."
Komt KPN er in dat laatste geval met weg, om maar 8 te leveren?
Twee jaar geleden heb ik mijn vaste telefonie van KPN opgezegd. Ik hield een Internet-Only abonnement van KPN over.
Tot mijn verbazing kreeg ik vanaf dat moment € 5,- per maand korting op mijn abonnement, omdat KPN de snelheid van 20 Mbps niet kon leveren op mijn adres (buitengebied). Max. snelheid op mijn adres is 8 Mbps.
In de jaren vóór de opzegging van de vaste telefonie kon KPN die snelheid van 20 Mbps ook niet leveren! Dus eigenlijk heb ik in al die jaren € 5,- per maand teveel betaald.
Toen ik daarover vragen ging stellen op het forum van KPN, werd er gezegd, dat er alleen op nieuwe abonnementen die € 5,- per maand korting gegeven werd en niet op bestaande abonnementen. Een wijziging van abonnement wordt ook gezien als een nieuw abonnement.
Dus mensen die al een Internet -Only abonnement hadden en dit nooit gewijzigd hebben, die betalen € 5,- per maand meer dan mensen die toevallig hun abonnement een keer wijzigen, voor zover KPN de Internetsnelheid van 20 Mbps op dat adres niet kan leveren. En dat zijn er heel veel!
Mijn vraag is: KPN brengt dus verschillende tarieven in rekening bij klanten die hetzelfde abonnement hebben, mag dat? Dat is toch discriminatie?! Namelijk verschillende tarieven op basis van wel of geen nieuw abonnement.
Toen ik dit ook had gevraagd op de site van KPN, werd ik geband van de site en kon niet meer inloggen.
Blijkbaar kan KPN niet tegen kritiek!
Pieter114 legt steeds het verband tussen het lagere tarief (dat hij korting noemt) en de in zijn ogen te lage internetsnelheid. Uit zijn eigen bericht blijkt dat verband nergens, behalve uit zijn eigen beoordeling.
Wat er volgens mij feitelijk is gebeurd, en zo beschrijft Pieter114 het overigens ook, is dit: Hij heeft zijn vaste telefoon opgezegd, krijgt daarmee een (nieuw) internet-only abonnement, en daarop is het nieuwe tarief van toepassing, dat lager is dan het oude tarief. Hij krijgt helemaal geen korting omdat op zijn adres niet de theoretisch maximaal haalbare snelheid geleverd kan worden.
Volgens mij heeft een particulier bij KPN nooit een (A)DSL-internetabonnement kunnen afsluiten met een nominale snelheid én een gegarandeeerde snelheid van 20 Mb/s. Zijn abonnement was ongetwijfeld, net als van alle andere ADSL-klanten, een snelheid tot 20 Mb/s.
Ook in zijn laatste door mij rood gemaakte opmerking legt TS weer het verband tussen snelheid en korting, maar dat is er helemaal niet; het gaat gewoon om het verband tussen wijziging en een ander tarief.
KPN biedt het abonnement "Snel" (download = 50 Mbps / Upload = 5 Mbits) aan op mijn adres voor € 42,50 per maand.
Volgens KPN zouden ze technisch maximaal kunnen leveren op mijn adres: 9 Mbps / 3 Mbps.
De praktijk wijst echter uit: maximaal 8 Mbps / 0,9 Mbps. (speedtest.nl)
Dus abonnement is Maximaal 50 Mbps / 5 Mbits, maar daadwerkelijke levering is maximaal 8 Mbps / 0,9 Mbps!
KPN zegt ook wel, dat het abonnement een maximale snelheid betreft waar ze naar streven. Ze zeggen niets over een minimaal gegarandeerde snelheid, dus ook al zouden ze maar 0,1 Mbps / 0,01 Mbps leveren, dan voldoen ze nog aan hun contract.
Daar piep ik ook niet over!
KPN voelt zelf ook wel op haar klompen aan, dat de werkelijk geleverde snelheid in het niet valt bij wat er volgens het abonnement geroepen wordt.
Daarom geven ze die € 5,- per maand korting op nieuwe abonnementen. Als je het in de juiste verhouding bekijkt, dan zou die korting dus veel hoger moeten zijn! Namelijk € 42,50 - (8/50 x € 42,50) = € 35,70 !!!
Maar daar piep ik ook niet over!
Dan nog even voor een paar mensen die het maar niet willen (of kunnen?) begrijpen:
Persoon 1 die al langer een Internet Only abonnement van KPN heeft en niet geswitcht is naar een ander abonnement van KPN betaalt b.v. € 52,70 per maand.
Omdat dit een bestaand abonnement is, geeft KPN geen korting, ook al kunnen ze de Internetsnelheid van 20 Mbps technisch niet leveren.
Persoon 2 die al langer een abonnement van KPN (b.v.Internet + bellen) had en wel geswitcht is naar een ander abonnement van KPN (Internet Only) betaalt € 42,50 per maand.
Omdat dit een nieuw (gewijzigd) abonnement is, geeft KPN wel korting van € 5,- per maand, omdat ze de Internetsnelheid van 20 Mbps technisch niet kunnen leveren.
Deze persoon betaalt dus € 42,50 - € 5,- = € 37,50 per maand.
En nu even goed opletten!!!
Ik zeg dus niet, dat persoon 1 ook maar € 37,50 zou moeten betalen, maar wel, dat deze ook die korting van € 5,- per maand zou moeten krijgen,
dus € 52,70 - € 5,- = € 47,70 per maand.
Persoon 1 betaalde in zijn contract voor zijn abonnement vóór de korting, dus al meer dan persoon 2 met zijn gewijzigde abonnement en dat blijft ook zo.
Beide personen hebben nu dus eenzelfde abonnement maar met verschillende contracten. Ze hebben dan wel allebeide een korting op hun abonnement van € 5,- per maand.
En nee, dat is zeker geen cadeautje! Een reële korting naar rato zou zijn € 37,50 in plaats van die lullige € 5,- per maand.
Dit is gerechtigheid, gelijke behandeling, sociaal beleid en niet discriminerend ten opzicht van persoon 1.
Maar zoals KPN nu handelt, is dat in mijn optiek wel degelijk discrimineren!
Uit topic start maak ik op dat TS voorheen ook een 20Mb/s abbo had, en maar 8 kreeg . En wat stond er dan in het contract, 20Mb/s of slinks "tot 20Mb/s." Komt KPN er in dat laatste geval met weg, om maar 8 te leveren?
Natúúrlijk stond er "tot", dat is immers een producteigenschap. Niets "slinks" aan.
Uit topic start maak ik op dat TS voorheen ook een 20Mb/s abbo had, en maar 8 kreeg . En wat stond er dan in het contract, 20Mb/s of slinks "tot 20Mb/s." Komt KPN er in dat laatste geval met weg, om maar 8 te leveren?
Natúúrlijk stond er "tot", dat is immers een producteigenschap. Niets "slinks" aan.
Uit topic start maak ik op dat TS voorheen ook een 20Mb/s abbo had, en maar 8 kreeg . En wat stond er dan in het contract, 20Mb/s of slinks "tot 20Mb/s." Komt KPN er in dat laatste geval met weg, om maar 8 te leveren?
Natúúrlijk stond er "tot", dat is immers een producteigenschap. Niets "slinks" aan.
Nee, dat is het niet het toont slechts (nog steeds) aan dat voor je argumentatie geen grondslag te vinden is in het topic en dat het dus -want dat was mijn statement- niet zinvol is het topic ermee te vervuilen.
Is verschillende tarieven in rekening brengen discriminatie? NEE. Alle internet providers (en energie leveranciers) geven korting aan nieuwe klanten. Omdat het niet een andere tarief, maar korting is mag dit.
Ook is het geen korting mag het, want er zijn ook andere constructies om klanten verschillende prijzen te laten betalen.
Ook Jumbo supermarkten heeft voor het zelfde product in elk winkel zijn eigen prijs.
Internet snelheid, Ik vraag me af, hoe betrouwbaar is een speedtest? Daarnaast wordt door KPN geleverd tot de voordeur. Invloeden in je huis kan het internet trager maken (denk bijvoorbeeld aan de dikte van de kabel, sterkte van je wifi router en de afstand tussen wifi router naar jou in combinatie met de objecten).
Mijn advies, ga overstappen naar een andere provider (zodat je welkom korting krijgt) en neem het goedkoopste abonnement, of ga bij KPN het goedkoopste abonnement aanvragen. En accepteer het. Nederland heeft 1 van de beste internet netwerk van de wereld.
Je kunt naar de geschillencommissie telecommunicatiediensten voor een uitspraak, echter raad ik dit af. Naast de twijfel of de speed test betrouwbaar is (en slechts een momentopname), hebben internet providers hun in de algemene voorwaarden zich goed beschermd tegen dit soort zaken.
De kans dat je VERLIES gok ik op 80 á 90%.
Internet snelheid, Ik vraag me af, hoe betrouwbaar is een speedtest?
Bij DSL verbindingen kun je vaak inloggen op het modem, en zien op welke snelheid het modem intraint richting centrale.
Hoger dan dat ga je sowieso niet halen in speedtest. Overigens zijn meeste speedtest sites een zeer goede indicatie
Overigens zijn meeste speedtest sites een zeer goede indicatie
Eens. De uitkomsten van de diverse bekende speedtesten liggen vaak ook heel aardig bij elkaar in de buurt, en zijn dus in de praktijk een prima bewijsmiddel om te lage snelheid aan te tonen.
Uit topic start maak ik op dat TS voorheen ook een 20Mb/s abbo had, en maar 8 kreeg . En wat stond er dan in het contract, 20Mb/s of slinks "tot 20Mb/s." Komt KPN er in dat laatste geval met weg, om maar 8 te leveren?
Natúúrlijk stond er "tot", dat is immers een producteigenschap. Niets "slinks" aan.
Leuk advies alleen onmogelijk om te doen voordat je een aansluiting hebt. Daarom zal het altijd een benadering zijn van de reële snelheid. En een verschil van 1 MB is dan niet uit te sluiten.