LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

witte angora
Berichten: 31188
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Het lijkt me toch niet zo moeilijk bij de huisarts. Ik neem aan dat de gewone bezoeken toch ook doorgaan? Plan maximaal 2 prikken per HA per uur, Dat prikken is met een paar minuten gepiept, de patiënt kan desnoods in een aparte ruimte wachten, of in de wachtkamer. De andere bezoeken kunnen dan doorgaan.

Kan een HA er 16 op een dag doen, hoeveel huisartsen zijn er in dit land?

16again
Berichten: 16207
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Lowieze schreef:
03 mar 2021 21:48
In Zeeland worden al patiënten van ‘56 en ‘57 gevaccineerd met het AstraZeneca vaccin door de huisartsen. Ik hoor daar helemaal geen problemen over die 15 minuten nablijven. Gaat allemaal prima.
Die 15 minuten is wel de aanbeveling:
https://www.gezondheidsraad.nl/binaries ... vaccin.pdf
Uit voorzorg is in de productinformatie, vanwege het in zeer zeldzame gevallen optreden van anafylaxie, de aanbeveling opgenomen om de gevaccineerde gedurende 15 minuten na vaccinatie te observeren.

16again
Berichten: 16207
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
03 mar 2021 22:05
Het lijkt me toch niet zo moeilijk bij de huisarts. Ik neem aan dat de gewone bezoeken toch ook doorgaan? Plan maximaal 2 prikken per HA per uur, Dat prikken is met een paar minuten gepiept, de patiënt kan desnoods in een aparte ruimte wachten, of in de wachtkamer. De andere bezoeken kunnen dan doorgaan.

Kan een HA er 16 op een dag doen, hoeveel huisartsen zijn er in dit land?
Nog geen 13.000. Levert toch dik 200.000 prikken per dag.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

16again schreef:
03 mar 2021 21:40
sylvesterb schreef:
03 mar 2021 21:26
De huisartsen gaan enkel bepaalde groepen inenten de massa gaat gewoon via de vaccinatie straten die worden gebouwd. Maar dit is al lang bekend, waarom een probleem zoeken in de wachtkamer ruimte?
Lang bekend? Volgens Jablan is het nieuws dat huisartsen kunnen gaan prikken!
Het nieuwe is dat huisartsen ook met Pfizer/BionTech kunnen prikken, als de EMA de FDA volgt met een aangepaste bewaartemperatuur. Volgens de vaccinatiestrategie (versie 23 februari, voor kleurenblinden onleesbaar) gaan de huisartsen sowieso al de meeste prikken zetten met de andere vaccins (Moderna, AstraZeneca, Curevac/Bayer, Janssen/J&J).
witte angora schreef:
03 mar 2021 22:05
Het lijkt me toch niet zo moeilijk bij de huisarts. Ik neem aan dat de gewone bezoeken toch ook doorgaan? Plan maximaal 2 prikken per HA per uur, Dat prikken is met een paar minuten gepiept, de patiënt kan desnoods in een aparte ruimte wachten, of in de wachtkamer. De andere bezoeken kunnen dan doorgaan. Kan een HA er 16 op een dag doen, hoeveel huisartsen zijn er in dit land?
Geen idee, ik weet wel dat een gemiddelde praktijk 2000 patiënten telt.
Reken op aparte prikdagen, bijvoorbeeld een zaterdag, en dan de hele dag door.
Als je rekent met 1 persoon per 2 minuten, haal je er 30 in een uur, dat betekent voor 8 tot 10 mensen plek maken om te wachten op eventuele allergische reacties na afloop. In het gezondheidscentrum hier past dat, want voor de apotheek staan 10 stoelen op voldoende afstand van elkaar.

Lowieze
Berichten: 6720
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

16again schreef:
03 mar 2021 22:24
Lowieze schreef:
03 mar 2021 21:48
In Zeeland worden al patiënten van ‘56 en ‘57 gevaccineerd met het AstraZeneca vaccin door de huisartsen. Ik hoor daar helemaal geen problemen over die 15 minuten nablijven. Gaat allemaal prima.
Die 15 minuten is wel de aanbeveling:
https://www.gezondheidsraad.nl/binaries ... vaccin.pdf
Uit voorzorg is in de productinformatie, vanwege het in zeer zeldzame gevallen optreden van anafylaxie, de aanbeveling opgenomen om de gevaccineerde gedurende 15 minuten na vaccinatie te observeren.
Dat zeg ik toch, die 15 minuten geeft geen problemen.

witte angora
Berichten: 31188
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
03 mar 2021 22:28
witte angora schreef:
03 mar 2021 22:05
Het lijkt me toch niet zo moeilijk bij de huisarts. Ik neem aan dat de gewone bezoeken toch ook doorgaan? Plan maximaal 2 prikken per HA per uur, Dat prikken is met een paar minuten gepiept, de patiënt kan desnoods in een aparte ruimte wachten, of in de wachtkamer. De andere bezoeken kunnen dan doorgaan.

Kan een HA er 16 op een dag doen, hoeveel huisartsen zijn er in dit land?
Nog geen 13.000. Levert toch dik 200.000 prikken per dag.
Dat is 1.000.000 per week, in één maand 4000.000, in 4 maanden is heel Nederland ingeënt, ervan uitgaand dat iedere HA 40 uur per week werkt.

Ik zeg: doen.

Lady1234
Berichten: 27337
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een huisarts is geen acht uur op zijn praktijk aanwezig. De mijne had overigens corona en is nu weer halve dagen aan de slag.

Lowieze
Berichten: 6720
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
03 mar 2021 22:05
Het lijkt me toch niet zo moeilijk bij de huisarts. Ik neem aan dat de gewone bezoeken toch ook doorgaan? Plan maximaal 2 prikken per HA per uur, Dat prikken is met een paar minuten gepiept, de patiënt kan desnoods in een aparte ruimte wachten, of in de wachtkamer. De andere bezoeken kunnen dan doorgaan.

Kan een HA er 16 op een dag doen, hoeveel huisartsen zijn er in dit land?
Ik heb het even nagevraagd hoe de huisartsen op de locatie, waar ik het eerder over had, in Zeeland het doen.
Ze hebben een leegstaand winkelpand naast de huisartsenpraktijk gehuurd en daar de tijdelijke vaccinatielocatie van gemaakt.
Er worden prik spreekuren ingedeeld, je komt dus niet in de gewone wachtkamer te zitten. En je hebt niets met de gewone huisartsenpraktijk te maken.

angel1978
Berichten: 11126
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lady1234 schreef:
03 mar 2021 23:50
Een huisarts is geen acht uur op zijn praktijk aanwezig. De mijne had overigens corona en is nu weer halve dagen aan de slag.
En veel huisartsen werken samen in een praktijk. Als elke huisarts aan het prikken is, zul je dus meerdere wachtkamers moeten hebben waar mensen die 15 min moeten uitzitten in elke praktijk. Tenzij je dus een mogelijkheid hebt zoals bij lowieze om een locatie er tijdelijk bij te krijgen is dit praktisch gezien voor veel praktijken niet te doen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Huisartsen moeten zorg verlenen, die laten prikken, is hetzelfde als het hoofd planning aan een lopende band zetten te werken.

Er worden nu heel veel mensen opgeleid om "prikvaardig" te worden, het lijkt zelfs een leuk bijbaantje te gaan worden voor veel zorgstudenten. Waar ze huisartsen zeggen, bedoelen ze feitelijk huisartspraktijken, en prikvaardig personeel daarbinnen. In kleine huisartspraktijken zal een huisarts de paar gevallen inderdaad zelf doen, maar in de meeste gevallen zullen de assistenten dit doen, of de medewerkers die normaliter in een huisartsenpost de prikpoli bemensen, en houdt de huisarts misschien een oogje in het zeil bij die 15m nazit.

ik krijg met dit geneuzel hetzelfde gevoel als met een item op SBS6 eerder in de pandemie, waarbij een verkoper van medische (-80) koelunits, aangaf dat hij nog geen Nederlandse orders had, en er in de studio door de C-bnner du jour, werd geconcludeerd dat dat dan ook wel weer fout zou gaan. Was allemaal gewoon goed geregeld bleek later.

Moneyman
Berichten: 30438
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
03 mar 2021 22:49
Ik zeg: doen.
Denk je niet dat als het zó simpel zou zijn, het al lang gefixt zou zijn?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

De andere winkels mogen nu ook open met een tijdslot en een maximaal aantal klanten per verdieping/ etage. Bij de Action bv max 2 mensen tegelijk binnen en maar 10 minuten shoptijd.
Ik vind het raar...in de supermarkt en bij het Kruidvat lopen zoveel mensen én door elkaar en iedereen zit toch met zn handen aan de producten?
Waarom kan dat dan niet bij de Action en modezaken met meer mensen?
En de bibliotheken mogen ook nog niet open.

Ik wilde bv nd Action, je kunt online een dag + tijd plannen, nou vergeet het maar, ik kan nog wel 2 weken wachten ,denk ik .

In de horeca idem , die uitbaters bedenken en doen van alles om op een terras veilig te serveren en ook dat mag nog niet.
Of de sportscholen?
Iets anders is de kroeg , daar staat en hangt men dicht op elkaar, dus dat vind ik dan weer wel logisch.

Teunbosseman
Berichten: 4378
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

moederslink schreef:
04 mar 2021 12:02
De andere winkels mogen nu ook open met een tijdslot en een maximaal aantal klanten per verdieping/ etage. Bij de Action bv max 2 mensen tegelijk binnen en maar 10 minuten shoptijd.
Ik vind het raar...in de supermarkt en bij het Kruidvat lopen zoveel mensen én door elkaar en iedereen zit toch met zn handen aan de producten?
Waarom kan dat dan niet bij de Action en modezaken met meer mensen?
En de bibliotheken mogen ook nog niet open.

Ik wilde bv nd Action, je kunt online een dag + tijd plannen, nou vergeet het maar, ik kan nog wel 2 weken wachten ,denk ik .

In de horeca idem , die uitbaters bedenken en doen van alles om op een terras veilig te serveren en ook dat mag nog niet.
Of de sportscholen?
Iets anders is de kroeg , daar staat en hangt men dicht op elkaar, dus dat vind ik dan weer wel logisch.

Eens is ook raar en niet te bevatten.

Drankzaken precies hetzelfde. Vanuit de AH naar de Gall en dat zijn veelal kleine winkels waar je je kont amper kan keren.
Als bij de Gall 2 mensen staan op +- 50 mtr staan lijkt mij toch niet in verhouding met Action waar ook maar 2 personen mogen komen op een veel en veel groter vloer oppervlakte.

Snap prima dat als alles weer wordt opgen gegooid dat weer enorm druk zal gaan worden ivm funshoppen en men dit gewoon weer wilt.
Maar met de vorige lockdown vondt ik prima geregeld, persoon bij deur met max aantal winkelwagentjes of mandjes en dan maar ff wachten voordat je naar binnen kunt. Maar tenminste wel kunnen shoppen en ff rondkijken.

Denk ook dat de horeca prima maatregelen heeft genomen om binnen de regelgeving open te kunnen.


Ik ben echt bevreesd dat binnenkort de pleuritus uitbreekt en men niet meer accepteerd dat alles maar dicht blijf. Kappers net weer open terwijl tandartsen al heel snel weer open konden na de eerste lockdown.

Benieuwd wat de zomer ons gaat brengen. Sommige campings zitten nu al vol geboekt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Ze kunnen niet voor elke winkel maatwerk leveren, dus hebben ze de SBI codes gepakt, daar een selectie uit gedaan op drogisterijen en levensmiddelen, en here we are. Slijter valt binnen een van de levensmiddelen codes, en mag dus open.

Moneyman
Berichten: 30438
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Inderdaad. Het is logischer dan het lijkt. En volkomen arbitrair natuurlijk :D

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik denk dat het contactmoment tussen mensen onderling en in welke winkel dan ook mee kan meewegen.
Voorheen was de Action ook open : zoveel mandjes, zoveel mensen.
Één er uit, één er in.
Dat ging prima!
Bij het Kruidvat krioelen mensen door elkaar, idem in supermarkten.
Ik snap de essentie van het opengooien van dát soort winkels best hoor, maar ook bij een C&A bv met een megaoppervlakte mogen maar 2 mensen per verdieping.
Ik kan dat niet rijmen, dan die codes er maar afgooien.

angel1978
Berichten: 11126
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
04 mar 2021 14:48
Inderdaad. Het is logischer dan het lijkt. En volkomen arbitrair natuurlijk :D
Alle keuzes zijn arbitrair, dus dat kun je toch nooit goed doen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door reggie2 »

moederslink schreef:
04 mar 2021 14:58


Ik snap de essentie van het opengooien van dát soort winkels best hoor, maar ook bij een C&A bv met een megaoppervlakte mogen maar 2 mensen per verdieping.
Ik kan dat niet rijmen, dan die codes er maar afgooien.
Daar kunnen best een man of 20 a 30 per keer binnen, ben het met je eens, dit soort winkels moet je open gooien.

Teunbosseman
Berichten: 4378
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

sjohie schreef:
04 mar 2021 14:45
Ze kunnen niet voor elke winkel maatwerk leveren, dus hebben ze de SBI codes gepakt, daar een selectie uit gedaan op drogisterijen en levensmiddelen, en here we are. Slijter valt binnen een van de levensmiddelen codes, en mag dus open.

Dat begrijp ik wel maar blijft raar dat met name de kruitvatten, trekpleisters allerlei non essential spullen verkopen en de boekhandel ernaast dicht moet blijven.
Las gisteren dat een supermarkt speciaal een vak heeft vrij gemaakt om zijn buurman primera te helpen. Echt chapaeu daarvoor, maar waarom kan een ondernemer dat wel verzinnen en de overheid niet.

En dan kan ik nog steeds leven dat horeca, bisocopen etc etc dicht zijn als zij goed worden gecompenseerd maar dat stelt in de praltijk ook niet veel voor.
Kleine sportschool krijgt NOW steun maar dekt bij lange na niet de kosten en moet dan ook 2 tot 4 weken wachten. Op een gegeven moment gaan mensen opzeggen en raakt de kas nog leger.

16again
Berichten: 16207
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
04 mar 2021 09:49
witte angora schreef:
03 mar 2021 22:49
Ik zeg: doen.
Denk je niet dat als het zó simpel zou zijn, het al lang gefixt zou zijn?
Nog niet zo lang geleden was een -80 graden koelkast nodig, en die staat niet bij de huisarts. Ook is 4 maanden wel erg lang

Gesloten