Juiste link is:
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
Ja, ik weet ook wel waar ik het kan vinden
Wat denk je aan het percentage positieve tests te kunnen zien?
De opmars van het virus om een ding te noemen. Als dat percentage veranderd, dan zegt dat veel meer, dan het absolute aantal uitgevoerde testen/dag, wat veel meer afhangt van de al eerder genoemde externe (weer)factoren.
Natuurlijk niet. Het gaat, voor de goede orde, over het percentage positieve tests ten opzichte van het absolute aantal testen. Dat geeft van de basale cijfers het meeste inzicht, zeker in combinatie met ziekenhuis- en IC-opnames.
Leg eens uit? Welk inzicht geeft dat aan jou?
Ook het percentage is niet zaligmakend. Als mensen zich niet laten testen uit privacy overwegingen, of door slechte weersomstandigheden, dan zijn misschien de mensen met de mildste klachten oververtegenwoordigd in de groep thuisblijvers.
Of misschien de mensen die niet dichtbij een testlocatie wonen, of misschien de mensen die geen auto hebben, ...
Ze halen meer uit de monsters dan alleen positief/negatief wat gedeeld wordt met de GGD en geteste persoon. Ze zoeken, steekproefsgewijs, ook uit met welke variant iemand precies is besmet, en zo nog wat dingen. Data die allemaal in de modellen van het RIVM gebruikt worden. Die gegevens komen, na versimpeling en een zekere doorlooptijd, op het dashboard wat iedereen in kan zien. Kortom op basis van de publiekelijk beschikbare data, is geen enkele definitieve conclusie te trekken, ook al zou iemand een echte viroloog zijn. Dat weerhoudt veel mensen er niet van, om er lekker mee aan de haal te gaan, maar de modelleurs bij het RIVM, en de experts van het OMT, hebben echt wel meer en actuelere, en dus ultimo betere data tot hun beschikking, dan iedereen hier op dit forum.16again schreef: ↑15 feb 2021 10:27Ook het percentage is niet zaligmakend. Als mensen zich niet laten testen uit privacy overwegingen, of door slechte weersomstandigheden, dan zijn misschien de mensen met de mildste klachten oververtegenwoordigd in de groep thuisblijvers.
De experts zitten er wel iedere keer helemaal naast met hun voorspellingen. Dus zoveel heb je niet aan die betere data. Nu blijkt ook weer dat het grafiekje waarmee men wist te verklaren dat de avondklok nodig was gewoon net zo goed een kleurplaat van een klein kind had kunnen zijn. Want zelfs met die maatregelen zouden er op 1 maart ruim 1800 mensen op de IC liggen met die gevaarlijke Britse variant. Dat aantal is dalende en nog niet eens 1/3e van dit aantal en ondertussen zijn de basisscholen weer open en kan dat hele grafiekje alweer de prullenbak in (want de situatie is alweer anders).
Als niemand dat weet volgens jou, dan weet jij het zeker niet.theodorus.k schreef: ↑15 feb 2021 18:25Volgens mij sla je de spijker precies op de kop, ik zie hier toch een wijs man spreken...respect. Tuurlijk wordt er een onvolledig beeld geschetst door de media, ze doen niet anders. Ik denk zelfs dat niemand het nu precies weet hoe de stand van zaken in Nederland betreft corona er voor staat. Dat zo`n beetje heel de economie, middenstand, horeca op zijn reet ligt, kunnen we zelf wel zien in de doodstille straten. Dat het prikken ook niet erg lukt zien we ook, wat gaat er eigenlijk wel goed?